Bild
Nästa artikel
AMG-paket ger barsk uppsyn, men luftintagen är bara kulisser. Visst ser hjulen rätt så lagom ut? Dimensionen är 275/45 R21 ... Slitsen i framkant på hjulhusen leder luft över hjulet och minskar turbulensen, Cd-värdet är låga 0,29.

Provkörning: Mercedes-Benz GLE (2019)

Provkörning

På två decennier har Mercedes stora suv GLE gått från ifrågasatt till en självklar del av Mercedes modellprogram. Vi provkör den nya Heffaklumpen.

När Mercedes gav sig in på suvmarknaden 1997 med ML väckte det frågor. Är en högbyggd bil med terrängbilsstuk verkligen förenligt med det tyska prestigemärket? Marknaden svarade ”Ja” med eftertryck och i dag har Mercedes åtta modeller på suv-temat. För att harmonisera bättre med Mercedes nomenklatur döptes ML om till GLE 2015. Prefixet GL signalerar suv, E står för storlek. GLE kan alltså ses som suvalternativet till E-klass. 

Designavdelningen har gått försiktigt fram, vid en hastig blick i trekvartsprofil kan även ett tränat öga luras att tro att det är GLE av 2018 års modell.  Jämfört med föregångaren har linjerna mjukats upp och maskerar att GLE har växt med tio centimeter. 

Raka karossidor ger fin rymd i kupén. Axelavståndet har ökat med åtta centimeter, vilket gynnar baksätet. Tre vuxna sitter bra, men den breda kardantunneln gör det något trångt för fötterna. För första gången sedan modellen lanserades (ML) går det att få GLE med sju sittplatser. Den tredje sätesraden fälls ned i golvet när den inte används och lämnar ett slätt,  kvadratiskt och lättlastat bagageutrymme redo för 630 liter last. 

Instrumentdisplayerna kan justeras efter körhumör och behov.

Fram sitter man utmärkt, bredden gör att armbågarna  inte behöver kivas om utrymme på det eluppvärmda mittarmstödet. Stolens massagefunktion har utvecklats till ett tio minuters möte med en fysioterapeut med övningsprogram och allt. Hälsosamt, underhållande och nydanande. Föregångarens knappintensiva förarmiljö har ersatts av pekskärmar och pekplatta.

De få knappar och vred som finns känns påkostade och solida, men att inredningen knekar och knarrar i en bil som knappt rullat 600 mil är inte acceptabelt. GLE är nära fem meter lång men känns trots det smidig på vägen. Vändradien är snäv och runtomsikten god men A-stolpen och backspegelns infästning stjäl sikt i den viktiga ”övergångsställsvinkeln”. Luftfjädringen hanterar vägbulorna med den värdighet 2,4 ton ger. Beroende på motoralternativ finns fjädringssystemet ”Active Body Control”. Kameror analyserar vägen framför bilen i hastigheter upp till 180 km/tim. Fjädringen justeras sedan för att passera ojämnheterna med så liten karossrörelse som möjligt.
 

"Finsmakaren lär sakna de raka sexcylindriga motorernas mjukare gång."

Varje hjul regleras individuellt, det ger bättre framkomlighet vid terrängkörning. Skulle föraren trots allt köra fast finns ett körprogram som koordinerar drivlina och fjädring så att bilen vaggar och ”hoppar” sig loss. En laddhybridversion är aviserad till nästa år, fram till dess spänner motorutbudet från fyrcylindriga 300d på 245 hästkrafter via sexcylindriga 350d på 272 hästkrafter till 367 hästkrafter starka bensinmotorn i 450. Samtliga versioner är fyrhjulsdrivna och har nioväxlade automatlådor. 

Den väldämpade fyrcylindriga motorn i 300d övertygar men finsmakaren lär sakna de raka sexcylindriga motorernas mjukare gång. Vid landsvägskörning utan last går det påfallande enkelt att få färddatorn att visa en snittförbrukning väl under sju liter per 100 km. Priserna börjar på 660 000 kronor för 300d. Ytterligare 35 000 kronor ger sexcylindriga 350d.

Få GLE lär lämna nybilshallen utan ”SUV-paket” och ”SE Edition”, de ger bland annat luftfjädring, dragkrok, förarassistansfunktioner, adaptiva LED-strålkastare och 360-graderskamera. Paketen skruvar upp priset med 66 800 kronor. Mycket pengar, men i linje med motsvarande modeller från Audi, BMW och Volvo. Hur GLE står sig i konkurrensen har vi all anledning att återkomma till.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes GLE?

Lite mjukare linjer maskerar att GLE vuxit.
Mercedes GLE 300d 4matic

Pris, från kr: 660 000.
Svensk lansering: Nu.  
Mått, cm: L 492/B 195/H 179.
Bagagevolym, l: 630–2 055.
Tjänstevikt kg: 2 415.
Motor: Fyrcylindrig dieselturbo. Volym 1 950 cm3, max effekt 245 hk vid 4 200 v/min, max vridmoment 500 Nm vid 1 600–2 400 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, 9-växlad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 225 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,3 s.  
Deklarerad förbrukning: 8,2 l/100 km.
CO2-utsläpp: 215 g/km.
Konkurrenter: Audi Q7, BMW X5, Lexus RX, Volvo XC90, VW Touareg. 

Plus: Komfort, teknikinnehåll, bränsleförbrukning.
Minus: Pris, fyrcylindrig gång, knarrande inredning. 

Vad nytt? Helt ny GLE.
För vem? Den som vill åka bekvämt snarare än sportigt och har behov av bra utrymmen och hög dragkapacitet.    
 

Kommentarer

#1
2019-09-29 10:36

Lite kul att de fått ner luftmotståndet så, finns ju en del här på forumet som skriker rätt ut för att SUV med rak nos är som att köra en ladugårdsvägg in i luften....
Medans deras egen lågbyggda Skoda har högre Cd-värde....hmm...

#2
2019-09-29 10:51

Fast ska inte Cw-värdet multipliceras med frontarean? Den lär ju vara ganska mycket större på denna än på en lågbyggd Skoda.

Hur som helst en fin bil, men det ska sitta minst en sexa under huven.

#3
2019-09-29 10:57

Apex, det har du rätt i. Minibuss och SUV.... innebär att mer energi krävs. Modellen är stor, men kom igen... 2,5 ton!? Är det sunt?

#4
2019-09-29 11:13

Vargen: om man inte ska ha högbyggt då, vilken lätt och lågbyggd bil rymmer 7, har samma komfort och får dra 3,5 ton?
Glöm inte att alla inte har samma behov som dig.
Det måste få finnas bilar för allas behov. Eller du tycker inte det?

#5
2019-09-29 11:42

Henrik, det är trenden jag är emot.. inte att EN person måste ha en SUV för transporter varje dag. Många sitter och kör minibuss, alltid ensamma. När alla köper en SUV, precis det som pågår nu... är vi snett på det. En liten SUV (mindre än Golf), drar som typ mellanklass bil.. då har man kanske inte haft behov av en stor bil, men köper en SUV som faktiskt kanske till och med släpper ut mer än en mellanklass bil.

#6
2019-09-29 11:44

Apex: Det beror ju på vad du är ute efter? Kraften (luftmotståndet?) antar jag? Isåfall ja, area. Men den är också relaterad till densitet och hastighet. Cd är en enhetslös koefficient. Alla ingående faktorer är linjära förutom densitet som är kvadratisk.

#7
2019-09-29 12:00

Milkylainen

Har ganska dålig koll på det där, men ja det var luftmotståndet jag tänkte på.

#8
2019-09-29 12:03

Märkligt att man anger fyrcylindrig gång som ett minus för GLE när man inte gjorde det för XC90(som har råare gång) när den kom ut.

#9
2019-09-29 12:27

Tjänstevikt kg: 2 415.
Deklarerad förbrukning: 8,2 l/100 km.
CO2-utsläpp: 215 g/km.

Skulle kännas mest pinsamt att köra runt med den. Men det är klart har man onödigt mycket pengar OCH ska ha en riktig dragbil för att ofta dra mycket tunga släp så ...

#10
2019-09-29 15:27

Masa. det verkar väldigt lågt räknat.. tror denna modellen ligger någonstans mellan 225-275 g/km i verkligheten.

#11
2019-09-29 21:06

Förbrukningsoraklet ”BadWolf” har åter siat om en SUV:s verkliga utsläpp.

#12
2019-09-29 21:25

Guran, vissa stoppar huvudet i sanden och låtsas som det inte är så mycket utsläpp... verkligheten är för svår?

#13
2019-09-29 23:46

Apex: Ja då är det yta, hastighet och densitet. :) Densitet brukar bara beräknas som standard "sealevel normal temp" eftersom densiteten är beroende av temperatur och höjd. Men det skiter man oftast i. Så det blir en fin siffra att jobba med bara.

#14
2019-09-30 11:05

En mycket fin bil. Och för oss som har alla körkortsbehörigheter är en sådan här bil med en dragvikt på 3 500 kilo mumma.

#15
2019-09-30 12:13

Har kört den och den är mycket bekväm och framför allt mycket tyst. Inte alls känslig för grov asfalt. Dock behöver den nog E-active body control för att verkligen komma till sin rätt. Utan den så vaggar den lite för mycket i sidled, den är för krängstyv helt enkelt.

#16
2019-09-30 12:35

Vargen 12#
Så du har till och med bättre värden än uppmätta enligt WLTP?

#18
2019-10-01 01:55

Guran, 1 liter diesel släpper ut 300 gram koldioxid. Denna bil lär ligga i intervallet 0,85-0,95 liter per mil.. lågt räknat, jag trots allt ganska snäll.

#19
2019-10-01 07:23

1 liter diesel ger 2800g koldioxid vid förbränning, men Badwolf menar per km!

#20
2019-10-01 19:24

Jepp, tack för att du korrigerade.... glömde nämna att det är per km. Så nästan alla bilar idag, stämmer illa med deklarerade utsläpp... men inget direkt nytt under solen. Det märkliga är att förbrukningen före 2006 ofta stämde väldigt bra med verkligheten, sedan ballade det ur totalt och alla dessa nya mätmetoder som ständigt missar målet grovt, skall man skratta eller gråta?

#21
2019-10-02 16:52

Vargen #18
Jag tror du fullständigt har missat att det har kommit en ny testnorm, WLTP. Och siffrorna som anges är WLTP blandad.
Den har visat sig stämma väldigt bra överens med verklig förbrukning även med motorjournalister med extra stor och tung högerfot i förarsätet.
Min MB GLC släpper ut 165g, vid verklig körning baserat på 2300mils körning.
Men det gör den väl inte enligt dig?
Istället för att du alltid skall fabulera så kan du väl ta dig en längre provtur och mäta förbrukningen. Enligt dig är alltid presenterad fakta är felaktiga då det rör sig om en SUV och dina antaganden är korrekta.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.