Bild
Nästa artikel
Provkörning

Provkörning: Ford Mustang (2018)

Publicerad 13 maj 2018 (uppdaterad 13 maj 2018)
Muskelmassa. Ford Mustang har blivit en storsäljare i Europa.
Lätt facelift och flera tekniska nyheter för sjätte generationens Mustang – en urstark och ändå snäll sportbil med brett anslag.
Sedan Ford i samband med en rejäl förändring av modellen beslöt sig för att satsa på Mustang i Europa 2015 blev den vår världsdels mest sålda sportiga bil. Drygt 33 000 exemplar rullar sedan dess på vår kontinent.

Den modifierade 2018/19 års modell beräknas säljas i 500–600 exemplar i Sverige per år och populariteten är inget konstig alls. Förutom att Mustang är ett av världens mest kända varumärken är bilen snudd på ett fynd. Inte bara en allmänt kul uppenbarelse med motor och muskler utan också en klart duglig körupplevelse även för den med höga krav.

Front och bakparti har slipats till, interiören har bättre materialkänsla och nya stolar, V8-motorn har något ökad volym, större effekt och flera nya detaljer (oljetråg av lätt plast till exempel). V6-motorn på 3,7 liter har slopats och den fyrcylindriga med turbo har sänkt (!) effekt från 315 hk till 290, samtidigt bättre vridmoment. Förarmiljön kan förses med en 12-tums informationsskärm där de fem olika körprogrammen har sin egen visning. Nya körläget ”drag mode” värmer bakdäcken (spinner loss dem) för snabbare start (”at dedicated drag strips” enligt pressmaterialet).

"De feta däcken biter ända tills man enkelt vill bryta ut bilen i bakvagnssladd."

Stötdämpare med ”elektromagnetiskt” styrd hårdhet är extrautrustning, liksom olika prisvärda ”custompaket”. Avgasljudet kan justeras, bland annat med ”Quiet mode” för grannsämjans skull. Åtskilliga krocksäkerhetsdetaljer har lagts till för att mildra det nesliga resultatet i Euro NCAP för några år sedan (två stjärnor). Den nya automatlådan med tio växlar arbetar snabbt och effektivt för att ge mesta möjliga fart och minsta möjliga törst (nåja!). I något av sportlägena åtföljs dock skiftena av syntetiska, ”tuffa” ljudpuffar som åtminstone jag tycker blir tramsiga i längden.

Väghållningen är utmärkt. Hjulupphängningarna står inte efter någon mer utpräglad sportvagns och de feta däcken biter ända tills man enkelt vill bryta ut bilen i bakvagnssladd. Fjädringen känns allroundkunnig, karossen kränger inte mycket och åkkomforten är klart anständig. Jag hade önskat mig en mer konsekvent styrkänsla. Nu löper ratten väldigt lätt kring mittläget, sedan markant trögare. Det hämmar precisionen.

Vill man klara sig undan den kraftigt höjda skatten (upp till 21 000 kronor) första åren gäller det att komma åt en av de cirka 75 bilar som registreras före 1 juli. Det kan bli svårt, suget efter en Mustang är stort. Inte konstigt!

Diskutera: Vad tycker du om Ford Mustang?
 
Ford Mustang Fastback GT 5,0

Pris, från kr: 486 500.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 478/B 192/H 138. bagagevolym, l: 408.
Tjänstevikt, kg: 1 831.
Motor: Längsmonterad 8-cylindrig V, två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Volym 5 038 cm3. Max effekt 450 hk (331 kW) vid 7 000 v/min. Max vridmoment 529 Nm vid 4 600 v/min.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, diffbroms, tioväxlad automatlåda alt. sexväxlad manuell.
Prestanda: Toppfart 249 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 4,3 s.
Deklarerad förbrukning: 12,1 l/100 km. CO2-utsläpp: 270 g/km.
Konkurrenter: Chevrolet Camaro, Dodge Challenger, Jaguar F-Type, Porsche 718 Cayman.

Plus: Kul körupplevelse, motor, utrustning, åkkomfort, pris.
Minus: Något inkonsekvent styrning.

Vad nytt? Ökad effekt, fler växlar, mer utrustning, kosmetik.
För vem? Sportbilsälskare med smak för traditionell USA-stil. 

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.