Bild
Nästa artikel
Utifrån ser nog bara kännaren att denna Mokka är eldriven.
Utifrån ser nog bara kännaren att denna Mokka är eldriven.

Provkörning: Opel Mokka-e och Mokka (2021)

Provkörning

Opels småbilssuv krymper formatet, kastar ut fyrhjulsdriften men erbjuder eldrift som tidsenlingt alternativ i sin nya generation. Designen är fräck men nättare kaross betyder också trängre kupé.

När bilmärken förenas i allt större allianser handlar skillnader mellan bilarna mer om yta och marknadsföring än teknisk utveckling och ingenjörers kompetens. Opel ingår numera i Stellantiskoncernen och nya Mokka bygger på plattformen CMP som från början konstruerades av PSA och som bildar grund för en rad modeller från Peugeot, Citroën, DS och Opel. Trots skillnader i design är de påfallande lika i känsla och egenskaper.   

Den förra generationen Mokka var en av få små suvar som erbjöds med fyrhjulsdrift. Framkomlighet verkar inte längre vara ett effektivt vapen i kampen om bilköparnas pengar så den möjligheten har plockats bort. Den nya plattformen är däremot förberedd för eldrift. Under golvet i Mokka-e ligger ett batteri med kapaciteten 50 kWh och under motorhuven sitter en elmotor och reglerelektronik. Tyvärr finns inga förvaringsmöjligheter under huven så det blir till att lägga elkablarna i bagageutrymmet. 

Kupéutrymmet påverkas inte av elinstallationen med mer än att baljan för nödreservhjulet försvinner. Bagageutrymmet har ett dubbelt lastgolv, baksätets ryggstöd är förstås fällbart och nedfällt bildas en nästan helt plan lastyta.

Den som vill ha fossil drift kan i Sverige enbart välja mellan manuell eller automatisk växellåda i kombination med en 130 hk stark trecylindrig bensinmotor. Den som funderar på en manuellt växlad bil ska vara medveten om att de främre hjulhusen inkräktar en del på kupéutrymmet. Det riskerar att bli trångt för förarens vänsterfot kring kopplingspedalen. 

Överhuvudtaget ska man inte vara alltför storvuxen för att trivas i Mokka. I framsätet finns det svängrum så det räcker men sittdynorna är väldigt korta. Då hjälper det inte att stolarna i den fullt utrustade provkörningsbilen är av extra ryggvänligt slag och dessutom kan erbjuda massage under resan. Fullvuxna undviker baksätet där det är tajt både för ben och huvud. Den nya generationen Mokka har blivit 12 cm kortare vilket främst märks där. 

Instrument och reglage fungerar bra. Föraren kan välja mellan en rad olika visningsalternativ för att hitta den presentation av instrumenten man själv föredrar. Opel förlitar sig inte enbart på pekskärmen utan har fysiska reglage för klimatanläggning och körlägen samt en omfattande samling knappar på ratten. 

"Särskilt körglad är dock inte nya Mokka"

Komforten är bäst i elbilen. Det känns som om dess 300 kg högre vikt ger bättre flyt över vägbanans ojämnheter. Med bensinmotor blir framfarten mer skuttig och vid en direkt jämförelse blir det också tydligt att förbränningsmotorn vibrerar en hel del vid lägre varvtal. Vägbullret förefaller väl dämpat oavsett version men en del vindbrus läcker in i högre hastigheter. På grusväg smattrar det från stensprutet som om någon öppnat eld med kulspruta i de bakre hjulhusen. 

Prestandamässigt brukar elbilar hänga av de flesta men Opels elmotor är ovanligt klen och bensinmotorn ovanligt pigg. Med ett glatt morrande drar den iväg i lika snabb acceleration som med eldrift. Särskilt körglad är dock inte nya Mokka, till stor del på grund av att styrningen inte ger någon som helst återkoppling om väglagets beskaffenhet. 

Utmärkt förarmiljö där skärmar kompletteras av fysiska reglage.
Utmärkt förarmiljö där skärmar kompletteras av fysiska reglage.
Nix, inget förvaringsfack här. Under huven sitter motorn!
Nix, inget förvaringsfack här. Under huven sitter motorn!

Som långpendlarbil har Mokka-e viss begränsning i sin relativt korta räckvidd, även om den klarar snabbladdning med upp till 100 kW effekt. Värt att notera är dock att den tack vare sin värmepump inte heller är riktigt lika känslig för lägre temperaturer som vissa andra elbilar. Vid provkörningen var det bara fem grader varmt, men bilen lovade ändå 313 km räckvidd med 98 procent kvar i batteriet. 

Ekonomiskt går knappast elbilens högre inköpspris att räkna hem ens vid långa körsträckor. Däremot är det tveklöst så att den miljövänligaste varianten av Mokka också är den mest komfortabla.

Plus: Bra förarmiljö

Minus: Trång kupé, ingen fyrhjulsdrift.

Vad nytt? Helt ny bil.

För vem? Opelfantasten på jakt efter en liten suv.

Provkörning: Opel Mokka-e och Mokka (2021)
Provkörning: Opel Mokka-e och Mokka (2021)

När bilmärken förenas i allt större allianser handlar skillnader mellan bilarna mer om yta och marknadsföring än teknisk utveckling och ingenjörers kompetens. Opel ingår numera i Stellantiskoncernen och nya Mokka bygger på plattformen CMP som från början konstruerades av PSA och som bildar grund för en rad modeller från Peugeot, Citroën, DS och Opel. Trots skillnader i design är de påfallande lika i känsla och egenskaper.   

Den förra generationen Mokka var en av få små suvar som erbjöds med fyrhjulsdrift. Framkomlighet verkar inte längre vara ett effektivt vapen i kampen om bilköparnas pengar så den möjligheten har plockats bort. Den nya plattfor

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Opel Mokka-E Ultimate/Mokka GS Line Icon P130 Aut

Pris, kr: Från 409 900 (exkl. elbilspremie på 70 000 kr)/238 800 kr.

Skatt kr/år: 360/3 640 (888 kr/år från år 4). 

Svensk lansering: Säljs nu.

Mått, cm: L 415/B 179/H 153.

Bagagevolym, L: 310-1 060/350-1 105. 

Tjänstevikt, kg: 1 598/1 295.

Motor: Elmotor 100 kW/136 hk/3-cylindrig bensinmotor med turbo, volym 1 199 cm3. Max effekt 130 hk vid 5 000 v/min. Max vridmoment: 260 Nm/230 Nm från 1 750 v/min.

Batteri (Mokka-e): Litiumjon med 50 kWh kapacitet. Snabbladdning med upp till 100 kW. Ombordladdare 3-fas 11kW.  

Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Reduktionsväxel/Manuell sexväxlad låda alt. åttaväxlad automatlåda.  

Prestanda: Toppfart 150/200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,0/9,2 s.

Deklarerad förbrukning: 18,0 kWh/100 km./6,0 l/100 km. 

Räckvidd, km: 324 (Mokka-e).

Konkurrenter: Peugeot 2008, Ford Puma, Skoda Kamiq, Renault Captur, Nissan Juke, Hyundai Kona, VW T-Cross, m.fl.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.