Bild
Nästa artikel
Ett kantigare utseende än vad vi har vant oss vid från Mercedes de senaste åren. Visst ger det raka linjespelet GLB karaktär?
Ett kantigare utseende än vad vi har vant oss vid från Mercedes de senaste åren. Visst ger det raka linjespelet GLB karaktär?

Provkörning: Mercedes-Benz GLB (2019)

Provkörning

Mercedes utökar sin snåriga modellpalett och lanserar märkets nionde suv, GLB. Finns det verkligen plats mellan GLA och GLC?

Jag stirrar ut i tomma intet. Hade det inte varit för den framåtseende kameran hade vyn kunnat vara från ett flygplansfönster. Nu visar skärmen att ond bråd död är nära förestående. Med det lugn och den saklighet bara en tysk körinstruktör kan förmedla lättar jag på bromsen och färden ut för terrängbanans avgrund börjar.

"Att som vuxen pressa sig in på den extra stolsraden balanserar på gränsen mellan hjältedåd och galenskap."

Mercedes GLB är suvvarianten av märkets högbyggda familjebil B-klass. Eller rättare sagt, den tekniska basen är densamma men hjulupphängningar och liknande chassikomponenter har anpassats för att fungera med GLB:s högre markfrigång. Med en kaross på 463 centimeter skiljer det bara sex centimeter upp till storasyskonet GLC. Den diminutiva skillnaden beror dels på att GLC förväntas växa till nästa generation. Dels på att GLB kan beställas med en extra sätesrad.

Att göra en så kort bil sjusitsig är en bedrift. Att som vuxen pressa sig in på den extra stolsraden balanserar på gränsen mellan hjältedåd och galenskap. Med alla stolar på plats rymmer bagageutrymmet 130 liter. För att kunna prioritera baksätespassagerarnas (2:a rad) väl och ve är det skjutbart i längdled, lågt skuren midjelinje ger fin utsikt. För den som behöver lasta långa föremål kan passagerarstolen vikas framåt.

En bekant syn för den som tidigare har stiftat bekantskap med B-klass.
En bekant syn för den som tidigare har stiftat bekantskap med B-klass.

Instrumentpanelen ärvs från B-klass. Pekskärmen gör en fin insats för att förarmiljön ska upplevas lättskött och tillgänglig trots en myriad av funktioner. Enligt chefsdesigner Gorden Wagener ska kupéns blanksvarta dekorpanler signalera ”digitalisering och modernitet” och visst är GLB uppkopplad, men ingen uppdatering i världen lär hjälpa mot repiga paneler.

Det suger till i magen och jag hänger mot bältet. Inställd för en maxhastighet av 4 km/tim gör elektroniken resan nedför avgrunden odramatisk. GLB fördelar normalt kraften 70/30 mellan fram och bakaxel, med körprogram ”Offroad” ändras kraftförhållandet till 50/50 och bilen klättrar obekymrat upp för det som tidigare var en avgrund.  

Utanför terrängbanan rullar GLB 220 d 4Matic likt B-klass civiliserat avspänt. Runt de krokigaste svängarna blir den något högre tyngdpunkten märkbar men i stort sett är körupplevelsen identisk.

För mig upplevdes sittställningen som märkligt hög, men med bra komfort. Den enda riktigt allvarliga anmärkning jag noterade över knappt 20 mils körning på spanska vägar är att en hel del däckljud hittar in i kupén.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes GLB?

Provkörning: Mercedes-Benz GLB (2019)
Mercedes GLB 220 d 4Matic

Pris, från kr: 429 900.
Svensk lansering: Beställningsbar, bilar till Sverige i februari.  
Mått, cm: L 463/B 183/H 166.
Markfrigång, cm: 20.
Bagagevolym, l: 170, 570–1 805.
Tjänstevikt kg: 1 735.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel. Volym 1 950 cm3. Max effekt 190 hk vid 3 800 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 600 v/min.
Kraftöverföring: Åttaväxlad automatlåda av dubbelkopplingstyp. Fyrhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 217 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,6 s.
Deklarerad förbrukning: 5,5 l/100 km. CO2-utsläpp: 146 g/km.
Konkurrenter: Skoda Kodiaq, DS 7 Crossback, Peugeot 5008, VW Tiguan Allspace med flera. 
 

Plus: Rymlig, fjädringskomfort, finns med framhjulsdrift.
Minus: Vägljud, sittställningen kan upplevas väl hög.

Vad nytt? En suv baserad på B-klass.
För vem? De med behov av utrymmen och framkomlighet  

Kommentarer

#1
2020-01-19 10:44

Sorry. Men så så sjukt ointressant...
Dessutom. Om den där har en förbrukning på 5.5l/100km i WLTP ska jag käka upp en hatt. :P

#2
2020-01-19 10:57

Lämnar mig ganska oberörd. En bil för terräng och allmänt dåliga förhållande skall vara så enkel och robust som möjligt: Man skall kunna nödlaga den med eltejp och ståltråd. Helst även "okänslig" för grenar och liknande som dras längs med sidan och över taket. Och om man nu inte tänker vara i terrängen så finns det heller inget behov av det mesta som beskrivs i artikeln och därmed faller detta fordon helt platt för mig, på alla sätt och vis.

.

#3
2020-01-19 11:31

Inte snygg. Ful.
Och det låter som den har lika hög och oskön körställning som outlandern om man skall tro reportern.
Dvs som lokalbussarna och det kanske är bra för dom som är 196.

#4
2020-01-19 12:27

Kommer säkert att hitta köpare om den kommer som riktig hybridversion. Med diesel är den tämligen ointressant för mig med dess kostnader idag med bonus/malus.

#5
2020-01-19 12:40

För dyr, klumpig, diesel, höga utsläpp. Inte många rätt.

#6
2020-01-19 13:02

Liten flirt med gamla GLK, men den lämnar mig allt rätt oberörd..

#7
2020-01-19 13:03

Låter som ett samstämmigt gäng avundsjuka gubbar här...är det någon som tvingar er att köpa något ni inte vill ha? Eller vill ni bara att ingen annan ska få ha det heller?

Trevlig bil men annorlunda stil säger jag, roligt att något kan se annorlunda ut, ni som gillar att sitta på marken i en dussinvara, får gärna göra det för mig.

I mina ögon (och jag kan svära i många andras) alla rätt, förutom att den då är framhjulsdriven i grunden.

#8
2020-01-19 13:14

Lite kul hur folk ofta gnäller på bilar med uppdragna rutor, lutande bakluckor, onödig storlek m.m, sen kommer här en bil med låga rutor, rak bakstam, förvånansvärt rymlig för sin storlek m.m, och vad gör folk då, jo gnäller lite till.....

#9
2020-01-19 13:37

Frågan på denna artikeln är inte vilka som gnäller på bilen utan "Vad tycker du om Mercedes GLB" svara på det om ni får tid över efter ha gnällt på alla andra skribenter.

#10
2020-01-19 15:29

Jag tycker den är snygg, smart tillvaratagande av måtten, nog ingen annan bil i storleken med samma pondus. Blir det en EQB av den med drivlinan från kommande EQA så helt klart mycket spännande.

#11
2020-01-19 16:03

Men snälla Hacken: Om alla bara skulle svara på frågan med en kort mening och ingenting mer (inga diskussioner, inget meningsutbyte, ingenting) - hur kul skulle det vara? Ibland förekommer ja- och nej-frågor. Ska alla svara bara ja eller nej och ingenting mer? Nej, nej, nej.

#12
2020-01-19 16:04

Jag tycker den liknar gamla Tiguan i profil.
När det gäller den här typen av modeller så tycker jag det finns andra mer intressanta alternativ som även är billigare.

#13
2020-01-19 16:25

Intelli en del verkar tycka att gillar man inte bilen i fråga så skall man inte skriva något alls.

#14
2020-01-19 16:38

Det trista är väl att det nästan alltid är samma människor som skriver negativt om allt som inte är just exakt i deras mall över bilar de har möjlighet att köpa eller är just deras märke. Tänk vad trevligt om folk la energi på att se det positiva istället för det negativa, tror inte bara deras omgivning skulle tycka det vore trevligare utan även de själva skulle må lite bättre. :)

#15
2020-01-19 17:10

Om man inte har något positivt att säga om modellen ifråga, ska man ändå ljuga ihop något positivt? Eller ännu värre, vara tyst?
Mercedes har andra modeller man kan vara positiv till...

#16
2020-01-19 17:16

Axa: Skrev jag så? Jag sa det är trist att det alltid mer eller mindre är samma folk som alltid bara skriver enraders negativa inlägg som inte tillför ett dugg. Ofta negativt utan att ge nån anledning eller förklaring till sitt tyckande. Inte direkt förvånad att just du återigen varken kunde förstå den skrivna texten eller komma med något konstruktivt.

#17
2020-01-19 18:02

Alla här har bara skrivit vad man tycker om bilen vilket var frågan. Varför skall man sitta och försöka hitta på något konstruktivt? Hade jag tyckt att något var bra så skulle jag skrivit det. Mercedes sedanmodeller är jag mycket positiv till.

#18
2020-01-19 18:19

Äntligen en lite SUV med bra runt om sikt, tänker då på rak i plåten med bra rutor. Tror denna blir lätt att hantera och veta var man har alla karossändar. Värre med andra SUV:ar som knappt har någon sikt bakåt alls. Plus för denna.
Den skall jag kolla på när den står i bilhallen, helt klart.

#19
2020-01-19 19:05

Rätt snygg faktiskt, gillar den korta raka linjen ovanför hjulen i hjulhusen. Skulle kunna tänka mig en sådan när CLA:n gjort sitt

// Krister

#20
2020-01-19 20:04

Optimus, jag håller med dig... det verkar faktiskt lite bättre på denna modellen, med rak midja... större fönster, dock bred stolpe bak...vilket är synd. Det ser ut mer som en kombi än SUV.. eller rättare sagt, en kombi som är förhöjd (ser liknelser med tex Outback). Men 1700 kg och sedan tyvärr en ineffektiv kaross driver upp förbrukningen onödigt mycket.

#21
2020-01-19 20:19

En onödig bil. Ta bort den extra stolsraden bak! Och med en storlek på 4,63 m så är den längre än flera mellanklassbilar. Interiören ser bara stökig ut utan klass och finess. Nej, vill man göra en inredning som andas framtid så kolla på Peugeot - de vet hur man gör moderna inredningar. Mercedes försöker göra ett mellanting mellan retro (luftutsläppen) och framtid (stor skärm som dominerar inredningen). Det går helt enkelt inte ihop, det blir bara ett stökigt intryck. Antingen gör man retro eller så gör man framtid. Inte denna misslyckade kompromiss.

#22
2020-01-19 20:52

Den dagen Mercedes-Benz tittar på Peugeot för att lära sig något kommer grisar flyga

Jag tycker att interiören är skitsnygg. Rätt snygg på utsidan också.

Synd att den inte får MBs 9-växlade automat bara, mycket bättre än dubbekopplingslådan.

#23
2020-01-19 21:06

Apex, det beror ju på att motorn är tvärställd så den ryms ju inte.
Men den helt nya 8-växlade DCT lådan i A och av klasser med 200d och 220d har fått väldigt bra kritik av de bortskämda motorjournalisterna.

#24
2020-01-19 21:27

Raphael.

Franska bilar är misslyckade kompromisser, det ser vi i varje undersökning som mäter kvalitet, driftsäkerhet/pålitlighet, när ägarna bedömer sina bilar år efter år. Kan man aldrig bli bättre någon gång, alla franska bilar är helt onödiga när de inte är bättre än de är. Så kasta inte sten på Mercedes du.....

#25
2020-01-19 22:39

Oj Oj, Raphael vet inte hur man skäms. Sticker ut hakan och uppmanar Mercedes att kolla på Peugeot. Anmärker på Mercedes utblås, när han borde anmärka på sitt favoritmärkes lösning med att sätta hastighetsmätaren över ratten i en egen sattelit. Värre än värst.
Kom ned på jorden Raphael.

#27
2020-01-19 23:55

Guran

Är det samma låda som i nya A200? Har provkört den och tyckte att den var medioker. Drivlinan alltså, bilen i övrigt var hur trevlig som helst. Den kanske är bättre med dieselmotorn.

#29
2020-01-20 08:25

Apex, jag skrev att den bara finns i 200d och 220d. Dvs med 2l dieseln med antingen 150 eller 190hk. Jag tror den kom till 2020 års modeller.
Ja den 7 växlade i A200 är ingen briljant sak. Men samma låda funkar bättre i 250 modellerna. Så det beror nog även på programvaran.

#30
2020-01-20 09:15

@Raphael, vaddå onödig bil? Det är en direkt utmanare till BMW 218 Gran Tourer, som är en utmärkt kompakt 7-sitsig fyrhjulsdriven bil. Perfekt för den med fler än 2 ganska små barn och som också behöver dra tungt ibland, särskillt med tanke på att BMW sagt att det inte kommer någon ersättare till 218 Gran Tourer....

#31
2020-01-20 20:42

218 Gran Tourer är ca 200 kg lättare..lastar mer också.. och antagligen ett vettigare val också!?

#32
2020-01-22 12:23

Rätt snygg men sina boxiga linjer. Lite mer överhäng bak hade väl varit att föredra kanske.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.