Bild
Nästa artikel
Ford Explorer PHEV säljs exklusivt i Europa. En av få sjusitsiga och laddbara suvar på marknaden.
Ford Explorer PHEV säljs exklusivt i Europa. En av få sjusitsiga och laddbara suvar på marknaden.

Provkörning: Ford Explorer Plug-in Hybrid (2020)

Provkörning

Fords amerikanska mellansuv Explorer byggs exklusivt som laddhybrid för Europa. En V6 på tre liter plus eldrift ger 457 svårtyglade hästar och en helelektrisk räckvidd på 4,2 mil.

Att allt är större i USA märks tydligt när Ford nu erbjuder modellen Explorer som laddhybrid i Europa.

På hemmamarknaden klassas suven som mellanklass med sin längd på 5,05 meter. För den som vill ha en fullstor suv erbjuds istället Expedition som mäter 5,60 på längden.

I Sverige kvalar däremot Explorer in i den största suvklassen på marknaden. Ett segment där utbudet av sjusitsiga laddhybrider håller på att växa till sig och allt fler modeller väntas under nästa år. 

Ford Explorer, byggd i Chicago, tas endast in som sjusitsig laddhybrid till Europa. Modellen har något så ovanligt som en bensindriven V6 på tre liter och dubbla turboaggregat.

Tillsammans med en elmotor på 73 kW (100 hk) förvandlas Explorer till en prestandasuv med smått hysteriska 457 hästkrafter och 825 Nm i vridmoment. Satt att hantera all kraft är en tioväxlad automatlåda som Ford har utvecklat tillsammans med General Motors. 

Plus: Laddbar sjusitsig suv med gott om utrymme.

Minus: Prissättning, kritiserad byggkvalitet.

Vad nytt? Helt ny generation av Fords storsäljare Explorer.

För vem? Fordentusiasten som faller för bilens exteriör.    

Under vår provkörning har drivlinan svårt att portionera ut kraften mjukt. Växlingarna sker markant även vid eldrift och en extremt försiktig gasfot krävs för att kunna framföra fordonet städat.

Varför Ford väljer att lansera en laddbar monstertruck i Europa framstår som en gåta när mer passande drivlinor redan erbjuds i USA. Instegsmodellen på hemmamarknaden har en rak turboladdad fyra på 2,3 liter med 305 hk som hade varit ett bättre alternativ, ännu hellre typgodkänd för E85.

Laddhybriden säljs inte i USA men instegspriset på drygt 300 000 kronor, med dagens dollarkurs, förklarar mycket av den kritiserade byggkvalitén. I Sverige kostar laddhybriden 820 000 kronor vilket skapar förväntningar som är svåra att infria. 

När vi testar bilens fyrhjulsdrift på lågfriktionsrullar är dock resultatet klart bättre än genomsnittet. Även dragvikten på 2,5 ton imponerar för modellen som har en uppmätt bensinförbrukning på låga 3,1 l/100 km enligt WLTP-cykeln.

Tyvärr möts vi av samma grova och plastiga inredning som känns igen från betydligt billigare Fordmodeller. Läderklädseln i vår testbil är märkbart trött efter endast 400 mil och det krävs en stor Fordentusiast för att motivera det höga priset. 

Bilens vräkiga yttre går mot strömmen men kan tilltala småföretagare som får nedsatt förmånsvärde, en miljörabatt som tas bort vid årsskiftet. Modellens trumfkort är hög utrustningsnivå, välisolerad kupé och gott om benutrymme för sju vuxna personer. Hittills har det räckt för att sälja strax över hundra bilar i Sverige. 

Mellanradens mittsäte går inte att skjuta i längsled. En eftergift för att få plats med batteriet på 13,6 kWh.
Mellanradens mittsäte går inte att skjuta i längsled. En eftergift för att få plats med batteriet på 13,6 kWh.
Den tioväxlade automatlådan har trots alla steg svårt att portionera ut alla hästkrafter utan ryckighet.
Den tioväxlade automatlådan har trots alla steg svårt att portionera ut alla hästkrafter utan ryckighet.
Fakta Ford Explorer Plug-In Hybrid ST-Line

Pris, från kr: 820 000.

Svensk lansering: Säljs nu.  

Mått, cm: L 501/B 200/H 178.

Bagaevolym, l: 330–2 274.

Tjänstevikt, kg: 2 639.

Max Dragvikt, kg: 2 500.

Motor: V6, direktinsprutad bensinmotor med dubbelturbo. Volym 2 956 cm3. Max effekt 358 hk. Elmotor 75 kW (100 hk). Max systemeffekt 458 hk vid 5 750 varv/min. Max systemvridmoment 840 Nm vid 2 500 varv/min. Litiumjon-batteri på 13,6 kWh. Laddkapacitet (AC) 3,5 kW. Laddtid (230 V) 6 tim, laddbox 4 tim. 

Kraftöverföring: Tioväxlad automatlåda, fyrhjulsdrift.

Prestanda: Toppfart 230 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 6,0 s. 

Deklarerad förbrukning:
3,1 l/100 km. CO2-utsläpp: 71 g/km. Elförbrukning: 21,5 kWh/100 km.

Konkurrenter: Volvo XC90 Recharge, BMW X5 45e, DS 7 Crossback E-Tense, Audi Q7 TFSI e. 

Att allt är större i USA märks tydligt när Ford nu erbjuder modellen Explorer som laddhybrid i Europa.

På hemmamarknaden klassas suven som mellanklass med sin längd på 5,05 meter. För den som vill ha en fullstor suv erbjuds istället Expedition som mäter 5,60 på längden.

I Sverige kvalar däremot Explorer in i den största suvklassen på marknaden. Ett segment där utbudet av sjusitsiga laddhybrider håller på att växa till sig och allt fler modeller väntas under nästa år. 

Ford Explorer, byggd i Chicago, tas endast in som sjusitsig laddhybrid till Europa. Modellen har något så ovanligt som en bensindriven V6 på tre liter

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-11-13 10:15

Hujja, 2,7 ton..hur beter sig denna modell vid en undanmanöver?

#2
2020-11-13 17:02

Man får lite distans till begreppet SUV, när man ser denna som klassas som en mellanklassare i USA. Då kommer våra små Europeiska SUV:ar i en helt annan dager, de är mer Crossover.

#3
2020-11-13 17:34

Billigt byggd Ford tydligen.

#4
2020-11-13 19:32

Jag var otroligt positivt inställd till denna som förmånsbil eftersom jag nästintill bara behöver förhålla mig till förmånsvärdet.
Trevlig bil att köra men kvalitén på interiören är om möjligt sämre än Tesla. Och bensinförbrukningen låg på 1,5l/m efter 30 min blandad körning där bilen gått på el de första 10 minuterna.
+sköna stolar
+mjukt fint chassi
+bra utrymmen
+bra stereo
Mega-minus för bensinförbrukningen
-interiör kvalitet

#5
2020-11-14 07:27

Vem har verkligen behov av denna dunderklump? Möjligen för en stor familj som behöver 7 platser, men då finns minibussar som är snällare mot miljön och andra trafikanter.

#6
2020-11-14 15:17

En Sharan har väl nästan hälften i energiförbrukning, ett mycket vettigare val. Varför säljs inte fler MPV modeller? Eller vad är meningen med dessa ineffektiva större SUV modeller?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.