Nästa artikel
Provkörning: Nissan 370 Z
Provkörning

Provkörning: Nissan 370 Z

Publicerad 13 maj 2009 (uppdaterad 23 september 2010)
Redan föregångaren Nissan 350 Z var extremt rolig att köra. Nu har Nissan genomför en radikal ansiktslyftning som gör den japanska sportbilen roligare än någonsin att köra!

Nackdelar i form av usel komfort och bristande miljöhänsyn bleknar när de ställs mot inköpspriset. Detta lyckopiller kostar faktiskt inte mer än en välutrustad Volvo XC60!

Nissan 370 Z är en bil som sätter förarens karaktär på prov. Det är faktiskt alldeles otroligt roligt att med släppa lös V6-motorns alla 331 hästkrafter och låta sig slungas iväg i halsbrytande acceleration. 370Z har lägre tyngdpunkt och har dessutom blivit lite kortare men också lite bredare än sin föregångare 350Z, allt för att få bättre och mer underhållande köregenskaper. Bilen känns trygg och lättmanövrerad och trivs utmärkt i snäva kurvor och höga hastigheter.

Men denna typ av övningar utförs naturligtvis endast på avlysta vägar. Lyckligvis körde vi också 370Z på en tio mil lång testslinga genom en oändlig rad franska småbyar, fyllda av farthinder, vägarbeten och avsnitt hastighetsbegränsade till 30 km i timmen. På dessa vägar är bilen inte alls lika njutbar. Fjädringen är hård, däcksbullret öronbedövande och runt om-sikten riktigt dålig. Snett bakåt är det omöjligt att se om någon närmar sig. Filbyten sker med kalkylerad risk.

Det är också snudd på chockerande att se färddatorn hävda att vi med nuvarande genomsnittsförbrukning kommer strax över 25 mil. Tanken rymmer 72 liter och är ju nästan full! Efterhand när vi kör lugnare i vanlig trafik, sjunker naturligtvis också förbrukningen men snål blir aldrig 370Z. Den miljömedvetne väljer den med nyutvecklad sjustegs automatlåda. Då blir den faktiskt lite snålare än med manuell sexväxlad låda.

Förarergonomin är inte fläckfri. Ratten går bara att ställa i höjdled, inte i djupled. Även jag som är 180 cm lång, sitter med stolen i bakersta läget. Längre förare torde få problem att få plats. Tyvärr är inte heller finishen den bästa. Den breda sargen runt växelspaken känns väldigt plastig. Färddatorn är knepig att manövrera och moderna finesser som farthållare med avståndsradar eller parkeringssystem går inte ens att få!

Det går naturligtvis att hitta massor av praktiska skäl som talar emot en bil som Nissan 370Z. Förmodligen lyssnar inte entusiasten till något enda av dem! I klassen snabba, roliga sportbilar är Nissan svårslagen åtminstone om man väger in priset. Se dock till att lägga undan en slant för eventuella framtida fortkörningsböter. Även personer med stark karaktär lär nu och då falla för 370 Z:s frestelser.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.