Bild
Nästa artikel
Provkörning: Kia XCeed (2019)

Provkörning: Kia XCeed (2019)

Provkörning

Ford Focus har gjort det, Toyota Corolla och Skoda Octavia likaså. Nu snör även Kia på Graninge-kängorna och tar klivet ut i vildmarken med ”Alltid redo”-versionen av Ceed – XCeed.

Det har diskuterats i oändlighet vilken tillverkare som lanserade den första personbilen med lätt höjd markfrigång med skärmbreddare för en vildmarks-look. Inte sällan brukar Matra Rancho (1977), AMC Eagle (1980) och Subaru Outback (1994) komma på tal.

I Sverige var det Volvo V70 Cross Country som 1997 satte fordonstypen på kartan. Sedan dess har det runnit ut en strid ström av ”Scout”-, ”Allroad”- och ”Active”-modeller på våra vägar. När Kia ger sig in i segmentet har de inte gjort det fullt så enkelt för sig. Enligt Kia är XCeed en del av Ceed-familjen, men likt den sportiga kombin ProCeed har XCeed begåvats med en unik kaross där bara framdörrarna lånas från Ceed.

Det är vindstilla, morgondimman hänger kvar i skogskanten, duggregnet får torkarna att intervallträna över vindrutan, löven virvlar upp bakom bilen när asfalt övergår till grus, termometern säger fem grader. Det är höst med stort H. Den här dagen på det norduppländska vägnätet är det svårt att tänka sig en lämpligare bil.

"Styrningen löper lätt med en vag känsla runt mittläget, men bilen är med på noterna även på vägens slingrigare partier."  

Markfrigången är något över 18 centimeter, det är 4,2 centimeter mer än Ceed och det ska till tjälskott i kraterklass för att underredet ska riskera slå i. Av av hänsyn till den låga däckprofilen (235/45 R18) bör man dock ta det försiktigt över de vresigaste bulorna. 18-tumsfälgarna ingår i standardutrustningen.

Jämfört med vanliga Ceed har fjädersättningen mjukats upp något och XCeed rör sig följsamt mot underlaget, men det hade ändå varit intressant att se hur bilen skulle hantera däck med en mer komfortinriktad profil. Styrningen löper lätt med en vag känsla runt mittläget, men bilen är med på noterna även på vägens slingrigare partier.  

Kia menar att de har arbetat på att sänka bullernivån.  Spontant skulle jag säga att det stämmer, men det krävs en direkt jämförelse mot Ceed halvkombi för att avgöra hur det förhåller sig.

Med 440 centimeter är XCeed nära decimetern längre än Ceed. Den extra karossplåten har gynnat bagageutrymmet med 31 liter. Behöver man lasta mer fälls baksätet i 40/20/40- profil. Baksätena är likvärdiga. Den slanka taklinjen inkräktar inte nämnvärt på takhöjden. Baksätesdynan har ett för klassen bra lårstöd.

Inredningen lånas rakt av från Ceed, men XCeed har den större och mer uppkopplade mediaskärmen från elbilen e-Soul. Digitalt instrumentkluster.
Inredningen lånas rakt av från Ceed, men XCeed har den större och mer uppkopplade mediaskärmen från elbilen e-Soul. Digitalt instrumentkluster.

Instrumentpanelen är överlyft från Ceed men har kompletterats med en ny 10,25 tum stor pekskärm med tillhörande pekknappar. Menyuppbyggnaden är densamma som tidigare men den högre upplösningen och större skärmytan ger en bättre användarupplevelse.  

XCeed är först ut i Ceed-familjen med uppkopplade funktioner. En app håller reda på bränslemängd, var bilen är parkerad med mera. Självklart kan telefonen speglas till skärmen via Android Auto eller Apple Car Play. Telefonen tillåts använda hela skärmytan. Med Advance Plus-paketet kommer skärmbaserade mätartavlor. Med paketet (19 900 kr) följer även förarstödsystemen adaptiv farthållare med filhållningsfunktion, skyltavläsning, dödavinkelvarning, nyckellöst insteg och eluppvärmt baksäte.

Motorn serverar 140 bensinnärda hästkrafter. En trevlig bekantskap som i kombination med provkörningsbilens automatväxellåda (15 000 kr) gör en fullt adekvat insats. Under vintern kommer en laddhybridversion med drivlina från Kia Niro.

Prispåslaget till närmast jämförbara Ceed är 46 500 kronor. Det är i mesta laget. Ser man XCeed som en fristående modell mellan Ceed och Sportage verkar prislappen för Kias just nu mest kompletta modell inte lika skrämmande – tvärtom.

Diskutera: Vad tycker du om Kia XCeed?
 

Provkörning: Kia XCeed (2019)
Kia Xceed  1.4 T-GDI

Pris, från kr: 236 500.
Svensk lansering: Nu.  
Mått, cm: L 440/B 183/H 148.
Markfrigång: 18 cm.
Bagagevolym, l: 426–1 378.
Tjänstevikt, kg: 1 450.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinturbo. Fyra ventiler/cylinder. Volym 1 353 cm3. Max effekt 140 hk vid 6 000 v/min, max vridmoment 242 Nm vid 3 200 v/min.
Kraftöverföring: Tvärställd motor, 6-växlad manuell låda (alt. 7-växlad automat) framhjulsdrift.  
Prestanda: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,5 s.  
Deklarerad förbrukning: 6,8 l/100 km. CO2-utsläpp: 156 g/km.
Konkurrenter: Ford Focus Active, Mazda CX-30, Skoda Octavia Scout. 

Kommentarer

#1
2019-12-14 11:54

Det blir nog en storsäljare i segmentet! Personligen skulle jag nog hellre köpa en fyrhjulsdriven Duster om jag har behov av ökade terrängegenskaper och spara en rejäl slant, dock: Känner inget större behov av allt bling-bling.

.

#2
2019-12-14 11:52

Plufsig utsida, ful japansk inredning från 1999.

#3
2019-12-14 12:08

Nää blir inte storsäljare efter deklarerad förbrukning: 6,8 l/100 km. CO2-utsläpp: 156 g/km. Onödigt så bredd, låg profil, bullrig, stötig, hög bränsleförbrukning, sämre komfort och hög däckkostnad. Jag gillar inte Kia övriga som buller, hård fjädring, törstig, låg profil som standard och finns inte hög profil att köpa från fabrik.

#4
2019-12-14 11:58

Tror att N-iklas har väldigt höga tankar om inredningskvaliteten på japanska bilar från 1999 om han anser att denna ser likadan ut. Så går det kanske när man mest ägnar sig åt teoretiska provkörningar.
Jag tycker att denna modell verkar fin och den är nog en bra kompromiss mellan "vanlig" bil och en SUV. Dock som påpekas i artikeln så är nog prispåslaget lite väl högt jfr vanliga Ceed.

#5
2019-12-14 12:46

Tramsigt.. och noll verklig nytta!

#6
2019-12-14 13:02

Varför är det tramsigt vargen bara för att det inte finns en verklig nytta med varje sak med bilen? Du menar att exakt alla linjer och designelement på din Skoda är där av en fastställd verklig nyttoeffekt? Knappast, så vad är det som säger att just de designelementen som är på Skodan är mer nytta med än designelementen på denna? Denna är ju även snygg, så denna har ju en nyttoeffekt även för betraktaren som Octavian du färdas i helt missar ;)

#8
2019-12-14 15:07

Snyggast i klassen är denna Kia Xceed, en bil helt i min smak.

Att min nya Rav4 hybrid drar lika lite/ mycket bränsle som Styggavargens Octavia känns extra bra. Ändå är Octavian lägre och lättare.

#10
2019-12-14 15:33

Henrik, skall design och att bilen är "snyggare" gå före minskade utsläpp?

#11
2019-12-14 16:57

Körde den för några veckor sedan och helt okey och kändes ganska tyst för att vara en kia.
Snygg och frän.
Och design kan kia enligt mig men nog fins det bättre bilar för dom pengarna men då utan dyr 7års garanti tycker jag

Och shogun att rav4an är snål i bra idealisk körning är väl bra för dig men många talar om runt 0,7 på vinter före vilket är normalt för många liknande dieselsuvar.
Och att börja jämföra med vargens 5 år gamla octavia känns lite konstigt.

#12
2019-12-14 16:21

Vargen: Så din Octavia är helt optimalt designad för lägsta möjliga utsläpp? Nej, knappast, så vart går gränsen? Vad säger att det är ok att designa Octavian att inte vara optimalt energisnål, men det är inte ok att designa denna såhär?
Svar på detta?

#13
2019-12-14 16:23

Deeds m.fl moderatorer, dags att rensa i inläggen och nicken. Ni ser själva vilka...

#14
2019-12-14 16:38

"Växelväljaren har fin greppvänlig form"!
Varför?
Med en automatlåda behöver man väl inte en spak som hör hemma i en manuellt växlad bil!
Det finns några tillverkare som upptäckt att växelväljaren kan göras betydligt smidigare.

#15
2019-12-14 16:46

Som i många bilar så är pekskärmen bedrövligt monterade ser ut som hemsmide
lite dubbel tejp montering typ.

#17
2019-12-14 18:22

saabnisse - läser du inte det som skrivs??????

#18
2019-12-14 18:40

mso1000.

Många talar men få vet......;o)

Att jämföra med vargens Octavia låter sig göras när han alltid drar alla suvar över en kam, alltid. Utan att kolla fakta vad gäller förbrukning och utsläpp.

#19
2019-12-14 18:51

Styggavargen: Vad är det som är tramsigt?

#20
2019-12-14 19:08

Vargen menar att om man tar motor och drivlina från en suv och monterar på en vanlig sedankaross så kommer den med sedankarossen alltid att dricka mindre drivmedel än suven gör. Suven får en större högre frontyta och det ökar förbrukningen.

#21
2019-12-14 19:09

Bra Shogun :)
Förstår heller inte hur MSO kan ha erfarenhet från en bilmodells bränsleförbrukning, nya RAV4, som är så ny att det knappt har hunnit bli vinter.
Nej du MSO, spar på den faktan tills det finns erfarenhetsvärlden på den nya modell som Shogun har.

#22
2019-12-14 19:35

Noterar att inte heller Hackenbush läser det som skrivs och postas här.

#23
2019-12-14 19:41

Kanske dags för nya och mer aktiva moderatorer...

#24
2019-12-14 19:43

@Hackenbush & StyggaVargen
"Vargen menar att om man tar motor och drivlina från en suv och monterar på en vanlig sedankaross så kommer den med sedankarossen alltid att dricka mindre drivmedel än suven gör. Suven får en större högre frontyta och det ökar förbrukningen."
Det tror jag är en sanning med modifikation. Skicka ut båda fordonen i oländig terräng och låt dem köra runt där i 50 km/h och jag är övertygad om att den med bättre terrängegenskaper (större däck, fyrhjulsdrift med mera) kommer att dra mindre soppa, än den som fastnar i underredet och slirar runt på allt möjligt gör. 

.

#25
2019-12-14 19:43

En SUV drar alltid mer energi än en vanlig bil med samma drivlina. Det är enkel fysik. En Prius är snålare än en RÖV4 med samma maskineri.

#26
2019-12-14 19:49

Audi, hinner inte, har fullt sjå med att radera porrannonser och spärra trollen!

#27
2019-12-14 19:50

Varför skulle man ut och köra i oländig terräng? Det är ju förbjudet, de flesta kör säkert på asfalt så det är där jämförelsen skall göras.
Handen på hjärtat, hur många mil av de ca 1500 mil dom är en vanlig sträcka på ett år körs i terräng? Inte ens 100 mil är jag ganska säker på.

#28
2019-12-14 19:54

Har blockerat tre olika användare med samma sexannonser här. Troligen samma person.

#29
2019-12-14 19:58

Hacken, fem st hittills, det är svårt att hinna med, men det är anmält.
Vi får se om red. kan göra något i fortsättningen.

#30
2019-12-14 20:29

Den här bilen är 148 cm hög, dvs runt 3 cm (!!!) högre än en standard halvkombi etc. Eller inte högre alls. Jag förstås faktiskt inte vad som är problemet för vissa med Xceed.

#31
2019-12-14 21:19

@Hackenbush

Ingen aning. Men om fordonet tillverkas för att köra i oländig terräng så är det ju så det skall bedömas. Och om man nu kör ett sådant fordon i en sådan terräng så lär det dra mindre där, än en landsvägsbil där. Så höghöjdsbygge behöver inte nödvändigtvis dra mer bränsle. Allt beror på vad fordonet byggts för och hur det används.

.

.

#32
2019-12-14 22:38

Nu är ju terrängkörning med bilar inte så värst tillåtet i vårt land och jag tror knappast att speciellt många SUV:ar körs där heller. F ö är denna bil ca: 5 cm högre än en V60 vilket snarast är sunt i mina ögon. Och bara ca: 2 cm högre än en Octavia - för att ta ett annat exempel.

#33
2019-12-15 01:53

Hej moderatorer, här kommer en liten snabbguide som starkt förenklar ert jobb.

Inlägg skall nämligen omedelbart raderas om de uppfyller följande kriterier...

1. Om Stygga vargen nämner nåt negativt om SUV, vikt och utsläpp.

2. Om Shogun lovordar i synnerhet två specifika japanska märken.

3. De gånger Raphael höjer franskrostat till skyarna.

4. De otaliga gånger N-iklas framhåller ett visst tyskt fabrikats överlägsna förträfflighet.

5. Varje gång A.L. och John2008 inte är helt överens angående miljöfrågor.

6. Och den hetaste potatisen av dem alla, så fort ett positivt ord angående VW nämns.

Fast om moderatorerna var så nitiska och följde ovanstående exempel till punkt och pricka så skulle det vara rätt så tomt här på hemsidan...

#34
2019-12-15 08:24

Åsikter och tjat är tillåtet däremot är personliga påhopp inte tillåtet och sådana inlägg redigeras eller raderas så snart som möjligt.

#35
2019-12-15 10:59

"Pi2019-12-14 11:58
Tror att N-iklas har väldigt höga tankar om inredningskvaliteten på japanska bilar från 1999 om han anser att denna ser likadan ut. Så går det kanske när man mest ägnar sig åt teoretiska provkörningar."

Inredningskvalitet har faktiskt inte ett smack att göra med utseendet, men materialet är väl det enda man bryr sig om om man gillar VW och inte begriper sig på design.

#36
2019-12-15 11:09

Bra att veta N-iklas att du är den enda som begriper sig på design för det har ju inte ett dugg att göra med betraktarens ögon.

#38
2019-12-15 11:11

Prestigelös Glömde 7. När någon som anklagar andra gör sig skyldig till precis samma förbrytelse han anklagar andra för men är så självblind och anser sig så överlägsen att det agerandet aldrig är fel när han... gör det.

#39
2019-12-15 11:15

"Bra att veta N-iklas att du är den enda som begriper sig på design för det har ju inte ett dugg att göra med betraktarens ögon."

Tror man det så förstår man inte design, nej.
Visst behöver man ögon, det är däremot arbetet och processandet hjärnan utför som är skillnaden.
Design är en matematisk vetenskap, ett upplevt intryck är uteslutande personlig bakgrund, vad du upplever och tycker är ett resultat av ditt föregående liv och vem du är som personlighet.

#40
2019-12-15 12:57

”Design är en matematisk vetenskap...”
Svar: nej

#41
2019-12-15 15:28

Tur att vi övriga dumhuvuden har N-iklas så att vi får lära oss allt om design och annat som han behärskar...:)

#42
2019-12-15 16:04

N-iklas har delvis rätt.
I design ingår som alla vet form och funktion där formen givetvis styrs av betraktarens ögon, det är mycket svårt och onödigt att tala om för någon annan vad den ska anse vara vackert eller inte.
Funktionen är däremot mer matematiskt betingad, men att kombinationen av dessa två skulle vara matematisk ställer jag inte upp på.
Problemet med franska bilar har alltid varit att man nästan uteslutande låter form gå före funktion.
Ok, ibland lyckas man och någon gång har det blivit bra, men oftare har det blivit konstigt och krävt en lång tillvänjningsperiod och ibland fungerar det inte alls.

#44
2019-12-15 17:02

Varför inte bara köpa en vanlig kombi? Denna typ av bil är ju helt smaklös.

#45
2019-12-16 08:13

Egentligen hade jag hellre velat se Kia Seltos i Europa också; den här bilen ligger för nära vanliga Ceed. Kia kunde ta bort Stonic också, till förmån för Seltos.

#46
2019-12-16 08:47

Jag tycker faktiskt att Kian ser trevlig ut men bensinmotor? Njaaa, ett dieselalternativ vore på sin plats.

#47
2019-12-16 13:22

Snyggt jobbat KIA. Går ni all in electric på denna så slår jag till.
Sååå snygg. Red Dot Direkt.

#48
2019-12-16 15:56

("Funktionen är däremot mer matematiskt betingad, men att kombinationen av dessa två skulle vara matematisk ställer jag inte upp på."
Det behövs bara lite kompletterande studier av ämnet.
Det är många tusen år gammalt, i faraoniska Egypten studerade man detta, de grekiska Pythagoréerna, harmonilära inom musiken och t.ex. dessa sidor ger en vink åt vad det handlar om.
https://macity.ru/sv/recepty-dlya-zdorovya/simmetriya-v-prirode-i-zhizni...

http://www.arkitekturupproret.se/2017/03/12/principer-for-harmoni/ )

#49
2019-12-16 16:15

Nu är väl biltypen inte gjord för terrängkörning.De flesta har ju bara framhjulsdrift. Då får du köpa en Land Rover, kostnad?? Det här är bilar för folk som vill sitta högt, köra på dåliga vägar och i snö. I Helsingfors har de ibland 20cm djupa spår i isen, klara det med din sportbil..

#50
2019-12-17 21:45

KIA är helt klart en av de mer intressanta tillverkarna för tillfället. Otrolig utveckling på 15 år

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.