Bild
Nästa artikel
Den sjusitsiga versionen är prick 500 cm lång, elva mer än den femsitsiga versionen. Formintensiv kaross.
Den sjusitsiga versionen är prick 500 cm lång, elva mer än den femsitsiga versionen. Formintensiv kaross.

Provkörning: Lexus RX 450h L (2019)

Provkörning

Lexus stora suv har nått medelåldern och uppvaktas med en försiktig visuell uppdatering. Men den riktiga nyheten pekar man på.

Otack är världens lön. När RX generation två lanserades 2003 var det en av de absolut första bilarna med pekskärm. ”Fingeravtryck är inte premium” menade den tyska konkurrenttrion som vid tiden använde vred och knappar. I RX generation tre var pekskärmen borta, i dess ställe en märklig muspekare med haptisk återkoppling.

När nuvarande generation RX lanserades 2015 var det återigen nytt styrdon, en pekplatta. Vid det här laget hade dock fintyskarna börjat införa pekskärmar och – som av en händelse – är pekskärmen nu tillbaka i RX.

Utöver skärmen är det sig likt. Notera att pekplattan finns kvar bakom växelväljaren. Dörrfickorna viks ut för enkel åtkomst, en klassisk RX-detalj.
Utöver skärmen är det sig likt. Notera att pekplattan finns kvar bakom växelväljaren. Dörrfickorna viks ut för enkel åtkomst, en klassisk RX-detalj.

Skärmen är oförändrat på 12,3 tum men har flyttat närmare föraren för mer naturligt handhavande. Menysystemet är oförändrat. Grafiken kunde vara mer intuitiv och är inte lika elegant som i hos många av konkurrenterna.

En nyhet är att det går bra att använda Android Auto och Apple Car Play.

En handfast nyhet är de adaptiva LED-strålkastarna ”BladeScan”. Genom att belysa en snabbt roterande propellerlik skiva får man en ljuspunkt som vandrar från vänster till höger. Rörelsen är så snabb, att ögat registrerar ett jämnt ljusflöde. Ljuskäglan kan skärmas från medtrafikanter mjukare än vanliga multi-LED lampor (matrixstrålkastare). Enligt vårt ljuslabb når helljuset 227 meter men många medtrafikanter, särskilt lastbilar stördes av långsam avbländning.

"Få på den här sidan miljonstrecket ger en lika behaglig helhetsupplevelse."

Under skalet har karossstrukturen förstärkts med fler svetspunkter och större användning av lim. Hybriddrivlinan har lämnats orörd vilket innebär bensin-V6:a i kombination med elmotorer på fram-och bakaxel. På min resa genom Västerbotten visade färddatorn att förbrukningen höll sig strax under 8,0 l/100 km.

Fjädringskomforten är hög. En nyhet är att stötdämparna har fått insatser av gummi (tidigare enbart olja), de ska filtrera bort de minsta ojämnheterna.

Den sjusitsiga versionens extra säten viks upp elektriskt ur bagagerumsgolvet. Insteget är krångligt, benutrymmet obefintligt, takhöjden begränsad. Det är inte en plats för vuxna. En sexsitsig version finns som tillval.

Styrningen har fått lite bättre respons men det som etsar sig fast över de 80 milen på vägen från Västerbotten till huvudstaden är hur avspänt man färdas i RX. Allt från den välkontrollerade rullkomforten, den smått osannolikt mjuka drivlinan till den magiska Mark Levinson-stereon och återhållsamma men effektfulla mysbelysningen av kupén skänker lugn och välbefinnande.

Flera konkurrenter har både högre tekniknivå, fler funktioner och jämförbar komfort. Men få – om någon – suv på den här sidan miljonstrecket ger en lika behaglig helhetsupplevelse.

Diskutera: Vad tycker du om Lexus RX?

Provkörning: Lexus RX 450h L (2019)
Lexus RX450h L Executive

Pris, från kr: 724 900.
Svensk lansering: Nu.  
Mått, cm: L 500/B 190/H 171.
Bagagevolym, l: 211–1 656.
Tjänstevikt, kg: 2 425.
Motor: Tvärställd bensin V6. Volym 3 456 cm3. Max effekt 262 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 335 Nm vid 4 600 v/min. El: F 167/B  68 hk. Max vridmoment 335 Nm. Systemeffekt: 313 hk.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, CVT-automat, separat elmotor för bakhjulen ger fyrhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8 s.  
Deklarerad förbrukning: 8,1 l/100 km. CO2-utsläpp: 185 g/km.
Konkurrenter: Audi Q7, BMW X5, Ford Explorer, Mercedes GLE, VW Touareg, Volvo XC90. 
 

Plus: Komfort, drivlina, prestanda, utrymmen.
Minus: Utrymme 3:e raden, bländande ljus. 

Vad nytt? Kosmetiska detaljer, strålkastare, pekskärm.
För vem? Komfort- och förbrukningsmedvetna.

Kommentarer

#2
2019-12-15 10:36

En komfort kung med ändå skaplig bränsleförbrukning. Men visst en Octavia drar mindre.....;o)

#4
2019-12-15 11:19

Visst är det en bekväm bil, men vilka otroligt medelmåttiga prestanda för både biltypen och motorstorleken. Hade nog känts riktigt seg när man kliver från konkurrenterna.
Kan inte riktigt se vad Lexus har att tillföra mer än udda stil idag. En bekant valde Lexus som tjänstebil men det var inte mycket han fick där kontra konkurrenterna för samma pbb.

#5
2019-12-15 11:50

Urk...

#7
2019-12-15 12:39

2,5 ton, hög förbrukning, höga utsläpp. Denna bilen är en dinosaurie. Fortsätter viktökningen på suvar såhär får man snart inte köra dem på vanligt bilkörkort.

#9
2019-12-15 13:23

Biltypen i sig är ju en dinosaurie, men annars skulle jag verkligen kunna tänka mig en sådan här. En stor suv blir ju ändå aldrig sportig, så då vill jag åka så bekvämt som möjligt om man ändå ska köra sådan. Inte lika snygg som xc90, men sticker ut på både bra och dåliga sätt utseendemässigt. Mycket bättre än sömnpillret x5.

#10
2019-12-15 14:10

kvalitet holder 100 år . men ligesom Audi uden nytænkning. Så hellere Toyota RAV4 h4. der er vinder af årets bil i Australia og USA..

#11
2019-12-15 17:48

Biltypen var en dinosaurie 2003, då luftade miljörätts aktivisterna däcken på dom.. nu är dom accepterade

#12
2019-12-15 18:56

För trekvartsmiljon finns det ruggigt många snyggare / bättre bilar tex Tesla, Mercedes och Audi. DET är premiumbilar på riktigt! Att köpa en Lexus och tro att man har en lyx / premiumbil är precis som att sminka en gris...

#13
2019-12-15 19:56

Intressant att höra alla kommentarer. Lexus, Audi, BMW är alla fantastiska bilar. I dessa dieselgate-tider är det svårt att få en stor diesel SUV under 0.8 enligt min erfarenhet. Den stora 3,0 vill nog ha mer än så, framför allt vid mycket stadskörning. Lite förundrad varifrån hatet mot Lexus kommer ifrån, då den är en synnerligen god konkurrent till de övriga och troligt ekonomiskt är bästa alternativet. Men vem bryr sig om man vill ha en stor bekväm Suv? Det är fantastiska bilar oavsett vem du väljer. Alla med sin charm.

#14
2019-12-15 20:01

Kan säga att 2015 till 2018 modell inte har en touch platta utan en fyrkantig "mus" som är helt värdelös

#15
2019-12-15 23:03

Conta4.

Hatet kommer ifrån att inte konkurrentmärkena inte når ända fram riktigt till Lexus i div undersökningar och annat. Det tål man ju inte....så vad göra när man inte har argument som håller? Prata design är ett litet knep och hoppas det håller....

#16
2019-12-16 09:48

Min drömbil (om jag hade pengarna och utrymmet...) är Lexus RX hybrid. Svårslagen gällande komfort och körekonomi bland fossilbilarna. Men då väljer jag en tidigare modell utan monstergrillen!

#17
2019-12-16 17:28

Finns nog ingen som hatar en bil däremot gillar man dem mer eller mindre. Man köper alltid den bil/bilmärke, modell man tycker bäst om i paritet med hur mycket pengar man vill spendera på sitt bilköp.

#18
2019-12-16 18:51

Tjänstevikt på 2 425 kilo ...

#19
2019-12-16 20:00

Jag tycker att det finns en positiv sak med Lexus, och det är att man tycker designen på modellerna från Toyota är mer återhållsam.

#20
2019-12-17 10:55

@ Låg Kul att du nämner Tesla som "premiumbil på riktigt" :) Att påstå att Tesla skulle vara mer premium än Lexus, eller att Tesla ens spelar i samma liga som Mercedes och Audi, visar hur väl de har lyckats med sin "premium" propaganda. Grattis!

#21
1
2019-12-17 12:18

Klart mer tilltalande än dieselmonstren från övriga. Men en på tok för stor bil. Patetiskt med gubbar i för stora bilar.

#22
2019-12-17 21:49

Barcusmr:
Eller hur bra lexus har lyckats med sin ”premium” propaganda... :0 ) Jag har kört både lexus och Tesla både modell S och X av kollegor som har dem och JAG vet vilken av dem jag helst skulle vilja köra alla dagar i veckan.

#23
2019-12-18 08:59

@Låg Och det DU väljer att köra är därför per definition premium :) Att du väljer Tesla eller VW eller vad som helst framför tex Lexus är ju naturligtvis helt ok (själv kör jag Volvo), men att hävda att Tesla skulle vara i samma liga som de andra är rent objektivt helt absurd (och ja, jag har kört de alla). God Jul!

#24
2019-12-18 21:09

Rent objektiv kan Tesla (S) tillhöra premium. Åtminstone enligt carsalebase som inordnar Tesla S i kategorin Premium large car segment tillsammans med Audi, BMW, MB, Lexus och Volvo.

#25
2019-12-18 21:14

Tror att många inte förstått att de värden som krävdes för Premiumstämpel för 20 år sen inte är samma idag. Nej, Tesla har sämre detaljkvalitet vad gäller upplevd känsla än Lexus och en del Mercedes och de stora Audi. MEN, det är inte det som är premium idag, utan idag ligger premium minst lika mycket i att vara i teknisk framkant, innovativa lösningar, tjänster kring bilen och användandet m.m. Och jo, där är Tesla i framkant, och det tillsammans med en helt klart rejält uppryckt materialkänsla än för 4-5 år sen så är de i premiumfältet tillsammans med Mercedes, Lexus, Audi, Jaguar och ett par till.

#26
2019-12-19 14:10

Upplevd kvalitet, byggkvalitet, tekniska lösningar, säkerhetssystem osv är säkerligen premium-variabler. BMW, Audi, Mercedes osv är ju alla bra exempel på detta (i välutrustade bilar ska väl tilläggas). Att kompensera upplevd kvalitet, byggkvalitet, "premium"-tekniska lösningar, osv med en stor Ipad och ett högt pris (pga att batteriteknologi än så länge är dyrt) är enligt mig inte premium. Är det premium så länge priset är det? I Norge lanserades för ett par år sedan Espace som "Premium" och "lyxig", bara för att den pga avgiftssystemet kostade 800 000kr. Det gick sådär :)

#27
2019-12-19 17:45

Barcus
Men vad du tycker är premium är väldigt subjektivt.
Finns naturligtvis olika klassificeringar av bilar och så vitt jag hittat så anges Tesla S som premium. Det är alltså inte bara Tesla själva som marknadsför sig som premium.

Sedan ska du vara försiktig med att såga Teslas tekniska lösningar, kring säkerhet och batteriteknik med drivlina. Tesla erbjuder mycket mer än en stor skärm, och som inte ens de etablerade premiummärkena kan erbjuda.

Vad gäller byggkvalitet så har ju samtliga, Audi, BMW, MB, Volvo etc haft sina problem som inte hör hemma i premium.

#28
2019-12-20 07:33

Man måste ju mer eller mindre vara galen om man ens överväger att köpa denna framför el-SUVarna från Tesla, Audi, Jaguar eller Mercedes, som inte ligger så långt högre i pris.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.