Bild
Nästa artikel
Om man bara tittar på privatköp är Sandero den allra mest sålda bilen i Europa. I Sverige hamnade den på plats 66 under 2020.
Om man bara tittar på privatköp är Sandero den allra mest sålda bilen i Europa. I Sverige hamnade den på plats 66 under 2020.

Provkörning: Dacia Sandero Stepway (2021)

Provkörning

Nya Dacia Sandero är fortfarande Sveriges billigaste nya bil. Mycket av den billiga känslan är dock som bortblåst – och de justerbara takräckena på den upphöjda varianten Stepway är sällsynt smarta!

Priset var närmast sensationellt när Dacia Sandero lanserades i Sverige 2009. En spartansk men helt ny bil för 79 000 kr! Så billig är inte den nya tredje upplagan av den rumänska budgetbilen men frånpriset på 116 000 kr är alltjämt lägst i Sverige.

De flesta köparna förväntas dock välja den lätt upphöjda versionen Stepway som börjar på 126 900 kr. Vår provbil är en sådan. Utrustningsnivån Comfort (+15 000 kr) och automatlåda (+13 000 kr) gör att priset stiger till 154 900 kr men då handlar det om en bil som är allt annat än spartansk.

Om föregångarna kändes mossiga i framtoningen är den nya mycket mer nutida. Den ser inte ut som en lågprisbil helt enkelt. Ta bara en sådan sak som LED-strålkastare, otänkbart modernt i de tidigare modellerna men nu standard (helljuset är halogen).

Sandero Stepway är visserligen fyra centimeter högre än vanliga Sandero, mycket tack vare större hjuldiameter, men någon utpräglad suv handlar det inte om. Lite högre sitter man dock och följaktligen blir insteget smidigare.

Insidan är som natt och dag jämfört med gamla Sandero. Designen är inte längre enklast möjliga utan riktigt utarbetad. Kolla bara på ventilationsgallren och tyget som löper över instrumentbrädan och dörrsidorna – snyggt och ombonat!

Klimatanläggningen styrs med rediga reglage som är hämtade från Renault Clio och det är ingen slump. Dacia ägs av Renault/Nissan och Sandero är byggd på samma grund som senaste Clio. Tidigare har Dacia dragits med gårdagens teknik men inte längre.

Från den franskjapanska bilkoncernen kommer också motor och växellåda. Dömt av prestandasiffrorna skulle man kunna tro att Sandero är hopplöst trött men ute i trafiken är upplevelsen en annan. Bilen är ingen raket men kraften är tillräcklig och motorn knogar på utan att kännas överdrivet ansträngd och surrig.

”Hasplåtarna” fram och bak är gjorda av genomfärgad grå plast. Råkar man köra på något blir det åtminstone inga svarta repor.
”Hasplåtarna” fram och bak är gjorda av genomfärgad grå plast. Råkar man köra på något blir det åtminstone inga svarta repor.
Tidigare har Sandero varit närmast befriad från design på insidan – nu ser det riktigt snyggt ut! Tyg på instrumentbräda och dörrar höjer trivseln.
Tidigare har Sandero varit närmast befriad från design på insidan – nu ser det riktigt snyggt ut! Tyg på instrumentbräda och dörrar höjer trivseln.
Kanske inte ergonomisk fulländning men absolut hyggliga att sitta i.
Kanske inte ergonomisk fulländning men absolut hyggliga att sitta i.
Rymlig för sin storlek. Fyra rejäla krokar står redo för matkassarna.
Rymlig för sin storlek. Fyra rejäla krokar står redo för matkassarna.

Att Dacia inte är lika förfinad som Renault märks dock på vibrationerna. Särskilt på tomgång ruskar bilen osnyggt.

Automatlådan är i grunden av steglös typ men Dacia har lagt till konstgjorda steg för att efterlikna en vanlig automat. Den fungerar galant och bidrar tillsammans med den lätta styrningen till en smidig körkänsla. Farthållare är standard.

Som besparingsåtgärd har Sandero en halvstel bakaxel men fjädringen gör ett oväntat bra jobb med att dämpa ojämnheter. Isbarksvägar är svårare att hantera men inte ens där känns bilen obekväm. På grov asfalt får man dock stå ut med ganska mycket vägbuller.

Glädjande är att föraren fått bättre justeringsmöjligheter för att hitta rätt körställning. Ratten går nu att ställa in på både längden och höjden. Man sitter absolut okej, även om det känns att stolarna är av enklare snitt efter några timmars körning.

Med utrustningsnivån Comfort kommer en åttatums pekskärm med inbyggd navigation och stöd för trådlös telefonspegling (Apple Carplay och Android Auto). Grundnivån Essential får hålla till godo med färddatorn och en telefonhållare. I Comfort ingår även de smarta takbågarna, dödavinkelvarnare, start-i-backe-hjälp, parkeringspipare och flera andra finesser.

Menyalternativet ’stängning vid bortgång’ är lite olyckligt.
Ett par vanliga takrails skulle man kunna tro men med några enkla...
Ett par vanliga takrails skulle man kunna tro men med några enkla...
...handgrepp och skruvande med nyckel kan de förvandlas till...
...handgrepp och skruvande med nyckel kan de förvandlas till...
...tvärgående takbågar som tar 80 kilo last. Hur smart som helst!
...tvärgående takbågar som tar 80 kilo last. Hur smart som helst!

Utrymmena är bra för bilstorleken. Kupén är ganska smal men två vuxna åker bekvämt i baksätet, Isofix-fästen finns på ytterplatserna.

Här och var märker man ändå att Sandero är en prispressad bil: några synliga skruvhuvuden, knappt någon inklädnad av bakluckan, trumbromsar bak, fasta kurvhandtag, ingen höjdjustering av bälten. Kanske har man också sparat in på korrekturläsningen, menyalternativet ”stängning vid bortgång” är lite olyckligt. Framlyktorna på provbilen verkade också känsliga för kondens.

Säkerheten har i alla fall fått ett lyft. Radarbaserad autobroms som stannar för fordon men inte fotgängare och cyklister är standard. Antalet krockkuddar har ökat från fyra till sex. Vi väntar dock på resultat från Euro NCAP:s krocktest. 

Läs också: Dacias tuffa nyhet – som utmanar Toyota RAV4

Plus: Mycket bil för pengarna, smarta takbågar.

Minus: Osnygga vibrationer, vägbuller, ej krocktestad.

Vad nytt? Helt ny modell.

För vem? Den som letar ny bil till humant pris.  

Priset var närmast sensationellt när Dacia Sandero lanserades i Sverige 2009. En spartansk men helt ny bil för 79 000 kr! Så billig är inte den nya tredje upplagan av den rumänska budgetbilen men frånpriset på 116 000 kr är alltjämt lägst i Sverige.

De flesta köparna förväntas dock välja den lätt upphöjda versionen Stepway som börjar på 126 900 kr. Vår provbil är en sådan. Utrustningsnivån Comfort (+15 000 kr) och automatlåda (+13 000 kr) gör att priset stiger till 154 900 kr men då handlar det om en bil som är allt annat än spartansk.

Om föregångarna kändes mossiga i framtoningen är den nya mycket mer nutida. Den ser

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Dacia Sandero Stepway TCe 90 CVT

Pris, från kr: 154 900 kr. Skatt 3 968 kr/år (år 1–3), 976 kr/år (år 4+).

Svensk lansering: Finns nu.

Mått, cm: L 410/B 185/H 159.

Markfrigång, cm: 17,4.

Bagagevolym, l: 410–1 455.

Tjänstevikt, kg: 1 122.

Max dragvikt, kg: 1 100.

Motor: Trecylindrig bensin med turbo, volym 999 cm3, max effekt 90 hk (67 kW) vid 5 000 v/min, max vridmoment 142 Nm vid 3 750 v/min.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, steglös automatlåda (CVT).

Prestanda: Toppfart 163 km/tim, acceleration 0–100 km/tim 14,2 s.

Deklarerad förbrukning: 6,2 l/100 km, CO2-utsläpp 139 g/km.

Konkurrenter: Citroën C3 Aircross, Ford Fiesta Active, Hyundai i20, Suzuki Swift, med flera.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.