Bild
Nästa artikel
Starkaste motorn, åttaväxlad automat och fullproppad med utrustning – därmed skenar ordinariepriset för Corsa upp till över 290 000 kronor.
Starkaste motorn, åttaväxlad automat och fullproppad med utrustning – därmed skenar ordinariepriset för Corsa upp till över 290 000 kronor.

Provkörning: Opel Corsa (2020)

Provkörning

Opels allra viktigaste modell bygger på Peugeot 208 som blev utsedd till Årets Bil. Är nya Opel Corsa lika bra, bättre – eller sämre – än den?

Profilen är det första jag ser av nya Opel Corsa och jag kan först knappt skilja bilen från kusinen och utgångspunkten Peugeot 208.

Detaljskillnader upptäcker jag snart. Fronten har lugnare och i mitt tycke snyggare linjer än Peugeot med sina överdrivna ”huggtänder”. Den bakre sidorutan sticker upp en aning i bakkant där Peugeots är rak och baklamporna är annorlunda – bland annat.

Karossmått, dörrar och dörrhål etcetera håller förstås samma form och mått bilarna emellan, men Corsa/208 har ett par centimeter kortare axelavstånd än flera konkurrenter.

Så öppnar jag förardörren och skillnaderna blir tydligare. I Opel har inte Peugeots formglada designers fått härja, stilen är ”tysk” och stram, även om provbilen GS Line fått ett käckt rött ilägg längs instrumentpanelen och ett rödvitt band i stolarna.

Knappar, reglage och spakar är genomgående mer ”Opel” men växelväljaren är Peugeots och finishen på stolsklädseln och en del andra ytor mer franska än på tidigare Corsagenerationer. 

Plus: Kul och stabil att köra, pigg motor, strålkastare.
Minus: Trångt baksäte, högt vägljud, reflexer i instrument.

I mitt hem finns en snart nio år gammal bensin-Corsa så jag kan jämföra småsaker rakt av hemma på garageplanen. Det blir inte enbart till nykomlingens fördel. Jag saknar bland annat det i höjdled varierbara bagagegolvet och, framför allt, rattvärmen. Det förra finns inte alls att beställa, den senare tillhandahålls inte bilar med automatlåda.

Baksätet är klart bättre i gammel-Corsa, i den nya är det ovanligt trångt att kliva in och väl på plats kan jag med största tvekan sitta ”bakom mig själv” på en alltför kort dyna och ett alltför upprätt ryggstöd. Stolsfickor finns inte alls, däremot två usb-uttag som väl inte var uppfunna när familjens bil var ny.

Åtskilliga konkurrenter har ändå klart bättre baksäte än Corsa/208. Bagageutrymmet är dessutom billigt utfört med en tunn matta och det bildas en jättetröskel av de fällda bakre ryggstöden så att det förstorade utrymmet blir svårstuvat. 

Tja … så här långt känns nya Corsa rätt håglös, jag letar förgäves efter en clou, något som signalerar att någon varit motiverad och inte bara sparsam under utvecklingsarbetet.

»Så här långt känns nya Corsa rätt håglös, jag letar förgäves efter en clou.«
Konventionell, logisk förarmiljö fjärran från formexperimenten i Peugeot 208 men växelväljaren är identisk. Stora mätare, trådlös mobilladdare.
Konventionell, logisk förarmiljö fjärran från formexperimenten i Peugeot 208 men växelväljaren är identisk. Stora mätare, trådlös mobilladdare.

När jag startar motorn blir det genast bättre. ”Trean” ger i detta det starkaste utförandet 130 hk, vilket i kombination med förhållandevis låg vikt, en mycket väl avstämd automatlåda (med tre körprogram) och pigg gasreaktion blåser ordentligt liv i skapelsen.

Nu känns Corsa plötsligt alert och ”med” på ett uppfriskande sätt, ytterligare manifesterat i att fjädring/stötdämpning kalibrerats med stuns och reaktionsprecision som mål. Körupplevelsen är både kul och stabil, med viss rattkänsla trots att styrningen går så lätt. Subjektivt sett tror jag att Peugeot lyckats bättre med ljudisoleringen, ett kommande test får reda ut den saken.

I ett ”launchpaket ” för inte mindre än 30 000 kronor ingår åtskilligt, bland annat ett panoramatak och adaptiva LED-strålkastare som enligt mina ögon avger ett mycket bra sken – ännu en sak att kolla i ett riktigt test.

Stolarna i GS Line är färgglada och ger utmärkt stöd i alla ledder.
Stolarna i GS Line är färgglada och ger utmärkt stöd i alla ledder.

Priserna är genomgående något lägre än för motsvarande Peugeotversioner och börjar på ca 160 000 kronor. Inledningsvis är det kampanjpriser som gäller, provbilen har en i sammanhanget närmast astronomisk prislapp men är också utrustad till tänderna.  

Om Corsa biter på marknaden vill jag låta vara osagt, jag tycker nog att helheten borde ha inneburit ett större steg framåt.

”Launchpaketets” panoramatak lättar upp den ganska mörka kupén.
”Launchpaketets” panoramatak lättar upp den ganska mörka kupén.
Opel Corsa GS Line P130 Automat

PRIS, FRÅN KR: 264 900, provbilen 294 000 (introduktionspris denna version från 239 900).

SVENSK LANSERING: Nu.  

MÅTT, CM: L 406/B 177/H 143.

BAGAGEVOLYM, L: 309–1015.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 259.

MOTOR: 3-cyl tvärställd rak bensinturbo. Volym 1 199 cm3. Max effekt 130 hk (96 kW) vid 5 500 v/min, max vridmoment 230 Nm vid 1 750 v/min. 

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda. 

PRESTANDA: Toppfart 208 km/tim, acceleration 0–100 km/tim 8,7 s. 

DEKLARERAD FÖRBRUKNING:
5,7 L/100 km. CO2-utsläpp: 129 g/km.

KONKURRENTER: Ford Fiesta, Kia Rio, Skoda Fabia och VW Polo.

Profilen är det första jag ser av nya Opel Corsa och jag kan först knappt skilja bilen från kusinen och utgångspunkten Peugeot 208.

Detaljskillnader upptäcker jag snart. Fronten har lugnare och i mitt tycke snyggare linjer än Peugeot med sina överdrivna ”huggtänder”. Den bakre sidorutan sticker upp en aning i bakkant där Peugeots är rak och baklamporna är annorlunda – bland annat.

Karossmått, dörrar och dörrhål etcetera håller förstås samma form och mått bilarna emellan, men Corsa/208 har ett par centimeter kortare axelavstånd än flera konkurrenter.

Så öppnar jag förardörren och skillnaderna blir tydligare. I Opel ha

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-05-19 08:15

Nästan 300k? Lol

#2
2020-05-20 14:55

Opel blir franskt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.