Bild
Nästa artikel
Designteamets mål var att bygga ”den snyggaste bil du någonsin ägt” och formen ska vara både atletisk och kramgo.
Designteamets mål var att bygga ”den snyggaste bil du någonsin ägt” och formen ska vara både atletisk och kramgo.

Provkörning: Ford Puma (2020)

Provkörning

Ford Puma är en ny högbyggd småbil som erbjuder stor körglädje och rimlig bensinförbrukning tack vare ett 48-volts hybridsystem. Men en detalj drar ned betyget ordentligt.

B-suv kallas biltypen som just nu slår alla försäljningsrekord. Kunderna kommer från småbilar som vill sitta högre och även från den lite större Golf-klassen där man tycker sig inte längre behöva en så stor bil. 

Den ursprungliga Ford Puma var en liten ärtig sportcoupé, byggd på Fiesta-bas och som såldes under åren 1997–2001. Nya Puma är också baserad på Fiesta men där slutar likheterna. Coupékarossen har fått lämna plats för en betydligt mer praktisk suvliknande skapelse. Sitthöjden är 60 mm högre än i Fiesta. 

Under huven på vår provbil sitter en trecylindrig, mjölkpaketsstor, bensindriven turbomotor som kombinerats med ett 48 volts mildhybridsystem och resultatet är över förväntan. Eldriften kan inte själv driva bilen men hjälper till och stöttar med extra kraft i det lägre varvtalsområdet där den lilla bensinsnurran är lite tunn. I provbilen är motorn kopplad till en manuell sexväxlad låda med vettig stegning och okej känsla. 

Den här motorn har fått en rad utmärkelser genom åren och även vi har hyllat dess glada och positiva karaktär. Däremot har vi aldrig fått den att gå särskilt snålt, men förhoppningsvis har hybridsystemet lyckats dämpa dess förbrukning.

Under vår provtur hamnade vi långt över 0,7 liter bensin per mil men då körde vi förmodligen också lite hårdare än vad man gör till vardags. 

1. Bra förarmiljö med tydliga instrument, lättavläst infotainmentskärm och riktiga reglage för klimatanläggningen. 2. Spoiler över bakrutan och diffuser under bakstammen ska sänka luftmotståndet. 3. Under bagagerumsgolvet ligger en vattentålig förvaringslåda av plast. 4. Baksätet räcker för två vuxna utan att kännas slösande stort.
1. Bra förarmiljö med tydliga instrument, lättavläst infotainmentskärm och riktiga reglage för klimatanläggningen. 2. Spoiler över bakrutan och diffuser under bakstammen ska sänka luftmotståndet. 3. Under bagagerumsgolvet ligger en vattentålig förvaringslåda av plast. 4. Baksätet räcker för två vuxna utan att kännas slösande stort.

På slingrande små asfaltsvägar trivs Puma alldeles utmärkt. Styrningen ger fin precision utan att kännas nervös och bilen känns lätt i steget och byter snabbt riktning när föraren önskar. De små krokvägarna avslöjar dock en brist. I trånga vänsterkurvor måste föraren vagga som en uggla för att försöka se runt de skrymmande vindrutestolparna.

Provbilarna är i utförande ST-Line med extra fast fjädring och stora hjul med däck i dimensionen 225/40-19. Utförandet må vara bra för körupplevelsen men åkkomforten blir kraftigt lidande och bilen stöter hårt i alla ojämnheter. Förmodligen är Puma betydligt trevligare att åka i med standardfjädringen och mer rimliga däckdimensioner. Det här är trots allt ingen sportbil!   

Förarmiljön är utmärkt. Huvudinstrumenten återfinns i en 12,3 tum stor digitalskärm som ändrar utseende utifrån vilket körläge man valt. Infotainmentskärmen är en åtta tum stor pekskärm som är högt placerad så föraren inte behöver flytta blicken långt från vägen för att kunna se den. Tyvärr ger skärmen en hel del reflexer om solen står fel. 

»Det är litiumjonbatteriet som stjäl plats.«

Ford har behållit en rad fysiska knappar för såväl klimatanläggning som medie-systemet vilket underlättar handhavandet för ovana. Såväl ratt som förarstol har god justeringsmån, vilket underlättar för att hitta en bra körställning.

Framstolarna är hårt stoppad och ganska trånga. Även baksätet är förhållandevis fast. Textilklädseln erbjuder en värdefull finess. Den är löstagbar och går att tvätta i maskin. Såväl barnfamiljer som andra som vill hålla sin bil fräsch, kommer att uppskatta den möjligheten.    

En annan smart nyhet hittar vi i bagageutrymmet. Ford Megabox kallar man den uttagbara plastlåda som sitter under bagagerumsgolvet och är tänkt för förvaring av allehanda ting som är för våta eller smutsiga att lägga i det vanliga bagageutrymmet. Lådan har ett hål i botten så den kan tömmas på slask och blir därmed också enkel att spola ur. Hybridversionerna tappar dock drygt 50 liter bagageutrymme jämfört med varianterna utan hybriddrift. Det är litiumjonbatteriet som stjäl plats.

Plus: Körglädje, motor, förarmiljö, säkerhetssystem.

Minus: Stötig, trånga stolar, dålig sikt. 

Vad nytt? Ny högbent småbil baserad på Fiesta.

För vem? Aktiva pensionärer!    

B-suv kallas biltypen som just nu slår alla försäljningsrekord. Kunderna kommer från småbilar som vill sitta högre och även från den lite större Golf-klassen där man tycker sig inte längre behöva en så stor bil. 

Den ursprungliga Ford Puma var en liten ärtig sportcoupé, byggd på Fiesta-bas och som såldes under åren 1997–2001. Nya Puma är också baserad på Fiesta men där slutar likheterna. Coupékarossen har fått lämna plats för en betydligt mer praktisk suvliknande skapelse. Sitthöjden är 60 mm högre än i Fiesta. 

Under huven på vår provbil sitter en trecylindrig, mjölkpaketsstor, bensindriven turbomotor som kombinerats med e

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hk ST-Line X

PRIS, FRÅN KR: 251 900.

SVENSK LANSERING: Februari.  

MÅTT, CM: L 421/B 181/H 156.

BAGAGEVOLYM, L: 401–1 161.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 280.

MAX DRAGVIKT, KG: 1 100.

MOTOR: Trecylindrig bensinturbo. Volym 999 cm3. Max effekt: 155 hk vid 6 000 v/min. 11,5 kW remdriven startgenerator. Max vridmoment: 240 Nm från 2 500 v/min. 

KRAFTÖVERFÖRING: Tvärställd motor. 6-växlad manuell växellåda. (7-växlad dubbelkopplingslåda tillgänglig från maj.) Framhjulsdrift. 

PRESTANDA: Toppfart: 205 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,0 s. 

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 5,5 l/100 km. CO2-utsläpp: 126 g/km.

KONKURRENTER: Renault Captur, Nissan Juke, Peugeot 2008, VW T-Cross, Mercedes GLA. 

Kommentarer

#1
2020-02-10 10:03

Jag blir lite förundrad över sådana här bilar, den kommer förmodligen att köpas främst av dessa som vill ha en högre bil som är bekväm att ta sig i och ur och då är det ju märkligt att den förses med hård stoppning i trånga stolar och extra fast fjädring och stora hjul med breda tunna däck!
Den kommer att köras av de som värdesätter komfort, vill man ha en bil för aktiv körning köper man väl en annan biltyp.
När ska vi slippa den här fåniga fixeringen vid "Sport" och istället få en satsning på komfort?
Tyvärr är det här en fånig trend som Ford inte är ensamma om, det är flera märken som har samma korkade sammansättning!

#2
2020-02-10 10:52

ViB klagar alltid på sportchassi, stora fälgar och lågprofildäck som varande negativt för komfort och vägljud. Märkligt då att bilfirmorna lånar ut sådana modeller för provkörning och tester. De borde känna till Vi Bilägares inställning till sportighet och "rolighet."

#3
2020-02-10 16:29

@40-talisten, jag håller med där, men det är en märklig trend att alla bilar ska vara sportiga, även de som bör vara komfortabla!
Den som vill ha en sportig bil köper väl inte en SUV!

#4
2020-02-11 14:02

Ford är dåligt rostskyddad nu för tiden. Dessutom drar den mycket bränsle för en modern småbil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.