Nästa artikel
Provkörning: Jeep Patriot, Jeep Wrangler
Provkörning

Provkörning: Jeep Patriot, Jeep Wrangler

Publicerad 18 juli 2007 (uppdaterad 23 september 2010)
Jeep Patriot och en uppdaterad version av Wrangler är årets nyheter från en klassisk tillverkare av fyrhjulsdrivna terrängbilar. Vi har provkört dem båda.

Modellfloran hos Jeep utökas nu med Patriot, en SUV baserad på samma plattform som  Dodge Caliber och Jeep Compass. Till utseendet påminner Patriot om den klassiska och kantiga Cherokee från 1980-talet. Jeep tror att Compass ska attrahera kvinnliga köpare, medan Patriot främst ska tilltala män. I stort sett handlar det om samma bil, fast med olika karosser.

Patriot och Compass är i grunden framhjulsdrivna. Men kraft överförs via ett lamellpaket till bakhjulen om framhjulen slirar. Det ger Patriot personbilslika köregenskaper. Terrängegenskaperna får också godkänt, Patriot klättrar på bättre än förväntat. Men samma offroad-prestanda som märkets andra modeller har Patriot och Compass inte.

Att Patriot har kantigare linjer än Compass ger fördelar. Bagageutrymmet är lite större och sikten blir bättre. Men direkt rymlig är Patriot inte, speciellt baksätet är trångt. Priserna är däremot attraktiva, instegsmodellen börjar på 212 400 kr.

Jeep Wrangler är den moderna efterföljaren till klassiska krigs-jeepen. För 2007 är Wranglern rejält omarbetad. Bland annat finns den numera i fyrdörrars-utförande, kallad Unlimitid. En ny instrumentbräda och större innerutrymmen märks jämfört med tidigare version. Säkerhetsmässigt är Wrangler också uppdaterad med antisladdsystem och antivältsystem.

Jeep Wrangler är rejält bullrig, stötig och svajig. Styrkänslan är vag och bilen kräver passning för att gå rakt fram på motorvägen. Komforten är inget för långfärdsresenären, speciellt baksätet är obekvämt.

Jeepen är primitiv, men mycket charmig. Det är en tuff bil för den som vill synas i stadstrafiken och vill sitta högt med bra sikt över medtrafikanterna. Men det är ute i terrängen som safari-jeep som Wrangler trivs bäst. Större hjul och bättre markfrigång än tidigare ska göra Wrangler ännu mer kompetent som offroadbil. Vi provade  i Kolmårdens skogar över stock och sten, självklart utan problem.

Terrängegenskaperna och dragförmågan på 3,5 ton är bilens främsta tillgångar. Möjligheten att göra om Jeepen till cabriolet är också ett köpargument. Att fälla tygtaket kräver dock både tålamod och tid.

Wrangler finns även i tvådörrars-utförande till 20 000 kr lägre pris. De bilarna ger dock betydligt sämre innerutrymmen och dragkapacitet. Två motorer finns att tillgå för Wrangler, en 3,8-liters V6 och en 2,8-liters diesel. Den senare är cirka 80 000 kr dyrare och tas bara in på beställning. Det gäller också specialversionen Wrangler Rubicon som har diffspärrar och urkopplingsbara krängningshämmare.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-01-27 20:27
jonalind (ej verifierad)

Gillar Patriot, är det någon som vet om 2,4 liters motorn funkar bra på den bilen och samt om den har kedja eller kamrem? (bytes efter hur många mil)
Några vanliga fel som brukar komma på Patriot?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.