Bild
Nästa artikel
Suven CX-30 ligger storleksmässigt mellan modellerna CX-3 och CX-5.
Suven CX-30 ligger storleksmässigt mellan modellerna CX-3 och CX-5.

Provkörning: Mazda CX-30 (2019)

Provkörning

Mazdas nya suv är mer personbilslik än många konkurrenter. CX-30 är väldigt trevlig att köra men utrymmena imponerar inte.

Mazda gör saker på sitt eget sätt och den nya suven CX-30 är inget undantag. Bilen baseras på golfklassaren Mazda 3 men har fått lite kortare axelavstånd och lite högre kaross. Den finns att få med bensin- eller dieselmotor samt den nykonstruerade Skyactiv-X-motorn.

Den sistnämnda går på bensin men har hög kompression som tänder förbränningen inom vissa varvtalsområden. Sammantaget ska detta ge dieselmotorns höga effektivitet i kombination med bensinmotorns låga och lättrenade utsläpp. Den CX-30 vi kör denna gång är dock utrustad med en traditionell bensinmotor med relativt stor slagvolym men utan turboladdning. Mazda har valt denna väg istället för att som vissa konkurrenter satsa på mindre slagvolym i kombination med turbo, eftersom man menar att den större motorn ger lägre bränsleförbrukning under verkliga förhållanden.  

Förarmiljön fungerar mycket bra och kvalitetskänslan i de flesta knappar och rattar är hög.
Förarmiljön fungerar mycket bra och kvalitetskänslan i de flesta knappar och rattar är hög.

Vid vår provkörning såg vi att CX-30 med bensinmotor absolut går att köra snålt men upplevelsen är annorlunda än den man vant sig vid. De flesta moderna små turbomotorer har skämt bort oss med ett massivt bottendrag från låga varv. Mazdas motor har sin vridmomentstopp först vid 4 000 varv och längst ned i registret känns den rent av klen.

Därför blir det till att jobba mer med växellådan och ligga på högre motorvarv än vad många är vana vid. Lyckligtvis är lådan en njutning att traktera och i kombination med fin styrning och förhållandevis låg vikt, blir CX-30 riktigt underhållande att köra. Känslan är väldigt lik den i den lägre modellen Mazda 3.

Komforten är dock sämre i suven. Den högre sitthöjden underlättar visserligen insteget men fjädringen har blivit något hårdare vilket gör CX-30 stötigare än sin plattformssyster som har bättre flyt över ojämnheter i vägbanan. Utrymmet räcker till i framsätet men i baksätet blir det trångt för benen och fler än två sitter man inte gärna i bredd.
 

"Mazda har inte fallit i pekskärmsfällan."

Bagageutrymmet är godkänt men inte mer. Förarmiljön är bra med tydliga instrument och bra reglage. Mazda har inte fallit i pekskärmsfällan utan har ett lättjobbat vred mellan framstolarna som kontrollerar infotainmentsystemet. En vindrutedisplay som bland annat projicerar hastighetsmätaren i förarens synfält är standard.

Överlag är standardutrustningen omfattande och inkluderar alla vanliga säkerhetssystem plus dödavinkeln-varning, navigation, adaptiv farthållare och mycket mer. Ska man utrusta konkurrenterna till samma nivå blir de i de flesta fall avsevärt dyrare.

Diskutera: Vad tycker du om Mazda CX-30?

Provkörning: Mazda CX-30 (2019)
Mazda CX-30 2,0 Skyactiv-G Sky

Pris, från kr: 249 900.
Svensk lansering: Säljs nu.  
Mått, cm: L 440/B 180/H 154.
Bagagevolym, l: 430–1 406.
Tjänstevikt, kg: 1 320.
Motor: Tvärställd fyrcylindrig bensinmotor med direktinsprutning och fyra ventiler per cylinder. Volym 1 998 cm3. Max effekt 122 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 213 Nm från 4 000 v/min.
Kraftöverföring: 6-växlad manuell låda (aut tillval), framhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 186 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,6 s.
Deklarerad förbrukning: 5,9 l/100 km. CO2-utsläpp: 141 g/km.
Konkurrenter: VW T-Roc, Seat Ateca, Peugeot 3008, Audi Q3, Volvo XC40, BMW X1, Ford Kuga. 

Plus: Köregenskaper, förarmiljö, smidig växellåda.
Minus: Begränsade utrymmen, trött på låga varv.

Vad nytt? Suv baserad på Mazda 3.
För vem? Den som vill sitta högt och gillar bra växlellådor.    

Kommentarer

#1
2019-12-01 10:43

Inget som lockar mig. En bensinmotor utan dragkraft från låga varv är bara jobbig och stressande att köra.

#2
2019-12-01 11:00

Utsläpp och förbrukning är inget vidare.

#3
2019-12-01 12:52

Raphael.

Sätt ett Peugeotmärke på den eller annat valfritt franskt märke, så blir den överlägsen......i allt ;o)

#4
2019-12-01 13:06

En bensinmotor utan dragkraft på låga varv är väl som en bensinmotor skall vara för att vara inspirerande att köra. Vill man äntligen ha dragkraft på låga varv så köper man hellre en klimatsmart dieselmotor som har väldigt bra vridmoment på låga varv och markant lägre förbrukning och CO2 utsläpp än motsvarande bensinmotor.

#5
2019-12-01 13:19

Guran
Idén med en turbo på bensinmotorn är ju att få bredare varvtalsregister. Det betyder inte att körningen därför blir oinspirerande. Traditionellt så behövde man gå upp en hel del i volym med bensinmotor för att få lite vrid i botten, tänk V6 eller allra helst V8.
Nu har jag inte testat en Skyactive motor men det kanske är en bra kompromiss för att slippa en turbo.

#6
2019-12-01 14:39

Det finns bensinmotorer med bra dragkraft på låga varv genom smart användande av turboteknik. De flesta dieslar som säljs i Sverige är turbodieslar, så klart en turbodiesel har bättre dragkraft än en vanlig bensinare utan turbo...

Dieselturbo med HVO är bättre än fossil diesel. Och bensinturbo med E85 är bättre än vanlig bensinare på B95/B98.

#7
2019-12-01 16:17

213 NM från 4000 varv.
Vem tusan vill köra inspererande och ligga på 4000 varv i en suv?
Nja tveksamt i dag.

Konstaterar att vw 1,0tsi har 200NM från 2000 varv.

Jag föredrar att dra på låga varv med kraft och slippa växla i onödan.
Dvs som en diesel men med bensin.

#8
2019-12-01 16:31

Varför ens testa Skyactive-G? Alla kommer ju vilja ha Skyactive-X om den duger till något?
Hela världen är ju nyfiken på den nya motorfamiljen.
Att testa en ny bil från Mazda utan den motorn känns ju nära på bortkastat.

#9
2019-12-01 16:44

Riktigt snygg design till skillnad från rav4 som inte tilltalar mig.
Men om inte Skyactive-X motorn levererar något extra så är det nog en tveksam suv med låg sittställning

#10
2019-12-01 17:04

Liten bil med höga utsläpp... kan det bli sämre? Och "modeordet" SUV... jag är så less att vi lägger så mycket tid på SUV spåret, som alla i princip vet att det är sämre på alla sätt...inga fördelar mot vanliga bilar.

#11
2019-12-01 19:01

Efter att ha kört - eller försökt köra - till ett naturområde i närheten där jag bor och det inte har gått så bra på grund av att det var en dåligt efterhållen skogsväg så det fanns stenar som skrapade i underredet på min bil, så förstår jag poängen med högre markfrigång. Även de leriga vägarna som körs sönder av traktorer varje vår när tjälen släpper, är vägar där högre markfrigång hjälper. Så att påstå att suv/crossovers inte har några fördelar mot vanliga bilar, det är att köra med osanning! Sedan är det individuellt om man uppfattar dem som fördelar eller inte.

#12
2019-12-01 19:10

Raphael, för det behovet som du beskriver behövs inte en tyngre och miljöovänligare stadsjeep, det räcker med en vanlig personbil med högre markfrigång-tyvärr är utbudet begränsat eftersom stadsjeepar håller på att förstöra marknaden för vanliga förnuftiga bilar.

#13
2019-12-01 19:45

Lite väl mycket fläskläpp/silikonläppar över fronten på denna och flera andra Mazda.
Kan de inte komma med en eldriven Miata?

#14
2019-12-01 19:52

Otrolig fult med dessa enorma plastsjok runt karossen.

#15
2019-12-01 21:18

Raphael, kan du inte köra med en vanlig bil med ca 14 cm markfrigång....så är du nog på fel väl, ingen allmän väg och definitivt ingen vanlig grusväg. Själv brukar jag vara i Småland lite då och då, kör på grusvägar och har alltid klarat mig bra. Det är knappast markfrigången som varit problemet, utan snarare att man saknar fyrhjulsdrift vi de tillfällena det tex regnat mycket.

#16
2019-12-02 08:48

Trevlig bil som jag skulle kunna provköra, även fast mitt intresse för SUV är nära noll.

#17
2019-12-02 10:24

Stygg...,
Där är jag av motsatt uppfattning. Hög markfrigång är betydligt viktigare än fyrhjulsdrift på dåligt underlag som en svensk skogsväg med grässträng.

#18
2019-12-02 13:25

Styggavargen, exemplet till naturskyddsområdet är en vanlig skogsväg, det är allmän väg. Det är meningen att man ska köra den. Den går till en P-plats och vid P-platsen är det en karta med de regler som gäller för naturskyddsområdet. Men vägen till P-platsen är dåligt underhållen.

Och varje vår när tjälen går ur så blir grusvägarna mjuka och sönderkörda av tunga traktorer och mjölkbilar, vilket betyder att det är djupa spår. Traktorerna tar ju dessutom med sig leran från åkrarna till grusvägen. Det är bara en sörja av alltihop och med djupa spår. Det har hänt flera gånger att jag varit tvungen att ta en omväg för det inte är framkomligt med den låga markfrigång som en vanlig personbil har.

4wd har jag inte känt behov av, däremot av höjd markfrigång!

#19
2019-12-02 13:29

Stefan, för mina exempel klarar man sig med en crossover med höjd markfrigång som t ex Citroën C3 Aircross som även finns med GripGontrol och mud-däck för lervägar. Eller en Peugeot 3008 som tillhör marknadens absolut lättaste SUV:ar.
Båda är praktiska och rymliga bilar.

#20
2019-12-02 13:43

Så Raphael du kör till naturskyddsområdet varje dag och du bor i slutet på den sämsta grusvägen i Sverige? Vägen du beskriver är ungefär som kostigen min svärfar hade till att sitt torp där man fick välja rätt spår och köra till hälften på större stenblock. Där körda jag i många år med en vanlig sedan och jag stötte aldrig emot något med underredet någonsin. Funderade aldrig på att köpa en jeep bara för att några gånger om året köra på denna kostigen och resten av tiden på asfalt.

#21
2019-12-02 18:14

Synd att de inte testade den andra motorn som är på 180hk, 224 nm vid 3000varv, 8,5sek till 100 med lägre utsläpp an den nu testade motorn. Jag tror, utan att veta med säkerhet, att det blir en helt annan bil att köra. Storleksmässigt tilltalar cx30 mig.
Får väl helt enkelt åka och provköra 180hk motorn.

#22
2019-12-02 19:34

3-4 cm räddar inte dig, det är ingen marginal som gör att du varje gång klarar dig. De få gångerna du räddas av 3-4 cm.. finns i princip aldrig mer än i ditt huvud.

#23
2019-12-02 21:57

Det här är nått jag gillar.
"Mazda har inte fallit i pekskärmsfällan utan har ett lättjobbat vred mellan framstolarna som kontrollerar infotainmentsystemet"

#24
2019-12-02 22:00

Här måste jag hålla med Styggavargen.
Om man ska köra på riktigt dåliga vägar så gör nog inte denna modell någon större skillnad mot annan valfri standardkombi.
Bor i skogarna och har uppmärksammat att jägarna här ute inte åker in i skogen med SUV. De har rejäla pickups med riktigt 4x4. En dylik Mazda skulle inte komma mer än 2m in.

#25
2019-12-02 23:18

Hackenbush, jag är en naturmänniska och besöker ofta flera olika naturområden. Och till flera av dem är det dåligt underhållna vägar som skrapar i underredet på en modern bil som inte är en crossover/SUV med förhöjd markfrigång. Vad ska jag med din sedan till när jag behöver plats med hundburen bak?!

Grusvägen jag bor vid är rätt okej utom på våren. Men det är inte precis vid mitt hus den är sönderkörd varje vår av traktorer, mjölkbilar och timmerbilar utan det är längre bort vid några gårdar och måste jag köra runt och ta en omväg så är det en bra bit extra att köra istället för rakt igenom.

Du har uppenbart inte kört på den vägen så varför du blandar in din svärfars torp begriper inte jag, varför ska jag köra vid din svärfars torp? Jag tror inte han bor nära mig. Jag vet ju hur det ser ut och är där jag bor.

Och högre markfrigång är även bra på vintern när bonden här har varit sen på att ploga vägen, kommer det mycket snö på en gång så är det inte så kul använda den egna bilen som plogbil när det inte är en plog. Och det har ju också hänt några gånger.

#26
2019-12-02 23:25

Styggavargen, så bra då skickar jag fakturan för förstört underrede till dig! Det är väldigt magstarkt och otrevligt att du söker tala om för mig vad som fungerar och inte fungerar på de vägar jag kör. Det är ju jag som bor här, jag förklarar hur det ser ut.

Du har uppenbart problem för du kan inte acceptera att det för en del människor finns ett behov av högre markfrigång. Du har fått en fix idé om att det är helt onödigt och sen kan du inte ta till dig info om att högre markfrigång faktiskt kan vara bra i vissa situationer. Högre markfrigång ger extra marginal när vägen är dålig. Bara för att du inte har kört där jag kör och bara för att du inte ser behovet, så innebär ju inte det att behovet inte finns.

Du kör med teori och har kopplat dig emotionellt till din teori istället för att kunna acceptera att verkligheten kan vara annorlunda.

#27
2019-12-02 23:27

Mazda kör som BMW - jag blir vansinnig på det. Fungerar inte för mig. Min bror har en BMW. Känns bara konstigt med ett vred för att bläddra och styra skärmen. Nu är man ju så van vid styrplatta och surfplattor så det känns konstigt göra på annat sätt än att peka. Så, vred-metoden är inget som passar mig.

#28
2019-12-03 09:31

Raphael

BMW har nu för tiden både vred och pekskärm så att man kan välja hur man vill använda den. Det har Mazda också haft, men jag har för mig att bilen var tvungen att stå stilla för att man ska använda touch istället för vredet. Märkligt att Cx-30 inte fick det.

#29
2019-12-03 09:17

Detta med markfrigång är ju trots allt smidigast med ställbar höjd genom fjädringen, då kan man höja bilen när det behövs, men samtidigt åka nära marken mer strömlinjeformat när man åker på....
Haft detta på ett par bilar och det är riktigt bra!

#30
2019-12-03 11:03

Priset har gått upp mycket kraftigt, det var ett par år sedan man kunde köpa föregångaren CX-3 med samma motor o låda och nästan samma utseende för ca 170-tusen, nu kostar den 250-tusen. Vad har hänt utom att svenska kronan har tappat i värde?

#31
2019-12-04 22:49

0,66 i testet med nya skyactivex och mildhybrid.
Riktigt dåligt kan jag tycka efter allt som skrivits om den nya snåla motorn och dessutom lågt vridmoment och man får jobba med växelspaken och motorvarv.
Dåligt 2020 kan jag tycka. B

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.