Bild
Nästa artikel
Omgjorda lampor, annat mönster i grillen och nya stötfångare. Kia har mest slipat på detaljerna.

Provkörning: Kia Sorento (2019)

Provkörning

Kia Sorento har fått sig en översyn med ett knippe nya funktioner och ny automatlåda – men vad hände med strålkastarspolningen?

Det låter bakvänt men strålkastarspolning är bara obligatoriskt på nya bilar om lyktorna lyser riktigt starkt (mer än 2 000 lumen). Man skulle kunna tro att rengöring är viktigare om ljuset är svagt men så är det alltså inte. Reglerna syftar istället till att minska bländningsrisken.

På senare år har flera sparglada biltillverkare tagit bort duschfunktionen och nu gör Kia samma sak när suven Sorento får ett ansiktslyft efter tre år på marknaden. En uppdatering av den här sorten brukar innebära att bilen förbättras på ett par punkter – slopad spolning kan knappast räknas dit.

Den största nyheten är att en ny åttastegad automatlåda ersätter den tidigare sexväxlade. Växlingen går mjukt, nästan omärkbart vid lugn körning, och den större spridningen mellan stegen gör att motorn kan arbeta på optimalt varvtal. Enligt Kia hjälper lådan till att minska förbrukningen med någon procent.
 

"Nyheterna på insidan välter kanske inte kiosken men gör ändå viss skillnad."

Provbilen har det nya utförandet GT Line, ett slags ”sportpaket” med tilltuffat utseende, några extra emblem, och rattpaddlar för den som hellre växlar manuellt, varför man nu skulle vilja göra det.

Dieselmotorn hänger med sedan tidigare och den ger kanske inte blixtrande prestanda men känns stark och rätt i bilen. Lite surr vid gaspådrag kan man leva med. Den provkörda bilen var inte utrustad med senaste avgasreningen som kräver AdBlue/Urea men ett sådant system ska nu vara infört på Sorento. Detta medför en prishöjning på ungefär 10 000 kr, räknar den svenska importören med.

Provkörningen är kort men några snabba intryck hamnar i anteckningsboken: ”stor men inte så klumpig”, ”mjuk fjädring på nästan amerikanskt vis”, ”stötig över vägskarvar”, ”sköna fåtöljliknande framstolar”, ”bra finish i kupén”.

Nyheterna på insidan välter kanske inte kiosken men gör ändå viss skillnad. Nu finns en display till klimatanläggningen, färddatorn har fått ny grafik, och ratten har gått från tre till fyra ekrar. Den nya körlägesväljaren ställer in styrning och motorrespons i fyra lägen. Stöd för telefonspegling (Apple CarPlay/Android Auto) har också införts.

Automatisk nödbroms är standard men det finns många fler säkerhetssystem, bland annat ett som övervakar baksätet med ultraljudssensor, om ett barn blir kvarglömt ska bilen tuta och blinka med lamporna. 

Med stolarna nere kan Sorento extraknäcka som flyttbuss. Passagerarstolen är elektrisk och styrs med knapparna längst fram i bild.

Bilens bakre region är full av praktiska finesser. Baksätet är skjutbart i längsled, stolsryggarna kan fällas elektriskt och de två extrasätena lyfts enkelt upp ur lastgolvet. Andra stolsraden är rymlig för vuxna, den tredje är mest tänkt för barn.
Sedan var det det där med priset: 459 900 kr!

Diskutera: Vad tycker du om Kia Sorento?

Kia Sorento 2.2 CRDi AWD AUT8 GT Line

Pris, från kr: 459 900.
Säljstart: Nu. 
Mått, cm: L 480/B 189/H 169.
Markfrigång, cm: 18,5.
Bagagevolym, l: 605–1 662.
Tjänstevikt, kg: 1 953.
Motor: Fyrcylindrig dieselturbo, volym 2 199 cm3, max effekt 200 hk (147 kW) vid 3 800 v/min, max vridmoment 450 Nm vid 1 750–2 750 v/min. 
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 205 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,4 s. 
Deklarerad förbrukning: 6,5 l/100 km (NEDC). CO2-utsläpp: 170 g/km.
Konkurrenter: Hyundai Santa Fe, Skoda Kodiaq, VW Tiguan Allspace, Mitsubishi Outlander med flera.

Plus: Utrymmen, åkkomfort, flexibel inredning.
Minus: Högt pris, ingen strålkastarspolning.

Vad nytt? Försiktigt ansiktslyft och åttastegad automatlåda.
För vem? Den som söker en bekväm suv med stora utrymmen.  
 

Kommentarer

#1
2019-02-09 10:58

Och vad hände med artikeln? Den verkar inte finnas.

#2
2019-02-09 11:05

Den försvann tydligen - precis som strålkastarspolningen...:)

#3
2019-02-09 11:12

Saknas strålkastarspolning, så vet man att den har klent halvljus. Då kravet i EU går vid 2000 lumen. Men eftersom det är frivilligt att sätta dit det under 2000 lumen. Så betyder det ju inte per automatik, att bilen har över 2000 lumen. Bara för att den har strålkastarspolning.

#4
2019-02-09 15:20

Ber om ursäkt för strulet. När jag började lägga upp artikeln blev det fel på hemsidan, så det gick inte att slutföra. Därför föll bilder och text bort. Men nu ska det vara komplett i alla fall.

#5
2019-02-09 17:30

Hål i huvudet att slopa spolningen. Snöslälask och saltslask i flera månader halverar nog ljuseffekten snabbt.

#6
2019-02-09 19:33

Hur kan reglerna syfta till att minska bländningsrisken om det bara är starka ljus som måste ha spolning?
Starka ljus blir ju knappast mindre starka ifall de spolas?

#7
2019-02-09 19:40

Något stolpskott har satt en broms på Marias inlägg där hon ber om ursäkt. Ge henne mycket gas istället!

#8
2019-02-09 20:53

Sverige är en ynkligt liten marknad. EU i stort behöver inte strålkastarspolning. Tråkigt men sant.

#9
2019-02-09 21:56

"blev det fel på hemsidan"
Det är rätt ofta olika fel på sidan numera, om även redaktionen blir utestängd, så kanske någon skulle börja fundera på om det inte är dags att göra en större och djupare översyn?

#10
2019-02-09 22:18

EU behöver inte strålkastarspolning är rätt val som mellersta land men inte norden som Norge, Sverige och Finland är smutsigast och viktigt att ha strålkastarspolare. Jag ser att Skoda Fabia har ingen strålkastarspolare som Europa mellersta land men norden Europa finns Skoda Fabia har strålkastarspolare. Det är olika land som är inte smutsig då är ingen strålkastarspolare och andra land är smutsig då är standard strålkastarspolare.
Jag tycker att Kia är inte snäll för att slopa strålkastarspolare som vi bor smutsig i Sverige. Skoda är snäll som standard strålkastarspolare som vi bor smutsig i Sverige.

#11
2019-02-09 22:14

Bra ljus och stråkastartvätt är säkerhetshöjande. Varför försämra?
Körde en bil med laneassist häromveckan, den försökte styra mig i diket då den feltolkat snön på vägen.
Ge mig riktigt ljus istället!

#12
2019-02-09 23:06

slopad spolning gäller även VW t-roc.

#13
2019-02-10 09:14

Uschamej vilken tråkig och usel bil.

#14
2019-02-10 15:48

GRP: på vilket sätt är detta en usel bil? Kan hålla med om att det är en fördel med strålkastarspolning men fler och fler som går från det. Men hur menar du den i övrigt är usel? Känner några stycken som köpt denna som familjebil och de är väldigt nöjda med en rymlig, bekväm och flexibel familjebil som fixar de mesta behoven. Och prisvärd jämfört med övriga 7-sitsiga större suvar på marknaden just nu.

#15
2019-02-10 17:02

Säkert ingen usel bil men 460 tusen för en Kia låter mycket.
Förra versionen var rent bullermässigt ingen höjdare och det obligatoriska pling och blingbling för en asiatisk bil ingick.

#16
2019-02-10 17:06

Nja, vad kostar konkurrenterna? Vilken annan 7-sitsig rymlig SUV kan du köpa för lägre med jämförbar utrustning? Jag skulle nog säga att det är den mest prisvärda bilen i sitt segment. Som du säger dock, plingar och blippar gör det om alla asiatiska och amerikanska bilar lite mer än de europeiska.

#17
2019-02-10 18:16

Pinjong "Något stolpskott har satt en broms på Marias inlägg där hon ber om ursäkt. Ge henne mycket gas istället!" @
Spola bromsknappen och vi kan slippa fundera på hur det tänks i vägrenen.

#18
2019-02-10 19:45

Henrik
Kodiaqen. 371000 för en Sportline med 190 hk, 4WD och automat. Då är det ca 90000 man kan handla tillval till innan man kommer upp i Kians pris.

#19
2019-02-10 20:06

Axa: Jo men just det, lägg på motsvarande utrustning och se vad det landar på. Du kan väl inte ens få all utrustning till Skodan? Ventilerade stolar tror jag inte finns till den? Samtidigt tror jag Skodan går att få med nån säkerhetsutrustning kian saknar. Men tror som sagt inte det blir billigare med Skodan med motsvarande utrustning.

#20
2019-02-10 21:02

Henrik
När det kommer till utrustning är det svårt att jämföra rakt av. Men, tillval för 90000 ger en Kodiaq som jag definitivt skulle vara nöjd med.
I själva verket tror jag att de flesta hellre har en Kodiaq för en hel del utrustning men för billigare peng än Kian.

#21
2019-02-10 21:02

Henrik
När det kommer till utrustning är det svårt att jämföra rakt av. Men, tillval för 90000 ger en Kodiaq som jag definitivt skulle vara nöjd med.
I själva verket tror jag att de flesta hellre har en Kodiaq för en hel del utrustning men för billigare peng än Kian.

#22
2019-02-10 21:22

Jo, men då jämför du ju inte rakt av, ska du jämföra utan att jämföra rätt så finns det ju lägre prissatta modeller av Sorenton med. Jag har kört både modellerna och jag håller ju helt klart Kian betydligt högre än Skodan. Känns mycket med solid, mer tyngd i känslan och högre komfort. Skodan känns överraskande "pappig".

#23
2019-02-10 21:41

Henrik
Kodiaq med jämförbar dieselmotor, 4WD, automat, 7 platser, sportiga Sportline kostar 371000kr. Så du menar alltså att Kian tillför så extraordinärt mer utrustning att det motiverar ca 90000 kr mer?
Det är ju likadan bil i grunden sett till funktion, motor och drivlina...

#24
2019-02-10 21:47

Men läser du inte vad jag skriver?! Med JÄMFÖRBAR utrustning skiljer det inte så mycket.......Båda modellerna finns med olika utrustningspaket. Den Kian som kostar 459.000 har betydligt mycket mer utrustning som standard än Skodan du tar upp som kostar 371.000 kr. Så otroligt enerverande med folk utan läsförståelseförmåga.........

#25
2019-02-10 22:26

Henrik
Haha, lättirriterad?
Det verkar som du är trögfattad och inte inser att det är 90000 kr i skillnad.
Du nämner ventilerade säten? Jo jo det står och faller säkert på den punkten....

Sedan lär nog Kian droppa som en sten i andrahandsvärde jämfört med Skoda och då kan man ju säkert försöka sälja in ventilerade säten till svettiga Blocketspekulanter...

Vid en snabb genomkoll av Kians utrustning så är det inte särskilt mycket som skiljer, förutom priset...

#26
2019-02-11 09:27

Om jag skulle köpa en fem år gammal bil, så skulle jag troligtvis ta den som fortfarande har två år nybilsgaranti kvar... Så nej! Jag tror inte en VAG produkt har högre andra handsvärde!!
Hade KIA haft en sexcylindrig diesel till den bilen hade jag varit intresserad, men inte nu. 4 cylindriga dieslar har lite tråkigt insugsljud o motorgång (I mitt tycke) för att dom ska platsa i prisklassen överhuvudtaget.

#27
2019-02-11 10:23

Fast Axa - om man ska jämföra prisskillnader mellan konkurrerande modeller så är väl utrustningen ganska viktig? I så fall borde väl inte 7-sitsen vara så viktig heller.
Den kostar mer men du får mer. I så fall kan du ju jämföra med vilken bil som helst så länge den uppfyller dina krav. Renault Clio är billigare än Skodan och har 5 av 7 sittplatser. Sett till prisskillnaden är det ändå betyydligt mer bil för pengarna :P

Sen tror jag inte det är nåt fel på Skodan för det. Men som Tindritus var inne på - två års nybilsgaranti suger idag. Det tyder dessutom inte på nåt större förtroende på den egna produkten från tillverkarens sida.

#28
2019-02-11 10:47

På tal om den spolade strålkastarspolningen, kan någon förklara varför på moderna bilar jag inte själv får bestämma när jag vill spola strålkastarna? Både på min förra bil Volvo V50 och nuvarande Toyota Auris bestämmer bilen själv att den skall spola var 5'e gång jag spolar på rutan. Vill man att jag skall spara spolarvätska, eller vill man att jag skall göra av med mer än nödvändigt? Ett av många onödiga "finesser" i moderna bilar, förutom allt plingande som nämns ovan..

#29
2019-02-11 11:17

Om man köper denna typ av bil med inslag av IQ så är detta ett av få självklara val. Men att det nu ska sparas in på en så pass viktig detalj säger ju en hel del om hur tillverkare tänker då det gäller säkerhet. Lycktspolare är tydligen inget som Euro NCAP ger poäng så då ryker de.. Mycket dåligt av KIA =(

#30
2019-02-11 12:05

Roger
Om det är så stor skillnad i utrustning så ser jag gärna att någon listar skillnaderna i utrustning. När jag går in och tittar så är det inga stora skillnader, förutom i pris.

#31
2019-02-11 13:35

Axa: Till att börja med är inte 7-sits standard på Skodan, inte heller Panoramataket, Elbakluckan, Lane-assist, Elstyrda och ventilerade helskinnstolar med minne, Blind spot, elvärmd ratt, Tonade rutor m.m, stora stereopaketet med sub, Navigator m.m.....Allt det är standard på denna modell av Sorenton som testas här för den prislappen. Lägger du på allt det på den Skodan du hänvisar till så tror jag du ser att skillnaden inte är så stor....sen nämner du andrahandsvärdet, nu har jag ingen koll exakt men tror faktiskt inte Kia har sämre andrahandsvärde än Skoda.

#32
2019-02-11 17:20

Henrik
Ok, man får gå upp till 395 kkr för att få en Kodiaq LK.
Då får man elbaklucka, canton stereo med sub, elstyrda stolar med minne på förarplats, blind spot, eluppvärmd ratt. Man får även digital instrumentpanel och area view. Lägg på 20 kkr till så får man 7 sits och stora navigatorn. Fortfarande 40 kkr skillnad.

Nåja släng på panorama för 12 kkr. Fortfarande billigare.

#33
2019-02-11 18:04

Inte billigare Axa, lägre pris dock.....billigare respektive dyrare kan du aldrig säga om 2 saker som inte är samma. Att den ena kostar mer och den andra mindre är rätt användande av språket. Billigare kan du säga om Skodan om du kan köpa exakt samma specade bil t.ex. 10.000 kronor hos en annan Skodahandlare......
Ok, 28.000 i skillnad enligt till exempel då. Likväl hade jag valt Kian, en mycket skönare bil att köra och åka i enligt mig. Den har en helt annan känsla än den "pappigare" Skodan.

#34
2019-02-11 18:13

Henrik
Skönt försök att flytta fokus genom att påpeka språk.

Nu har vi inte ens titta på vad Kodiaqen har i utrustning men som inte Kian har.
Jag tog Kodiaqen som exempel, men det skulle inte förvåna mig om det finns andra konkurrenter som bli billigare(!).

Vad man tycker är skönast att köra var ju inte frågan.

#35
2019-02-11 19:24

Axa: Med tanke på att du verkligen inte ens verkar vilja förstå, dels varken besitter läsförståelse eller respekterar språket så lägger jag ner detta nu. Du verkar enbart vara ute efter att trolla runt och förstöra trådar med Skodainlägg. Varför kan man aldrig skriva positivt om det som tråden handlar om? Varför ska det alltid klagas.....förstår inte detta fenomen.

#36
2019-02-11 20:44

Henrik
Haha, jag sitter och skriver på en mobil på ett allmänt diskussionsforum. Språket blir som det blir ibland, inte direkt så jag skriver en avhandling. Dock intressant att du påpekar detta när du i själva verket inte har en aning om vad jag jobbar med och författar dagligen. Ett försök att flytta fokus.

Ja tack. Lägg gärna ner. Det är ofta du kommer med påstående om att det prismässigt inte skiljer sig åt mellan modeller i samma klass. När jag nu synar detta så visar det sig att du har fel. Om man nu kallar detta för att någon trollar, ja då har man svårt för att ta emot synpunkter.

#38
2019-02-12 08:45

Axa: För "skojs" skull gick jag in och slängde ihop en Kodiaq i Skodas Konfig, den resulterade i att Skodan visade sig vara 1150 kr dyrare....ojdå! Petitess....men kom inte och håna på det sättet du gör utan att ha torrt på fötterna. Sen skrev jag aldrig att det inte finns konkurrenter som kostar mindre, skrev att jag inte tror man får några direkta konkurrenter för mindre pengar. Sen oavsett om Skodan hade varit lite lägre prissatt, så är det fortfarande en "tunnare/pappigare" bil med en lägre komfortnivå än Kian, men det är ju upp till var och en hur man värderar komfort. Det har vi ju märkt här inne att vissa som inte kör så mycket lägger rätt långt ner på sin priolista.
Så, nu lägger vi ner detta. Ha en bra dag Axa i din författarlya.....

#39
2019-02-12 12:28

Henrik
Ojdå, jag kan oxå ”slänga” ihop en dyr Skoda...
Jag utgick från den aktuella prislistan på Skodas hemsida där det även speccas vilket som är standardutrustning. Jag litar mer på den än konfig-verktyget som kan slänga på utrustning lite som den själv vill.

Vad man tycker om komfort har egentligen mindre betydelse då det är subjektivt. Det är ju du som upplever Skoda som ”tunnare” och upplever det även som något negativt.

Du gör dina bil val på det sätt du vill. Jag är övertygad om att jag och andra skulle få en motsvarande Kodiaq med liknande utrustningsnivå till ett lägre pris(!).

#40
2019-02-12 14:53

Men alltså vad är det du inte förstår, en likvärdigt utrustad Kodiaq kostar lika mycket som Kian, är du dum på riktigt eller försöker du bara jävlas??!!
Självklart gör man sina egna val, men för att JÄMFÖRA rätt måste du ju titta på likadant specade bilar.
Ja, du kan köpa en Kodiaq för ett lägre pris en en fullutrustad Sorento, helt korrekt. Men aldrig någon som sagt nå´t annat. Du kan även köpa Sorenton i lägre specade utrustningsalternativ. Men att kasta in att Skoda kostar mycket mindre.....nej, det gör den inte om du jämför korrekt.

#41
2019-02-12 15:31

Nu lugnar vi ner oss lite.

#42
2019-02-12 15:32

Henrik
Undrar vem som inte förstår?
Ifråga om den aktuella Kian och i jämförelse med en likvärdig Kodiaq i utrustning så var Skodan ca 30 000 kr lägre i pris. Jag har redovisat det ovan och jag gjort det med utgångspunkt i aktuella prislistor.
Jag ser att hemsidornas konfig-verktyg blir missvisande då dem drar av för kampanjrabatter, tex Kia har en kampanj nu.

Så istället för att tjata på mig om att jag ska börja fatta så kanske det är dags för dig att självreflektera och börja fatta. För, vad är det inte du förstår?

#43
2019-02-12 16:26

Deeds: kan du då gärna påpeka för Axa att skriva rena jädra dumheter för att provocera inte är riktigt rätt....

Axa: Återigen, du förstår ju inte, den du fick fram som kostade 30.000 kronor mindre var ju inte likvärdigt utrustad.....LIKVÄRDIGT utrustad kostar INTE Skodan mindre pengar. Så enkelt är det. Nu släpper jag detta, hoppas du denna gången kunde läsa min övertydlighet, om inte så....ja, vad ska man säga.....då tycker jag synd om dig....

#44
2019-02-12 19:36

Henrik
Haha, är du snurrig?
Jag har kollat igenom alla tillbehörslistor och priser än en gång för att försäkra mig om att jag inte har sett fel. Och jag vidhåller att Skodan får lägre pris med likvärdig utrustning. På vissa punkter är det tvärtom, Skoda har tex 3-zons klimatanläggning vilket Kia inte har.

Men istället för att tramsa med offerkoftan på, visa istället upp på vilket sätt du menar att Skoda kostar mer eller lika mycket som Kia. Det här handlar inte om jag trollar utan om att jag påvisar att du har fel. Uppenbarligen har du svårt med detta...

#45
2019-02-12 21:20

Den inredningen är inte vacker. Vilka människor köper dessa skräpbilar?

#46
2019-02-13 10:15

Hörde mig för på en Skoda Kodiak Style TDI 190 4x4 DSG, a 350000kr efter rabatt, skatt 7519kr. Men kan bli mer rabatt och det får jag reda på på Torsdag då man skulle få ev mer i stöd från Skoda Sverige. Så denna bil kan bli billigare än såhär. Verkar som man har svårt att kränga bilar just nu. Är väl inte konstigt med den skatten, eller?

Jämfört med en ny Toyota Rav4 hybrid med en skatt 770-934 kr som jämförelse de första 3åren, därefter 360kr per år.

Även på en VW Tiguan GT 2,0 TDI 190 DSG 7 a 364000kr. Skatt 7277kr.

Jag menar det är inte konstigt om försäljningen minskar med de skatter bilar får efter Bonus Malus, och då menar jag dieselbilar främst. Vilken skatt har tex Kia Sorento, kan inte se att man ens nämner denna hemska summa i artikeln. Skatten är enligt Kias hemsida 8844kr. Jag menar vem köper sådana bilar för egna skattade pengar idag? Nu tycker ju jag Kia Sorento är en fin bil i övrigt, men någon måtta på kostnader får det vara.

Provade också Kia eNiro igår. slutpris med laddbox a 480000kr!! Avdrag 60000kr. Laddbox ca 20000kr. Jag menar det är hemska priser, hur många privatpersoner har råd att köpa ( tex inom LO kollektivet)?! Enligt säljaren hittills väldigt få, utan de går till företag, ingen rabatt alls erbjuds, alla bilar säljs ändå. Men kom igen, när går tåget för elbilar till privatpersoner kan man fråga sig? För mig är det uteslutet som det ser ut nu med dessa priser. Även om eNiro var en mycket positiv överraskning i övrigt, riktigt pigg bil.

#47
2019-02-13 12:39

Axa och Henrik.

Nu har jag satt ihop 2 i stort sett identiska bilar. Jag har kollat tillbehörslistor och utrustningspaket och kommit fram till följande:

Kia Sorento GT Line Plus (Inga tillval)
2.2 CRDi 4x4 8vxl aut.med 7 års, eller 15.000 mils garanti
Pris: 449.800:-

Skoda Kodiaq L&K
2,0 TDI 190 Hk 4x4 7-speed automat.
Likvärdigt utrustad som KIAn men saknar Heads up display
Har lagt till garantiförlängelse till 5 år eller 15.000 mil.
Pris: 473.700:-

Skillnaden är 23.900:-
Prutning och rabatter är inte medräknade.

Då har vi rett ut detta.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.