Bild
Nästa artikel
Transit Custom, mellan-modellen i Transitfamiljen, erbjuds nu som laddhybrid. foto: ford
Transit Custom, mellan-modellen i Transitfamiljen, erbjuds nu som laddhybrid. foto: ford

Provkörning: Ford Transit PHEV (2019)

Provkörning

Ford blir först ut med en laddhybrid i mellansegmentet för skåpbilar. Transit Custom PHEV klassas som miljöbil och kan köras 4,2 mil på el. Första bilarna levereras i mars.

Den svenska marknaden för skåpbilar i mellan-klassen har två storsäljare som hamnar i topp år efter år. Tittar vi på årets nyregistreringar skiljer det knappt hundra bilar mellan rivalerna Volkswagen Transporter och Ford Transit Custom.

Tidpunkten för en Transit i laddhybridutförande är noga genomtänkt av Ford som började sälja modellen i oktober och levererar de första bilarna i mars. Den stundande fordonsskattehöjningen vid årsskiftet slår extra hårt mot lätta lastbilar där utbudet av klimatbonusbilar är starkt begränsat. För småföretagaren som behöver ett nytt transportfordon har det bara funnits ett alternativ – att betala en högre fordonsskatt under tre år. En skatt som kommer att skjuta i höjden för många transportfordon med gammal motorteknik och höga CO2-utsläpp.

Lämpligt nog ligger nya Transit Custom PHEV exakt på 70 gram, den nya gränsen för bonus-bilar som justeras upp från 60 till 70 gram CO2 vid årsskiftet. Ägaren till en Transit laddhybrid betalar därmed bara en fast grundavgift på 360 kronor per år vilket gör att prispåslaget ska gå att räkna hem över tre år. Lägre fordonskatt, service- och drivmedelskostnader är det som gör kalkylen hållbar trots den saftiga prislappen på denna laddbara Transit.
 

Instrumenteringen är föredömligt överskådlig och känns igen från personbilarna Fiesta och Focus.
Instrumenteringen är föredömligt överskådlig och känns igen från personbilarna Fiesta och Focus.

Dagens generation av Transit kom redan 2013 och fick sig en uppdatering 2017. Ford-ägaren känner igen interiören från både Fiesta och Focus som har samma lättanvända instrumentering. Även om instrumentpanelen ger ett plastigt intryck sitter alla knappar där de ska. Till höger om ratten hittar vi också den knapp som styr bilens framdrivning med hjälp av elmotor, batteripaket, generator och räckviddsförlängare.

Transit Custom PHEV (plug-in hybrid electric vehicle) är byggd som seriehybrid, den enklaste hybridlösningen där elmotorn alltid står för drivningen – i detta fall på framhjulen. Förbränningsmotorns enda uppgift är att via generatorn alstra ström till elmotorn eller ladda batteriet som är på 13,6 kWh.

Det ska räcka till 5,6 mil enligt gamla NEDC-normen vilket innebär 4,2 mil enligt nya WLTP-normen. Med andra ord hinner du knappt lyssna på Lunchekot innan batteriet är slut och bensinmotorn brummar igång. Räckviddsförlängare är den korrekta benämningen i en seriehybrid och här handlar det om Fords trecylindriga 1,0 EcoBoost-motor. Ford har valt att ta ut 120 hästkrafter ur motorn som inte nödvändigtvis är i synk med den hastighet du kör i. När räckviddsförlängaren kopplas in lever den sitt eget liv.

Elmotorns starkaste gren är vridmoment som det finns gott om oavsett varvtal, även från stillastående. Körkänslan med räckviddsförlängaren igång påminner mycket om en steglös CVT-låda, istället för att vara i fas med den kraft som behövs ligger motorn kvar på det varvtal som elmotorn kräver. Men hela vitsen med nya Transit Custom PHEV är att kunna köra kortare sträckor utan utsläpp vilket den bevisligen klarar av.
 

"Räkna med tio procent högre bränsleförbrukning utan laddat batteri än motsvarande bil med förbränningsmotor."

Samtidigt finns friheten att köra längre sträckor om det behövs, men räkna med tio procent högre bränsleförbrukning utan laddat batteri än motsvarande bil med förbränningsmotor. Under vår tjugo mil långa provkörning mellan Arlanda och Stockholm låg förbrukningen, utan batteritillskott och enbart räckviddsförlängare igång, på 7,7 l/100km. Det kan jämföras med Transit Custom med 2,0 dieselmotor på 185 hk som förbrukar 6,7 l/100 km.

Ford hoppas kunna sälja 600 bilar i Sverige vilket är drygt 15 procent av den totala Transit-försäljningen. Priset på 440 000 kr plus moms är betydligt dyrare än en basutrustad Transit Custom som börjar på 280 000 kr plus moms. Tyvärr finns inget annat val för den som behöver en miljöklassad skåpbil i mellanklassen.

I slutet av året har Volkswagen utlovat storsäljarna Caddy och Transporter som eldrivna med två olika batteristorlekar, 38,8 och 77,6 kWh. Räckvidden med största batteriet hamnar förmodligen runt 40 mil. Ford har också en mängd elbilsmodeller på gång och har faktiskt utlovat en eldriven Transit med lansering under 2021.

Totalt satsar Ford 99,5 miljarder kronor på elektrifiering vilket ska resultera i 16 eldrivna bilmodeller och 40 elhybrider till år 2022. När vi är där kommer första versionen av Transit Custom PHEV att kännas som ett daterat men ändå nödvändigt steg mot målet att få renare luft i svenska storstäder.

Diskutera: Vad tycker du om Ford Transit PHEV?

Transitfamiljen har samlats.
Transitfamiljen har samlats.
Ford Transit Custom PHEV

Pris, från kr: 550 000.
Säljstart: Mars.
Mått cm: L 497/B 199/H 200. Mått Skåp: 6,0 m3.
Tjänstevikt, kg: 2 270.
Max last, kg: 1 130.
Max dragvikt, kg: 0.
Motor: Elmotor max effekt 126 hk. Max vridmoment 355 Nm. Räckviddsförlängare trecylindrig bensinmotor. Max effekt 120 hk. Volym 999 cm3.
Kraftöverföring: Seriehybrid med elmotor fram som driver framhjulen via steglös automatlåda. Bensinmotorn används endast till att förse elmotorn med ström eller ladda batteriet.  
Prestanda: Toppfart 120 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim i.u.  
Deklarerad förbrukning: 3,1 l/100 km.
C02-utsläpp: 70 g/km.
Konkurrenter: För tillfället ensam i sin klass. Eldriven VW Transporter utlovad till årsskiftet med räckvidd runt 40 mil. Även Ford planerar en fullt ut eldriven Transit Custom till 2021. 

Plus: Vridmoment, miljöklassad skåpbil utan malus.
Minus: Pris, enklaste hybridlösningen, lång leveranstid.

Vad nytt? Första laddhybriden i mellansegmentet för skåpbilar.
För vem? Budfirmor (Transit Custom) och taxirörelser (Tourneo Custom) som kör i och genom miljözoner. 
 

Kommentarer

#1
2019-12-22 10:48

Tanken är god, men borde det inte varit en "Vanlig" hybrid tillsammans med en dieselmotor i denna bilklass ??
De 600 bilarna borde gå åt som smör i solsken i dagens klimat, om de sen gör nån nytta är en annan femma.
För mig som åker dagligen i samma bil fast med dieselmotor, vore det kul att få testa en hybrid, åka några dagar med samma lastvikt i samma trafik, och se vad bränsleförbrukningen hamnar på.

#2
2019-12-22 10:54

"räkna med tio procent högre bränsleförbrukning utan laddat batteri än motsvarande bil med förbränningsmotor"
Jippii. Nu glädjer sig miljöpartisterna åt den ökade bränsleförbrukningen.

#3
2019-12-22 11:01

Man borde kunnat kosta på sig ett större batteri med tanke på fordonstypen. Då hade klimatnyttan blivit betydligt större.

#4
2019-12-22 11:20

Skattesmitarknep.
Motorn kommer antagligen gå 7 månader hela vintern och bensin notan kommer troligtvis att bli hög då värmen ändå skall till.

#5
2019-12-22 11:11

Fast nu var det ju inte motsvarande förbränningsmotor som gick 10% snålare.
Att diesel går snålare än bensin var ju knappast nån revolutionerande nyhet.
Frågan är ju sett över en månad t.ex vad förbrukningen blir för en hantverkare i stadsregion med denna kontra diesel. Man får ju se för vad/vilka är den tänkt.

#6
2019-12-22 11:24

Nu är det väl inte riktigt jämförbart när det gäller bränsleförbrukningen. Om hybriden haft samma dieselmotor hade nog inte skillnaden blivit så stor.
Anledningen till att man inte valt diesel är väl motståndet mot den motorn på vissa marknader där man vill förbjuda den i vissa städer.
Om man sedan tänker på att dieselbränslet är betydligt dyrare än bensin och skillnaden spås bli ännu större, så spelar kanske inte den högre förbrukningen i det här fallet så stor roll för plånboken.

#7
2019-12-22 13:28

Antar att dessa kommer att användas på så sätt att eldriftens fördelar kan utnyttjas till max. Det är väl ingen företagare som köper en Transit PHEV om man matar 20 mil om dagen?

#8
2019-12-22 13:43

Dieseln med automat drar 0,8. Det vet jag efter 7000 mil. Hade bilen gått 10 mil på el hade den gjort stor nytta för min körning, då skulle det vara intressant. Med 4 mil kommer jag knappt till kunderna, och där finns inga laddmöjligheter. Jag äter inte lunch så även där faller laddandet, stå och häcka vid en laddstolpe på arbetstid är inte relevant.
Å andra sidan har jag ingen laddmöjlighet hemma, så det hela faller iaf.
PS: Noterar att den bästa farthållaren är borta från ratten.

#9
2019-12-22 13:50

@Grosser. Det du tänker är precis hur en vanlig funtad svensk tänker. Tyvärr är det nog inte så i detta fall. För det första kommer alla statliga, regionala och kommunala funktioner köpa denna typ av bil. Spelar sedan ingen roll om den inte körs på batteriet. Det viktiga är hur det ser ut utåt. Alltså att man "tänker på miljön". Även större företag drabbas av denna noja. Få det att se snyggt ut på pappret men sedan skita i det i verkligheten.

Jag tror att företag köper den för att fordonsskatten är låg och att man "jobbar för klimatet". Sedan tankar man som vanligt och bryr sig inte om den drar 10% mer.
Glöm inte heller att det snart finns ett krav att kommuner och myndigheter skall köpa "klimatvänliga fordon". Så de är tvungna att köpa dessa och kan inte välja fordon som bättre passar verksamheten.

#10
2019-12-22 14:16

Ingen som köper detta fordon för att köra 20 mil på motorväg. den förbrukningsjämförelsen är ointressant.
Körning kortare sträckor kors och tvärs i Storstockholm skulle ge en mer rättvisande bild av verklig förbrukningsskillnad.
Då kan vi få se både 2 och 3 dl mer per mil!

#11
2019-12-22 14:49

Jag hade den gamla varianten av farthållare som var ganska okey på vår firmaford.

Men jag fattar inte hur dom tänker med att klämma in 7-9 knappfunktioner på samma ratteker där farthållar tummen skall försöka hitta rätt.
Vilket vansinne och dessutom är knapparna ganska långt in på ratten.
Funkar kanske med handske storlek 12.

#12
2019-12-22 16:06

Körning kors och tvärs i Stockholm blir snart 20 mil per dag. Budfirmor, hantverkare, servicegubbar m.fl som kan tänkas vara kunder på dessa fordon kommer lätt upp i minst 10 mil på en dag.
Hela idén att slänga in flera hundra kilo batterier samt tunga elmotorer utöver den vanliga förbränningsmotorn ter sig synnerligen korkat.

Ta t.ex. en rörmokare. När han lagt in sin skåpsinredning, verktyg, gastuber/svets samt alla förbrukningsartiklar i koppar och järn så blir det lätt ett ton extra vikt. Tror då inte att det lilla batteriet räcker många kilometer och därmed kommer rörmokarna åka med en bil som drar 10% mer än vad den borde göra.

Tacka Miljö Partiet, i nästa val.

#13
2019-12-22 18:42

Ja lite kort räckvidd på denna, särskilt fullastad gissar jag. Näe hade nog vart bättre med endast eldrift och 30 verkliga mil räckvidd istället. Hade nog passat många ganska bra.

#14
2019-12-22 20:08

Räknade lite fort på min bil/arbete, jag har lika mycket om inte mer prylar i skåpet som en rörmokare. Jag åker allt från 0 till 107 mil på en dag, men snittet är 15,5 mil per dag. Och bilen drar som tidigare sagt 0,8.

#15
2019-12-23 07:58

Bilen blir osäljbar utan hybrid linan, en direkt följd av skattereglerna. Rent miljömässigt blir det dock inte mycket till vinst skulle jag tro.

#16
2019-12-23 11:38

@Styggavargen
Precis! Rent miljömässigt blir det nog dessutom tvärtom, om man räknar in de utsläpp som den extra drivlinan orsakat vid tillverkning (och vid eventuell återvinning) samt vid drift när den släpas runt. Ganska sjuka regler våra politiker har utsatt oss för, eller hur? Skattefinansierat, med våra surt förvärvade pengar, tillika.
Dessutom laddas den säker inte heller - undersökningar har ju visat att det är lite si och så med det. Folk i svängen tenderar att göra det som är enklast och går fortast.

.

#17
2019-12-23 11:06

Beror ju helt på körmönster. Kan man köra kanske 1/3 av milen på el är det ju en stor vinst. Skatten utgår ju ifrån wltp, vet någon vilken andel elektriskt som används där?

#18
2019-12-23 14:40

Hmmm...svårt att göra skattereglerna för denna typ av drivlina. Som sagt, helt till användaren av bilen och körmönster som kommer att i högsta grad avgöra utsläppen. Bilen kan vara miljövänlig...eller väldigt skitig med höga utsläpp.

#19
2019-12-23 16:14

@Styggavargen
Tvärtom är det skattereglerna (EU:s skatteregler på genomsnittliga utsläpp) som har fött fram denna avart till drivlina, och mycket annan galenskap, tillika.

.

#20
2019-12-26 10:17

Klabbe:
Här kommer info om WLTP beräkningen:

http://wltpfakta.se/vad-ar-wltp-och-hur-fungerar-det/

#21
2019-12-27 22:09

Jag tycker också att det "enda rätta" vore att kombinera en dieselmotor med eldrift som tex Mercedes med några till gör.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.