Nästa artikel
Provkörning: Mazda2 2015
Provkörning

Provkörning: Mazda2 2015

Publicerad 19 december 2014 (uppdaterad 19 december 2014)
Nya Mazda2 är rymligare med nya framstolar för att passa både långa och korta.
Mazda går vidare tvärs emot konkurrenterna. Här är det inte tal om downsizing, utan om stor motor med extremt hög kompression.
Nya Mazda2 ska ta småbilen till en ny statusnivå är det tänkt. Efter en första provkörning tycker jag att nya modellen innebär ett rejält lyft. Designen ger karossen snyggt flytande linjer och interiören andas högre kvalitet.

Körställningen är förvånansvärt bra också för en lång person. Under utvecklingsarbetet bestämdes att förarplatsen måste fungera för personer med en längd mellan 1,50 och 1,90 m. Framhjulen flyttades därför åtta cm framåt. Ratten gjordes justerbar i två ledder och förarstolen skjutbar 26 cm i längsled.
 
Motorn spinner nära på vibrationsfritt och växlarna klickar i lätt. Stopp/start är standard och systemet stänger snabbt av vid stillastående. Återstart sker mycket kvickt utan störande tidsfördröjning. Motorkaraktären är mjuk och med jämn effektkurva. Men Mazdamaskinen är samtidigt snabbare än man tror, även om motorn saknar den bekanta turbokraften vid pådrag.
 
I-Eloop, Mazdas system för att återanvända rörelseenergi, är tyvärr bara tillgängligt till den starkaste motorn på 115 hk. i-Eloop minskar bränsleförbrukningen i stadstrafik med upp till tio procent och skulle sitta fint också i 90-hästaren som blir volymmodell.
 
Mazda har hårdbantat nya tvåan genom att byta vanligt stål mot en starkare sort men också av mindre mängd för att spara vikt. Trots att nya Mazda2 vuxit 14 cm på längden håller sig tjänstevikten på måttliga 1 045 kg. Krocksäkerheten är med största sannolikhet förbättrad. Inget annat än full pott i kommande krocktest förväntas.
 
Infotainment har vässats avsevärt. Bluetooth och ingångar för USB och AUX är standard. HMI-commander med 7-tums pekskärm och navigation, uppkopplingssystem med hjälp av mobiltelefon och molnbaserad plattform, samt DAB-radio får man redan i mellanversionen, Vision. I maximalt utrustande Optimium ingår bland annat full LED-belysning, smart key, och en riktigt smart Head Updisplay. Häftig utrustning i en småbil!
 
Mazda fortsätter att gå mot strömmen med sin Skyactive-teknik som på motorsidan betyder förhållandevis stor motorvolym, kombinerad med extremt hög kompression. Det har bland annat krävt ett nytt 4-2-1-grenrör för att minska spikning, effektivare bränsleinsprutare, mindre cylinderdiameter för minskad värmeförlust, kontinuerligt variabla in- och utblåsventiler, med mera. Håller Mazda2 vad den lovar främst när det gäller bränsleförbrukning, kan den mycket väl gå upp och bli nummer ett i klassen.

Diskutera: Vad tycker du om nya Mazda2?
FAKTA Mazda2 SkyActive-G 1,5 90 hk

PRIS, FRÅN KR: 130 000.
MODELL: 5d-kombidsedan.
SÄLJSTART: Mars 2015.
MÅTT, CM: L 406/B 170/H 150.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 045.
MOTOR: Fyrcylindrig bensinmotor med direktinsprutning. 1 496 cm3. Maxeffekt 90 hk (66 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 148 Nm vid 4 000 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift med 5-växlad manuell växellåda, alternativt 6-stegad automat.
PRESTANDA: Toppfart 183 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,4 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,5 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 105 g/km.
KONKURRENTER: VW Polo, Kia Rio, Ford Fiesta, Peugeot 208, med flera.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-12-19 16:09
VW Polo 2012

Fina bilar, konstig att dom inte säljer mer i Sverige. Nej visst ja, dom kör ju med för högt vägljud ;) Ska det vara så dj.. svårt att dämpa ljudnivån ?!!

#2 • Uppdaterat: 2014-12-19 16:14
celef

Mycket fin instrument bräda (fin särskrivning va!?), som en mix av BMW och Mercedes men ändå Mazda, två tummar upp!

#3 • Uppdaterat: 2014-12-19 18:39
Axelman

VAr väldigt sugen på nya Mazda 3 och besökte en återförsäljare i somras i regionen som var i färd med att avveckla. Motiveringen för avvecklingen var att Sverige var så litet för Mazda att man inte prioriterade oss alls. Långa väntetider på beställda bilar som kunde fixas fram snabbt i andra länder. Gillar den vägen Mazda har tagit, men ska jag köpa en bil måste det vara av ett företag som är på hugget.

#4 • Uppdaterat: 2014-12-19 22:11
Roger Skagerström

Smaskig liten sak :P Inte överförtjust i designen men konceptet som sådant är trevligt.

VW Polo 2012 : Mazda är lite mer "bang for the buck" än genomsnittet - då blir det lite kompromisser. Sen vet jag inte om man kan kräva av en tillverkare på andra sidan jorden att anpassa sina bilar till vårt asfalts-u-land.

#5 • Uppdaterat: 2014-12-19 23:32
Leif Kavander

Gissar att vi kommer att få se många Mazda2 2015, rullande på våra vägar nästa år.

#6 • Uppdaterat: 2014-12-20 05:51
Peter i Sydney

Både Mazda 2 och 3 är jättesuccé här i Australien. Nu kommer även lilla SUVen CX3 som förväntas bli etta i klassen. Mazda går verkligen från klarhet till klarhet. Snart har Toyota, Mazda och Hyundai tagit hela marknaden.

#7 • Uppdaterat: 2014-12-20 14:27
Mistro

Ser nog i dagsläget ingen bättre konkurrent....Bra jobbat Mazda!

#8 • Uppdaterat: 2014-12-20 15:52
Rutger Jönåker

Tyvärr verkar Mazda gå samma väg som Honda här i Sverige, dvs långt till närmaste återförsäljare... Nyligen slog enda återförsäljaren här i länet igen. Kanske av samma skäl som "Axelman" anger... Synd, för det är fina bilar Mazda tagit fram. Men högt vägljud är naturligtvis en nackdel... Eftersom jag inte kört någon har jag inte haft möjlighet att själv avgöra hur illa det är...

#9 • Uppdaterat: 2014-12-20 20:05
Diesel

Rostskydd har inte heller varit Mazdas starkaste gren, förra generationen Mazda 6 och 3 rostade ganska så friskt. Annars tycker jag att förra generationen Mazda 2 hade ganska så trevliga köregenskaper.

#a • Uppdaterat: 2014-12-20 20:39
Leif Kavander

När vår mazda2 inköptes och hämtades den 29 mars i år, så bokades en tid för rostskydd. Vilket inte var helt fel. Ja, vi är nöjda med vår mazda2, doch utan att vara några märkesfanatiker.Det är ju trots allt bara en bil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.