Bild
Nästa artikel
Provkörning

Provkörning: Hyundai i20 (2018)

Publicerad 26 augusti 2018 (uppdaterad 26 augusti 2018)
Ny grill och lister längs kaross-sidan, men visst känns i20 igen.
För att Hyundais bäst säljande modell 2017, småbilen i20, inte ska tappa formen har den pysslats om till årsmodell 2019. Vi provkör.
Värdeorden på väggen bakom talarpulpeten är ett bransch-VM i floskler: ”Impulsiv”, ”Vild”, ”Utmanande”, ”Excentrisk”, ”Rebellisk”, ”Tokig”. Jag kommer på mig själv med att mentalt slipa sågklingan redan innan presskonferensen börjat. 

– Det är så här man ska agera och vara, inleder Hyundai Europe:s vice VD för marknad och produkt Andreas-Christoph Hofman med en gest mot väggen och tillägger med eftertryck: 
– Men inte när man väljer bil. Då ska man använda sitt förnuft, i20 är allt utom de värdeord ni ser bakom mig. Långa garantier, driftsäkerhet och säkerhet gör i20 till ett förnuftigt vuxet val. 

Sällan har en tillverkare visat sådan självdistans och produktinsikt. Slipstenen kan läggas undan för den här gången. Uppdateringen av i20 är av den varligare sorten. Grillen har fått samma typ av ”Cascading grill” som storebror i30. Registreringsskylten har emigrerat från stötfångaren upp tlll bakluckan mellan de nya i30-inspirerade bakljusen. De nya plåtvecken ger en bättre placering och integrering av backkameran. Dörrarna har kompletterats med en dörruppslagsbegränsande plastlist. 

En ny omgång fälgar, utökad färgpalett och möjligheten att beställa tak i kontrasterande färg rundar av de yttre nyheterna. 

"De försiktiga ingreppen har sammantaget gjort en hel del för att förstärka den förnuftiga småbilens fräschör."

Kupéutrymmena ligger på något av ett klassnitt. Baksätets dyna håller skaplig längd, takhöjden är riktigt bra. Framstolarna kan upplevas något smala. Nytt för i år är kontrastsömn i ratten, nya klädslar och omarbetat gränssnitt i den sju tum stora pekskärmen. 

Ute på de tyska landsvägarna upplevs i20 som en större bil än vad karossens 404 cm antyder. Styrutväxlingen har justerats något och viljan att gå tillbaka mot centerläget har förstärkts vilket gynnar styr-känslan. Fjädringen har pysslats om för bekvämare gång. 

Basmotorn är en 1,2-liters bensinfyra på 84 hästkrafter. Den bottenstarka trecylindriga bensinmotor med turbo ger 100 eller 120 hästkrafter vilket gör bilens vuxna karaktär större rättvisa. Men det finns trecylindrare med mjukare gång och en gladare inställning till livet.

Fem eller sex växlar beroende på motoralternativ. De starkare motorerna kan nu kombineras med en sjuväxlad dubbelkopplingslåda. Växellådan arbetar snabbt och effektivt men vid start kan den rycka lätt. Den extra växeln gör att en del vibrationer från motorn filtreras bort då motorn arbetar inom ett gynnsammare varvtalsområde.

De försiktiga ingreppen har sammantaget gjort en hel del för att förstärka den förnuftiga småbilens fräschör.

Diskutera: Vad tycker du om Hyundai i20?
Hyundai i20  1,0 T-gdi 120 hk

Pris, från kr: 137 900.
Säljstart: Kan beställas nu, leveranserna börjar i oktober. 
Mått, cm: L 404/B 173/H 145. 
Bagagevolym, l: 301.
Tjänstevikt, kg: 1 070.
Motor: Trecylindring direktinsprutad bensinmotor med turbo. Volym 998 cm3. Max effekt 120 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 172 Nm vid 1 500–4 000 v/min.
Kraftöverföring: Tvärställd motor framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alternativt sjuväxlad automat. 
Prestanda: Toppfart 190 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,2 s.   
Deklarerad förbrukning: 5,2 l/100 km. CO2-utsläpp: 119 g/km.
Konkurrenter: Kia Rio, Seat Ibiza, Skoda Fabia, Nissan Micra, Ford Fiesta, Opel Corsa, Toyota Yaris.
 

Plus: Fin komfort, fler assistanssystem, stark motor,  bra garantier. 
Minus: Trecylindrig motor med oborstad karaktär. 

Vad nytt? Karossdetaljer och dubbelkopplingsautomat. 
För vem? Den som vill ha en vettig småbil till vettig peng.   
 

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.