Bild
Nästa artikel
Provkörning: Nissan Juke (2020)

Provkörning: Nissan Juke (2020)

Provkörning

Förra Nissan Juke var en designchock som föll köparna i smaken. Nästan ett decennium senare kommer uppföljaren – större och mognare. Kan succén upprepas?

När Nissan visade upp en liten crossovermodell, kallad Juke, år 2010 kippade en hel värld efter andan. Får en bil se ut så där? Med glosögda krokodilögon ovanpå huven och svullna hamster-kinder till halvljus därunder mötte betraktarna en sällan skådad uppsyn.

Modet att ta ut svängarna betalade sig. Försäljningsframgången översteg prognoserna många gånger om. Efter över en miljon sålda Juke sedan debuten är det hög tid för ett generationsskifte.

Uppföljaren har vuxit upp både bildligt och bokstavligt. Grundarkitekturen delas med koncernkusinen Renault Captur och de har liknande yttermått. Det betyder att Juke har vuxit med sju cm i längd, till 4,21 m.

Inne i bilen ger Juke upplevelsen att man kör en större suv. Stolskomforten är hög och utrymmet kring förarplatsen väl tilltaget. Sitthöjden upplevs snäppet högre än andra, mer personbilslika, crossoverkonkurrenter.

Bagaget sväljer 422 liter vilket är en respektabel siffra i segmentet. Dubbelt lastgolv ökar flexibiliteten, dock är lasttröskeln rejält tilltagen. 

I baksätet skryter Nissan med att knäutrymmet fått sex extra centimeter och nog är utrymmet generöst. Men vän av ordning undrar vad man ska med benutrymme till när huvudet inte får plats? Redan normallånga personer har tydlig takkänning och den avsmalnande karossen ger minimalt utrymme för huvudet i sidled.  

Rymlig förarplats med bra sittställning. Menyskärmens grafik känns rejält föråldrad för en ny bil på 2020-talet.
Rymlig förarplats med bra sittställning. Menyskärmens grafik känns rejält föråldrad för en ny bil på 2020-talet.

Vid lanseringen erbjuds Juke med ett enda motoralternativ – en trecylindrig enlitersmotor som vi känner igen från Renault Clio. Under den höga Juke-huven ruvar 117 hk vilket ger adekvata prestanda.

Både Captur och Clio har lanserats i aptitliga nyutgåvor vilket ger höga förväntningar på Juke. Tyvärr har Nissan slarvat bort det fina grundmaterialet genom att ignorera behovet av finjusteringar. 

Provbilens sjuväxlade dubbelkopplingslåda är oförmögen att släppa kopplingen mjukt. Den nervösa drivlinan ger en ryckig framfart. I körprogram ECO (måste väljas aktivt varje ny resa) blir gasmappningen något lindrigare, men stadskörning sker fortfarande utan harmoni. Och det är väl främst för urban körsmidighet man betalar 15 300 kr extra för en automatisk växellåda? 

Även i jämn fart är färden struttig då Juke rullar hårt över brunnslock och potthål. I långa kurvor blir elservon tung som om den kämpar mot stora terrängdäck.

Likt Micra kan Juke få högtalare på nackstödets ytterkanter som ska ge en 360-gradig ljudbild. Med tilltaget utrymme under bagagegolvet ryms 422 liter – bra! Men coupéformen stjäl plats i höjdled.
Likt Micra kan Juke få högtalare på nackstödets ytterkanter som ska ge en 360-gradig ljudbild. Med tilltaget utrymme under bagagegolvet ryms 422 liter – bra! Men coupéformen stjäl plats i höjdled.

Det Juke saknar i förfining och finess tar den igen i attityd. Uppsynen är pampig. Den höga fonten med kisande LED-slingor för tankarna till Science fiction-filmen Robocop.

Jukes starkaste köpargument är att den upplevs ett nummer större och kaxigare än vad den är. Det kan tilltala en viss köpskara. Men den som söker mer innehåll än upplevd storlek blir nog besviken.

Medan föregångaren visade prov på hög trendkänsla hade nya Juke behövt en tydligare miljöprägel för att leva upp till dagens kravprofil. En trecylindrig bensinturbo imponerar inte i det nya decenniet. En helelektrisk version med drivlina från Leaf hade varit rätt väg att gå. 

Tjugotalstekniken begränsar sig till att ta emot trådlösa uppdateringar online, adaptiv farthållare med delvis självkörande förmåga (till toppversionen Tekna) samt en telefonapp som även kan tjänstgöra som bilnyckel.

Runt hörnet väntar en hybridversion. Den borde varit här nu. I dag finns bättre och intressantare bilar i klassen.

Plus: liten crossover som känns som en större suv.

Minus: komfort, okultiverad drivlina, takhöjd bak. 

Vad nytt? Allt. En helt ny generation Juke.

För vem? Den som värdesätter design före miljö och prestanda.     

När Nissan visade upp en liten crossovermodell, kallad Juke, år 2010 kippade en hel värld efter andan. Får en bil se ut så där? Med glosögda krokodilögon ovanpå huven och svullna hamster-kinder till halvljus därunder mötte betraktarna en sällan skådad uppsyn.

Modet att ta ut svängarna betalade sig. Försäljningsframgången översteg prognoserna många gånger om. Efter över en miljon sålda Juke sedan debuten är det hög tid för ett generationsskifte.

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

NISSAN JUKE DIG-T 117 DCT TEKNA

PRIS, FRÅN KR: 261 300. (Grundnivå Visia från 175 900.)

SVENSK LANSERING: Nu.  

MÅTT, CM: L 421/B 180/H 160.

BAGAGEVOLYM, L: 422–1 305.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 257.

DRAGVIKT, KG: 1 250.

MOTOR: Trecylindrig bensinturbo. Volym 999 cm3. Max effekt 117 hk vid 5 250 v/min. Max vridmoment 180 Nm från 1 750 v/min. 

KRAFTÖVERFÖRING: 7-växlad dubbelkopplingslåda. Framhjulsdrift.  

PRESTANDA: Toppfart: 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,1 s.  

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 6,3 l/100 km. CO2-utsläpp: 143 g/km.

KONKURRENTER: Ford Puma, Peugeot 2008, Renault Captur, Skoda Kamiq, Toyota C-HR, VW T-Cross, m fl.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.