Bild
Nästa artikel

Provkörning: Opel Mokka (2012)

Provkörning

När ett gäng bildesigners sätter igång att leka med pennorna kan resultatet bli en skojig typ av bil. Opel Mokka är en stöddig suv i behändigt format, kul att titta på, men att köra...

Projektledaren Rainer Bachen berättar hur Opel Mokka föddes:

– Idén kom från våra designers. De tyckte det skulle vara kul att göra en liten suv med tuff attityd.

För fyra år sedan var skisserna klara.

– Sen var det upp till oss tekniker att fixa resten, säger Rainer Bachen.

Vem som var den mest entusiastiska gruppen i projektet blir snart uppenbarat.

Mokka blev ett litet hopkok av nya delar och vad som fanns i Opels hyllor. Under den helt nykonstruerade karossen sitter ett delvis nytt chassi men bussningarna kommer från Meriva och bromsarna från Astra. Hjulaxlarna kan förbindas med en elektromagnetisk koppling som aktiveras om ett framhjul börjar slira. På torr väg är Mokka helt framhjulsdriven men vid behov skickas 50 procent av drivkrafterna bakåt. Varje gång bilen startar är den också fyrhjulsdriven de första metrarna.

Fyrhjulsdriften är dock inte standard utan kostar 15 000 kr extra. Det finns mycket mer att lägga pengar på för Mokka-köparna. Den lilla suv:en kan utrustas med en massa bra grejor – exempelvis automatiskt upp- och nedbländande helljus,  230-voltsuttag, parkeringssensorer med mera. Mycket finns samlat i paket som har synnerligen förmånliga introduktionspriser.

Men även standardutrustningen är bra. Mokka kan till exempel själv bromsa sig nedför branta backar, ratten har värme och det finns både farthållare och avancerad radio. Opels lilla suv verkar med andra ord ha det mesta som gör den till en riktigt lyckad och rolig bil.


Med sin stöddigt bredbenta kaross dominerar den utsikten över parkeringsplatsen. Designen är verkligen lyckad med veck på rätta ställen och en fartig sidolinje. Den höga karossen har stora dörrar och är lätt att äntra. Men bakdörrarnas höga sidor och spetsigt vinklade rutor har sina nackdelar. Passagerarna ser knappt ut åt sidorna och känner sig instängda.

Desto trevligare är det i framsätet. Sportstolarna klämmer åt om höfterna och den snyggt läderbruna interiören ger löften om en kul körupplevelse.

Så startar jag motorn. Ett högt knatter fyller kupén.  Opels gamla 1,7-liters diesel är nog en snål och tålig vardagsmotor, men i Mokka passar den inte så bra. Det grova motorsurret får trumhinnorna att vibrera och ute på motorvägen, där motorvarvet närmar sig 2 000-strecket, blir ljudnivån riktigt påträngande.

När jag kommer ut på lite grövre asfalt överröstas dock  de osköna tonerna från dieseln av mullret från däcken. Mokka rullar på rejäla 18-tumsdäck, 215 mm breda, och de låter höra av sig. Opels tekniker har provkört prototyper av Mokka i två år men uppenbarligen bara på vägar med slät asfalt.

Ett par mil med den dieseldrivna versionen räcker. Sen vänder jag tillbaka och byter bil. Mokka finns även med bensinmotorer, varav en 1,6-liters med 115 hk kostar minst och en 1,4-liters turbo med 140 hk är  modernast, tillika 3 000 kr billigare än dieselmodellen. Bensinturbon är både tystare och piggare och lockar till en längre provtur på traktens kurviga och backiga asfaltslingor.

Med en frigångshöjd på 16 centimeter kan Opel Mokka nog ta sig fram i lätt terräng, men dåliga skogsvägar är det ont om i norra Jylland. Det kanske är tur.  Fjädringen är stum och bilen rör sig knyckigt när asfalten är det minsta ojämn. Det är inte bekvämt och den som tar ut en Mokka i skogen lär bli omruskad.

– Vi har optimerat bilen för att köras på vanliga vägar, säger Rainer Bachen. Den kommer nog  sällan att hamna i terrängen och om det sker körs den nog väldigt försiktigt.

Den bensindrivna provbilen var fyrhjulsdriven och lite extra hårdfjädrad. Versionerna med bara framhjulsdrift är mjukare.

Designen gör bilen, men under sitt fräsiga skal är Opel Mokka, trots en och annan miss,  en liten kompetent bil som går fram nästan överallt och kan bära en del last – upp till 1,3 kubikmeter med fällt baksäte – och dra ett 1 200-kilossläp.

Den har  blivit en succé  i Europa. I början av oktober hade 80 000 Mokka beställts – 25 000 fler än vad Opel hade kalkylerat med. Kanske kan Mokka bli det lyft som även svenska Opelhandeln så väl behöver.

Diskutera: Vad tycker du om Opel Mokka?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Opel Mokka

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Opel Mokka:

PRIS, FRÅN KR: 179 900.
MODELL: Suv med fem dörrar.
SÄLJSTART: Januari 2013.
MÅTT, CM: L 428/B 178/H 165.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 350.
MOTOR: Fyrcylindrig turbomatad diesel eller bensinmotor. Volym 1,7 resp 1,4 l. Effekt 130 resp 140 hk. Vrid-moment 300 resp 200 Nm.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift eller ektromagnetiskt styrd fyrhjulsdrift. Sexväxlad manuell låda.
PRESTANDA: 0–100 km/tim på 10,5 resp 9,9 s.  
FÖRBRUKNING: 4,5 resp 6,4 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 120 resp 149 g/km.
KONKURRENTER: Fiat Sedici, Skoda Yeti, Suzuki SX4.

VAD NYTT? Fyrhjulsdriven suv i kopmakt format.
FÖR VEM? Förare med framåt attityd.

PLUS: Tuff design, bra framkomlighet, prisvärda paket.
MINUS: Hård fjädring, instängt baksäte, högljudd diesel.

Kommentarer

#1
2012-12-23 09:25

Har inte provkört denna än.
Men sett den i bilhallen, provsuttit, och känt lite.....
Mycket tilltalande hittills, den känns så rätt i formatet.
Kunde mycket väl ha fått bli årets bil, likväl som nån annan.
Nu blev den inte det, men verkar bli populär ändå...

#2
2012-12-23 12:14

Kan även det lyft de nu tämligen desperata australiska Opelhandlarna behöver om den kommer hit. Små SUVar säljer mycket bra här. En favorit bland mammor på skolturen.

#3
2012-12-23 15:30

När jag ser linjen i underkanten på bakdörrens fönster, är det ganska likt en SAAB ! Tänk om.....det kunde ha blivit en liten SAAB-suv också av den...!

#4
2012-12-23 19:00

Det här verkar vara något synnerligen vettigt i bilväg. Men stötig fjädring och vägbuller får åtminstone mig att backa.
Fixa till hjulupphängningarna med bussningar och allt - snabbt!

#5
2012-12-23 20:29

Själv har jag ägt flera Oplar, från Kadett till Monza, så jag borde väl vara frälst på märket. Ändå har jag svårt att ryckas med när "tuff design" ser ut att vara ledstjärnan. En bil som låtsas vara användbar vid sidan av vägen men som i praktiken inte är mer än en hårt fjädrad bullrig landsvägsvagn med begränsad sikt väljer jag bort oavsett hur tuff den är.

#6
2012-12-23 22:30

En mix av Kia Ceed och Dacia Duster detta?

#7
2012-12-24 10:45

Roy mfl Varför ska vi överhuvudtaget bry oss om dessa journalisters varierande åsikter?

AMS tex skriver:
Något som överraskar? Mest att den går så stabilt i fart, och den låga bullernivån.

Man får nog testa själv. Men jag är övertygad om att Mokka varken är bullrigare eller stötigare än motsvarande konkurrenter.

#9
2012-12-25 00:20

Verkar succé i Tyskland med väntetider på 6 månader. Hur mycket av bullret och den dåliga komforten beror på 18tumsdäcken? Bilen finns med 17tumsdäck på andra marknader. Bör man vänta in systerbilen Chevrolet Trax och se om den får 17-tumsdäck och annan chassisättning? 17tumsdäck är förstås inte lika snyggt.

#10
2012-12-25 04:57

Många köper inte en sådan här bil just för dess terrängegenskaper. Utan just för att den är lättare att kliva i och ur än en normalt hög bil. Jag skulle välja den för just det.

#11
2012-12-25 12:10

Nä tack, denna bilen gillar jag inte alls.

#13
2012-12-25 19:25

Hurra, äntligen en ny bil med hel och odelad motorhuv.! Snyggt Opel! Är så trött på att bilar designas först och skarven mellan grill och motorlucka läggs in senare och fördärvar designen. Nu har Opel gjort det snyggt. Verkar vara en spännande bil, eller skulle ha varit om den inte var tillverkad av ett GM-företag och därför går bort som alternativ för mig. Köp inte en GM-produkt!

#14
2012-12-25 22:10

En kommentar som komplement till artikeln ser ut att var på sin plats.

Säkerhet
I poäng den säkraste och bäst rankade av 15 testade bilar i Euro NCAP och klart bättre än VW Golf, som knappt klarar tre år gamla Astra – tack vare att man sparat in på plåten för att hålla vikten nere, viktigare att uppfylla senaste trenden med låg vikt än att tillverka bra bilar.

Design.
Detta är Opels främsta specialitet, design och en bra och pålitlig grundkonstruktion utan bjäffs och kortsiktiga modenycker.
Det är det som utmärkt Opel i alla tider, sedan 1912 med modellen 40/100 och så fortsätter det.

Detta får man ofta kritik för därför att design är något få begriper sig på och det som är ”bra” betraktas som tråkigt och medelmåttigt eftersom det inte sticker ut på ett tydligt sätt genom att vara tuffast och trendigast.
Men ny teknik är sällan bra, bra är den först efter flera års tillverkning och utveckling.
Människor är för ytliga och korttänkta för att begripa det.

Mokka är en av världens mest genomarbetade designer, detaljförfiningen och det arbete man lagt ner på millimeternivå är utan varje motsvarighet.
Grill, strålkastare, motorhuv, övre halvan av ”stötfångaren” hade platsat på en konkurrent till Mercedes S-klass.

Sidosikten i baksätet ser bra ut, bilden motsäger påståendet.

Utrustning
Omfattande utrustning både som standard och tillval varav något unikt.

Utrymmen
Häpnadsväckande rymlig för storleken, fotutrymmet i baksätet är gigantiskt, hög upprätt sittställning, förvånande stort bagageutrymme.
Dubbla handsfack ser man inte ofta, att få in ett fack där trots luftkudden är anmärkningsvärt skickligt, en dyr lösning, elegant designad lucka och låsknapp.

1.4 motor har i tester visat sig vara den renaste och energieffektivaste motorn som finns, det är värt oerhört mycket i dagens samhälle där rena motorer inte bra på papperet utan också i verkligheten är en bristvara.
Kupévärmen tycks dock bli något svag eftersom motorn är nästan lika effektiv som en diesel.
Eluppvärmd ratt är inte fel i sammanhanget.

Lågt pris

Sedan är det möjligt att den inte blir helt bra i känsla fören tillverkningen flyttar till Opels Eisenachfabrik.

Att Opel inte är ett GM företag enligt GM kan man se på deras hemsida där endast de amerikanska bilarna betraktas som GM.

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=GM&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CC8QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.gm.com%2F&ei=UgnaUNb_MMjx4QS5wYEQ&usg=AFQjCNEFiTGmxxw7Igz7SdKIqR-hs9EdUQ&bvm=bv.1355534169,d.bGE

#15
2012-12-25 23:42

Han ger sig inte...beundransvärt..haha.

Så sikten i från baksätet ÄR bra..trots att de som suttit i bilen EJ säger det?

Tänk vad man kan få fram genom att bara titta på en bild.

Snacka om desperation.

#16
2012-12-26 01:25

Håller med Peter E. Och dessutom, design är Opels främsta specialitet? Haha. Fronten ser klumpig ut, alltför mycket plåt på sidorna och baken är helt enkelt ful. Kommer att tänka på Insignia, och det är i mitt tycke något jävligt dåligt.

#17
2012-12-26 12:34

Kommentar till N-iklas utförliga inlägg: Opel ägs av GM och är därmed enligt min uppfattning ett GM-företag, även om märket bara platsar på hemsidan som ett "additional brand".
Jag skulle inte köpa en bil från en tillverkare som ägs av GM, undantaget SAAB om det hade fått leva. I Trollhättan hoppas man på NEVS. Vågar man hoppas på att det företaget lyfter?

#18
2012-12-26 15:36

Jag tror att det här är en bil som kan passa mig, men jag väntar med att uttala mig om dess förtjänster eller brister tills jag fått prova den så jag vet vad jag talar om.

Att som N-iklas gå på om Opels företräden är närmast löjligt, jag har jobbat en hel del med Opel, de har gjort en hel del lyckat men jag vet att det också finns många dumma konstruktionslösningar där konkurrenterna lyckats betydligt bättre.
Rostproblemen som Opel inte kom till rätta med förrän en bit in på 2000-talet är ju väl kända (legendariska, tyvärr) och även om Opel nu är bland de bästa när det gäller rostskydd blir man ju förvånad över att det tog så lång tid.

Det av GM påtvingade samarbetet med Saab var mer lyckat för Opel än för Saab och resultatet var ofta en hel del kompromisser och inte alla helt lyckade.
Av någon underlig anledning verkar det som samarbetet med Italienarna under utvecklingen av 9000 gick bättre, men samarbetet med Opel var nog inte enbart deras fel utan snarare de amerikanska bromsklossarnas.

Det stora problemet för Opel, som ju också påverkar lönsamheten, är naturligtvis att man får göra många konstruktioner som ändå ofta hamnar för tillverkning i Korea.

#20
2012-12-26 15:50

Men den blir inte särskilt billig, närmare 250000:- för en inte speciellt välutrustad bil men med automatlåda.

#22
2012-12-27 00:36

Vill bara ännu en gång påpeka att åsikter inte har något värde alls för mig.
Medan åsikter och personliga tolkningar är allt för er.

Det enda jag söker är att komma så nära sanningen som möjligt, därav resultatet.
Sanning är därtill en universell konstant som inte kan påverkas av eller styras av människor, medan många tvärt om menar att alla kan ha sin egen sanning och alla sanningar är lika mycket värda.
Denna typ av s.k. ”sanning” är dock inget mer än en ovanligt fräck lögn.

Om exempelvis en människa påstår något som bildbevis motsäger kallar jag den personen för antingen en idiot eller en lögnare.
En logisk oundviklig konsekvens.

Människor har jag inga höga tankar om efter att ha studerat vad som hänt de senaste 30 000 åren.

#23
mcregor
2012-12-27 08:09

Ja du N-iklas - dina inlägg ger tyvärr ett alltmer förvirrat intryck.

#24
2012-12-27 09:11

crister, samma för mig, en bensinturbo med automat och sedan verkar det svårt att få en ljus skinnklädsel, det är mörkgrått och svart som dominerar.

#26
2012-12-27 19:36

Som knapparna på panelen då…
”Lika barn leka bäst” Ho Ho.

Förvirring är dock oundviklig när man inte talar samma språk, inte har samma bakgrund och inte ser världen på samma sätt.

Mitt syfte är inte att ”säga vad jag tycker” eller framföra ”min åsikt”, jag ser ingen vitts med att belasta andra med ”snack”, mitt syfte är istället att göra vad som är nödvändigt i en evig kamp för en bättre värld mot alla mörka krafter som vill bryta ner och förstöra allt gott och skönt som bär hoppet om framtiden.

Bilen är bara en pjäs bland många i ett mycket större spel.

#27
2012-12-27 22:36

Jag visste det! N-iklas och OPEL gör gemensam sak mot mörkrets krafter.
Alla som bara har en egen åsikt(inte N-iklas alltså) ska bekämpas.
För alla har fel, frälsaren har talat.
Jorden är inte rund, det är bara en felaktig åsikt alla har.
Jorden snurrar inte kring solen, det är också fel.
Opel gör felfria bilar, tycker man annorlunda så styrs man av mörka krafter.
Opel är Guds gåva till mänskligheten, så har det varit de senaste 30000 åren.
Dessutom kan Opel göra bilar med ynkliga små bakrutor där sikten är bättre än hos någon annan bil. Tycker man annorlunda så har man fel.
Dessutom så är allas åsikter helt ointressanta, det är därför N-iklas så gärna kommenterar dom.

Allvarligt talat N-iklas.
Du är nästan lite skrämmande ibland.
Men det är ju iochförsig min åsikt, och den är ju som alla vet helt ointressant i sammanhanget.

För övrigt så ska jag åka och kolla på Mokkan när den dyker upp, alltid intressant med nya bilar

P.

#28
2013-01-14 15:10

Mokkan är något längre än sina nya konkurrenter (428cm mot 414 för Peugeot 2008 och Renault Captur), har en bullig design men tycks ha sämre sikt då C-stolpen bak är väldigt bred och saknar den sidoruta som de båda fransmännen har. Mokkan har ett lutande tak och jag frågar mig om takhöjden för baksätespassagerarna. Tittar vi på Peugeot 2008 så har den en rakare taklinje och faktiskt även en upphöjning för baksätespassagerarna. Brunröd inredning känns 70-tal och dubbla lampor för makeup ser jag knappast som en nyhet då flera av de franska bilar jag ägt har haft just detta... Men som herre använder jag det för att kolla frisyren snarare än för make-up.

Motorernas tekniska data är jag inte imponerad av. Fransmännen har nya tre-cylindriga och effektiva bensinmotorer som jag upplever som mer lockande, plus att både Peugeot och Renult har riktigt bra dieselmotorer. PSA-gruppens 1,6 liters diesel med mikrohybrid är en klassiker idag (motorn finns även hos Ford, Volvo, Mazda m fl), och fortfarande en toppmodern konstruktion, medan även Renaults 1,5 DCI-motor med start-stopp system tillhör marknadens trevligaste dieselmotorer och fungerar fint i Clio, Mégane, Scenic m fl modeller så den gör sig troligen även bra i Captur.

Mokkan har en fördel i att den börjar säljas ett halvår innan de nya franska konkurrenterna, sen hårdnar konkurrensen.

#29
2013-01-14 21:17

Trots att Mokkan är något längre än sina konkurrenter så har den ett ynkligt bagageutrymme, bara 356 liter. Jämför det med Fiat 500 L Trekking som har 400 liter och då är ändå Fiaten en kortare bil! Jag vet inte i dagsläget hur mycket Peugeot 2008 eller Renault Capture kommer att rymma bak, men Peugeots mer fyrkantiga former kan innebära en rymlig överraskning i de bakre regionerna... :)

#30
2013-01-15 15:43

Något förvånande är att Mokkan kommer som lägst ner i 120 Co2, detta med 1,7 dieseln och framhjulsdriven. Både Peugeot 2008 och Renault Capture hamnar under 100 Co2... Nog tycker jag att man kan förvänta sig mer av en nykonstruerad bil än vad Mokka presterar här!

Jag noterar även att dragvikten är 1200 kg med B-kort och det är samma nivå som Susuki/Fiat SX4/Sedici. Inte lysande men inte uselt heller.

(Rättelse till inlägg nedan: 2008:an är 416 lång och Captur 412, inte 414.. men jag menade omkring 414... Mokkan är 428 lång)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.