Bild
Nästa artikel
19-tumsfälgar, röda bromsok, ordentlig takspoiler, något justerad stötfångare bak och ett försiktigt kjolpaket avslöjar ST-versionen.

Provkörning: Ford Focus ST (2019)

Provkörning

Fjärde generationens Ford Focus har klivit i träningskläderna. Möter nya Focus ST GTI-skolans fyra behörighetskrav?

Är den snabb? Noll till 100 km/tim på 5,7 sekunder och en toppfart begränsad till 250 km/tim. Snabb – absolut! 2,3-litersfyran är en utveckling av den motor som bland annat används i Mustang och tidigare generation Focus RS. Effekten är 280 hästkrafter med ett vridmoment på 420 Nm. Det finns ett dieselalternativ på 190 hästkrafter.

Oavsett motorval gäller sexväxlad manuell låda. Växellådorna i 80-talets sportfordar var sköra som engångskameror från Krakow, i ST övertygar lådan med exakta slag och behaglig tyngd. Den elektroniskt kontrollerade differentialbromsen från Borg-Warner förvandlar regnhal fransk asfalt till räls. Drivgreppet från Michelindäcken är osannolikt bra. ”Performance pack” ger funktioner som automatisk mellangas vid nedväxling och kamerastyrda stötdämpare. Ett givet gränsande till obligatoriskt tillval för 4 000 kronor.

"Antisladdsystemet tillåter glädjepirrande överstyrning i välavvägd mängd för att inte övergå i skräck."

Är den kul? Tveklöst. Vanliga Focus är en trevlig körupplevelse, i ST har Ford lättat på körglädjekranen ytterligare. Bilen styr villigt in i kurvorna, ett gasuppsläpp och antisladdsystemet tillåter glädjepirrande överstyrning i välavvägd mängd för att inte övergå i skräck. Styrningen är 20 procent snabbare jämfört med Focus. Hård acceleration på låg växel ger vissa kraftreaktioner i ratten. Ford menar att de kan filtrera bort beteendet men att det skulle påverka vägkänslan negativt. På tal om känsla:  bromsservot är elektriskt, fördelen är ett jämnt bromstryck oavsett temperatur.

Röda instrumentnålar och tillplattad ratt är unikt för ST.

Fungerar den i vardagen? Ja. Är halvkombin för liten ger ett tillägg på 6 000 kronor den praktiska kombikarossen. Stolarna är kraftigt skålade men något bredare än föregående generation. För min kropp var de perfekta. Fjädringen är sänkt med tio millimeter och synnerligen fast. På nyasfalterade franska serpentiner har det ingen betydelse, men när E45:an norr om Vilhelmina bjuder upp till tjälskottsschottis är mer komfortinriktad fjädring att föredra. I körläge ”Sport” stramas fjädringen åt ytterligare samtidigt som motorljudet halkar ned en oktav och avgasknallarna kommer tätare.

Är den prisvärd? Det beror på. Listpriset 359.000 kronor gör ST till ett av klassens dyrare alternativ, men lanseringspriset är satt till 329.900 kronor. Sett till utrustning och prestanda känns det riktigt rimligt.

Diskutera: Vad tycker du om Ford Focus ST?

Ford Focus ST

Pris, från kr: 359 000.
Svensk lansering: September.
Mått cm: L 439/B 185/H 146.
Bagagevolym, l: 375–1 354.
Tjänstevikt, kg: 1 508.
Motor: Fyrcylindrig bensinmotor. Volym 2 261 cm3. Max effekt 280 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 420 Nm vid 3 000 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 6-växlad manuell växellåda, alternativt 7-växlad automatlåda (hösten 2019).
Prestanda: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,7 s.
Deklarerad förbrukning: 7,9 l/100 km. CO2-utsläpp: 179 g/km.
Konkurrenter: Renault Megane RS, Seat Leon Cupra, VW Golf GTI, Peugeot 308 GTI, Skoda Octavia RS, Honda Civic Type R.  
 

Plus: Acceleration, vägegenskaper, vardagsvänlig, dragkroksmöjlighet.
Minus: Hård fjädring, hastighetsbegränsningar.

Vad nytt? En stark motor, styvare fjädersättning och stolar.
För vem? Den som lyssnar på sitt tonårshjärta. 
 

Kommentarer

#1
2019-09-28 10:21

Omodernt och otidsenligt när allt fler satsar på elbilar.

#2
2019-09-28 10:30

Verkar kul!

#3
2019-09-28 10:47

Kanske inte den typiska, vardagliga familjebilen men alla bilar kan ju inte vara sådana. Tycker som Mäkinen att den verkar kul om man nu känner behov av nåt kul i garaget.

#4
2019-09-28 11:14

Vad blir det för fordonsskatt efter årsskiftet på en sådan pjäs? 10.000 kr per år?

#5
2019-09-28 11:16

Saabium - säg det - kanske som på en vanlig Subaru som redan idag kostar typ 6000--7000 kr - kanske mera...

#6
2019-09-28 11:16

Synd bara att man blir stenad av Greta för att man skiter i vilket och bara vill ha roligt i det endaste gudsförgätna livet man fått.

#7
2019-09-28 12:09

Roligt i garaget då väljer man inte nåt nytt shitt.

#8
2019-09-28 14:03

Givetvis så kan man göra roliga elbilar! Vi har ju racingserien Formel E, där bl a DS tävlar, som visar att man kan göra elbilar med fart och prestanda. Flera tillverkare jobbar på prestandaversioner av elbilar.

Greta kommer givetvis inte att stena någon för att man har roligt.

#9
2019-09-28 20:49

Formel E är ju inte en serie som fångar intresset för de snabbaste förarna. Får de chans att köra annat gör de gärna det.

#10
2019-09-28 23:34

Nu går vi mot en värld där bensinbilar inte längre har en plats. Det kommer gälla även biltävlingar.

#11
2019-09-29 00:14

Raphael: Så hårt som du gått över till att predika för elbilar och sågar fossilt, så tar jag för givet att vi snart får läsa om din nyinskaffade elbil?

#12
2019-09-29 08:32

Henrik - eller har Raphaels nymornade intresse för elbilar möjligen nåt med PSAs kommande elbilar att göra ? Vi får väl hoppas att det är ärligt och att hans gamla dieseldrivna Citroen C3 Picasso inom kort avyttras och gör plats för ett eldrivet fordon.

#13
2019-09-29 08:35

Kommer säkert finnas kvar tävlingsbilar rätt länge. Hästsporten är ju fortfarande stor menar jag.

#14
2019-09-29 12:19

Skojar Ford?
En ny, ganska liten, "vanlig" personbil med "Deklarerad förbrukning: 7,9 l/100 km. CO2-utsläpp: 179 g/km."
Vem köper en sådan för 350.000 kr idag?

#15
2019-09-29 12:35

Såna här bilar tillhör snart forntiden. Korkat av Ford att satsa resurser på en sån här bil när man inte har tillstymmelse till eldrift i programmet.

#16
2019-09-29 12:42

Ford har precis presenterat laddhybrider, de har haft Focus electric och kommer att använda VWs MEB-platta framöver.
Ännu så länge är försäljningen av elbilar en bråkdel av avgasbilarna så det är inte dags att sluta tjäna pengar på bilar som denna ännu.

#17
2019-09-29 13:00

Detta är Ford bra på. Den blev till och med snygg den här gången.

#18
2019-09-29 18:09

K_Klabbe, javisst kommer motorsporten finnas kvar, med elmotor. Citroëns chef Linda Jackson sa i mars i år att om det inte blir elektrisk WRC så kommer Citroën att dra sig ur, så hon pressar på för eldriven motorsport. BMW utvecklar eldrivna M-bilar för motorsport osv. Detta är framtiden som kommer allt närmare oss.

#19
2019-09-29 18:11

Mäkinen, utbudet har tidigare varit tunt när det gäller elbilar. Nu lanseras de på bred front inom alla storleksklasser och segment.

#20
2019-09-29 18:29

Så när byter du till eldrivet Raphael? Med tanke på hur du promotat det sista tiden finns det ju absolut inga bortförklaringar varför inte du med kan åka eldrivet?

#21
2019-09-29 20:34

Raphael,
Det dröjer innan de presenterade bilarna finns att köpa och ännu längre till när medelsvensson ser det som ett naturligt val.

#22
2019-09-29 22:32

Mustang med samma motor är ett alternativ om man inte har familj, föredrar bakhjulsdrift och sportigare utseende. Felet med Mustang är bara att den förväntas ha V8 vilket inte drabbar denna bil

#23
2019-09-30 07:33

Mäkinen, flera finns att köpa och beställa redan nu för leverans nästa år. Helt klart ökar försäljning och intresset för elbilar väldigt starkt nu särskilt hos bilintresserade. Jag tror inte en sportmodell är vad Medelsvensson köper, utan där är målgruppen extra bilintresserade. Personer med särskilt bilintresse och med pengar. Som läser biltidningar och bilnyheter och inte kan ha undgått utvecklingen mot eldrivet eftersom det skrivs var och varannan dag om elbilar i motorpressen.

#24
2019-09-30 08:29

Raphael,
De flesta bilintresserade i min bekantskapskrets fnyser bara åt elbilar. För egen del kör jag helst elektriskt, men jag uppfattar inte att andra gör det. Mitt problem just nu är att jag gillar sportiga bilar som ger något till föraren kombinerat med att jag gärna åker tyst. Adderar man sen att prislappen på en Taycan är ganska hög så går det inte ihop.

#25
2019-09-30 09:29

Varför måste man bli extremt oskön, oförstående och katergorisk bara för att man börjat gilla elbilar här? Det finns faktiskt ingen motsvarande elbil idag, i synnerhet inte för det priset och kommer inte göra på många år, kanske tom finns folk som inte föredrar elbilar heller. Tänk om det finns folk som vill ha kul bakom ratten till hyffsat rimliga pengar? Ford har en historia i att vara i topp på chassiesättningar för vardagskul, det kan nog vara en kanonkul bil!

#26
2019-09-30 10:35

Maisch: Nej, det håller jag med om, jag kör elbil men har fortfarande förståelse för att det inte finns elbilar därute för alla än, även om det finns för fler än en del tror redan. Men visst finns det motsvarande elbil mot denna, Model 3 SR+ har bättre prestanda och samma eller troligtvis lägre TCO. Och utan tvekan roligare att köra med sitt direkta vrid och det chassit.

#27
2019-09-30 14:20

Mäkinen,
Jag är övertygad om att Ford hade kunnat ta fram en sportig elbil i C-klassen om de velat de. De har både kunskap och kompetens, och de är ett av världens största företag med enorma resurser till förfogande. Det är bara dåligt att de inte har gjort det.

BMW har en sportversion av sin i3 för den som önskar mer effekt och obekvämare fjädring. Den är billigare än Porsches elbil. Det finns alternativ och fler kommer.

Jag tänker även på begagnatmatknaden, vem ska köpa dessa fossilbilar när förste ägaren vill sälja dem för att köpa elbil? Det finns ett sug på begagnatmarknaden efter elbilar. Det blir väl export till något land i öst som lever på oljeresurser och inte vill ha en omställning till el.

#28
2019-09-30 18:12

Raphael fossilbilar kommer att finnas kvar länge ännu så nog finns de köpare, men vem köper en beg elbil som har något år kvar på garantierna ? Är dom bara att skrota när batterierna är slut.

#29
2019-09-30 19:48

Raphael,
I3s är INTE en sportig bil. Man sitter som på en köksstol i dem.
Ford har haft svårt att få ekonomin att fungera i många år.

#30
2019-10-02 13:06

Måste säga att nya Focus är en snygg bil, såg en klarröd häromdagen och den sticker ut.
Den påminner lite om BMW 1-serien, kanske med uträkning?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.