Nästa artikel
Provkörning: Hyundai Kona (2017)
Provkörning

Provkörning: Hyundai Kona (2017)

Publicerad 17 december 2017
Hyundais designchef Peter Schreyer har tagit ut svängarna i designen av Kona.
Designen gör att Hyundai Kona syns i svärmen av b-suvar. Fyrhjulsdrift finns för den som önskar och en eldriven version är på gång.
I informationsfilmen som visas innan vi får chans att provköra nya Kona gör Hyundai ett stort nummer av att deras lilla suv går att få med 18-tums hjul. I mina ögon är det knappast något att skryta med. Testbilarna är utrustade med dimensionen i fråga och det krävs inte många meters körning innan jag inser att resultatet blivit både bullrigt och stötigt. Dessutom blir det kostsamt den dag det blir dags att köpa nya däck! 

Om åkkomforten förbättras med mindre hjul får vi återkomma till när vi får chans att köra bilen i Sverige. Generellt är de små högbyggda suvarna ganska stötiga och risken finns att Kona uppträder på liknande sätt även med mindre hjul. Vi måste också sätta ett frågetecken för ljudnivån. Motorerna förefaller väl ljuddämpade men även på Spaniens asfalt bullrar det påtagligt från däcken när väg-ytan på något ställe blir grövre.
 

"Nästa år kommer Kona med eldrift, ett mycket spännande motoralternativ."

Utrymmet för förare och passagerare tillhör de bättre i klassen. Även i baksätet ryms fullvuxna passagerare men tyvärr är framstolarnas baksidor skodda med hård plast. Lätt att torka av för barnfamiljen men det gör ont när knän och smalben slår emot. Förarmiljön är utmärkt. Instrument och reglage fungerar bra och den högt placerade pekskärmen till mediesystemet är lätt att läsa av och använda. Bilarna vi kör på den internationella provkörningen är fullutrustade. Kona erbjuder finesser som framstolar med ventilation samt vindrutedisplay som projicerar aktuell hastighet, gällande hastighetsbegränsning och information från navigationen i vindrutans nederkant. Det är ovanlig lyx i klassen. Å andra sidan saknas sådant som adaptiv farthållare och möjlighet att ställa kupétemperaturen individuellt för höger och vänster sida.  

Kona 1,0 T-GDI är den trecylindriga, framhjulsdrivna versionen som tros bli bästsäljare hos oss. Motorn är en pigg krabat även om den vibrerar en del. Den sexväxlade lådan är enkel att hantera och bottendraget räcker till. Väljer man fyrhjulsdrift blir motorn istället en kraftfullare fyrcylindrig maskin på 177 hk i kombination med  7-stegs dubbelkopplingslåda. Den kraftfullare drivlinan går mjukare men väger drygt 170 kg mer, vilket delvis förklarar att den inte känns så mycket piggare än den lilla trepipen. Nästa år kommer Kona med eldrift, ett mycket spännande motoralternativ.  

Resultaten från krockproven i Euro NCAP blev fem av fem stjärnor. När det kommer till den aktiva säkerheten är det väl sörjt: i Sverige blir bland annat autobroms som upptäcker fotgängare och dödavinkelnvarnare standard.

Diskutera: Vad tycker du om Hyundai Kona?
Hyundai Kona 1,0 T-GDI

Pris, från kr: Ej fastställt.
Säljstart: Januari 2018. 
Mått, cm: L 416/B 180/H 156.
Markfrigång, cm: 17,0.
Bagagevolym, l: 361–1 143.
Tjänstevikt, kg: 1 233.
Motor: Trecylindrig direktinsprutad bensinmotor med turbo. Max effekt 120 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 172 Nm från 1 500 v/min. 
Kraftöverföring: Tvärställd motor. Framhjulsdrift. Manuell 6-vxl låda. 
Prestanda: Toppfart 181 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 12 s. 
Deklarerad förbrukning: 5,2 l/100 km. CO2-utsläpp: 117 g/km.
Konkurrenter: Kia Stonic, Opel Crossland X, Seat Arona, Mazda CX-3, Citroën C3 Aircross, Renault Captur.
 

Plus: Bra förarmiljö, 4WD som tillval, välutrustad.
Minus: Stötig, korta sittdynor, däckbuller.

Vad nytt? Ny bil i det populära b-suv- segmentet. 
För vem? Den som prioriterar högt insteg framför komfort.    
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.