Bild
Nästa artikel
Sjätte generationen L200 lånar drag från suven Outlander och får ett mer hårdmejslat men glittrigare utseende. Däcken mäter 265/60 R18.
Sjätte generationen L200 lånar drag från suven Outlander och får ett mer hårdmejslat men glittrigare utseende. Däcken mäter 265/60 R18.

Provkörning: Mitsubishi L200 (2019)

Provkörning

Mitsubishis arbetshäst L200 får inför 2020 en översyn som bland annat ger fler säkerhetsfunktioner men färre hästkrafter. Vi provkör på spanska bergsvägar.

Produktionsstatistik kan fascinera. Att Volkswagens globala bästsäljare är Golf följd av Passat överraskar ingen, men att Mitsubishis bäst säljande modell efter Outlander är en pickup lär vara mer ögonbrynshöjande. Mitsubishi har tillverkat pickuper sedan slutet av 1970-talet. Totalt har det blivit närmare fem miljoner bilar, dagens L200 är den femte generationen och har hängt med sedan 2015.

Jämfört med årsmodell 2019 har L200 2020 fått 51 procent nya delar. Mitsubishi vill kalla den för generation sex. Grundstrukturen är så när som på förstyvningar i ramen densamma i  dag som 2015.

Den tidigare gladlynta uppsynen har ersatts av skarpare linjer. Växlingen från xenonstrålkastare till LED har gett plirigare strålkastare. Stötfångaren har fått rejäla kromklamrar som knyter an till Outlander. På insidan är det mesta sig likt från 2015. Genomgående mjukare materialval och ”knäskydd” vid mittkonsolen är nyheter som uppskattas. Förarplatsen är luftig, även kängor med stålhätta har manöverutrymme vid pedalstället.

Ratten kan justeras i djup- och längdled – långt ifrån en självklarhet i klassen – och har kompletterats med värme. Färddatorn är enklare att sköta  och har tydligare grafik jämfört med tidigare. Mediasystemet är arvegods från Outlander, lätt kaotiskt och grafiskt daterat men med det sagt: de funktioner man förväntar sig ska finnas i en modern bil finns. Mittkonsolens förvaringsfack har stöpts om och blivit lite större, nu ryms även telefoner tillverkade efter 2015.

Flaket är oförändrat 152 centimeter långt. En lastpall ryms mellan hjulhusen. Förvaringslåda är tillval.
Flaket är oförändrat 152 centimeter långt. En lastpall ryms mellan hjulhusen. Förvaringslåda är tillval.

Motorn har gått från 2,4 liter till 2,2 liter. För att kunna möta rådande avgasnormer finns AdBlue-rening samtidigt som man har sänkt effekten från 181 hästkrafter och 430 Nm i vridmoment till 150 hästkrafter och 400 Nm. En majoritet av köparna förväntas välja den nya sexväxlade automatlådan och slipper då bekymra sig om tjuvstopp på grund av motorns dåliga bottenork. Max dragvikt är oförändrat 3 100 kg. Med så mycket vikt på kroken är det ingen vågad gissning att L200 kommer att kännas ordentligt undermotoriserad.

Fyrhjulsdriften kan kopplas in elektriskt i hastigheter upp till 100 km/tim, nytt för 2020 är elektroniska körprogram som ska underlätta för föraren vid terrängkörning. Mitt- och bakdifferentialerna är låsbara för maximal framkomlighet.   

Kupén har begåvats med mer ljudisolering, bland annat i golvet och vid framskärmarna. I hastigheter upp till 100 km/tim stör motorns envetna knattrande avsevärt mer än väg- och vindbrus. Jag sitter bra i den elinställbara förarstolen men några extra centimeter dyna hade inte skadat. Baksätet är fortfarande klassledande med rimligt bekväm ryggstödsvinkel, vettigt med benutrymme och bra sikt.

"Med 3,1 ton på kroken är det ingen vågad gissning att L200 kommer att kännas ordentligt undermotoriserad."

År 2006 var L200 första pickup med standardmonterat anti-sladdsystem. Nytt för årsmodell 2020 är autobroms, runtom-seende kameror, kollisionsvarning vid backning och dödavinkelvarnare. Utrustningen ingår på den högsta utrustningsnivån ”Premium”, ett paket som förväntas väljas av 90 procent av köparna.

Olastad är fjädringen småstruttig, under kurvtagning lär ingen missa att den stela bakaxeln administreras av bladfjädrar. Styrkänslan är så diffus som man kan förvänta sig av fyra rattvarv mellan fulla utslag. Vändradien är snäv, även med inkopplad fyrhjulsdrift går det att ”vända på en femöring” utan att drivlinan knyter sig. Det gör att L200 upplevs oväntat smidig, ett argument som kan vara väl så viktigt som hög motoreffekt.

Mitsubishi L200 Double Cab 2,2

Pris, från kr: 368 625 (294 900 exkl. moms).
Svensk lansering: Nu.
Mått, cm: L 531/B 182/H 180.
Mått flak, cm: Längd 152, bredd max/min 147/108, sida 48, lasthöjd 85.
Tjänstevikt, kg: 2 134.
Max last, kg: 961.
Max dragvikt, kg: 3 100.
Motor: Längsmonterad fyrcylindrig turbodiesel. Volym 2 268 cm3, max effekt 150 hk vid 3 500 v/min, max vridmoment 400 Nm vid 2 000 v/min.
Kraftöverföring: Inkopplingsbar fyrhjulsdrift, 6-växlad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 174 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,8 s.
Deklarerad förbrukning: 8,80 l/100 km. CO2-utsläpp: 231 g/km.
Konkurrenter: Mercedes X-klass, VW Amarok, Ford Ranger, Ssang Yong Musso, Isuzu D-Max.

Produktionsstatistik kan fascinera. Att Volkswagens globala bästsäljare är Golf följd av Passat överraskar ingen, men att Mitsubishis bäst säljande modell efter Outlander är en pickup lär vara mer ögonbrynshöjande. Mitsubishi har tillverkat pickuper sedan slutet av 1970-talet. Totalt har det blivit närmare fem miljoner bilar, dagens L200 är den femte generationen och har hängt med sedan 2015.

Jämfört med årsmodell 2019 har L200 2020 fått 51 procent nya delar. Mitsubishi vill kalla den för generation sex. Grundstrukturen är så när som på förstyvningar i ramen densamma i  dag som 2015.

Den tidigare gladlynta uppsynen har ersa

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Plus: Känslan av robust konstruktion, sittkomfort bak, pris, automatlåda.
Minus: På låga varv orkeslös motor, daterat mediasystem.

Vad nytt? Motor, utseende och en rad mindre tekniska justeringar.
För vem? Prismedvetna som nöjer sig med lagom.    

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.