Bild
Nästa artikel
Provkörning: Nissan Navara (2019)

Provkörning: Nissan Navara (2019)

Provkörning

Navara är lite av förarens pickup. Stark motor, fin fjädring och rejäl dragvikt är positiva egenskaper men priset är också högt.

Den tredje generationen Nissan Navara har modellkod D23 och presenterades 2015. I år har modellen fått en uppdatering med bland annat större bromsar, justerad fjädring, högre maxlast, nytt infotainmentsystem och förbättrad avgasrening. Nu uppfyller Navara den stränga utsläppsnormen Euro 6d-Temp.

Det första man slås av bakom ratten i Nissan Navara är hur väl man lyckats med inställningen av hjulupphängningen. Navara går klippfast även i motorvägsfart samtidigt som fjädringskomforten är osedvanligt bra för biltypen, med härligt flyt över ojämnheter även utan last på flaket. Det är inte undra på att såväl Mercedes-Benz som Renault valt att bygga sina pickuper på Nissans plattform.

"Hade det inte varit för den bristfälliga förarstolen hade Navara varit utmärkt för långkörningar"

Motorn är stark och automatlådan växlar mjukt. Drivlinan lyckas överlag trolla bort känslan av tyngd. Att accelerera upp till motorvägsfart går utan ansträngning och väl där går framfarten lika fint som i vilken personbil som helst. Ljudnivån är låg i kupén. Däckbullret är nästan helt bortfiltrerat och såväl vindbrus som motorljud är väl dämpat.

Hade det inte varit för den bristfälliga förarstolen hade Navara varit utmärkt för långkörningar. Elektriskt svankstöd är skönt men sittdynan är tunn och träsmaken kommer krypande efter några timmar bakom ratten. Yrkesförare som ska tillbringa en hel arbetsdag bakom ratten förtjänar bättre stolar än så här. Körställningen är inte heller helt optimal. Ratten är enbart ställbar i höjdled vilket ställer till det för förare med långa ben och korta armar.

Baksätet är ganska trångt och passar dåligt för fullvuxna. Dynan är lågt monterad vilket ger obekväm benvinkel.

Flaket är några centimeter smalare än hos flera konkurrenter men erbjuder många fästpunkter för lastfixering.
Flaket är några centimeter smalare än hos flera konkurrenter men erbjuder många fästpunkter för lastfixering.

I stadstrafik är Navara smidig och lättkörd. I standardutrustningen för den provkörda varianten Tekna ingår en 360-graders kamera med runt-om-sikt som är till stor hjälp när det är trångt och bökigt. Manövrerandet hade underlättats ytterligare om styrningen varit lite lättare.

För den som behöver hög dragvikt är Navara ett starkt alternativ med hela 3,5 ton tillåtet på kroken. Det är mer än vad flera konkurrenter i klassen klarar. Max lastvikt har ökat med 100 kg i och med uppdateringen men det finns konkurrenter som lastar mer. Flaket är även smalare än hos vissa andra pickuper men det är väl försörjt med öglor för lastsäkring.

Priset ligger i den övre delen av segmentet. Den starka motorn och den höga komforten i kombination med smidighet i stadstrafik gör dock att många säkert tycker att Navara är värd pengarna.

Nissan Navara Tekna Double Cab Dci 190 4WD Aut

Pris, från kr: 428 173.
Svensk lansering: Säljs nu.
Mått cm: L 521/B 185/H 183.
Mått flak, cm: L 158/B 156/H 50.
Tjänstevikt, kg: 2 175.
Max last, kg: 1 075.
Max dragvikt, kg: 3 500.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel. Volym: 2 299 cm3. Max effekt 190 hk vid 3 750 v/min. Max vridmoment 450 Nm från 1 500 v/min.
Kraftöverföring: 7-växlad automatlåda. Fyrhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart: 184 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,2 s.
Deklarerad förbrukning: 8,8 l/100 km. CO2-utsläpp 233 g/km.
Konkurrenter: Volkswagen Amarok, Toyota Hilux, Mitusbishi L200.

Den tredje generationen Nissan Navara har modellkod D23 och presenterades 2015. I år har modellen fått en uppdatering med bland annat större bromsar, justerad fjädring, högre maxlast, nytt infotainmentsystem och förbättrad avgasrening. Nu uppfyller Navara den stränga utsläppsnormen Euro 6d-Temp.

Det första man slås av bakom ratten i Nissan Navara är hur väl man lyckats med inställningen av hjulupphängningen. Navara går klippfast även i motorvägsfart samtidigt som fjädringskomforten är osedvanligt bra för biltypen, med härligt flyt över ojämnheter även utan last på flaket. Det är inte undra på att såväl Mercedes-Benz som Renault valt att bygga

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Plus: Stark motor, hög komfort, bra 360-kamera.
Minus: Högt pris, ratt enbart justerbar i höjdled.

Vad nytt? Höjd maxlast, förbättrat infotainment, renare avgaser.
För vem? Den som drar tungt.    

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.