Bild
Nästa artikel
CLA säljs in som en sportig kupé men är i grund och botten en fyradörrars sedan.
CLA säljs in som en sportig kupé men är i grund och botten en fyradörrars sedan.

Provkörning: Mercedes-Benz CLA (2020)

Provkörning

Nya Mercedes CLA offrar lite av det praktiska men vinner desto fler stilpoäng. Vissa tillval hade vi dock klarat oss utan.

Mercedes hittade en egen liten nisch med CLA: en mellanstor sedan med fyra ramlösa dörrar och linjespel som ska påminna om en sportkupé. Den första modellen kom 2013 och när den andra nu är här finns fortfarande ingen riktig konkurrent. Audi har sin A3 Sedan men det är inte riktigt samma sak.

Designen är grejen med nya CLA. Det här är en bil som i första hand ska vara snygg och dömt av reaktionerna under provkörningen verkar många tycka att så är fallet. Den utsträckta taklinjen är det främsta kännetecknet och viktigaste detaljen som ska få bilköparna att famla efter plånboken.

Under det flotta skalet är CLA i stort sett samma bil som senaste Mercedes A-klass. Modellerna byggs med samma grundteknik, motorer och växellådor. Vad som skiljer CLA är att alla versioner får mer avancerade hjulupphängningar bak. De enklare varianterna av A-klass har halvstel bakaxel medan CLA har multilänk.

»Det här är en bil som i första hand ska vara snygg.«

Provbilen är utrustad med sänkt sportchassi och 19-tumsfälgar och inte helt överraskande blir åkkomforten lidande på sämre vägar. Dessa tillval hade vi absolut klarat oss utan. Ska inte en Mercedes vara bekväm?

Den fasta chassisättningen gör i gengäld att bilen går hur stadigt och kursstabilt som helst. Motorn är bara på 1,3 liter men den arbetar mjukt och starkt och så länge man inte piskar den för hårt verkar förbrukningen hållas i schack.

1. Nästan lika påkostat som i Mercedes större modeller. I stort sett alla funktioner kan styras via ratten.
2. Är det inte ganska löjligt med två stora kromrör där bak om avgaserna ändå släpps ut under bilen?
3. Bra idéer är till för att knyckas. Loggan på bakluckan funkar både som handtag och skydd för backkameran. Tack Volkswagen!
1. Nästan lika påkostat som i Mercedes större modeller. I stort sett alla funktioner kan styras via ratten. 2. Är det inte ganska löjligt med två stora kromrör där bak om avgaserna ändå släpps ut under bilen? 3. Bra idéer är till för att knyckas. Loggan på bakluckan funkar både som handtag och skydd för backkameran. Tack Volkswagen!

På förarplats är det lätt att trivas. Inredningen med två stora bildskärmar innanför samma glasskiva känns modern och påkostad. Funktionerna är många men enkla att styra. Enda anmärkningen är att det kan bli väldigt många och onödigt finstilta siffror på instrumentskärmen. Precis som i andra Mercedes sitter växelspaken till höger om ratten och den kombinerade blinkers- och torkarspaken till vänster.

Lika bekvämt som där fram är inte baksätet. Trots att soffan sitter ganska nära golvet är takhöjden begränsad. Jag som är 187 cm lång får sitta med böjd nacke men det är väl priset man får betala för karossformen.

Längst bak finns en klassisk sedanlucka och utrymmet är inte så pjåkigt. Vill man vara lite mer praktisk finns ”kombin” CLA Shooting Brake.

Att Mercedes sålt nästan 1 200 CLA mellan januari och augusti 2019 visar att svenskarna nog är ganska fåfänga trots allt.

Plus: Snygg, lyxig, kul att köra.

Minus: Takhöjd bak, hårt sportchassi, dyr.

Vad nytt? A-klass som snitsig sedan.

För vem? Fåfänga tjänstebilsförare.  

Mercedes hittade en egen liten nisch med CLA: en mellanstor sedan med fyra ramlösa dörrar och linjespel som ska påminna om en sportkupé. Den första modellen kom 2013 och när den andra nu är här finns fortfarande ingen riktig konkurrent. Audi har sin A3 Sedan men det är inte riktigt samma sak.

Designen är grejen med nya CLA. Det här är en bil som i första hand ska vara snygg och dömt av reaktionerna under provkörningen verkar många tycka att så är fallet. Den utsträckta taklinjen är det främsta kännetecknet och viktigaste detaljen som ska få bilköparna att famla efter plånboken.

Under det flotta skalet är CLA i stort sett sa

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Mercedes CLA 200 Coupé

FRÅN KR: 383 250.

SVENSK LANSERING: Säljs nu.

MÅTT, CM: L 469/B 183/H 144.

BAGAGEVOLYM, L: 460.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 420.

MAX DRAGVIKT, KG: 1 600.

MOTOR: Fyrcylindrig bensinturbo, volym 1 332 cm3, max effekt 163 hk (120 kW) vid 5 500 v/min, max vridmoment 250 Nm vid 1 620 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, sjuväxlad automatlåda.

PRESTANDA: Toppfart 229 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,2 s.

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 6,3 l/100 km, CO2-utsläpp 141 g/km.

KONKURRENTER: Audi A3 Sedan.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.