Nästa artikel
Provkörning: Nissan GT-R (2016)
Provkörning

Provkörning: Nissan GT-R (2016)

Publicerad 5 februari 2017
Ny front, motorhuv, karossida och aerodynamik – men helhetsintrycket består.
Det har faktiskt gått snart tio år sedan Nissan GT-R visades. Inför 2017 har det skett åtskilligt på och under skalet och för säkerhets skull har motoreffekten ökat.
Typiskt. Jag kvitterar ut nycklarna till nya och 20 hk starkare Nissan GT-R samtidigt som radion varnar för halka. Sedan upptäcker jag att provbilen är försedd med R-däck, alltså nästan mönsterfria däck för bankörning. Det blir inga försök att på flygfält slå förra modellens accelerationsrekord 0–100 km/tim på 3,22 sekunder, det ser jag det. Så snabbt lyckades jag ”axa” GT-R vid ett prov förra året.

Nå, det finns ändå mycket att ta till sig för de 14 svenska kunder som kommit över en GT-R av 2017 års modell. På utsidan märks flera ändringar för förbättrad aerodynamik, bättre kylning och minskade lyftkrafter. Stötfångarna fram och bak, samt varselljusen fram, har lätt ändrat utseende så att helheten fått mer av specialmodellen Nismo över sig än tidigare. Områdena kring takstolparna fram och bak har förstärkts, stötdämparna är modifierade och – kanske allra viktigast – ljudisoleringen har arbetats om och kompletterats med ett system som på elekt-ronisk väg skickar motljud till det buller som alstras i kupén. Det fungerar riktigt bra, GT-R är märkbart tystare än tidigare. Samtidigt finns det typiska, mekaniska ”klonkandet” kvar vid växlingar och gaspådrag/-avdrag, något som inte indikerar fel utan är del av bilens väsen.

"GT-R är inte enbart bedövande fartresurser utan i lika hög grad en förbluffande snäll bil att leva med."

I inredningen märks en nästan helt omarbetad förarmiljö som ger ett mer påkostat intryck än tidigare. Ratten är ny och snyggare, mittkonsolen och arrangemangen kring växelföraren är nya, instrumentpanelen  har reviderats och fått en större och bättre informationsskärm.

Drivningen är i stort sett oförändrad, fortfarande går all effekt till bakhjulen så länge omständigheterna tillåter men fördelningen kan blixtsnabbt skifta till drivning 50/50 fram/bak när så krävs. Motorn på 2,9 liter och med dubbla turbo ger alltså 570 hk mot tidigare 550 och sätts liksom tidigare samman helt för hand. Turbotrycket har ökats, tändningssystemet justerats.

Helheten blev –  med tanke på omständigheterna – svår att skilja från tidigare. GT-R är inte enbart bedövande fartresurser utan i lika hög grad en förbluffande snäll bil att leva med. Den är verkligt rymlig för två (bagageutrymmet är sensationellt) och den är gjord för att tåla såväl bankörningens plågor som vardagens vedermödor, samtidigt som den kan spöa nästan vilken annan supersportbil som helst. En riktig klassiker redan under sin levnad.
 
Diskutera: Vad tycker du om Nissan GT-R?
Nissan GT-R

Pris, från kr: 969 000.

Säljstart: Alla 14 för 2017 är sålda.

Mått, cm: L 471/B 190/H 137.

Tjänstevikt, kg: Cirka 1 850.

Motor: Längsmonterad 6-cylind-rig V, två överliggande kamaxlar per cylinderbank, fyra ventiler per cylinder. Dubbelturbo, torrsumpsmörjning, laddluftkylare. Borrning/slag 95,5/88,4 mm, volym 3 799 cm3. Max effekt 570 hk (419 kW) vid 6 800 v/min. Max vridmoment 637 Nm vid 3 600–5 800 v/min.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sexväxlad dubbelkopplingslåda.

Prestanda: Toppfart 315 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 2,8 s.

Deklarerad förbrukning: 11,8 l/100 km.

CO2-utsläpp: 275 g/km.

Konkurrenter: Porsche 911 Turbo, Chevrolet Corvette med flera.

 

Plus: Fantastiska köregenskaper, motor, fartresurser, förbättrad komfort.

Minus: Törstig, stötig.

 

Vad nytt? Mer effekt, utseendejusteringar i exteriör och interiör.

För vem? Superbilsälskare.  

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.