Nästa artikel
Provkörning: Opel Zafira
Provkörning

Provkörning: Opel Zafira

Publicerad 10 juni 2014 (uppdaterad 10 juni 2014)
Opel och dieselmotorer har väl inte alltid varit de bästa vänner genom åren, men det nya programmet ser ut att ändra på det.
Opel har ett nytt motorprogram på gång, hela 80 procent av paletten med bensin- och dieselmaskiner ska bytas till och med år 2016. Först ut av dieslarna är en egenkonstruerad 1,6-liters enkelturbo med 136 hk, ersättare till de motorer på 1,7 och 2 liter som fick kritik för buller och vibrationer.
Familjebilen Zafira är först med nykomlingen, som ger den dugliga men på svenska marknaden tämligen anonyma modellen ett markant lyft.
Motorn är helt av aluminium och presterar en litereffekt på 85 hk, klassens högsta. Förbrukningen har (på papperet) sjunkit med tio procent och ska i blandad körning bara vara 4,1 l/100 km. Dit nådde inte jag under mina mil i Zafira, det blev snarare 5,2 l/100 km som ändå är en duglig siffra för en bil som kan transportera upp till sju personer.
 
Desto mer imponerade är motorns karaktär. Opel säger sig ha lagt ned stor möda på att minska ”NVH-faktorerna” Noise, Vibration and Harshness (oljud och vibrationer) och har verkligen lyckats. Direkt från start märks en enorm skillnad jämfört med tidigare, motorn går mjukt, starkt, elastiskt och tyst. Vibrationer finns knappt alls. Den här motorn är väl så bra som dem VW och PSA producerar i samma storlek.
Växellådan är också ny. Kortare slag, smidigare skiften, mer ”närvaro” utlovas i pressinformationen och, tja, visst är det betydligt trevligare att spaka nu än i den gamla lådan. Finessen med nya motorn är ändå att man inte behöver göra det så ofta, vridmomentkaraktären är sådan.

Diskutera: Vad tycker du om Opel Zafira?
Opel Zafira 1,6 CDTI Tourer

PRIS, FRÅN KR: 252 900.
MODELL: Sjusitsig flexbil.
SÄLJSTART: Nu.
MÅTT, CM: L 466/B 188/H 169.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 701.
MOTOR: Tvärställd direktinsprutad rak 4-cyl. turbodiesel, två överliggande kamaxlar, fyra vent./cylinder. Volym 1 598 cm3. Max effekt 136 hk (100 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 320 Nm vid 2 000 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.
PRESTANDA: Toppfart 193 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,2 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,1 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 109 g/km.
KONKURRENTER: Citroën Grand C4 Picasso, Ford S-Max, Renault Scénic.

Vad nytt? Helt ny dieselgeneration med premiär i Zafira.
För vem? Familjebilsletare.  

PLUS: Motor, utrymmen, flexibilitet, strålkastare, pris.
MINUS: Små ytterspeglar, fjädring i hårdaste laget.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-06-10 15:18
ohlmark

Små ytterspeglar?
Inte.
Annars brukar jag bli extremt störd av stora ytterspeglar som skymmer sikten snett fram så man inte ser ett dugg.

Efter ett prov i Zafira var det rena himmelriket för att sikten är rent gudomlig snett framåt.
Och hög sittposition dessutom, man kliver ner på vägen när man går ur, skulle kunna tänka mig en Zafira.

#2 • Uppdaterat: 2014-06-10 16:05
jom

Den verkar väl helt ok!
Vi hyrde en Zafira TD i Spanien, för många år sedan (2000) modellen var ju nästan ny då, och for runt lite här och där. Vi var 7 vuxna och fick plats men det var trångt längst bak men det funkade.
Vi blev väldigt förtjusta i bilmodellen och kan mycket väl tänka oss att köpa en sådan,
Den var dessutom snål med bränslet.

#3 • Uppdaterat: 2014-06-10 16:09
jom

Skulle tryckt på gasa!

#4 • Uppdaterat: 2014-06-10 19:21
Lars58

Har aldrig sneglat på Zafira då barnen började flyga ut i samma veva som biltypen kom. Kanske ett alternativ ändå nu, med lätt insteg när man börjar bli stel :-) , och gott om lastutrymme. Den nya 1.6CDTI motorn har ju fått lyriska omdömen i andra tester/prov och låter ju inte ens som en diesel så VIBs "väl så bra" som VW och PSA är väl ändå en klar underdrift. Motorn finns även i Meriva i Tyskland men osäkert om Opelsverige tar in den. Kommer i alla fall i Astra till sommaren.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.