Nästa artikel
Provkörning: Mercedes-Benz EQS (2022)
Provkörning

Provkörning: Mercedes-Benz EQS (2022)

Publicerad 19 maj 2022
A- till C-stolpe är i princip en obruten linje. Aerodynamiskt effektivt.
Först kom Tesla, sen kom ingen alls. Nu har ”Den gamla världen” vaknat och strömmen av exklusiva elbilar tilltar. Med ny plattform, nytt formspråk och koldioxidneutral produktion hoppas Mercedes att EQS ska bli elbilsvärldens fixstjärna.

Med en WLTP räckvidd på upp till 743 km är Mercedes EQS första massproducerade elbil att slå Tesla i räckvidd. Övertaget på Model S är knappt tio mil.

EQS bygger på en ny plattform som kommer att utgöra bas för en rad modeller. Mercedes följer elbilsnormen, batteripaketet mellan axlarna. Motorer vid respektive axel. Håller sig temperaturen över fem grader räcker överskottsvärmen från drivlinan för att hålla kupén varm.

Är EQS en sedan? Tveksamt. Bakluckan tar med sig rutan upp och EQS bör således vara en halvkombi.  

Marknadsledande ljus. Strålkastaren fungerar som en digital filmprojektor. Tre LED-lampor belyser 1,3 miljoner mikroskopiskt små speglar som vrids individuellt för att styra ljuskäglan.

Batteriet använder en egen kylkrets. Om temperaturen sjunker under tio grader förvärms batteriet före snabbladdning. Mercedes har nöjt sig med 400-volts teknik, max laddkapacitet är 200 kW, ombordladdaren hanterar upp till 22 kW. Batteriets nettokapacitet är 108 kWh. Laddningen anpassar sig efter användningsmönstret för att maximerar batteriets livslängd.

EQS 580 4Matic har 523 hästkrafter, fullt tillräckligt för att man – oavsett hastighet – får känslan av outsinlig kraft. Dragvikten imponerar mindre, 750 kilo är genant lite. Luftfjädring är standard och ger den 522 centimeter och 2,7 ton tunga karossen det lyxbilsflyt man kan (ska) förvänta sig. På små och knixiga vägar bidrar fyrhjulsstyrningen till att göra EQS förvånansvärt smidig. Vändradien är under elva meter. Illusionen lever tills man får möte, en karossbredd på 194 centimeter maskerar man inte så lätt.

Efter en resa mellan Malmö och Stockholm med tre personer och bagage i bilen visade färddatorn en förbrukning på 20,1 kWh och en snitthastighet på 104 km/tim. Imponerande men så är också EQS med ett Cd-värde på 0,20 världens ”halaste” serietillverkade bil. I hastigheter över 120 km/tim sänks bilen två centimeter för att glida lättare genom luften.  Vid sträng kyla värms oljan i reduktionsväxlarna för att snabbare nå driftstemperatur och med det ge lägre motstånd.

Kupén är något utöver det vanliga. Mängden ljusslingor och punktbelysningar i tak, paneler och golv håller tivolinivå. Allt är justerbart och kan färgkoordineras mot bilens inställningar. Belysningen kan som tur är även släckas.

»Måndagsexemplar? Kanske, men under de senaste åren har Mercedes kalender tenderat att få allt fler måndagar.«

Sittpositionen är bra, men hög instrumentpanel i kombination med lågt skurna rutor kan initialt kännas lite märkligt. Men bra sitter man. Multikonturstolarna (19 200 kr), kan ställas i alla upptänkliga riktningar, massage är en självklarhet, vidare finns ”fysioterapeutiska program” Exempel: Om rattvärmen är påslagen och föraren säger att hen fryser om händerna svarar röststyrningen med råd om att röra på fingrarna för bättre cirkulation.

Baksätet känns inte lika genomtänkt. Ben- och fotutrymme är slösaktiga, men sittdynan är överraskande kort och flera av medpassagerarna klagade på ryggstödsvinkeln. Fler klagomål: Hur står det till med detaljkvalitén? Förardörrens självstängningsfunktion var ur funktion, fönstret ville inte alltid gå upp. Inredningen gnekade väl mycket för en bil som gått under 2 000 mil. Måndagsexemplar? Kanske, men under de senaste åren har Mercedes kalender tenderat att få allt fler måndagar.

17-tum Mbux Hyperscreen. För att ge skärmen haptisk återkoppling krävdes det tolv ”vibrationsmoduler” bakom skärmen. Funktionen kan stängas av.

Mediaskärmarna är spektakulära. Huvudskärmen mäter 17-tum. Menysystemet fungerar bra, vardagsinställningar och funktioner är aldrig mer än ett tryck bort. Haptisk återkoppling underlättar ytterligare. Skärmen framför passageraren har speglade funktioner. Av krocksäkerhetsskäl har skärmarna bultats mot instrumentpanelens huvudfästen samt försetts med brottytor för att inte skada passagerarna vid en eventuell sidokrock.

EQS är ett stort kliv framåt för Mercedes som elbilstillverkare. Räckvidd, elektroniska finesser och komfort står inte någon annan efter. Men kommer kunderna acceptera kvalitetskänslan?

Plus: Prestanda, räckvidd, komfort fram, praktisk halvkombilucka.
Minus: Sittkomfort bak, låg dragvikt, kvalité?

Vad nytt? Allt utom menysystemet Mbux.
För vem? Den som har råd och överseende med potentiella barnsjukdomar.

Mercedes EQS 580 4Matic

Pris, från kr: 1 575 000.
Skatt, kr/år: 360.
Svensk lansering: Nu.
Mått, cm: L 522/B 194/H 152
Bagagevolym, l: 610
Tjänstevikt, kg: 2 719.
Motor: Elmotorer. Max systemeffekt 523 hk, max vridmoment 855 Nm.
Batteri: Litiumjon, 108 kWh. Snabbladdning 200 kW. Ombordladdare upp till 22 kW.
Kraftöverföring: Motor fram och bak, reduktionsväxel.
Prestanda: 0–100 km/tim 4,3 s. Toppfart, 210 km/tim.  
Deklarerad förbrukning: 19,4 kWh/100 km.
CO2-utsläpp: 0.
Konkurrenter: Tesla Model S, BMW iX, Audi E-tron. Kommande: Lucid Air, Nio ET7 med flera.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (5)

  • 22 maj 2022 Kört den. helt oroligt skön…
  • 20 maj 2022 En drömbil förstås, men…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.