Bild
Nästa artikel
Provkörning: Hyundai Ioniq Electric (2019)

Provkörning: Hyundai Ioniq Electric (2019)

Provkörning

Hyundai Ioniq är en av världens mest energieffektiva elbilar. Med ett nytt effektivare batteri klättrar räckvidden på rätt sida om 300 km.

Efter tre år och 60 000 tillverkade Ioniq Electric får Hyundais elbil en halvtidsuppdatering. Till årsmodell 2020 har Ioniq begåvats med en ny front som ger bilen –  åtminstone i mina ögon – en tydligare karaktär.

Det tidigare så intetsägande plastsjoket har fått ett L-format mönster och två ”näsborrar” som öppnar och stänger beroende på behov av kylning. Stående DRL-ljusdioder stärker förtroendet ytterligare. Den som kan sin Ioniq noterar även nya baklampor, fälgar och antracitgrå accentfärg på en del karossdetaljer.

Påkostad känsla med stor pekskärm och uppkopplade tjänster. Det röda handtaget på passagerarsidan är en glashammare, lagkrav i kanaltäta Nederländerna.
Påkostad känsla med stor pekskärm och uppkopplade tjänster. Det röda handtaget på passagerarsidan är en glashammare, lagkrav i kanaltäta Nederländerna.

Instrumentpanelen har fått ny form, ett ovanligt drag vid en uppdatering av befintlig modell. De raka linjerna ger ett sobert intryck. Den 10,25-tum stora pekskärmen är en nyhet och är väsentligt mer responsiv och kvicktänkt än sin föregångare. En eloge för att stereons volymvred har överlevt generationsväxlingen. Uppkoppling gör det möjligt att övervaka och styra laddning samt klimatanläggning via appen ”Blue Link”.

Så när som på sju liter extra bagagerumsvolym är innerutrymmena oförändrade. Den delade bakrutan begränsar bakåtsikten men backkameran underlättar vid precisionsparkering. Den slanka taklinjen påverkar takhöjden menligt, det är på håret att mina 182 centimeter går in i baksätet utan att ta i taket. Ben- och fotutrymmet är fullt acceptabelt.  

Utan att batteripaketets fysiska dimensioner ändrats har kapaciteten ökat från 28 kWh till 38,3 kWh. Det har varit möjligt tack vare energitätare battericeller samt att man har gått från luftkylning till platsbesparande vätskekylning. Det gör det även möjligt att använda snabbladdare på 100 kW. Den inbyggda laddaren ger 7,2 kW.

"Ioniq är förmodligen ett bra exempel på hur framtida elbilar kommer att uppdateras för att hänga med i utvecklingen, mer hårdvara än kosmetika."

Ioniq har gjort sig känd för att vara energieffektiv som få andra elbilar. Räckvidden anges till 311 km, det är 41 km mer än Nissan Leaf med 40 kW-batteri. Officiell förbrukningssiffra uppges vara 13,8 kWh/100 km, men sansad körning på nederländska landsvägar gav ett snitt på 11,7 kWh/100 km.  

Körupplevelsen är avspänd med en inspirationsnivå som en grå novemberdag en vecka före löning. Fjädringen lider av viss beslutsångest. Stötig över mindre och korta ojämnheter men överraskande förlåtande över längre bulor. Ljudnivån är låg men det ska tilläggas att jämfört med svensk standard är den nederländska asfalten som att köra på ett duntäcke.

Ioniq är förmodligen ett bra exempel på hur framtida elbilar kommer att uppdateras för att hänga med i utvecklingen, mer hårdvara än kosmetika. I en tid där batteriernas miljöpåverkan diskuteras allt intensivare känns energieffektiva Ioniq väl så modern som många nyare konkurrenter och väl värd att titta närmare på när den når handlaren under senhösten.

Diskutera: Vad tycker du om Hyundai Ioniq Electric?

Provkörning: Hyundai Ioniq Electric (2019)
Hyundai Ioniq Electric

Pris, från kr: 389 900.
Svensk lansering: November.
Mått, cm: L 447/B 182/H 145.
Bagagevolym, l: 357–1 417.
Tjänstevikt, kg: 1 650.
Motor: Synkron permanentmagnetmotor. Max effekt 136 hk. Max vridmoment 295 Nm.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, reduktionsväxel.
Prestanda: Toppfart 165 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 9,9 s. Räckvidd 311 km.
Deklarerad förbrukning: 13,8 kWh/100 km. 
CO2-utsläpp: 0 g/km.
Konkurrenter: DS3 Crossback Electric, Kia eNiro, Hyundai Kona, Peugeot 208 electric, Renault Zoe med flera. 
 

Plus: Batterikapacitet/räckvidd, snabbare snabbladdning.  
Minus: Bakåtsikt, takhöjd bak.

Vad nytt? Batteri, inredning och exteriöra detaljer.
För vem? Alla som letar efter en smidig och prisvärd elbil. 

Kommentarer

#1
2019-11-24 10:57

Teslas pickup har hittills fått 150 000 beställningar. Inget fordon finns att köpa än. Hyundais bil har funnits i tre år och sålt 60 000 exemplar. Till råga på allt verkar Teslas pickup bli billigare (och i mina ögon fulare). Man kan undra varför så är fallet (inte utseendet).

För normalfamiljen med behov av hämtning/lämning på dagis, handla på stormarknaden, köra till hockey/ridträning är nog denna bil perfekt om man kan ladda enkelt på sin uppfart, garage eller hyrda parkering. I det flesta fall kommer en bil av denna typ vara perfekt till minst 95% av resorna. För många är den perfekt till 100%.

Hade jag jobbat kvar på mitt gamla jobb som låg drygt fyra mil bort från hemmet så hade denna bil varit helt perfekt. Flera av mina gamla arbetskamrater har köpt elbilar och använt dessa i flera år. Nissan är nog den som köpts mest av dem. Finns tydligen numera någon Tesla 3 hos dem oxå. Tyvärr så är nästan 400 000 vansinnigt dyrt. Visst, 60 000 får man tillbaka av staten (asdumt system för övrigt), men det blir fortfarande en mycket stor utgiftspost. På något sätt känns det som att priserna på elbilar är ohemula. Kan en vanlig bil kosta 139 000, som t.ex. en ny Mazda 2, eller andra likvärdiga bilar blir 320 000 orimligt.

#2
2019-11-24 12:18

Priset på elbilar (och annat...) sätts efter vad kunden är villig att betala, inte efter tillverkningskostnader. Det finns ingen verklig anledning att elbilen ska vara dubbelt så dyr som motsvarande fossilbil. Senare kommer elbilarna att rasa i pris, både de nya och naturligtvis dagens begagnade.

#3
2019-11-24 14:29

"Elbilar ska inte ha grill för de behöver inte kylning"
Tydligen var det inte så helt korrekt.

#4
2019-11-24 14:56

N-iklas: Det finns ju fler funktioner än kylning av fossilmotor det kan behövas luft till i en bil.....
Dock blir det lite löjligt när man som Audi gjort och ger sin e-tron lika stor (fejk)grill som sina fossilsyskon.

#9
2019-11-24 15:32

40-talisten: Självklart är priset på elbilarna satta till viss del efter vad marknaden är beredd att betala för de volymer du kan producera.
Men du tänker inte att utvecklingskostnaden ska slås ut på dessa mindre serier med? Och vad tror du det kostar dem att hel eller delfinansiera ett laddnätverk med?

#23
2019-11-24 21:06

Som ägare av nuvarande modell provkörde jag "nya" Ioniq i helgen. Intressant att kunna jämföra direkt mellan generationerna. Blev positivt överraskad av alla små förbättringar. Den kändes allt lite rappare i steget med mer effekt på elmotorn. Krängde lite mindre i svängarna. Bullret var nog ingen större skillnad på. Och den ser allt bättre ut i verkligheten än på bild...

Enda smolket är ju snabbladdningshastigheten. Varför skulle det "tappa" det starka kortet? Men hur som haver är nya modellen en förbättrad och finslipad bil i detaljerna. Skulle nog välja att köpa en till och jag hade valet igen.

#30
2019-11-24 21:38

Ett riktigt sömnpiller

#32
2019-11-24 21:46

Tråkigt att ViB inte har uppmärksammat att ”Snabbladdaren” i realiteten och praktiken faktiskt är långsammare än den förra generationen. Man kan alltså inte nyttja 100 kW.

I övrigt kan konstateras att detta är en bil i den mindre mellanklassen och fullt lagom för de flesta. Den låga takhöjden kan dock bli ett problem, och varför ingen torkare på bakrutan?!

Prismässigt finns inget att anmärka på. Lite högre i pris än de mindre e-208 och Zoë, men lite lägre än Leaf.

#33
2019-11-24 21:52

40-talisten. Den faktiska tillverkningskostnaden är inte de enda kostnader som bilföretag har. Att ta fram elbilar har tagit många år och har kostat enorma summor i utvecklingskostnader. Elbilar har dessutom fortfarande en mindre marknad än fossilbilar, det innebär att marginalerna måste vara högre eftersom det är färre exemplar du får in pengar på. Teknikskiftet till eldrift är mycket kostsamt för tillverkarna, och eftersom tillverkarnas pengar kommer från kunderna så är det kunderna som betalar investeringskostnaden och teknikskiftet.

#35
2019-11-25 00:26

Jaha ännu en....
Raphael, har du faktiska siffror på utvecklingskostnader elbil kontra fossilbil? Har du även faktiska siffror på skillnaderna i kostnad för marknadsföring?

#36
2019-11-25 08:36

Det är klart att produktutveckling kostar enorma summor och det vill dom såklart ta chansen att få igen snabbt om det går.

Och folk verkar ju kunna betala dubbla priset mot en fosilbil.

Sjukt dyra för trots allt skall extra slanten fram vid köp.

Men i min värd där ekonomin inte finns och ingen vettig laddmöjlighet i dag och det faktum att när man snabbladdar på resan och kanske bara kan toppa upp till 80-90% och att vinter kylan kommer att ta sina extra % och ett eventuellt kapacitets tapp med 10-20% efter x antal år gör att jag slutat fundera på el i närtid.
Tror som sagt att man kan sitta lugnt i båten ett par år till.

#37
2019-11-25 10:00

Axa, jag har mycket siffror på vad saker och ting kostar, eftersom jag jobbar med drivlineutveckling. Kan tyvärr inte avslöja siffror eftersom det är intern information, men elbilar är dyrt, framförallt batterierna kostar väldigt mycket pengar, och traditionella drivlinor är förvånansvärt billiga. Att tjäna pengar på elbilar och inte ta ut väldigt mycket för dom ligger långt fram i tiden, helt enkelt.

#38
2019-11-25 10:22

Tesla skulle nog haft svårt att klara sig ekonomiskt under sina tidigare år utan inkomster från försäljning av emissionsrätter på ca: 17 miljarder kr sedan 2012 som det går att läsa om här.
https://www.businessinsider.com/tesla-sold-carbon-emissions-credits-to-g...
Försäljningen av dessa utsläppsrätter borde räknas in i elbilars utsläpp då försäljningen av dessa utsläppsrätter av elbilstillverkare gör att bilar med miljövidriga utsläpp fortsättningsvis kan fortsätta säljas av skrupelfria biltillverkare.

#39
2019-11-25 10:55

Maisch jag har tidigare undrat varför Kia Niro kostar 100.000 kr mer som ren elbil än som laddhybrid som ju är samma bil med dubbla drivlinor och alltså bord kosta mer. Du menar alltså att batterier som kan driva en bil långa sträckor kostar fullständig fantastiskt otroligt ofantligt mycket pengar. Men vad ett batteri kostar kunde man ju läsa om här på ViB om Renault Zoe som kan köpas med eller utan ett batteri som kostar 80.000:-

#40
2019-11-25 11:17

@PREVIA
Inte bara sålda utsläppsrätter borde räknas in, utan även de utsläpp som sker vid tillverkning av den gigantiska batteriklumpen. Allt detta borde bakas in i elbilars utsläpp. Ekvationens resultat blir att elbilar är miljövidriga är mycket annat.

.

#41
2019-11-25 11:22

Maisch
Tack.
Jo, det hade jag kunnat gissa mig till, att just drivlinorna kostar olika.
Synd att du inte kan/får presentera siffror.

Det vore intressant att se lite siffror. Jag tänker mig att även en fossilmotor kan ju vara dyr att utveckla, särskilt ifall det handlar om ny motorteknik.

Totalkostnad elbil vs fossilbil är ju det intressanta. Och det kanske inte dröjer länge förrän vinstmarginalen är större på elbil.

#43
2019-11-25 11:28

@Raphael, all smuts samlas på den nedre bakrutan och den är för liten för en torkare.

#44
2019-11-25 11:32

107 Carlsson, det är hela drivlinan inklusive batteriet som kostar mer - inte bara drivlinan. En laddhybrid har en mindre och billigare elmotor än en elbil har. Sen är chassiet för elbilar dyrare på grund av förstärkningar och annan fjädring, som är nödvändiga pga det tunga batteriet. Och så har elbilar snabbladdning vilket är dyrare, det har inte laddhybrider. Det är alltså många parametrar och inte bara batteriet.

#46
2019-11-25 11:36

Gmogmo, jag har haft både en Renault Laguna halvkombi och en Peugeot 309 halvkombi. Båda hade bakrutetorkare trots att de hade ”ankstjärt” som samlade upp all smuts. Jag använde bakrutetorkaren på båda, det behövdes vid kraftigt regn. Även om formen gjorde så att det inte stänkte upp från hjulen så behöves bakrutetorkaren för att få bort vattnet som rann ner från taket. En Ioniq har liknande lutande form på bakrutan och därför vill jag ha en torkare på den större delen.

#47
2019-11-25 11:38

Känns som ViB har gjort en märklig konkurrent-lista... Varken Peugeot e-208 eller DS3 Crossback känns som konkurrenter. E-208 är ju en småbil i mindre storlek och DS3 är en mini-SUV. Nej, Nissan Leaf är den klockrena konkurrenten och möjligen även Tesla 3 fast den är dyrare.

#48
2019-11-26 20:02

På Ioniq håller sig den övre delen av bakrutan i princip både "torr" och smutsfri [när man kör i ex landsvägsfart]. Den är den nedre [vertikala] rutan som skiten fastnar på..

#49
2019-11-26 08:23

Grosser, du får gärna förklara för mig vilken teknik Hyundai använder för att bakrutan hålla torr även efter att ha stått ute en hel dag i hällande regn. Nej, om du inte har bilen under tak så kommer inte bakrutan vara torr. Inte ens Hyundai kan trolla, även om det finns de som tror det i forumet. Jag har ju själv sett Ioniqs som står parkerade och när det regnar så blir de också blöta på rutan bak, den stora rutan och inte bara den mindre längst bak. Grosser, du har helt enkelt fel.

#50
2019-11-26 08:30

Så, jag vill ha en torkare på bakrutan på Ioniq - precis som jag hade det på Laguna och 309. Det har funnits flera bilmodeller i historien som hade torkare på bakrutan även fast det ansågs att det inte skulle behövas. T ex Honda Prelude redan andra generationen från 1982, eller Peugeot 406 i sedan version eller Citroën C5 sedan. Dessa har en sedan-baklucka, dvs varken kombi eller halvkombi. Och det kommer inte smuts från däcken på rutan, det kom inte smuts från vägen på min Laguna eller 309 heller. Det var bara vatten från regn. Efter att det hade regnat en hel natt och det var regn på rutan så tryckte jag på en knapp och så var regnet borta. Att man inte kan göra samma på Ioniq är för mig helt obegripligt.

#51
2019-11-26 11:09

@Raphael, Ioniq har två bakrutor, den övre bakrutan kunde lika gärna kallats taklucka, man har lika lite glädje av den som en taklucka och den har lika lite nytta av den ur ett siktperspektiv! Man ser ingenting mindre än en Scania i den.... Bakåtsikten i Ioniq är bilens akilleshäl och ingen torkare i världen hjälper upp det.
Det man ser bakåt i en Ioniq är genom den nedre bakrutan och, ja, den blir skitig! På en gång - men den är 15 cm hög! Det går inte att få dit en vindrutetorkare på den rutan - tyvärr!
Grosser har för övrigt rätt i att den övre rutan blir torr på sedanvis efter en stund i landsvägsfart, bra om gillar att titta på himlen genom bakluckan, för så mycket annat ser man inte.

Sammanfattning: Problemet med Ioniq är inte avsakaden av vindrutetorkare - det är avsaknaden av bakåtsikt!

#52
2019-11-26 15:47

@Raphael
Jag uttryckte mig lite slarvigt i inlägget ovan, det är som gmogmo skriver att rutan "torkar upp" i landsvägsfart.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.