Bild
Nästa artikel
Emblemet på framdörrarna röjer hybridversionen av Mondeo. Kombikarossen är ett tillskott till utbudet.

Provkörning: Ford Mondeo Hybrid Kombi (2019)

Provkörning

Ford Mondeo med hybriddrift à la Toyota gör inte mycket väsen av sig men finns nu som kombi. En bekväm, hyfsat bränslesnål kompromiss.

Jag ska villigt erkänna att jag inte hade tagit reda på ett smack om den här bilen innan jag tog över dess ratt från en kollega. ”Hybrid” tänkte jag efter att ha sett emblemet på förardörren och började grunna på hur och var jag skulle ladda kärran över natten.

Tji fick jag, det visade sig alltså vara en elhybrid av, från handhavandesynpunkt, allra enklaste sort – samma sort som Toyotas ”elhybridbilar”. Detta sagt som något positivt. Det finns ingen laddsladd att böka med, ingen laddlucka som trilskas, bara ett system som automatiskt låter eldriften träda in/stötta vid tillfälle/behov och som regenererar sig själv utan minsta förarinblandning.

Ford har till och med, liksom Toyota, anammat idén med så kallad Atkinsoncykel för förbränningen för att få snålare motorgång (insugsventilerna står öppna en millisekund in i kompressionsfasen). Precis som i Toyota fungerar motoringreppen och den steglösa automatlådan snudd på sömlöst tillsammans och gör Mondeo till en bekväm, enkel bil att köra i största allmänhet. Systemet känns mer harmoniskt och ”mjukare” än alternativet dieselbil.

"Bilen som sådan är ju ”long in the tooth” som engelsmännen säger; bra gammal. En dödssynd i marknadens ögon."

Lägg därtill en effektiv ljudisolering, mestadels bra reglage (delvis reviderad instrumentpanel jämfört med tidigare) och generösa utrymmen för de åkande – fram tonar en behaglig figur med betoning på komfort. Att kombikarossen tillkommit är ett extra plus. Visserligen inkräktar hybridbatteriet i bakvagnen på lastutrymmets höjd men det finns fortfarande ganska gott om plats för bagage.

Förbrukningen anges till 4,9 l/100 km enligt WLTP-normen. Den var jag aldrig i närheten av, snarare hamnade min siffra runt 6,0. Det får ändå sägas vara ganska bra för en stor och tung (drygt 1,8 ton) familjekombi som ställer upp på det mesta och som har fullt tillräckliga om än inte anmärkningsvärda fartresurser. Drygt 400 000 kronor är grundpriset för Titaniumversionen, klart anständigt i jämförelse med exempelvis Volkswagen Passat GTE.

Kruxet är att Ford Mondeo som helhet ändå inte har samma attraktion, vare sig för privatköpare eller företag. Bilen som sådan är ju ”long in the tooth” som engelsmännen säger; bra gammal. En dödssynd i marknadens ögon.

Då hjälper det inte med aldrig så många goda och hyfsade egenskaper – men jag tycker ändå att den här bilen är värd en titt.

Diskutera: Vad tycker du om Ford Mondeo Kombi Hybrid?

Ford Mondeo 2,0 HEV Kombi

Pris, från kr: 409 750.
Svensk lansering: Nu.
Mått, cm: L 487/B 185/H 152.
Bagagevolym, l: 403/1 508.
Tjänstevikt, kg: 1 830.
Motor: Tvärställd rak fyrcylindrig bensinmotor på 140 hk i kombination med elmotor på 48 hk. Systemeffekt 187 hk, max vridmoment 300 Nm. Batterikapacitet 1,4 kWh.
Kraftöverföring: Steglös automatlåda, framhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 187 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,2 s.
Deklarerad förbrukning: Blandad körning WLTP 4,9 l/100 km. CO2-utsläpp: 139 g/km.
Konkurrenter: VW Passat GTE och Kia Optima SW Plug-In Hybrid.

Plus: Smidig att köra, tyst, bra utrymmen för de åkande.
Minus: Något oöverskådlig kaross. 

Vad nytt? Hybridversionen av Mondeo nu också som kombi.
För vem? Hybridförare som inte vill ha en Toyota.

Kommentarer

#1
2019-09-22 10:32

Oj, vilket rejält ful och skrymmande installation av batterierna i bagageutrymmet. Där har ju Toyota lyckats bra mkt bättre.
Känns mer som en akutlösning för att kränga några fler bilar och försöka framstå som miljövänligare.

För 50kakor till så får man en Passat GTE som är jag upplever som betydligt mer modern och kompetent. PHEV kärrorna lär säkerligen inbringa mer den dagen det är dags attt sälja

#2
2019-09-22 11:07

Inte ens 50 kakor till väl, efter avdrag för bonus på Passaten? Och Superb PHEV ligger litet lägre i pris, så efter bonus blir den kanske t o m billigare än Mondeon. Det ser tufft ut för Mondeon!

#3
2019-09-22 11:41

Du får en Octavia på samma förbrukning, lastar antagligen mer, så varför krångla till det? Sänk vikten på bilen gör mer nytta än att göra hybrid som marginellt minskar utsläppen.

#4
2019-09-22 13:09

Totalkostnaden jämfört med en Passat GTE lär inte göra Fordägaren glad. Finns Ford fortfarande på den svenska marknaden?

#5
2019-09-22 13:16

Finare och driftsäkrare än sminkade skodan

#6
1
2019-09-22 13:33

Hybrid i sin "allra enklaste sort" är absolut inte Toyotas hybrider, uttalandet visar på total okunskap i ämnet. Allra enklaste sort av hybriddrift är sådana där batteriet laddas med sladd och när detta är urladdat blir bilen en vanlig bensin- eller dieselbil utan låg bränsleförbrukning. Sånt finns exempel på. Påstår snarare att Toyotas lösning är den mest fulländade, effektiva och tillförlitliga hybridlinan förutom att den är originalet, med eller utan laddsladd. Troligen är det den upplevda enkelheten i körupplevelsen kombinerad med Toyotas höga kvalitet utan besvärande teknikstrul som lurar artikelförfattaren.

#7
2019-09-22 13:53

1,
Vilka exempel finns på laddhybrider som är likvärdig med en vanlig diesel eller bensinbil?
Jag påstår att det är ett felaktigt påstående.

#8
2019-09-22 14:07

Kör 0.47 på långresor, 0,52 på dagspendlingen i snitt med min diesel.
Kör på BHVO100. Utan batterier, marginella fossila utsläpp.
Hybrid = Lurad. Fattar inte att man väljer en sån lösning.
Jag förstår ju deras resonemang, men det är ju vrickat.
"Jag kör mestadels på el, därför startar jag nästan aldrig bensinmotorn".
"Ibland åker vi till fjällen, så då är det bra".

Visst. Men du har ju för i bövelen betalt för en drivlina du aldrig använder?
Du ska ju likförbannat serva den?
Och ska du åka långt några gånger om året kan du väl lika gärna stanna och ladda då?

#9
2019-09-22 14:55

Plugin-hybrid är bättre, då kan man åtminstone kapa 0,2-0,4 liter/mil beroende på körmönster.

#10
2019-09-22 16:14

Bränsleförbrukning är inte allt på en bil, men jag har ett snitt på 0,3 över 9500 mil. Det tycker jag är ok.

#11
2019-09-22 16:59

Ne, om man nu envisas med hybridlösningar så tror jag isåfall mer på plug-in.

Men, det finns egentligen ingen anledning att välja bort en snål diesel i samma storleksklass mot denna.

#12
2019-09-22 19:32

Den här bilen sammanfattar väl ganska bra Fords problem. Man bygger en bil som är skapligt jämförbar med andra och så har man inte vett att få den att sticka ut. Detta ser bara ut som en Ford-kombi i mängden och alla köpare kommer att gå förbi skyltfönstret utan att se den.

#13
2019-09-22 20:35

En kombi där lastgolvet är 1dm högre än backluckan och bilen i sig drar mer än en vanlig snål bensinare.
Hur kan man ens komma på tanken och vem köper en sådan bil?

Se och lär av phev Superben.
Bättre på allt.

#14
2019-09-22 20:40

En väldigt komfortabel och bekväm bil. men jag tror att den konventionella dieseln ger mer för pengarna. Den här typen av bilar är mest ett spel för galleriet.

#15
2019-09-22 20:55

Ford är väl nya på hybrid tekniken, och kan inte så bra än så länge. Jag menar, de säljer väl mest SUV och Pickup utan en tanke på miljön... och så här fem i tolv, är modellen helt enkelt inte så bra som det borde vara.

#16
2019-09-23 02:33

Vargen, Ford har länge haft hybrider på den amerikanska marknaden. De kan tekniken. Ford Explorer är en SUV hybrid de haft länge t ex. Idag har de även plug-in hybrider. Ford har tekniken och kunnandet. Det är bara märkligt att de dröjer i Europa.

#17
2019-09-23 08:24

Med tanke på Fords låga marknadsandel i Sverige, samt den dåligt utförda batteriinstallationen, så lär denna hybrid bli en väldigt udda fågel.

#18
2019-09-23 11:56

Raphael, de modeller du pratar om finns ej här och är stora modeller där hybrid kanske kan göra lite skillnad. Min generella inställning mot hybrid (ej plug-in), är att det sällan lönar sig. Toyota skryter mest att skatten blir låg på en SUV hybrid..men verkligen då har bilen höga utsläpp.

#19
2019-09-25 08:34

Här är ett svar till signaturen "1" från Calle Carlquist:
Hej "1"! Om du läser artikeln en gång till ser du att jag inte med ett ord yttrat mig om hur avancerad hybridkonstruktionen är i vare sig Toyota eller Ford. Jag skrev: "... det visade sig alltså vara en elhybrid av, från handhavandesynpunkt, allra enklaste sort – samma sort som Toyotas ”elhybridbilar”. Detta sagt som något positivt."
Hur du kunde få det stycket till att jag har "total okunskap i ämnet" övergår däremot mitt förstånd.

#20
2019-09-25 16:47

Styggavargen: Du har inte riktigt koll på hur en "riktig" hybrid som denna eller Toyotas funkar eller?
I stadstrafik kan det vara grotesk skillnad i bensinförbrukning på en hybrid och en vanlig bensin/diesel. Men om du bara testar den genom att ställa farthållaren på något och köra ett par mil lands/motorväg så kommer du givetvis inte att se någon större skillnad eftersom elmotorn inte arbetar nånting alls då. Det är vid start/stopp/inbromsning/acceleration som elmotorn gör ett mycket bättre jobb än bensinmotorn.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.