Bild
Nästa artikel
För att krångliga till det hela har Seres 3 ett annat emblem än andra bilar från DFSK.
För att krångliga till det hela har Seres 3 ett annat emblem än andra bilar från DFSK.

Provkörning: DFSK Seres 3 (2021)

Provkörning

Kinesiska elbilen DFSK Seres 3 lockar med att vara ”all inclusive”. Vinterhjul och all tillgänglig utrustning ingår. En viktig detalj saknas dock.

Trots ett helt nytt märke är första intrycket bekant på något vis. Till mångt och mycket ser DFSK Seres 3 ut som andra mellanstora suvar, den tilltäppta grillen med sitt blå triangelmönster är väl det som sticker ut mest.

Den bekanta känslan hänger med in, upplägget är i stort sett likadant som i andra nya bilar. Det är snyggt och prydligt och materialen känns påkostade. Nästan allt går i svart men ljus strilar in genom luckan i taket.

Ett tryck på startknappen får växelväljarpucken att glida upp ur mittkonsolen, en kul gimmick som tidigare synts hos Jaguar och Land Rover. Men vad är det som låter? Vi provar att starta och stänga av några gånger och varje gång hörs ett skvalpande, som om det rinner i ledningarna. Vätskor börjar ju pumpas runt i alla bilar men inte så här tydligt.

Pekskärmen i mitten har text på svenska medan färddatorn snackar engelska. Allt är lättstyrt, det finns en knapprad med genvägar till de viktigaste funktionerna och AC:n har fysiska reglage.

Gamla hederliga halogenlampor, sällsynt numera! Ingen spolning.
Gamla hederliga halogenlampor, sällsynt numera! Ingen spolning.
Snyggt och välordnat. Ratten går bara att ställa in på höjden.
Snyggt och välordnat. Ratten går bara att ställa in på höjden.
Spartanskt men hyggligt med plats. Nödhjul under golvet.
Spartanskt men hyggligt med plats. Nödhjul under golvet.
Provkörning: DFSK Seres 3 (2021)

Sittpositionen är hög och ganska upprätt och förarstolen är bekväm i sig. Men den där helgjutna körställningen verkar svårfunnen, att ratten endast är justerbar på höjden hjälper inte.

Ett svagt sus hörs från elmotorn när vi rullar i väg. Som i andra elbilar är den tysta och mjuka drivningen den stora behållningen. När man släpper upp gasen motorbromsar bilen för att ladda batteriet. 

Accelerationen är kvick, styrkänslan oväntat skarp och hjälpsystemen gör tydliga ingrepp när greppet mot vintervägen tryter. Någon gång känns bilen lite struttig men åkkomforten får godkänt. Sämre är det ställt med ljudisoleringen när vi kör på grov asfalt, då bullrar det elakt från hjulen.

Utrymmena är vad man kan förvänta sig. I baksätet finns gott om plats för benen men den låga dynan gör att benvinkeln blir ganska hög.

Någon ordentlig mätning av räckvidden fanns inte möjlighet att göra men vi kan i alla fall säga att fem mils körning i ett par minusgrader slukade 20 procent av batteriet. Det ger en räckvidd på ungefär 25 mil.

50 kW är maxeffekten vid snabbladdning, ganska blygsamt när allt fler bilar kommer med 100. Värmepump och fjärrstyrd uppvärmning saknas. 

Sammantaget känns Seres 3 som en alldeles lagom bil. Frågan är om den försvarar sin prislapp på 459 900 kr (399 900 efter klimatbonus)? Importören lyfter fram att all utrustning ingår, till och med vinterhjul (på eftermarknadsfälg), och att andra elbilar blir dyrare med jämförbar spec.

Helt jämförbar är dock inte den kinesiska bilen. Att lansera en ny modell 2021 utan autobroms är otidsenligt. Forskning har visat att tekniken, som är standard i nästan alla bilar numera, är lika viktig som antisladd och krockkuddar.

Seres 3 är heller inte krocktestad av Euro NCAP men har fått full pott i ett kinesiskt test som enligt importören ska vara jämförbart när det gäller den passiva krocksäkerheten.

Osäkert är också hur bilens värde kommer att utvecklas. Lång garanti skulle kunna ge extra trygghet men DFSK nöjer sig med tre år. Att bilen är rostskyddsbehandlad i Sverige är i alla fall lugnande.

En mer ”lättköpt” bil är dock svår att hitta. Beställningen görs på nätet och bilen levereras fritt hem till dörren. De enda valen är mellan fyra färger och dubb- eller friktionsdäck. 

Plus: Välutrustad, lättkörd, kvalitetskänsla.

Minus: Ingen autobroms, vägbuller, oprövat märke.

Vad nytt? Märket, bilen, allt.

För vem? Privatleasing är kanske det tryggaste alternativet.

Uppdatering: Efter provkörningen har DFSK uppdaterat prislistan. Seres 3 med samma utrustning som i provbilen kostar numera 439 000 kr men då ingår inte längre vinterhjul (kostar 15 000 kr extra). En instegsversion med mindre utrustning har också lagts till i utbudet, pris 379 900 kr.

Trots ett helt nytt märke är första intrycket bekant på något vis. Till mångt och mycket ser DFSK Seres 3 ut som andra mellanstora suvar, den tilltäppta grillen med sitt blå triangelmönster är väl det som sticker ut mest.

Den bekanta känslan hänger med in, upplägget är i stort sett likadant som i andra nya bilar. Det är snyggt och prydligt och materialen känns påkostade. Nästan allt går i svart men ljus strilar in genom luckan i taket.

Ett tryck på startknappen får växelväljarpucken att glida upp ur mittkonsolen, en kul gimmick som tidigare synts hos Jaguar och Land Rover. Men vad är det som låter? Vi provar att start

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

DFSK Seres 3

Pris, från kr: 459 900 (399 900 efter klimatbonus), skatt 360 kr/år.

Svensk lansering: Finns nu.

Mått, cm: L 439/B 185/H 165.

Markfrigång, cm: 18.

Bagagevolym, l: 386–1 249.

Tjänstevikt, kg: 1 690.

Max dragvikt, kg: Ej dragkrok.

Motor: El, max effekt 163 hk (120 kW), max vridmoment 300 Nm.

Kraftöverföring: Enväxlad automatlåda, framhjulsdrift.

Batteri: Litiumjon, 53,61 kWh.

Laddning: Max 6,6 kW enfas med intern laddare, max 50 kW snabbladdning.

Prestanda: Toppfart 155 km/tim, acceleration 0–100 km/tim på 8,9 s.

Deklarerad räckvidd, km: 301.

Deklarerad förbrukning: 18 kWh/100 km, CO2-utsläpp 0 g/km.

Konkurrenter: Peugeot E-2008, Hyundai Kona Electric, Kia E-Niro, Mazda MX-30, med flera.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.