Bild
Nästa artikel
Jeep Renegade finns nu som laddhybdrid med räckvidd på strax över fyra mil.
Jeep Renegade finns nu som laddhybdrid med räckvidd på strax över fyra mil.

Provkörning: Jeep Renegade 4xe (2020)

Provkörning

Jeeps terrängdugliga kompaktsuvar Renegade och Compass finns nu även som laddhybrider. Med en elbakaxel på 60 hk och ett batteri på 11,4 kWh får Renegade 4xe en räckvidd på strax över fyra mil.

Renegade dök upp som ett exklusivt tillvalspaket hos Jeep på 70-talet. I dag är Renegade Jeeps minsta suvmodell som presenterades 2014 och fick en kosmetisk uppdatering förra året.

För Europamarknaden byggs Renegade, tillsammans med Fiat 500X, i italienska Melfi. Fabriken får nu även ansvaret för Jeeps första elektrifierade modeller, Renegade och Compass. 

Laddhybriderna använder en sexväxlad automatlåda och fyrcylindrig bensinmotor på 1,3 liter som lanserades när Renegade uppdaterades förra året. Motorn, som på egen hand levererar 130 hk eller 180 hk, arbetar tillsammans med en elbakaxel på 60 hk som ger en totaleffekt på 190 respektive 240 hk i laddhybriderna.

Batteriet från LG Chem är på 11,4 kWh vilket ger en elräckvidd på strax över fyra mil enligt WLTP-normen. En ganska blygsam sträcka när alltfler biltillverkare erbjuder uppemot sju mil. 

Kardanaxeln är ersatt av en elbakaxel där elmotorn på 60 hk får elförsörjning av ett batteri på 11,4 kWh.
Kardanaxeln är ersatt av en elbakaxel där elmotorn på 60 hk får elförsörjning av ett batteri på 11,4 kWh.
Kompaktsuven Renegade presen-
terades 2014 vilket lyser igenom på sina ställen.
Kompaktsuven Renegade presen- terades 2014 vilket lyser igenom på sina ställen.
Bilens framkomlighet 
i terräng är fortsatt hög med fyrhjulsdrift och låsbar bakdifferential.
Bilens framkomlighet i terräng är fortsatt hög med fyrhjulsdrift och låsbar bakdifferential.

Vi provkör Renegade 4xe Limited på italienska motorvägar och avslutar med en utmanande terrängbana strax intill FCAs högfartsbana i Balocco. Renegade, baserad på Fiat 500L, är en enkel och råbarkad typ.

Bilens charmiga boxform, med föredömligt stora sidobackspeglar, fångar också mycket vind vid motorvägskörning med hög ljudnivå inne i kupén. Förarplatsen är rymlig men instrumenteringen är yxig och plastig.

Italienarnas känsla för form är omtalad men instrumentklustret på Renegade 4xe är en hjärtlös mix av digitalt och analogt som känns omodern. Även mediaskärmen hade behövt ett modernare gränsnitt för en laddhybrid som kostar 385 000 kronor efter avdragen miljöbonus på 25 000 kronor.

I Sverige erbjuds Renegade i tre versioner; instegsmodellen Limited, bergsklättraren Trailhawk och en välutrustad S-version. Hybriddriften ger ordentligt med kraft, även i Limited-versionen på 190 hk. Tyvärr har bensinmotorn en tendens att kliva upp onödigt högt i varvtal vid gaspådrag, trots understöd från elbakaxeln. 

En Jeep ska kunna ta sig fram överallt och bilens terrängegenskaper garanteras av Jeep Active Drive Low-systemet som är standard på både Renegade och Compass som laddhybrid. Elbakaxeln för med sig att bilens fram- och bakaxel är helt separerade och axlarnas vridmoment styrs oberoende av varandra.

Fyrhjulsdriften går även att låsa elektriskt upp till 15 km/tim vilket gör Renegade till en terrängduglig kamrat. Just nu är Jeep ensam biltillverkare att erbjuda en laddbar kompaktsuv med seriösa terrängegenskaper – ett intressant val för den som behöver en riktig Jeep. 

Plus: Smidig laddhybrid med terrängegenskaper.

Minus: Byggd på plattform från 2014. Räckvidd på el.

Vad nytt? Första terrängdugliga laddhybriden.

För vem? Bilägare som behöver en uppladdningsbar Jeep.  

Renegade dök upp som ett exklusivt tillvalspaket hos Jeep på 70-talet. I dag är Renegade Jeeps minsta suvmodell som presenterades 2014 och fick en kosmetisk uppdatering förra året.

För Europamarknaden byggs Renegade, tillsammans med Fiat 500X, i italienska Melfi. Fabriken får nu även ansvaret för Jeeps första elektrifierade modeller, Renegade och Compass. 

Laddhybriderna använder en sexväxlad automatlåda och fyrcylindrig bensinmotor på 1,3 liter som lanserades när Renegade uppdaterades förra året. Motorn, som på egen hand levererar 130 hk eller 180 hk, arbetar tillsammans med en elbakaxel på 60 hk som ger en totaleffekt på

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Jeep renegade 4xE limited 190 hk

PRIS: FRÅN KR: 409 900.

SVENSK LANSERING: Säljs nu.  

MÅTT, CM: L 424/B 181/H 169.

bagagevolym, l: 330. 

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 895.

MOTOR: Tvärställd 4-cyl. rak bensin-motor. Volym 1 332 cm3. Max effekt 130 hk (96 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 270 Nm vid 1 850 v/min. Elmotor 60 hk (45 kW) vid 4 000
v/min. Max vridmoment 250 Nm
vid 1 850 v/min. Litiumjon-batteri
på 11,4 kWh.

KRAFTÖVERFÖRING: Sexväxlad automatlåda. Fyrhjulsdrift med elektronisk lågväxel/låsbar bakaxel.

PRESTANDA: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,5 s. 

DEKLARERAD FÖRBRUKNING:
2,0 l/100 km. CO2-utsläpp: 50 g/km.

KONKURRENTER: Mitsubishi Outlander PHEV, Toyota RAV4 Plug-in.

Kommentarer

#1
2020-10-08 16:58

4 mil med Jeep Renegade är inte så långt.

#2
2020-10-27 16:32

Eh, man får inte köra i terräng i Sverige.. finns inget direkt "use case" för denna typ av bil?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.