Bild
Nästa artikel
Provkörning

Provkörning: Hyundai Ioniq Electric (2016)

Publicerad 26 december 2016 (uppdaterad 26 december 2016)
Elbilsversionen av Hyundai Ioniq känns igen på avsaknaden av grill. Luftmotståndet sänks till låga 0,24 i Cd-värde.
Med Ioniq Electric träder Hyundai in i elbilssegmentet. En räckvidd på 28 mil, rymlig halvkombikaross och relativt lågt pris lovar gott.
Mellanklassaren Ioniq är en rejäl satsning på elektrifierad mobilitet från Hyundai. Tidigare (i nr 12/ 2016) körde vi hybridversionen, men Ioniq kommer också som en ren elbil utan förbränningsmotor. Ioniq Electric, som är dess föga fantasifulla beteckning, drivs av en elmotor på 120 hästkrafter. Det 28 kWh stora batteriet av litiumjonpolymer är placerat under bagagegolv och baksäte. För att få plats med det större batteripaketet har elbilsversionen en enklare bakvagnsupphängning med vanlig torsenaxel, jämfört med hybridens mer påkostade multilänk.

Designmässigt utmärker sig elbilen med en täckplatta i kontrasterande färg istället för hybridens kylargrill. Därtill har lyktorna en annan utformning på LED-slingorna. För att understryka eldriften finns orange detaljer invändigt som ska föra tankarna till kopparledningar.
 

"Frånvaron av växellåda ger en föredömlig stadssmidighet."

Den elektriska drivlinan är piggast i Ioniq-familjen trots lägst effekt, i alla fall i lagliga hastigheter. Vridmoment på 295 Nm står ständigt till buds och Electric är kvick iväg från stillastående. Frånvaron av växellåda ger en föredömlig stadssmidighet. Generatorns kraftiga ”motorbroms” kan justeras i tre steg via paddlarna bakom ratten. En mycket smidig lösning. Fjädringen är mjuk och stora fartgupp sväljs smidigt. Utanför stadsgränsen kränger Ioniq Electric betänkligt i kurvorna och här är skillnaden mot hybridversionen väsensskild. Personligen uppskattar jag komfortprioriteringen vars lugna gång passar bra i urban miljö. Men av någon anledning är chassit hårt satt. Rullkomforten över brunslock och större skarvar är onödigt hård. Här får Hyundai bakläxa.

Styrningen har en kvickare utväxling än hybriden, men känns ändå slapp kring mittläget. Den kombinationen skapar en olinjär och diffus styrkänsla. Bilens körprogram ändrar servomotståndet, dock aldrig till det bättre. Räckvidden uppges till 28 mil. Så långt varade inte provrundan, men 15 mil kors och tvärs genom Nederländerna avklarades utan problem.

Priset på 371 900 kronor, innan statlig premie, är billigare än e-Golf men dyrare än Nissan Leaf med 30 kWh. Jämfört med Leaf är dock Ioniq en betydligt mer påkostad produkt och något rymligare. Med sin 4,5 meter långa halvkombikaross är Ioniq större än övriga elbilar (Tesla undantagen).

Totalt sett är Ioniq Electric en av de mest intressanta elbilarna just nu. Rymlig, längre räckvidd än de närmaste konkurrenterna (än så länge) och upplevs ovanlig vanlig. Ioniq har inget extra effektsökeri bara för att den är en elbil. Det uppskattas.

Diskutera: Vad tycker du om Hyundai Ioniq Electric?
Hyundai Ioniq Electric

Pris, kr: Cirka 371 900. (331 900 efter supermiljöbilspremie.)
Modell: Femdörrars halvkombi.
Säljstart: Säljs nu.
Mått, cm: L 447/B 182/H 145.
Tjänstevikt, kg: Från 1 495.
Motor: Permanentmagnet synkron elmotor. Maxeffekt 120 hk. Max vridmoment 295 Nm.
Batteri: Litiumjon-polymer, 28 kWh. Snabbladdare CCS.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 165 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,9 s.
Deklarerad förbrukning: 11,5 kWh/100 km.
Deklarerad räckvidd: 280 km.
Konkurrenter: BMW i3, Kia Soul EV, Nissan Leaf, Renault Zoe, VW e-Golf.
 

Plus: Stadssmidig, bra räckvidd, utrymmen.
Minus: Styrning, greppnivå på smala miljödäck.

Vad nytt? Hyundais första elbil.
För vem? Elbilisten som söker en lite större bil.

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.