Bild
Nästa artikel
Fronten på nya Sorento utmärks av rekordstor grill.
Fronten på nya Sorento utmärks av rekordstor grill.

Provkörning: Kia Sorento (2020)

Provkörning

Den nya generationen av Kias stora suv Sorento är den bästa hittills. Hög komfort, fina utrymmen och en fyllig utrustningslista kan locka nya kunder. Men nya skatteregler gör dock modellen till en ekonomisk rysare.

Det är lätt att tänka sig hur en tjänstvillig fotbollsförälder hämtar de bångstyriga knoddarna från fotbollsträningen i familjens nya Kia Sorento. Den sjusitsiga suven har till och med en specialfiness anpassad för tillfället.

Via en knapptryckning på pekskärmen kopplas en mikrofon vid förarplatsen in och bannorna från förarsätet förstärks sedan elektroniskt och sprids genom högtalarna vid såväl andra som tredje sätesraden. 

Kupéutrymmet räcker även till större passagerare. Längst bak ska man dock inte vara längre än 1,70 cm för att få plats med huvudet och insteget ställer krav på smidigheten, trots att detta är en punkt där Kia säger sig ha gjort stora framsteg jämfört med föregående modell.

Den fjärde generationen Sorento har fått 35 mm längre avstånd mellan hjulaxlarna, vilket främst kommit utrymmet längst bak till del. I mittenraden är sätet skjutbart och ryggstödet går att luta i valfri vinkel. Utrymmena är generösa åt alla håll. Dessutom är kupén nedlusad med läslampor, småfack och ladduttag för diverse elektronikpryttlar. 

Bagageutrymmet blir av naturliga skäl begränsat när kupén är dukad för sju men med färre passagerare kommer alla prylar att gå in. Sorento har heller inget emot att dra släp. Har du bara rätt körkort klarar bilen 2,5 ton på kroken.

Digital förarmiljö som är mer lättanvänd än många andras. Hög kvalitetskänsla i material och detaljer.
Digital förarmiljö som är mer lättanvänd än många andras. Hög kvalitetskänsla i material och detaljer.
Takhöjden längst bak räcker till strax över 170 cm långa passagerare. Insteget kräver viss spänst.
Takhöjden längst bak räcker till strax över 170 cm långa passagerare. Insteget kräver viss spänst.
Rejält bagageutrymme trots att hjulhusen tar plats. Insynsskyddet går att stuva under lastgolvet.
Rejält bagageutrymme trots att hjulhusen tar plats. Insynsskyddet går att stuva under lastgolvet.

Under huven morrar en stark och hyfsat snål dieselmotor. Trots två ton tjänstevikt och fyrhjulsdrift går den att köra på 6 l/100 km.

Automatlådan av dubbelkopplingstyp hjälper till att hålla förbrukningen nere men lådan trivs inte i stadstrafik. Det är svårt att köra jämt och mjukt i krypfart och när start/stopp-systemet slagit av motorn känns det ibland som det tar en evighet innan drivlinan snurrar igång och åter sätter fart på bilen.

Nya Sorento trivs mycket bättre på lands- och motorvägar. Vägljudet är betydligt bättre dämpat än i föregående generation och fjädringen är väl avstämd åt det mjukare hållet.

Trots sin storlek trivs Sorento riktigt bra även på slingriga vägar. Det är långt ifrån sportvagnskänsla, men den stora koreanska suven uppträder anständigt och en väl fungerande styrning hjälper föraren ha god kontroll över framfarten. 

Standardutrustningen är omfattande och Kias 7-åriga nybilsgaranti är tilltalande. Innan man slår till ska man dock vara medveten om att det nya skattesystemet slår hårt mot dieselbilar med lite högre bränsleförbrukning. Enligt det i skrivande stund liggande skatteförslaget kan nya Kia Sorento kosta över 13 000 kr per år i bilskatt under de första tre åren. En rejäl summa.

Plus: Fina utrymmen, hög komfort, mycket utrustning.

Minus: Osmidig i stadstrafik, hög skatt.

Vad nytt? Sjusitsig, fyrhjulsdriven suv i ny generation.

För vem? Storfamiljen som behöver 4WD och hög dragvikt.

Det är lätt att tänka sig hur en tjänstvillig fotbollsförälder hämtar de bångstyriga knoddarna från fotbollsträningen i familjens nya Kia Sorento. Den sjusitsiga suven har till och med en specialfiness anpassad för tillfället.

Via en knapptryckning på pekskärmen kopplas en mikrofon vid förarplatsen in och bannorna från förarsätet förstärks sedan elektroniskt och sprids genom högtalarna vid såväl andra som tredje sätesraden. 

Kupéutrymmet räcker även till större passagerare. Längst bak ska man dock inte vara längre än 1,70 cm för att få plats med huvudet och insteget ställer krav på smidigheten, trots att detta är en punkt d

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kia Sorento 2,2 Diesel AWD DCT8 202 HK Advance Plus Panorama

Pris, kr: 544 600.

Svensk lansering: Nu.

Mått, cm: L 481/B 190/H 170.

Bagagevol., L: 187/616–821/2 011. 

Tjänstevikt, kg: 1 981.

Max dragvikt, kg: 2 500.

Motor: Tvärställd fyrcylindrig direktinsprutad turbodieselmotor. Volym 2 151 cm3. Max effekt 202 hk vid 3 800 v/min. Max vridmoment 440 Nm från 1 750 v/min.  

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift. 8-växlad dubbelkopplingslåda. 

Prestanda: Toppfart 202 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,2 s.

Deklarerad förbrukning: 6,9 l/100 km WLTP. CO2-utsläpp: 179 g/km.

Konkurrenter: VW Tiguan Allspace, Skoda Kodiaq, Mercedes GLB.

Kommentarer

#1
2020-10-27 16:30

Är inte typ en Sharan ett mycket bättre val? Varför satsar man inte på MPV modeller om bilarna skall vara så här pass stora och rymma många personer och last?

#2
2020-10-27 20:40

Bra bil. Men en bilskatt på 13 000 kronor per år.

#3
2020-10-27 21:06

Vill man ha en Sharan, så köper man väl en? Vill man ha en Sorento, så köper man inte en Sharan, eller? Rätt enkelt enligt mig, köparen köper vad den vill ha, biltillverkaren tillhandahåller vad som säljer.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.