Nästa artikel
Provkörning: Honda HR-V (2019)
Provkörning

Provkörning: Honda HR-V (2019)

Publicerad 19 maj 2019
Den tidigare så sävliga HR-V är full av ungdomlig vigör efter motortransplantationen. Den glitt-riga grillen har blivit svartlackerad.
Hondas kompaktsuv har nått halvtidsvila och får en vitamininjektion. Starkare motor och tillägget ”Sport” är nytt för 2019.
HR-V passerade operationsbordet redan hösten 2018. Nytt ansikte och mindre detaljändringar, men det är nu den egentliga nyheten presenteras. HR-V Sport med 1,5-litersmotorn från Civic.

Den 182 hästkrafter starka bensinmotorn ger en effektökning på 40 procent jämfört med basmotorn. Krafttillskottet suddar bort den tidigare pen-sionärströttheten. 0 till 100 km/tim tar nu 7,8 sekunder. Backa tiden ett decennium och det är i klass med Civic Type-R.

Växelspaksknoppen har formgivits för att påminna om den i moderna klassikern S2000. Den trivsamt mekaniska känslan uppmuntrar till överanvändning. Utväxlingen är låg, vid 110 km/tim varvar motorn 2 800 v/min. Steglös automatlåda är tillval. Trots att det är frågan om marknadens skarpaste CVT-låda lägger den viss sordin på körglädjen. 
 

Oförändrad instrumentering. Klimatanläggningen har touchknappar.

HR-V Sport har utöver en något fastare chassisättning fått vad Honda kallar ”Performance Damper”. Koncist uttryckt en lång stötdämpare utan fjäder. Dämparna är monterad tvärs karossen strax vid stötfångarna och filtrerar de oscillerande karossrörelser som uppstår vid körning. Effekten är att hjulgeometrin hålls mer konsekvent och hjulställen kan arbeta så som chassiteknikerna tänkt sig under ett bredare hastighetsspann. Honda använder en liknande lösning på sportbilen NSX. Variabel styrväxel är ytterligare en detalj som särskiljer Sport från övriga versioner av HR-V. 

Finjusteringarna har gett resultat, bilen slinker genom de portugisiska bergsvindlingarna med fin spänst i steget. Det är inte frågan om någon sportbil, men för en suv som rullar på komfortorienterade däck i 50-profil står den sig bra.

"HR-V är högst intressant för den som letar efter en körglad kompaktsuv."

I övrigt är HR-V samma trevliga kompaktsuv som tidigare. Bra med ben- och fotutrymme i baksätet men med takhöjden är det sämre. Är man inte längre än rikssnittet kommer dock frisyren klara sig bra. 

Den kluriga lösningen med uppvikbar baksätesdyna finns kvar medan den mysbyxliknande tygklädseln i Sport har ersatts av textil/läderklädsel. Stolarna har blivit något fastare och mer skålade, men mina 182 centimeter upplever att sittdynan är i kortaste laget. Justerbart svankstöd och vinklingsbar sittdyna fattas. Mediaanläggningens upplägg och grafik passerade bäst före-datumet för tre, fyra år sedan.

Uppdateringen av motor och chassi gör HR-V högst intressant för den som letar efter en körglad kompaktsuv. I mitten av april står den hos handlaren.

Diskutera: Vad tycker du om Honda HR-V?
Honda HR-V 1,5 VTEC Turbo Sport

Pris, från kr: 276 500. 
Svensk lansering: April.
Mått, cm: L 435/B 177/H 160.
Bagagevolym, l: 431–1 456.
Tjänstevikt, kg: 1 349.
Motor: Tvärställd fyrcylindrig bensinmotor med turbo. 4 vent/cyl. Volym 1 498 cm3. Max effekt 182 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 240 Nm från 1 900 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell växellåda. 
Prestanda: Toppfart 215 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,8 s. 
Deklararerad förbrukning: 6,7 l/100 km. CO2-utsläpp: 151 g/km. 
Konkurrenter: Nissan Juke, VW T-Cross, Seat Arona, Skoda Karoq med flera. 
 

Plus: Smidigt format, baksäte av biostolstyp, körglädje, drivlina.
Minus: Bristande sittkomfort, krånglig mediaanläggning.

Vad nytt? Nytt utseende, ny motor. 
För vem? Den som har behov av en praktisk suv och värdesätter tekniskt finlir. 
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.