Bild
Nästa artikel
Provkörning

Provkörning: Mercedez-Benz B-klass (2018)

Publicerad 12 januari 2019 (uppdaterad 12 januari 2019)
Slinker igenom fint. B-klass har blivit spänstigare på vägen. Luftmotståndsvärdet (Cd-värde) är bränslebesparande lågt – 0,24.
I en tid där högbyggda familjebilar i kompaktklassen faller offer för suvdöden som presentpapper på julafton tar Mercedes ett omtag på B-klass. Hur står det till med flexibilitet och körglädje?
De vita linjemarkeringarna lyser mot den kolsvarta asfalten. Med perfekt doserade kurvor, gastkramade hårnålar och skönt magkittlande s-kombinationer dansar vägen lekfullt fram längs kanten mellan berg och hav. För den som gillar att köra bil håller vägarna på Mallorca euforiskt hög klass. Bilar som bygger på höjden brukar i regel inte vara några nöjesfält annat än när det kommer till last och funktionella lösningar, men nya B-klass känns hemmastadd på det kurviga underlaget.

Styrkänslan är trevlig, med provkörningsbilens elektroniskt kontrollerade stötdämpare är karosskrängningen måttlig samtidigt som 19-tums lågprofilsdäck ger väggrepp i överflöd på de torra vägarna. Tjälskottsskador och potthål var okända fenomen längs provkörningsrutten, men de få skavanker och fartgupp som trots allt fanns hanterade B 220d övertygande.

"För den som värdesätter fina utrymmen bör valet mellan A- och B-klass vara enkelt."

Likt tidigare generationer delar tredje generationens B-klass chassi med lillebror A-klass. Det innebär en framvagnsupphängning med fjäderben av MacPhearson typ med triangellänk av aluminium. Bakaxeln är antingen halvstel eller av multilänk typ. Den senare är förbehållen motorer med ett effektuttag på över 120 kW (163 hk). För att göra det ytterligare komplicerat: Bilar med 120 kW-motor med tillvalet 18- eller 19-tumsfälg utrustas med multilänkbak-axeln. Enligt Mercedes tekniker presterar de båda bakaxlarna mer eller mindre likvärdigt i komforthänseende, men multi-länkaxeln ger stabilare egenskaper i hög hastighet. 

I Europa är högbyggda bilar i den mindre mellanklassen populära. Stora innerutrymmen med ett förhållandevis litet fysiskt avtryck är attraktiva egenskaper i prångiga italienska gränder, stökiga gator i Paris och p-platssnåla London. B-klass generation tre har växt något jämfört med utgående modell. Tre centimeter längre axelavstånd ger ett rymligt baksäte. En förhållandevis låg sidolinje innebär att även kortare personer ser ut. På tillvalslistan finns skjutbart baksäte. 

Bagageutrymmet sväljer från 445 till 704 liter beroende på baksätets läge och det dubbla lastgolvets position. Baksätet kan fällas i 40/20/40 proportion och rymmer då 1 540 liter last, det är några liter mindre än tidigare. Motsvarande siffror för A-klass är 420 liter respektive 1 365 liter. Modell-unika lastlösningar saknas men 12-voltsuttag, lastsäkringsöglor och elastiska band som håller småpinaler och plock på plats, finns.

Motorutbudet spänner initialt från 116 till 190 hästkrafter fördelat över två bensinmotorer och tre dieslar. De fyrcylindriga bensinmotorerna på 1,3 liter är utvecklade i samarbete med Renault/Nissan, effektuttaget är 136 eller 163 hästkrafter. Provkörningsbilen har den kraftigare dieselmotorn på 190 hästkrafter. En modern maskin som vi bland annat hittar i C-, E- och GLE-klass. Gången är kraftfull och vibrationsfri, jag upplever att den går tystare på låga varv än vad den gör i exempelvis E-klass. En åttaväxlad dubbelkopplingsautomat gör debut i B-klass. Växellådan känns snabb och effektiv, men jämfört med Mercedes konventionella automatlådor med momentomvandlare fattas förfiningsgrad. B-klass är i grunden framhjulsdriven. Fyrhjulsdrift kommer att finnas som tillval. 

Hoppla! Rött och svart är en färgkombination som inte passar alla, diskretare alternativ finns. Stolarna går att beställa med massage- samt ”anti- träsmaksfunktion” där stolen med mycket små justeringar ändrar sittpositionen för att motverka trötthet. Unikt i klassen.

Instrumentpanelens form är unik för B-klass, men friskluftsutblås, mittkonsolens knappar och instrumentkluster lånas från A-klass. Det skärmbaserade gränssnittet sköts antingen från ratten, mittkonsolens pekplatta eller direkt på pekskärmen. Utrustad med navigation kan navigationsinstruktionerna presenteras på tre vis: I instrumentklustret,på vindrutan (vindrutedisplay) och på mittkonsolens skärm där navigationspilarna koordineras med bilden från bilens framåtseende kamera. B-klass delar förarstödsystem med klassledande A-klass.

B-klass ger ett genomarbetat intryck. Komforten, liksom säkerhetsnivån, är hög. För den som värdesätter fina utrymmen bör valet mellan A- och B-klass vara enkelt: B – för Bättre!

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes-Benz B-klass?
Mercedes-Benz B 220d

Pris, från kr: Ej fastställt. Instegsversion (B 180) från cirka 250.000 kr. 
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 442/B 180 /H 156.
Bagagevolym, l: 445/705.
Tjänstevikt, kg: 1 545.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel. Volym 1 950 cm3. Max effekt 190 hk vid 3 800 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 600 v/min.
Kraftöverföring: Tvärmonterad motor, framhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda av dubbelkopplingstyp. 
Prestanda: Toppfart 234 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,2 s. 
Deklarerad förbrukning: 4,5 l/100 km. CO2-utsläpp: 119 g/km.
Konkurrenter: BMW 2-serie Active Touring, Citroën C4 Spacetourer, Renault Scenic och VW Golf Sportsvan. Konkurrenter som trillat bort: Seat Altea, Toyota Verso, Opel Meriva med flera.

Plus: Komfort, utrymmen, utrustningsmöjligheter, säkerhetsnivå. 
Minus: Gissningsvis kommer den att bli ganska dyr.

Vad nytt? En ny praktisk kaross på Mercedes A-klass.
För vem? Alla som vill ha kombiutrymmen i kompaktformat.  
 

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.