Bild
Nästa artikel
Provkörning

Provkörning: Ford Fiesta Active (2018)

Publicerad 23 juni 2018 (uppdaterad 25 juni 2018)
Bekant utseende, men plastskoningar runt hjulhus och i nederkant av karossen avslöjar ”Active”.
Ford Fiesta har fått friluftsambitioner och begåvats med plastpaneler runt om och namnet Active. Ett bättre val än vanliga Fiesta?
Marknadens sug efter suvar förefaller outsinligt. Enligt Branschanalysföretaget JATO kommer biltypen att stå för omkring 34 procent av den europeiska nybilsförsäljning år 2020. I kraft av att småbilar i dag tillhör Europas bäst säljande segment förväntas därför mindre suvar dominera försäljningen. 

Fiesta Active följer det klassiska skogsmullereceptet: plast runt hjulhus och karossens nederdel samt stötfångare med ”hasplåtar” i plast. Takreling och modellunika 17-tums aluminiumfälgar rundar av de exteriöra förändringarna. Så när som på nytt mönster på tygklädseln har inredningen lämnats orörd vilket innebär god ergonomin och en föredömligt bra körställning.

Markfrigången är totalt 152 millimeter, det är 18 mer än vanliga Fiesta. Den blygsamma höjningen ger ingen märkbar skillnad i instegshöjd eller överblick. Sannolikt påverkas framkomligheten högst marginellt, men på dåliga vägar ger den extra markfrigången trots allt en höjd säkerhetsmarginal. Fiesta är framhjulsdriven, tyvärr har Ford inte begåvat Active med den mekaniska differentialbroms som finns till Fiesta ST (mer om ST i kommande nummer) men väl ett körläge som anpassar antisladd- och antispinnsystem för sliriga underlag. Alla former av extra skydd för oljetråg och drivlina saknas. För att kompensera karossens högre tyngdpunkt har fjädrar och krängningshämmare gjorts något styvare men utan att för den skull påverka fjädringskomfort eller körglädje negativt.

"Den bottenstarka och påfallande vibrationsfria maskinen passar Fiesta som hand i handske."

Till Sverige kommer Active med två trecylindriga bensinmotorer på 100 eller 140 hästkrafter, dieselalternativen ger 85 respektive 120 hästkrafter. Sexväxlad manuell växellåda är standard men för 12 000 kronor kan 100 hästarsmotorn förses med en sexstegad automatlåda. Provkörningsbilen är utrustad med 140 hästarsmotorn. Den bottenstarka och påfallande vibrationsfria maskinen passar Fiesta som hand i handske. Trots stor effektskillnad skiljer det bara tio Nm i vridmoment ned till den svagare motorn.

Basutrustningen är inte översvallande, köparen gör klokt i att skjuta till 15 000 kronor för ”Pluspaket”. Det ger exempelvis delläderklädsel, klimatanläggning, piggare stereo och navigation. Vidare öppnar paketet upp för lacken ”Silver fox” (5 500 kr). För att få rätt skimmer i den silvergrå kulören lackeras karossen med fyra lager lack mot standardfärgernas två.

Och så till frågan. Är Fiesta Active värd prispåslaget på 11 000 kronor? Konverteringen till en mer frilufsorienterad småbil har inte nämnvärt påverkat Fiestas trivsama egenskaper men inte heller tillfört någon avgörande nyhet. Den ekonomiskt sinnade sparar pengarna, men vem har sagt att man måste vara så förnuftig hela tiden?

Diskutera: Vad tycker du om Ford Fiesta Active?
Ford Fiesta  Active 1,0 T Ecoboost

Pris, från kr: 184 300.
Säljstart: Kan beställas nu. 
Mått, cm: L 407/H 150/ B 176.
Bagagevolym, l: 311–1 093.
Tjänstevikt, kg: 1 241.
Motor: Trecylindrig direktinsprutad besinmotor med turbo. Volym 998 cm3. Max effekt 100 hk vid 4 500 v/min. Max vridmoment 170 Nm vid 1 500–4 000 v/min. 
Kraftöverföring: Tvärställd motor framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda. 6-växlad automat är tillval. 
Prestanda: Toppfart 181 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,0 s.   
Deklarerad förbrukning: 5,0 l/100 km. CO2-utsläpp: 114 g/km.
Konkurrenter: Dacia Sandero Stepway, Citroën C3 Aircross med flera. Hyundai i20 har utgått. 
 

Plus: Tyst, bekväm, trevlig drivlina, hög säkerhet, trevliga motorer.
Minus: Dyr, kan bli törstig.

Vad nytt? Plast runt karossen och högre markfrigång. 
För vem? Den trendkänslige. 
 

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.