Bild
Nästa artikel
Mazda 3 visar sig från sin bästa sida. LED-strålkastare är standard, adaptiv ljusbild är tillval. Strålkastarspolningen är gömd i det mörka partiet.
Mazda 3 visar sig från sin bästa sida. LED-strålkastare är standard, adaptiv ljusbild är tillval. Strålkastarspolningen är gömd i det mörka partiet.

Provkörning: Mazda 3 (2019)

Provkörning

Mazda siktar högt med nya ”trean”. Strategin är att formgivning, detaljomsorg och teknikfrosseri ska ta det japanska märket uppåt på varumärkesstegen. Vi provkör på portugisiska vägar.

Jag går ett varv runt fjärde generationen Mazda 3. Föregångarens skarpa karossveck har strukits och karossidan är en slät enhet som växer upp mot vad som måste vara olympiskt rekord i C-stolpe. Mazda eftersträvar en effekt av att bilen ska vara skuren ur ett solitt stycke. 

För egen del gör jag en koppling till tv-karaktärens Seinfelds flickvän ”Two Face” om någon har referensen. I vissa vinklar ser bilen trevlig ut, i andra ger det runda och höga kaross-slutet i kombination med de små sidorutorna ett mer svårsmält linjespel. I förhållande till kupén är motorhuven påfallande lång, men så är karossen också 446 centimeter. Sedanversionen, vilken förväntas står för runt 15 procent av den svenska försäljningen på runt 1 500 bilar per år, går enklare för hornhinnan att processa.

Trevlig förarmiljö, notera mängden av funktionsknappar till vänster om ratten. Stående gaspedal.
Trevlig förarmiljö, notera mängden av funktionsknappar till vänster om ratten. Stående gaspedal.

Ett kliv in i kupén. Ivrigt påhejade av breda B-stolpar och den höga fönsterlinjen lyckas C-stolparna effektivt skymma sikten snett bakåt. Det är ingen slump att de rejäla sidospeglarna är försedda med döda-vinkelvarning som standard. Listan över standardutrustning innehåller bland annat parkeringssensorer, backkamera, adaptiv farthållare, navigation, nyckellöst insteg och vindrutedisplay med trafikskyltsavläsning. Med tanke på att detta är instegsmodellens utrustningsnivå känns ett pris på 229 900 kronor inte helt taget ur luften. Tillvalspaketet ”Cosmo” (35 000 kr) ger läderklädsel, kökörningsassistans och en mer sofistikerad trötthetsvarning.

Mjuka former och material gör att instrumentpanelen ser och känns mer genomarbetad än klassnittet, handskfacksluckan i blank hårdplast känns i sammanhanget malplacerad. Mot den rådande trenden har Mazda övergett pekskärmen till förmån för fysiskt vred. Det är intuitivt och enkelt att bläddra igenom menyerna, men att använda de pekskärmsopti-merade gränssnitten i Apple Car Play och Android Auto känns inte helt logiskt. 

De nyutvecklade stolarna är utformade för att bättre följa ryggradens s-form och ge ett naturligare stöd. Stolen har en behaglig skålning med bra sidostöd, dessutom kan dynan vinklas i framkant. Den eluppvärmda ratten har generös justermån, i längdled hela sju centimeter. Baksätet är långt från frikostigt. Takhöjden är begränsad. Jag är 182 centimeter i strumplästen och måste sjunka ned en hel del för att huvudet inte ska ta i taket. Benutrymmet tillhör klassens sämre vilket rimmar illa med att Mazda 3 är en av klassens längre bilar. Med tanke på den höjda ambitionsnivån saknas omtänksamma detaljer som separata friskluftsutblås. 

"Mazda har snickrat ihop en växellåda som i sann MX-5-anda uppmanar till överanvändning, hälften av köparna förväntas trots det välja den sexväxlade automatlådan – tråkmånsar."

Den sagolika vägstandarden i Portugal gör det svårt att avgöra hur väl Mazda har lyckats isolera kupén. Trots att provkörningsbilens 18-tumshjul kommer att bli standarddimensionen i Sverige, menar Mazda att styvare kaross och nya ljudabsorberande material har botat tidigare generationers bullerproblematik. Bullernivån ska vara likvärdig med den i CX-5.

Mazda hakar på trenden att överge multilänkbakaxeln till förmån för halvstel dito. Det har inte påverkat körglädjen negativt. Bilen känns flink med en trevlig mekanisk närvaro. Fjädringen är fast. På tjälskottsskadade vägar finns det en risk att den kan vara i hårdaste laget. 

Inledningsvis kommer motoralternativen begränsa sig till en tvåliters bensinfyra på 122 hästkrafter. Motorn har försetts med mildhybridteknik och cylinderavstängning. En elmotor på åtta hästkrafter dubblerar som generator och startmotor. Stopp-/startsekvensen är ögonblicklig, under acceleration kan elmotorn knuffa på. 

En egenhet är att motorn tillåter så låga varv i tvåcylinderläget att det blir märkbara vibrationer från motorpaketet. Bra om man vill spara bränsle och verkligen balansera på gränsen till cylinderavstängningen, men lika sömlöst mjukt som hos konkurrenterna är det inte. Förbränningen är så väl kontrollerad att motorn inte behöver partikelfilter för att möta Euro 6d-Temp. Mazda har snickrat ihop en växellåda som i sann MX-5-anda uppmanar till överanvändning, hälften av köparna förväntas trots det välja den sexväxlade automatlådan – tråkmånsar. 

Mot slutet av sommaren kommer Mazdas ”diesottomotor”. ”Skyactive X” använder både tändstift och kompressionständning. Att maskinen inte finns med vid lanseringen beror på bland annat på svårigheter att klassificera den som en diesel- eller bensinmotor. Regelverkslimbon ska dock vara löst och i september kommer 181-hästarsmotorn finnas tillgänglig. Då blir det även möjligt att få fyrhjulsdrift.

Diskutera: Vad tycker du om Mazda 3?

Provkörning: Mazda 3 (2019)
Mazda 3 2,0 Sky 

Pris, från kr: 229.900.
Svensk lansering: April.
Mått, cm: L 446/B 180/H 144.
Bagagevolym, l: 358.
Tjänstevikt, kg: Cirka 1 275.
Motor: Fyrcylindrig bensinmotor, volym 1 998 cm3, max effekt 122 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 213 Nm vid 4 000 v/min. 
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 6-växlad manuell låda. 
Prestanda: Toppfart 197 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,4 s. 
Deklarerad förbrukning: 6,3. CO2-utsläpp: 142 g/km. 
Konkurrenter: VW Golf, Kia Ceed, Opel Astra, Toyota Corolla, Mercedes A-klass, Ford Focus, Peugeot 308, Honda Civic, Audi A3, Hyundai i30, Skoda Scala, DS4, Subaru Impreza, BMW 1-serie, Citroën C4, Volvo V40, Lexus CT, Renault Megane och Seat Leon. 

 

Plus: Köregenskaper, utrustningsnivå, formgivning, spännande teknik.  
Minus: Högt baspris, trångt baksäte, litet bagageutrymme.

Vad nytt? Helt ny bil i Golfklassen. 
För vem? Den som sällan behöver använda baksätet.     
 

Kommentarer

#1
2019-04-07 10:16

För vem? Ungdomar utan ekonomi.
Både ful snygg och frän på samma gång.
18`" som standard då lär det dåna friskt på grova asfalten om inte Mazda ändrat sin isolering.
Nja nog finns det dubbelt så vettiga bilar om man vill ha det.

#2
2019-04-07 10:52

Längre, lägre bredare... Mazda följer designtrender med åksjukeframkallande grottliknande baksäte och minimal bakruta (C-HR, någon?). Jättefälgar med lakritsremstjocka däck gör också nya Mazda 3 till en bil där trendutseende och sportighet betyder mest. Man förstår varför crossover och SUV säljer, när vanliga bilar utvecklas åt detta håll.

#3
2019-04-07 11:00

Med startpris på 229900:-
Blir det nog inte så högt.

Sedan är möjligtvis snyggare men denna kommer inte bli en hit.

Hög skatt och inte snål lär inte heller bidra...

#4
2019-04-07 11:03

Jo, den är snygg i mina ögon. Men den kommer inte att sälja lika bra som tex nya Corolla med hybrid. Spännande att följa den nya bensinmotorn Skyactive- X, men priset på den blir nog högt, i paritet eller dyrare än en Corolla hybrid, hur tänker kunderna om det?

#5
2019-04-07 11:21

För dyr. Får en Golf för 50000 mindre. Noll miljötänk. Nä, skulle inte våga köpa denna när elbilarna står runt knuten.

#6
2019-04-07 11:17

Med rätt pris på skyactive X så men frågan är om de får ordning på den motorn, nu har de ju satt dit tändstift...

#7
2019-04-07 11:23

Har kört denna nya 3:a och är förvånad över att den under min provkörnings-runda var törstigare än både förra generationens 3:a - dock körde jag den med manuell låda och denna med automat. Men den var även lite törstigare än den CX-3 med automat som jag körde ett par dagar tidigare. F ö var den helt klart tystare men med mina öron aningen ljudligare än min egen Golf SV där Golfen kördes med dubbdäck och Mazdan på sommardäck. F ö håller jag med ViB om bl a utrymmena.

#8
2019-04-07 11:28

Vem hade kunnat gissa att AMC Gremlin skulle stå som en inspirationskälla för dagens bildesign?

Först Toyota C-HR och nu Mazda 3, vem kommer härnäst?

#9
2019-04-07 12:17

Kan man inte klassa den större motorn efter vilket bränsle den kräver? Eller går det att köra både på bensin och/eller diesel?

#10
2019-04-07 13:02

Med 4,46 lång är det nästan en meter från första Golfen så vadå ”Golfklass? Peugeot 405 var 4,40. Den var mellanklass, t o m stor mellanklass. Golf räknades som liten mellanklass eller stor småbil. En 3:a på 4,4 meter... Borde heta Mazda 6. Och akterpartiet må vara inspirerat av Alfasud men den var mer kompakt och linjerna gick ihop bättre på den för den var knappt 4 meter.

#11
2019-04-07 13:24

Raphael.

Det är väl inte mycket som går ihop på latinska bilar, de lever väl alla på bidrag mer eller mindre.....

Att modeller i Golfklass mfl klasser ökar i storlek är väl inget unikt för just Mazda, alla har väl växt sedan 1970 talet, även grodätarbilarna.....eller är de kvar på 70 talet än, kvalitets som storleksmässigt?

#12
2019-04-07 13:28

Trång, trött, tveksam design, som bäst en 2a i rostskydd... nej, inget för mig.

#13
2019-04-07 14:57

Hatchbacken är klart snygg, snyggare än sedanen. Men tyvärr är bilen för trång både fram och bak, särskilt baksätet är närmast ett skämt... En VW Polo är betydligt rymligare. Därför går den bort för mig med mina 1,90 meter över havet.

#14
2019-04-07 16:55

Ja hur de lyckats få denna trängre än en Seat Ibiza är ett mysterium.

#15
2019-04-07 20:19

Shogun, PSA gruppen går med vinst. Och sedan de köpte upp Opel så går Opel också med vinst. Det är mer än vad GM lyckades med. Så nej, PSA lever inte på bidrag. De tjänar pengar.

Sen angående detta med bilar som växer ut sin klass. 4,46 meter är långt. Det är vad mellanklass var på 90-talet. Det är rätt extremt om man fortfarande ska kalla det för en stor småbil eller en kompaktvagn.

Nya Mazda 3 påminner mig om Mitsubishi Lancer halvkombi, senaste generationen. Stor på utsidan, men liten invändigt. Bagageutrymmet är så litet så det är ett skämt. Och Lancer är 4,5 lång. Det börjar bli en tradition hos japanare. Det var de som började den trenden, med bilar större än Golfklassen men ändå mindre än mellanklass. Man kan fråga sig varför eftersom de inte är rymligare.

Och jag konstaterar att Mazda varken har en motor för biobränsle eller som går på batterier. Det kan man tycka är svagt för en helt ny generation.

#16
2019-04-07 20:29

Det ska bli intressant att se om Mazda har förbättrat vägegenskaperna, Mazda är ju inte precis kända för att göra bra ifrån sig i undanmanövertest. Förra generationen klarade max 76 km/h och det med yviga slängar av bakvagnen för ESP-systemet griper in för svagt. Detta kan jämföras med Peugeot 308 II som rinner igenom i 82 km/h utan några som helst problem, alltså 6 km/h högre och med mindre sladd. Siffrorna från spanska km77, testerna finns på Youtube. De heter km77 för 77 km/h är den gränsen de anser att en bil bör klara. Det är ingångshastigheten som de börjar med, sen justerar de upp eller ner utifrån hur bilen reagerar.

#17
2019-04-07 20:37

358 liter i bagageutrymme är uselt för 4,46 meter. Min lilla C3 Picasso på 4,1 har ett bagageutrymme på 380
- 500 liter beroende på hur jag ställer baksätena i längsled. Detta under insynsskyddet.

#18
2019-04-07 20:40

Men framförallt 50000 dyrare än Kia Ceed med turbomotor som är snålare.

#19
2019-04-07 21:13

Rapahel.

Alla vet att PSA har haft statliga bidrag under många år, annars har man inte överlevt konkurrensen från de smartare asiaterna som bygger bättre bilar. Att blunda för detta att de haft bidrag är att blunda för fakta. Mazda bygger ju klart bättre bilar som helhet i ägandet än allt franskt.

#20
2019-04-07 21:30

Grymt ful. Vad tänkte de när de designade bakdelen? Lånat in någon från Toyota kanske?

#21
2019-04-08 08:28

Zoom zoom rostar som aldrig förr

#22
2019-04-08 11:20

Har provat den, men nja.

#23
2019-04-08 11:23

2.0 motor med:
122hk
Max vrid vid 6000rpm
0-100 på 10+ sekunder
0,63 i förbrukning

Lever Mazda i år 1999?

#24
2019-04-08 11:28

Mildhybrid men vill ha mer soppa än min VW golf 7a dsg 1400cc 125 hk 2016 som nu har rullat 4115,8 mil på 2433,1 liter bensin = 0, 59,13 liter i snitt på 3 år.

#25
2019-04-08 12:53

Snygg, fast sedanen är ännu finare. Mer påkostad invändigt än konkurrenterna. Bästa chassit i klassen, Focus möjligtvis undantaget. Manuella lådan är svårslagen i känsla, extremt bra utrustad, SkyActiv-G motor som ÄR snål i verklig körning. Beprövad kvalitet.

Enda uppenbara minuset är väl att utrymmet är mindre än de flesta konkurrenter men det finns ju faktiskt många som inte är i behov av mer.

Totalt sett överlägsen motståndet från exempelvis Korea och Tjeckien.

#26
2019-04-08 14:35

Rålle G

Den är säkert snål, synd att den är så trött bara.

#27
2019-04-08 18:04

Min Seat Leon 2016 med betydligt roligare 150 hk bensinare har sedan inköp rullat 5700 mil och snittet är 0,65.
Blandad körning med betoning på gasglädje.

Mazda....gör om.

#28
2019-04-08 19:12

Senare kommer Skyactive X-motorn och den ska ju bli 20-30% snålare. Den som lever får se.

#29
2019-04-08 22:32

Något bättre utrustad än gamla 3 vision, samma motor och växellåda men 50000 dyrare, hur tänkte man nu? Med den nya motor och lite bättre utrustning hamnar troligen en bit över 300000, alltså i premiumklass, åtminstone i pris nivå. Lycka till!!!

#30
2019-04-08 22:40

Doug DeMuro håller nya Mazda3 som sin favorit i klassen:
https://youtu.be/zu4N-1s1rEs

Kan verkligen rekommendera hans reviews av div supersportbilar och gamla klassiker, han är en riktig bilnörd.

#31
2019-04-09 08:41

Fast att jämföra t ex en redan i lägsta utrustningsnivån välutrustad Mazda 3 med en Kia Ceed "inropare" är ju inte seriöst när man talar om utrustning. För att få en Ceed med ungefär samma utrustning som lägsta nivån på Mazda 3 så får man gå på en Ceed i högsta utrustningsnivån (GT Line ?) samt lägga till ett paket á 25.000 kr för att få adaptiv farthållare och då snuddar vi vid 250.000 kr med automat - t o m aningen mera än motsvarande Mazda 3. Men visst - Ceed är rymligare om inte annat och ingen dålig bil men vill man ha utrustning som LED-strålkastare och adaptiv farthållare så börjar det kosta. Liksom det gör på många andra bilmodeller i klassen.
Min största kritik mot Mazda 3 är som många redan nämnt utrymmena men vi får väl se vad sedan-versionen ger för den skall tydligen upplevas som lte rymligare. Sen hade givetvis priset gärna fått vara lite lägre men tyvärr har de flesta bilmodeller krupit upp prismässigt om man inte nöjer sig med inropare.

#32
2019-04-09 09:48

Bra Pi!

Tycker att innan man skriker om att en viss modell är för dyr så borde man ta reda på vilken utrustning som ingår och sedan jämföra med en ungefär likadan modell. Gör man så i detta fall så är inte 3an speciellt dyr...

#33
2019-04-09 18:11

Jo eftersom den är stor som en Polo.

#34
2019-04-09 20:08

Måste Mazda ha vinylspray på allt? Dom ser väldigt plast-plastiga ut inuti. Glanzigt värre.

#35
2019-04-09 20:50

Det knepiga är att det är lättare att kliva in i baksätet på en polo och man sitter inte sämre i polon.
Konstigt att man glömmer allt bakom förarsätet på en nyproducerad bil.

#36
2019-04-10 22:00

Den är verkligen ursnygg, både ut- och invändigt! Växer ju fler bilder man ser. Får nog gå o kika IRL. Trodde aldrig att jag skulle gå till en bilhall igen för att titta på en fossilbil men den här läckerbiten måste ju upplevas.

#37
2019-04-10 23:07

@VW Polo, den Mazda6 med 2.0 Skyactiv-G motorn på 165 hk jag hade för fyra år sen, drog 8% MINDRE än Mazdas deklaration. Det kan nog gälla den här också, det är ju en nyare version med cylinderavstägning vilket min inte hade. Tror Mazda har sagt nåt i stil med att deras bilar inte optimeras för testcykler utan för verklig körning och kan gå snålare än deklaration.

#38
2019-04-11 22:36

Hej @Raywave, ja det låter ju bra, grejen är den att jag kör med långa avstånd till bilen framför och bromsar därför inte i onödan. En mildhybrid hämtar ju kraften till batteriet när man släpper gasen eller bromsar. så i mitt fall så kanske inte en mildhybrid är något bra alternativ, men men man ska aldrig säga aldrig?!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.