Bild
Nästa artikel
Provkörning

Provkörning: Mercedes-Benz GLE (2019)

Publicerad 29 september 2019 (uppdaterad 29 september 2019)
AMG-paket ger barsk uppsyn, men luftintagen är bara kulisser. Visst ser hjulen rätt så lagom ut? Dimensionen är 275/45 R21 ... Slitsen i framkant på hjulhusen leder luft över hjulet och minskar turbulensen, Cd-värdet är låga 0,29.
På två decennier har Mercedes stora suv GLE gått från ifrågasatt till en självklar del av Mercedes modellprogram. Vi provkör den nya Heffaklumpen.
När Mercedes gav sig in på suvmarknaden 1997 med ML väckte det frågor. Är en högbyggd bil med terrängbilsstuk verkligen förenligt med det tyska prestigemärket? Marknaden svarade ”Ja” med eftertryck och i dag har Mercedes åtta modeller på suv-temat. För att harmonisera bättre med Mercedes nomenklatur döptes ML om till GLE 2015. Prefixet GL signalerar suv, E står för storlek. GLE kan alltså ses som suvalternativet till E-klass. 

Designavdelningen har gått försiktigt fram, vid en hastig blick i trekvartsprofil kan även ett tränat öga luras att tro att det är GLE av 2018 års modell.  Jämfört med föregångaren har linjerna mjukats upp och maskerar att GLE har växt med tio centimeter. 

Raka karossidor ger fin rymd i kupén. Axelavståndet har ökat med åtta centimeter, vilket gynnar baksätet. Tre vuxna sitter bra, men den breda kardantunneln gör det något trångt för fötterna. För första gången sedan modellen lanserades (ML) går det att få GLE med sju sittplatser. Den tredje sätesraden fälls ned i golvet när den inte används och lämnar ett slätt,  kvadratiskt och lättlastat bagageutrymme redo för 630 liter last. 

Instrumentdisplayerna kan justeras efter körhumör och behov.

Fram sitter man utmärkt, bredden gör att armbågarna  inte behöver kivas om utrymme på det eluppvärmda mittarmstödet. Stolens massagefunktion har utvecklats till ett tio minuters möte med en fysioterapeut med övningsprogram och allt. Hälsosamt, underhållande och nydanande. Föregångarens knappintensiva förarmiljö har ersatts av pekskärmar och pekplatta.

De få knappar och vred som finns känns påkostade och solida, men att inredningen knekar och knarrar i en bil som knappt rullat 600 mil är inte acceptabelt. GLE är nära fem meter lång men känns trots det smidig på vägen. Vändradien är snäv och runtomsikten god men A-stolpen och backspegelns infästning stjäl sikt i den viktiga ”övergångsställsvinkeln”. Luftfjädringen hanterar vägbulorna med den värdighet 2,4 ton ger. Beroende på motoralternativ finns fjädringssystemet ”Active Body Control”. Kameror analyserar vägen framför bilen i hastigheter upp till 180 km/tim. Fjädringen justeras sedan för att passera ojämnheterna med så liten karossrörelse som möjligt.
 

"Finsmakaren lär sakna de raka sexcylindriga motorernas mjukare gång."

Varje hjul regleras individuellt, det ger bättre framkomlighet vid terrängkörning. Skulle föraren trots allt köra fast finns ett körprogram som koordinerar drivlina och fjädring så att bilen vaggar och ”hoppar” sig loss. En laddhybridversion är aviserad till nästa år, fram till dess spänner motorutbudet från fyrcylindriga 300d på 245 hästkrafter via sexcylindriga 350d på 272 hästkrafter till 367 hästkrafter starka bensinmotorn i 450. Samtliga versioner är fyrhjulsdrivna och har nioväxlade automatlådor. 

Den väldämpade fyrcylindriga motorn i 300d övertygar men finsmakaren lär sakna de raka sexcylindriga motorernas mjukare gång. Vid landsvägskörning utan last går det påfallande enkelt att få färddatorn att visa en snittförbrukning väl under sju liter per 100 km. Priserna börjar på 660 000 kronor för 300d. Ytterligare 35 000 kronor ger sexcylindriga 350d.

Få GLE lär lämna nybilshallen utan ”SUV-paket” och ”SE Edition”, de ger bland annat luftfjädring, dragkrok, förarassistansfunktioner, adaptiva LED-strålkastare och 360-graderskamera. Paketen skruvar upp priset med 66 800 kronor. Mycket pengar, men i linje med motsvarande modeller från Audi, BMW och Volvo. Hur GLE står sig i konkurrensen har vi all anledning att återkomma till.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes GLE?

Lite mjukare linjer maskerar att GLE vuxit.

Mercedes GLE 300d 4matic

Pris, från kr: 660 000.
Svensk lansering: Nu.  
Mått, cm: L 492/B 195/H 179.
Bagagevolym, l: 630–2 055.
Tjänstevikt kg: 2 415.
Motor: Fyrcylindrig dieselturbo. Volym 1 950 cm3, max effekt 245 hk vid 4 200 v/min, max vridmoment 500 Nm vid 1 600–2 400 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, 9-växlad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 225 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,3 s.  
Deklarerad förbrukning: 8,2 l/100 km.
CO2-utsläpp: 215 g/km.
Konkurrenter: Audi Q7, BMW X5, Lexus RX, Volvo XC90, VW Touareg. 

Plus: Komfort, teknikinnehåll, bränsleförbrukning.
Minus: Pris, fyrcylindrig gång, knarrande inredning. 

Vad nytt? Helt ny GLE.
För vem? Den som vill åka bekvämt snarare än sportigt och har behov av bra utrymmen och hög dragkapacitet.    
 

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.