Bild
Nästa artikel
Provkörning

Provkörning: Dodge Challenger (2018)

Publicerad 26 december 2018 (uppdaterad 26 december 2018)
Let’s make America grey again! Att detta är ”budgetversionen” med V6 syns inte.
Nu finns chansen att locka fram din inre amerikan för 350 tusen. Med ny importör är Dodge Challenger mer tillgänglig än någonsin.
Bilhallen i södra Stockholm har en reklamvepa över fasaden. Stora bokstäver förkunnar: ”Dodge is back!”
Vi har precis lånat nycklarna till en ny Challenger och dröjer oss kvar för att betrakta bilen. Vad stor den är – och som den ser ut! Formen är en nostalgitripp tillbaka till 1969, året när Chrysler kom med sin muskelbilsutmanare. Utmed sidorna löper svarta stripes och lacken Destroy Grey gör att utstrålningen blir tämligen brutal. Hela uppenbarelsen dryper av amerikansk attityd.

Självklart är bilen byggd i USA, tänker vi, men upptäcker senare att den faktiskt skruvas ihop i Kanada. Nyutgåvan av Challenger lanserades redan 2008 och redan då var grundkonstruktionen gammal. Ursprunget kan spåras ända tillbaka till den Mercedes E-klass som kom 1995, teknik som Chrysler tillskansade sig genom alliansen med Daimler. Challenger har dock uppdaterats i flera omgångar, bland annat med omgjord interiör 2015.

"Att hissa ned fönstret, slänga ut armbågen och manövrera med lillfingret på ratten går dock alldeles utmärkt tack vare den fjäderlätta styrningen."

Vad som är helt nytt är att Dodge fått en svensk general-agent som ger två års nybilsgaranti och rent allmänt underlättar bilaffären. Nytt är också att instegsmodellen Challenger SXT går att köpa för 350 000 kr.

Provbilen är just en sådan och när jag startar är det ingen mullrande V8 utan en ganska tystlåten V6 som rasslar igång. Lite av muskelbilskänslan går förlorad men 309 hk är ju inte fy skam och både förbrukning och skatt blir lägre. Ihop med en åttaväxlad automat känns motorn villig och lagom stark.

Om man prompt vill ha åtta cylindrar kan man förstås välja en fläskig Hemi-V8 (från 520 000 kr) och för den som vill vara värst finns dräparmodellerna Hellcat (817 000 kr) och Demon (1,8 miljoner). Den senare är god för 851 hk och ska vara den enda produktionsbilen som kan åstadkomma framhjulslyft…

Insidan är inte alls lika karaktärsstark som utsidan men första intrycket är att material och byggkvalitet håller god klass, i alla fall för en amerikansk bil. Några egenheter får man dock leva med: p-bromsen lägger man i med foten, hastighetsmätaren visar miles/hour och vänster sidospegel har platt glas som förstorar den döda vinkeln.

Bulan på huven syns tydligt från förarplats och man sitter ungefär lika högt som i en vanlig personbil. Storleken är inte den smidigaste, i början kan det vara lite svårt att få kläm på var den fem meter långa karossen slutar. Sikten snett bakåt lämnar en del att önska och parkeringsvarnare fram hade varit till hjälp.

Kvalitetskänslan har höjts sedan Challenger kom 2008. Att hastighetsmätaren visar miles/hour är lite förvirrande, även om färddatorn också erbjuder visning av km/tim.

Att hissa ned fönstret, slänga ut armbågen och manövrera med lillfingret på ratten går dock alldeles utmärkt tack vare den fjäderlätta styrningen. Kanske viktigast med en jänkare, tycker vi, är att den ska vara skön att glida omkring med. På den punkten är Challenger tyvärr en besvikelse, den känns hård och sladdrig på samma gång, den gungar och rullar stumt och kommer liksom aldrig till ro. Nog tycker vi att man ska kunna förvänta sig ett bekvämare rörelsemönster.

En annan skönhetsfläck är att Challenger och grov asfalt inte kommer särskilt bra överens. Ljudet från vägen får oss att skruva upp stereon. Avsaknaden av bakdörrar gör insteget till baksätet lite knixigt men väl på plats finns utrymme för vuxna. Challenger är för övrigt femsitsig, jämfört med de fyrsitsiga Mustang och Camaro. Skuffen är störst i den trion. 
Var vi än kör lockar bilen till sig nyfikna blickar. Åskådarna ser förvånade ut och ännu mer förvånade blir de som vågar sig fram för att fråga vad bilen kostar. Samtliga trodde på bra mycket mer än 350 tusen. I priset ingår allt nödvändigt men även saker som navigation, backkamera och 20-tumsfälgar.

Challenger har sina brister men frågan är om det spelar någon roll. Det här är en bil som man skaffar om man gillar den tuffa imagen. Det är ett statement att köra Challenger.

Diskutera: Vad tycker du om Dodge Challenger?
Dodge Challenger  3,6 V6 SXT

Pris, från kr: 399 900 (kampanjpris 349 900).
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 503/B 193/H 145.
Bagagevolym, l: 459.
Tjänstevikt, kg: 1 865.
Motor: V6-bensin ”Pentastar”, volym 3 605 cm3, max effekt 309 hk (227 kW) vid 6 350 v/min, max vridmoment 363 Nm vid 4 800 v/min.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 227 km/tim. Acceleration 0–96 km/tim på 6,1 s.
Deklarerad förbrukning: 10,6 l/100 km. CO2-utsläpp: 245 g/km.
Konkurrenter: Ford Mustang (grundpris 394 500 kr), Chevrolet Camaro (437 000 kr).

Plus: Stark karaktär, mycket jänkare för pengarna.
Minus: Bristfällig åkkomfort, V6 är ju ändå inte V8.
Vad nytt? Importören och priset. 
För vem? USA-vänner som tycker att Mustang är lite för vanlig.
 

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.