Bild
Nästa artikel
Att det är frågan om en buss går inte att dölja, men vilken buss! Rymlig, bekväm och med den nya 300 d-motorn riktigt alert.

Provkörning: Mercedes V-klass (2019)

Provkörning

En skock turister, en flock barn, eller högsta företagsledningen. Mercedes V-klass är van vid alla typer av personbefordran. 2019 strösslas familjebussen med mer glitter och glamor.

Raka sidor och reslig kaross ger en form som, en aning tillspetsat, inte är helt olik en kartong. Ingen lär förväxla V-klass med något annat än en familjebuss för upp till åtta åkande. När modellen lanserades 2014 var Mercedes tydligt med att den var utvecklad av personbilsdivisionen och inte någon bussanpassad transportbil.

Sänkt markfrigång och en påkostad multilänkbakaxel skulle borga för personbilslika köregenskaper samtidigt som materialval och komfort skulle förstärka känslan av ”äkta Mercedes”. När nu modellen fått sin första puts våren 2019 vrider Mercedes ytterligare ett varv på förfiningskranarna. 

Sittställningen är som tidigare upprätt. Känslan av buss är påtaglig, inget ont i det då man sitter bra och högre upp än i många suvar. A-stolparna är breda men stör inte sikten nämnvärt, sidospeglarna borde ha bättre vinklingsmöjligheter. Sammantaget är runtomsikten mer än väl godkänd. 

Min körställning innebär att högerbenet får det trångt mot mittkonsolen. Mer störande är att ratten till ryggstödet sitter så illa till att man i stort sett behöver vara ormmänniska för att nå vredet.
 

Ordning och reda. Mediaskärmen använder Mercedes något äldre ”Command” gränssnitt vilket saknar stöd för pekplatta.

Den stående mediaskärmen, klimatanläggningens knappsats och instrumentklustrets utformning ger ett städat och ergonomiskt korrekt intryck. Den enda egentliga förändringen till 2019 är nya klädselfärger och omstöpta friskluftsutblås.
Listan över tillvalsutrustning innehåller bland annat eluppvärmda/kylda säten på alla sittplatser, glastak och stämningsbelysning i instrumentpanelen. Flitigt tillvalskryssande framkallar en lyxbilskänsla som inte kan matchas av främsta rivalen VW Multivan. 

Bland de mer praktiska tillvalen finns hård bagagerumshylla vilken delar in bagageutrymmet i två delar enligt våningssängsprincipen. ”Körhjälpspaket” ger bland annat dödavinkelvarning och kurshållningsassistent. Nytt för året är förbättrad autobromsfunktion och adaptiv ljusbild. V-klass krocktestades av Euro Ncap 2014 och fick ett femstjärnigt betyg.  

 

"Lämna de sjusitsiga stora suvarna där hän och satsa på en familjebuss!"

Årets stora nyhet är att den fyrcylindriga tvålitersdieseln ”OM 654” har hittat till V-klass. En civiliserad sak som bland annat gör tjänst i E- och C-klass. I V-klass serveras tre olika effektuttag, 163, 190 eller 239 hästkrafter. De nya motorerna drar cirka 13 procent mindre bränsle jämfört med motsvarande tidigare generationer. Förbrukningssänkningen är ett resultat av högre insprutningstryck (2 500 bar), bättre luftströmning genom motorn och lägre inre friktion. Fyrhjulsdrift går att kombinera med samtliga motoralternativ. Några bensinmotorer är inte aktuella, men en elbilsversion (EQV) med räckvidd på 40 mil kommer 2021.

Den sjuväxlade automatlådan har pensionerats till förmån för en nioväxlad juvel. Växlingarna passerar som en jordgubbe genom nyvispad grädde. Vid 110 km/tim varvar motorn extremt låga 1 400 v/min. Den 239 hästkrafter starka motorn ger det krafttillskott som den 2,5 ton tunga familjebussen behöver för att kännas personbilspigg. 

De elektroniskt kontrollerade stötdämparna expedierar vägbulorna värdigt mjukt. Trots att karossen mäter 514 centimeter upplever jag bilen överraskande smidig. Vändcirkeldiameter är 11,8 meter, det är bara fyra decimeter mer än Volvo V90. 

De mer kultiverade motorerna och höjd säkerhetsnivå gör V-klass mer personbilsmässig än någonsin. Till den som har tre eller fler barn och det ekonomiska utrymmet att lägga närmare 600 000 kronor på familjens transportlösning har jag bara en sak att säga: lämna de sjusitsiga stora suvarna där hän och satsa på en familjebuss! V-klass är ett väl så bekvämt, flexibelt, rymligt och intressant familjebilsval.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes V-klass?

Mercedes  V300d lång

Pris, från kr: 573 400.
Svensk lansering: Nu. 
Mått, cm: L 514/B 193/H 188.
Bagagevolym, l: 1 030–4 630.
Tjänstevikt, kg: Cirka 2 500.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel. Volym 1 950 cm3, turbo. Max effekt 239 hk vid 4 200 v/min. Max vridmoment 500 Nm vid 1 600 v/min.  
Kraftöverföring: Nioväxlad automatlåda, bakhjulsdrift. 
Prestanda: Toppfart 220 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,9 s. 
Deklarerad förbrukning: 6,1 l/100 km. CO2-utsläpp: 161 g/km.
Konkurrenter: VW Multivan. 
 

Plus: Lyxkänsla, utrymmen, drivlina, utrustningsmöjligheter.
Minus: Pris, visst transmissionsvinande på 3:e rad.

Vad nytt? Motorer, växellåda och säkerhetsfunktioner. 
För vem? Livsnjutare med stor familj eller taxirörelse.
 

Kommentarer

#1
2019-06-23 09:21

Va? 0,6 liter per mil...? Tror de på tomten också?

#2
2019-06-23 09:50

Helt klart hellre denna än en 7-sitsig SUV.

Vargen: kolla varvtalet i jämn fart, kan nog vara rejält snål utanför stan. Självklart blandat med stor del stadskörning drar tyngden iväg förbrukningen.

#3
2019-06-23 12:35

Henrik, kommer vara förvånad om det ens går köra mellan Malmö och Stockholm på så lågt som 0,6 liter per mil om man håller fart gränserna längd sträckan.

#4
2019-06-23 12:51

Trevligare och bättre drivlina än multivan :)

#5
2019-06-24 10:19

En Primastar jag hyrde drog ca 0,9 liter/mil under en veckas körning... det är samma biltyp (höjd, bredd och längd), ungefär samma vikt (Primastar väger nog lite mindre...typ 100-200 kg). Att Mercedes skulle kunna trolla med knäna, och få en sådan låg förbrukning anser jag vara osant.

#6
2019-06-24 14:27

Låg förbrukning? Ja det beror väldigt mycket på hur fort man kör och hur tung gasfot man har. Bilen är ju inte speciellt aerodynamisk. Körde en 3,5 ton,s stor husbil med Fiat motor i Norge ca 50 mil, snittförbrukningen låg på ca 0,8 lit/mil. Farten var då ofta runt 70km/t men med en hel del backar. I god motorvägsfart drog den 1,2 lit mil beroende på det höga luftmotståndet. Kan tänka mig att denna Mercedes kan gå på 0,6 på 70-, och 90- vägar i jämn fart.

#7
2019-06-24 16:48

Stygga: Istället för att vara så otroligt negativ och kasta påstående om lögn med mera runt dig, varför inte testa istället? Och du jämför med en Nissan som är en betydligt äldre konstruktion.....vad varvade den i jämn fart?
Jag tror helt klart den går att köra på 0,6...OM man kör den på rätt sätt. Körde jag helt efter snålkörningskunskap och på hastighetsbegränsningarna så körde jag min V90 på 0,47-0,48 blandat. Så jo, jag tror att denna med lägre varvtal på sista växel m.m utan tvekan går att köra på 0,6 om man väljer att köra så. Sen om man kör "som folk gör mest" ja, då drar den troligtvis mer. Men att en bil drar 15% mer än normen om man till vardags alltid kör 15% över gränserna m.m, ja det är inget konstigt med det.......
Så sjukt trött på folk som skriker att deras bil drar så mycket mer än normen, och bensinen är sååå dyr, sen när man kollar hur de kör......oj, vad konstigt då....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.