Bild
Nästa artikel
Provkörning

Provkörning: Dacia Duster (2017)

Publicerad 18 februari 2017 (uppdaterad 18 februari 2017)
Dacia Duster ser i alla fall ut som en tuff liten suv, även om den är framhjulsdriven med automatlåda.
Dacia Duster säljer bra i Sverige i fyrhjulsdrivet utförande. Nu kommer den även med automatlåda men tyvärr enbart i kombination med framhjulsdrift.
Dacia Duster är en bil som tilltalar många. Tufft utseende, bra priser och nonsensfri utstrålning har gått hem hos de europeiska bilköparna. Det låga priset genomsyrar produkten och har inneburit en rad kompromisser. Här finns inte den senaste säkerhetstekniken med automatisk nödbroms.

– Våra kunder prioriterar ett lågt pris och är inte intresserade av den typen av finesser, menar Dacia. Tyvärr kommer vi därmed knappast att få se säkerhetsutrustning som AEB hos Dacia förrän den dag det blir lagstiftning. Ett gott argument för att få våra makthavare att sätta fart!

Duster genomgick en genomgripande ansiktslyftning härom året. Då moderniserades bland annat interiören, ny medieanläggning med navigation togs fram och knapparna till elfönsterhissarna flyttades från mittkonsolen till sin nuvarande plats på dörrsidorna. Det mest påfallande problemet med förarmiljön åtgärdades däremot inte. Körställningen är knepig och passar dåligt för såväl korta som medellånga. Ratten är enbart ställbar i höjdled och det är svårt att få till avståndet mellan ratt, pedaler och förarsäte. I versionen vi kör här är situationen dock lite bättre än vanligt. Tack vare att kopplingspedalen försvunnit finns i alla fall gott om plats för föraren att sträcka ut vänsterbenet. Kopplingspedalen är borta eftersom Dacia Duster äntligen kommit med automatisk växellåda.
 
Lådan är en avancerad dubbelkopplingslåda som liksom andra viktiga komponenter är direkt hämtad från Renault. Tillägget för den i Sverige är 15.000 kronor och det är den absolut värd. Växlingar sker mjukt och smidigt. Vid krypkörning drar bilen visserligen iväg med en smula mer kraft än föraren ibland väntar sig men den ryckighet jag ibland funnit hos andra dubbelkopplingslådor lyser här med sin frånvaro. Automatlådan gör livet med Duster lättare. Framför allt torde den passa kunder som ofta kör i stadstrafik.

"Dieselmotorn är hopplöst omodern. Den vibrerar på tomgång och slamrar hårt på gaspådrag. Såhär behöver det verkligen inte vara i en bil år 2016."

Mot den moderna automatlådans fond framstår dock dieselmotorn som hopplöst omodern. Den vibrerar på tomgång och slamrar hårt på gaspådrag. Såhär behöver det verkligen inte vara i en bil år 2016 och skillnaden är milsvid om man jämför den här installationen med hur Renaults dieselmotorer upplevs i modellerna under det egna varumärket. Några kronor ljudisolering borde man kosta på sig. 

Tyvärr kommer automatlådan endast i kombination med dieseln på 110 hk och vad värre är, enbart i kombination med framhjulsdrift. Det här kan komma att ställa till det för Dacia i Sverige som länge önskat sig en automat. Majoriteten av de Duster man säljer här är nämligen fyrhjulsdrivna och den förbättrade framkomligheten och ökade säkerheten på vinterväg har varit goda försäljningsargument för modellen i Sverige.
 
Sammantaget ger Dacia Duster
möjlighet att köpa en ny bil med tre års garanti till samma pris som en begagnad från någon av de närmaste konkurrenterna. För många kan det kännas attraktivt. Glöm då inte att kolla att du klarar körställningen!

Diskutera: Vad tycker du om Dacia Duster?
Dacia Duster dCi 110 EDC

Pris, från kr: 149 900.
Säljstart: Säljs nu.
Mått, cm: L 432/B 182/H 170.
Bagagevolym, l: 475–1 635.
Markfrigång, cm: 20,5.
Tjänstevikt, kg: 1 349.
Max dragvikt, kg: 1 200 kg.
Motor: Tvärställd fyrcylindrig turbodiesel, volym 1 461 cm3. Effekt 110 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment 250 Nm vid 1 750 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. 6-stegs dubbelkopplingslåda. 
Prestanda: Toppfart 169 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,9 s.
Deklarerad förbrukning: 4,5 l/100 km. CO2-utsläpp: 116 g/km.
Konkurrenter: SsangYong Tivoli, Ford Ecosport, Nissan Qashqai, Mazda CX-3, Peugeot 2008. Suzuki Ignis, Lada Niva.

Plus: Lågt pris, smidig dubbelkopplingslåda.
Minus: Bristfällig komfort, knepig körställning, låga säkerhetsambitioner.

Vad nytt? Tillgänglig med automat.
För vem? Bäst för stadsbon som inte behöver fyrhjulsdrift.   

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.