Nästa artikel
Provkörning: Mercedes C-klass (2011)
Provkörning

Provkörning: Mercedes C-klass (2011)

Publicerad 28 april 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Försiktiga ansiktslyftningar verkar vara tidens melodi. Det krävs nämligen ett tränat öga för att särskilja uppdaterade Mercedes C-klass. Den förbättrade inredningen och de moderna motorerna gör verkligen mellanklassaren smaklig, om än dyr.

I mars 2007 debuterade den fjärde generationen C-klass. Då räknas alltså 190 som den första generationen. Sedan 2007 har över en miljon C-klass sålts, det är därmed en populär modell och produktionen går för högtryck i tre fabriker.

Här hittar vi också anledningen till att man gått så varsamt fram med uppdateringen. 
– Större förändringar på karossen hade inneburit ett produktionsstopp vi inte har tid till, säger designerns Carsten Ertelt som svar på frågan varför Mercedes, som felaktigt kallar detta en ny generation C-klass, inte ger modellen det nya ansiktet som återfinns på SLS, CLS och SLK.

Tro det eller ej, den C-klass jag precis har provkört bjuder på 2 000 nya delar. När vi journalister önskar en komplett lista över dessa komponenter blir svaren svävande. Men man påtalar att motorhuven nu är i aluminium, likt framskärmarna och dörrarna sedan tidigare. Lägre vikt och förbrukning är självklara vinster.

I samma veva fick huven ny skärning mot de lika nya strålkastarna. LED, lysdioder, är populärt och används i de nya insatserna. De bakre lamphusen är nu också uteslutande fyllda med LED, vilket ger starkare och tydligare ljus samt mikroskopiskt lägre bränsleförbrukning.

Två nosar
Precis som tidigare finns två nosar: traditionell fristående stjärna ovanpå tudelad grill för Elegance, eller jättestjärna i grill med tre tjocka ribbor för Avantgarde.

Jag väljer en brun Elegance med inredning i brunt och beige. Det är något visst med ”siktet” i fronten. Detta och färgställningen för tankarna till 1970-talet. Men bilen är kulören till trots ordentligt modern. Från förarstolen tittar jag ut över en helt ny instrumentpanel.

Fläktutblåsen ute på sidorna är nu runda istället för rektangulära medan rattreglagen blivit rektan-gulära istället för runda och är nu enklare att trycka på. Mittkonsolen har färre ytor med svart tråkplast, knapparna känns mer påkostade. Färddatorn i hastighetsmätaren, som så många kopierat, har bättre flerfärgad grafik mot tidigare svartvitt.

Viktigast av allt; den centrerade informationsskärmen göms inte längre av en lucka utan har fått plats under den förlängda kepsen över instrumenthuset.

– Vi lever i ett informationssamhälle. Vi kom på att skärmen alltid används och då finns ingen anledning att dölja den, berättar Carsten Ertelt.

Imponerande motor
Motorn i C 250 är en imponerande turbomaskin kombinerad med den för C-klass nya sjustegade automatlådan 7G-Tronic. Trots 204 hästkrafter och automat drar den mindre än vad de svagare motorerna C 180 (156 hk) och C 200 (184 hk) gör med manuell låda.

Draget är jämt och turbon gör sig aldrig påmind. Körupplevelsen blir skönt avspänd i kombination med den rätt tunga styrningen.

Priset för denna bensinare är detsamma som för dieseln C 250 CDI. Hästarna är också lika många, men vridmomentet i oljebrännaren är monstruösa 500 Nm och förbrukningen bara 4,8 l/100 km. Merparten av kunderna lär välja någon av de svagare dieslarna C 200 CDI eller C 220 CDI i Business-utförande. Dessa har blivit försvarbara 3 000 kr dyrare i samband med uppdateringen och kostar nu 312 900 kr respektive 322 900 kr. Kombitillägget är 7 000 kr. 

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mercedes C 250 Blue Efficiency

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Mercedes C 250 Blue Efficiency

Pris, kr från: 377 900.

Säljstart: April.

Modell: Femsitsig sedan/kombi.

Mått, cm: L 459/B 177/H 144.

Tjänstevikt, kg: 1 505.

Släpvagnsvikt, kg: 1 800.

Motor: Fyrcylindrig bensinmotor. Dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Cylindervolym 1 796 cm3. Max effekt 204 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 310 Nm vid 2 000 v/min.

Prestanda: 0–100 km/tim på 7,2 s. Toppfart 240 km/tim.

Förbrukning: 6,4 l/100 km.

CO2-utsläpp: 150 g/km.

Närmaste konkurrenter: BMW 3-serie, Audi A4, Volvo S60.

Vad nytt? 2 000 detaljer, instrumentpanel och drivlinor största nyheterna.

För vem? Affärsresenären, unga barnfamiljen eller pensionärsparet.

Bra köp? Njae, högre utrustningsnivå till trots dyr i segmentet.

Plus: Förbättrade drivlinor och schysstare materialval.

Minus: Väldigt dyr för sin storlek och jämfört med konkurrenterna.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2011-04-28 19:03
Gert Andersson (ej verifierad)

En av få bilar som inte är gubbiga. Fina linjer och drivningen där bak! :)
Dock ser en Mercedes gubbig ut efter ett år när bilen är full av rost. Då kan man tro att ägaren är en 90 årig gubbe som äger bilen och inte orkar sköta den...

Jag och alla andra på mitt företag skulle hellre köpa nya Passat. Lika exklusiv men rostar inte. Och alla grannar och alla i den staden jag bor i håller med mig.

#9 • Uppdaterat: 2011-04-28 20:32
Pender

Sympatiskt med C-klass (och BMW3) är att den inte lider av samma elefantsjuka som de flesta andra mellanklassare drabbats av.
Mindre sympatiskt är att den är ganska överprisad, (i likhet med bland andra Mini.) För att det finns tillräckligt många köpare i Sverige, som fått för sej att MB är nåt alldeles enastående.

#a • Uppdaterat: 2011-04-28 21:47
KaptenOberkommando

Pender, MB ÄR något enastående. Och överprisad i Sverige? Förklara dig gärna. Och hur många säljs i Sverige, menar du?