Bild
Nästa artikel
Fiat 500 – en tonåring med oförändrad hy.
Fiat 500 – en tonåring med oförändrad hy.

Provkörning: Fiat 500 Hybrid (2020)

Provkörning

Fiats storsäljande evergreen förses med hybridteknik i väntan på en helt elektrisk, ny 500-generation.

Fiat 500 är ett fenomen, både den minimala svansmotorversionen från 1957 och den återuppståndna, Pandabaserade modell som föddes 50 år senare och som alltjämt tuffar på med märkligt oförändrad hy in i tonåren.

Det har sålts nästan 3,5 miljoner exemplar sedan 2007. En förklaring till framgången – förutom den ”söta” designen – finns i de drygt 30 olika specialversioner som med jämna mellanrum tillrat ut till modemedvetnas lockelse. Har någon samlat allihop?!

Senast ut är mildhybridmodellen som, tillsammans med syskonet Panda Hybrid, inte bara är Fiats utan hela FCA-koncernens första steg på väg mot elektrifiering av floran. Fiat har nyligen visat upp en helt ny, helt eldriven 500, en bil som kommer hit sent i höst. 

Provkörningen gäller den topputrustade ”Launch Edition”. Den nya trecylindriga motorn (Firefly kallad) på en liters volym och två ventiler per cylinder kompletteras av en 12-volts BSG-generator (bältesdriven startmotorgenerator) placerad direkt på motorn. Systemet återvinner energi vid inbromsning och retardation och lagrar denna i ett batteri på 11 Ah.

En liten elmotor på 3,6 kW ger ett krafttillskott under acceleration. Maxeffekten är 70 hk och växellådan är en ny sexväxlad manuell. Paketet är placerat 45 millimeter lägre än tidigare.

Det kan jag faktiskt förnimma, normala 500-versioner har hittills haft en ganska död vägkontakt (förstärkt av en styrning utan feedback) men i hybridversionen finns mer närvaro – välkommet.

Bensintrean gör ett bra jobb – men hur snål är den egentligen?
Bensintrean gör ett bra jobb – men hur snål är den egentligen?
500 och Panda är först i Fiats satsning på ”eldrift”.
500 och Panda är först i Fiats satsning på ”eldrift”.

En udda finess är att bilen i stadstrafik under 30 km/tim kan ”segla” på tomgång med motorn avslagen, utan att luftkonditionering, servostyrning etc. slutar att fungera men det krävs att friläge först läggs i. Vinst? Tja …

Provkörningen sker i Bolognas gamla stadskärna. Bilens format och smidiga hantering är på mammas gator, en kollega och jag pilar snabbt fram i de trängsta passager. Styrningens lättgående cityläge och den smidiga växellådan bidrar, liksom god sikt och rapp gasreaktion. Det är lätt att känna sig ”italiensk” i körstilen.

Provbilen har dubbfria vinterdäck av kontinental typ, ett ovanligt val minsann. De förvärrar komfortkaraktären, men även bilen i sig går orimligt hårt över de uråldriga gatubeläggningarna. Det slår och slamrar, färden blir svårt hoppig.

I faktiska siffror är 500 Hybrid inte särskilt snabb men den känns så. Hur många droppar sparas? Fiat talar om 20 procent lägre förbrukning än den tvåcylindriga 1,2-modellen på 69 hk (och hela 30 procents minskning för Panda).

Det tror jag när jag ser det. Att spara så mycket i en redan så liten motorvolym bara med denna hybridteknik låter närmast omöjligt. Under presentationen redovisar Fiat dessutom förbrukning enligt NEDC2, inte enligt nu gällande norm WLTP. Den senare visar sig vara 5,3 l/100 km.

Mild hybrid förvisso, men en rätt kul bil.

Plus: Smidig att köra, bättre vägkänsla än tidigare, trevlig finish.

Minus: Stötig fjädring, osäker bränslebesparing.

Vad nytt? Mildhybridversion av Fiats storsäljare.

För vem? Stilsuget cityfolk.    

Fiat 500 är ett fenomen, både den minimala svansmotorversionen från 1957 och den återuppståndna, Pandabaserade modell som föddes 50 år senare och som alltjämt tuffar på med märkligt oförändrad hy in i tonåren.

Det har sålts nästan 3,5 miljoner exemplar sedan 2007. En förklaring till framgången – förutom den ”söta” designen – finns i de drygt 30 olika specialversioner som med jämna mellanrum tillrat ut till modemedvetnas lockelse. Har någon samlat allihop?!

Senast ut är mildhybridmodellen som, tillsammans med syskonet Panda Hybrid, inte bara är Fiats utan hela FCA-koncernens första steg på väg mot elektrifiering av floran. F

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

FAKTA Fiat 500 Hybrid Launch Edition

PRIS, FRÅN KR: 146 900 (version ”Pop”), provbilen 176 900.

SVENSK LANSERING: Mars 2020.  

MÅTT, CM: L 357/B 163/H 149.

bagagevolym, l: 185.

TJÄNSTEVIKT, KG: Cirka 980.

MOTOR: Tvärställd 3-cyl rak bensinmotor med 2 ventiler/cylinder. Volym 999 cm3. Max effekt 70 hk (51 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 92 Nm vid 3 500 v/min. 

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell låda. 

PRESTANDA: Toppfart 167 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 13,8 s.  

DEKLARERAD FÖRBRUKNING:
5,3 l/100 km. CO2-utsläpp: 119 g/km. (WLTP). 

KONKURRENTER: Skoda Citigo-e iV, VW e-Up.

Kommentarer

#1
2020-03-19 05:05

Låtsashybrid....till ingen nytta. Utnyttja Toyotas patent för riktiga hybridbilar som gör nytta för förbrukning och utsläpp som de släppt fria till sämre tillverkare. Men bra teknik kostar mer än låtsassystem som mildhybrid.

#2
2020-03-21 18:05

Svag Fiat som rostar bra.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.