Bild
Nästa artikel
Även som laddhybrid är Ceed smidigheten själv att ratta. Godmodiga snarare än inspirerande köregenskaper, en riktig vardagsbil.
Även som laddhybrid är Ceed smidigheten själv att ratta. Godmodiga snarare än inspirerande köregenskaper, en riktig vardagsbil.

Provkörning: Kia Ceed Plug-in Hybrid (2020)

Provkörning

Sydkoreanerna fortsätter att trumma ut elbilar och laddhybrider med brett anslag. Kia Ceed SW med laddhybridteknik tar sikte på privatköparna och rymmer mycket vettigt.

Det är glada miner bland Kias representanter när laddhybriden Ceed SW provkörs i trakten av Nice.

Ständigt nya toppnoteringar i försäljning, positionen som Sveriges tredje mest sålda märke befästes under 2019 då drygt 25 000 Kia registrerades och en marknadsandel på drygt sju procent nåddes.

Kia är dessutom störst på marknaden för laddhybrider och elbilar kombinerade. Nästan en tredjedel bilarna var under 2019 antingen en hybrid eller en elbil.

Med Ceed SW lär positionen förstärkas, bilen är segmentets första konventionella kombi och riktar sig direkt till ”vanligt folk”, privatköpare och privatleasare. Först i tredje hand kommer företagskunder.

Smidigt hybridsystem, måttliga fartresurser och ganska högt motorljud från bensinmotorn.
Smidigt hybridsystem, måttliga fartresurser och ganska högt motorljud från bensinmotorn.

– Vi räknar med att 65 procent av den totala Ceed-volymen kommer att utgöras av laddhybriden, motsvarande 3 000–3 500 exemplar, säger försäljningschefen Niklas Sjöberg. Minst hälften kommer att gå till privatköpare, 30 procent eller mer till privatleasing.

– På helåret 2020 ska omkring två tredjedelar av vår försäljning utgöras av laddbara bilar eller elhybrider, en målsättning vi uppfyllde under januari 2020. Då hade vi elva procent marknadsandel och 65 procent av bilarna var laddbara.

Det mest sålda uförandet av Ceed som icke-hybrid heter GT-Line och kostar cirka 267 000 kronor utan kampanjer.

Instegsversionen av laddhybriden heter Advance och lanseras för 339 900 kronor före miljöbonus på 39 294 kronor, i stort sett en ”trehundring” jämnt alltså och en prisskillnad på drygt 30 000 kronor jämfört med GT Line.

»Ett brett anslag som räcker långt.«

Advance Plus ökar priset med 17 900 kronor (men har samma bonus) och för extrapengarna får man större medieskärm (10,25 tum), dödavinkelvarning, delläderklädsel, varning för bakomvarande trafik och uppvärmda ytterplatser bak.

Toppversionen Advance Plus 2 kostar ytterligare 29 900 kronor och får (på grund av 17-tumshjul där de båda andra har 16-tummare) lägre miljöbonus, preliminärt 35 000 kronor.

I utrustningen finns skyltskanning, trådlös mobilladdning, elbaklucka, läderklädsel med fläktventilation, panoramaglastak, baksäte delat 40/20/40 etc. Någon extrautrustning utöver detta finns inte, bara metalliclackering.

Utsidan är en mix av kända Ceed-utföranden, den slutna grillen med ”diamantmönster” är speciell för laddhybriden.
Utsidan är en mix av kända Ceed-utföranden, den slutna grillen med ”diamantmönster” är speciell för laddhybriden.

Bilen i sig är inte märkvärdig men en bra exponent för god standard 2020. Rymlig för fyra, snyggt hopkommen, välutrustad, dessutom med behaglig ljudnivå.

Det var tidigare modellens svagaste punkt men med senaste generationen blev det mycket bättre.

Batteripaketet på 117 kilo är delat i två sektioner, en under baksätet, en under bagagerumsgolvet. Mellan dem är bensintanken placerad, krympt till 37 liter från 50 för att få plats.

Några extra ventilationsutsläpp under baksätet samt i dörrposten är enda synliga tecknet på installationen. Alla kupémått är bevarade men bagagevolymen är lite mindre, från 441 dm3 med uppfällt baksäte till 405.

Dragvikten är 1 300 kg, maxlasten något begränsad, cirka 350 kg beroende på utförande. Tjänstevikten har ökat med knappt 200 kg.

Batteripaketen finns under baksäte och bagagerumsgolv. Laddsladd och insynsskydd har egna platser.
Batteripaketen finns under baksäte och bagagerumsgolv. Laddsladd och insynsskydd har egna platser.

Räckvidden på el anges till fem mil. Så långt kunde jag inte köra på den tidvis mycket backiga slingan, jag kom ca 36 kilometer innan hybriddriften automatiskt ersatte eldriften. Bilen startar alltid i EV-läge.

Den möjliga elsträckan varierar förstås med omständigheterna, Vi Bilägares erfarenhet från Kias elmodeller är att angivna sträckor klaras utan större besvär.

Laddstandarden är Typ 2, bilen kan inte snabbladdas men med 3,3 kW laddbox hemma kan man nå från tomt till fullt batteri på knappt tre timmar.

Ceed som laddhybrid sätter knappast känslorna i svallning men har ett brett anslag som räcker långt.

Plus: Smidig att köra och att sköta, rymlig, välutrustad, garantier.

Minus: Stötig fjädring, värmepump för klimatanläggningen saknas.

Vad nytt? Laddhybridversion av Kias storsäljare

För vem? Vardagsbilisten med passande körmönster.   

Det är glada miner bland Kias representanter när laddhybriden Ceed SW provkörs i trakten av Nice.

Ständigt nya toppnoteringar i försäljning, positionen som Sveriges tredje mest sålda märke befästes under 2019 då drygt 25 000 Kia registrerades och en marknadsandel på drygt sju procent nåddes.

Kia är dessutom störst på marknaden för laddhybrider och elbilar kombinerade. Nästan en tredjedel bilarna var under 2019 antingen en hybrid eller en elbil.

Med Ceed SW lär positionen förstärkas, bilen är segmentets första konventionella kombi och riktar sig direkt till ”vanligt folk”, privatköpare och privatleasare. Först i tredj

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

KIA CEED SW 1,6 GDI PLUG-IN HYBRID

PRIS, FRÅN KR: 339 900.

MÅTT, CM: L 461/B 180/H 147.

BAGAGEVOLYM, L: 405–1 506.

TJÄNSTEVIKT, KG: Från 1 676.

MOTOR: Tvärställd 4-cyl rak bensinmotor, volym 1 580 cm3. Max effekt 105 hk (77 kW) vid 5 700 v/min. Max vridmoment 147 Nm vid 4 000 v/min. Elmotor 61 hk, max vridmoment 170 Nm. Systemeffekt 141 hk (104 kW), max vridmoment 265 Nm. Litiumjon-batteri, kapacitet 8,9 kWh.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, automatlåda. Elräckvidd 50 km.

PRESTANDA: Toppfart 171 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,8 s. 

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: Från 1,3 l/100 km, 29 g/km CO2.

KONKURRENTER: Toyota Corolla Touring Sports.

Kommentarer

#1
2020-03-17 11:49

En vettig kombination med en kombi laddhybrid men när man pratar i vibilägares pod om vintern och att först stänga av värmen ett par mil och bara köra ratt och stolsvärme tills man börjar frysa för att inte el räckvidden skall minskas drastiskt på vintern på grund av avsaknad av vettig värme system känns ju väldigt dåligt på en bil 2020.

Att hålla på med två elsladdar hela vintern, en för laddning och en för defa/calix 230v känns ju så otroligt dåligt genomtänkt B lösning för ett land med kyla och en vinter.

Och ser man då till spritmonitor på Kia ceed så är den ju sedan tidigare en törstig bensinmotor i grunden jämförelsevis som sitter i bilen.

Vettitg?? men sniket hastigt ogenomtänkt för Sverige.
Eller har man kanske en nyutvecklad bensinmotor och elektrisk förvärmning utan att man redovisat det?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.