Bild
Nästa artikel
Grillen med Cupralogo samt namnet utskrivet i klartext är unikt för modellen.

Provkörning: Cupra Ateca (2019)

Provkörning

Seat ger mellansuven Ateca prefixet Cupra och stoppar i den starka men törstiga turbomotorn från Golf R. Resultatet blir lättsmält, välsmakande och ganska udda.

Spanska Seat ansluter till den rådande trenden att skapa nya varumärken. Tidigare har man gett sina sportigare bilar suffixet ”Cupra”. För att höja varumärkets status och därmed kunna ta mer betalt för produkterna, har man nu rört om i grytan. Suffixet har blivit prefix och därför heter Cupra Ateca som den gör.

Frågan är hur seriöst Seat egentligen ser på hela transformationen. Seatemblemen är utbytta mot Cupra-diton på de flesta ställen men man har missat här och var. Inuti strålkastarinsatserna står det fortfarande Seat och öppnar man Apple Carplay möts man av en Seatlogotype.  

"Det blir till att hänga krampaktigt i ratten för att inte glida ur sätet när det går undan."

Lyckligtvis har inte chassi-teknikerna varit lika slarviga. Elektroniskt ställbara stötdämpare är standard. Jämfört med grundversionen av Ateca är Cupra rejält uppspänd i sportläget. Suvarna från VAG-koncernen på MQB-plattformen är alla fina att köra men tack vare sitt behändiga format (Ateca är bland de mindre i gänget) blir den här bilen extra lättmanövrerad och villig.

En del av sportighetskänslan förtas av de platta förarstolarna. Det blir till att hänga krampaktigt i ratten för att inte glida ur sätet när det går undan. Man undgår inte att detta är en mellanklassuv för den mindre familjen och rakt ingen sportbil.

Den glada turbomotorn verkar dock inte medveten om detta. Tvålitersfyran lämnar massor av vridmoment från låga varv och bjuder på busiga avgasknallar vid gasuppsläpp i det sportiga Cupra-läget på körprofilväljaren. Bränsleförbrukningen är tyvärr hög redan vid normal körning och det blir inte bättre av att motorn vill ha 98 oktan för att göra sitt allra bästa.

I komfortläget på motorväg fungerar fjädringen bra men däckbullret stör. Koncernsyskonen brukar vara tystare än såhär så vi riktar ett anklagande finger mot de 19-tumshjul med däck från Pirelli som satt monterade på bilen vi körde.  

Tydliga digitala instrument och lättanvända fysiska reglage. Cupra Ateca har utmärkt förarmiljö.

Materialvalet i inredningen känns bitvis långt från premium men jag uppskattar att Cupra inte fallit i fällan att spöka ut designen med inlägg i fejkad kolfiber eller kontrastsömmar i ”sportiga” färger. Layouten är felfri och förarmiljön väldigt bra. Instrumenten är digitala men det mesta manövreras med lättskötta fysiska reglage. Utrymmena räcker för fyra vuxna med packning. Bagageutrymmet är praktiskt lådformat om än inte jättestort.    

Priset är högt men utrustningen generös och antalet hästar som trängs under huven fler än hos konkurrenterna. Ekonomiska varningstecken finns. Uddamärken har ofta haft svårt att hålla andrahandsvärdet och hög bränsleförbrukning ger förutom bensinnotorna även en skatt på 7 046 kr/år under de första tre åren.

Diskutera: Vad tycker du om Cupra Ateca?

Cupra Ateca 2.0 TSI300 4Drive DSG7

Pris, från kr: 419 900.
Svensk lansering: Säljs nu.  
Mått, cm: L 438/B 160/H 184. bagagevolym, l: 485.
Tjänstevikt, kg: 1 615. Max släpvikt, kg: 2 100.
Motor: Tvärställd fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor med turbo. Volym: 1 984 cm3. Max effekt 300 hk vid 5 300 v/min. Max vridmoment 400 Nm från 2 000 v/min.
Kraftöverföring: Sjuväxlad dubbelkopplingslåda. Fyrhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 247 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,2 s.
Deklarerad förbrukning: 8,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 192 g/km.
Konkurrenter: Jaguar E-Pace, Volvo XC40, Lexus UX, Mercedes GLA, Mini Countryman, BMW X1, Audi A3.
 

Kommentarer

#1
2019-10-05 10:29

Jag klappar händerna., Wow...det är en sådan här bil folk vill ha?

#2
2019-10-05 10:39

Konstigt att dom valt, vad det ser ut som, en gammal version av infotainment/radio i Cupran.
Atecan är en trevlig bil, men det hade varit mer spännande om dom gjort en sportigare hybrid av den som med storebror.

En annan grej som samtliga Seat Cupra eller "bara" Cupra ALDRG erbjuder är dragkrok, kan vara värt att notera.
Vet dock inte hur det är med Ateca men gissar att så är fallet.
Tror det är där många istället knallar över till Skodahallen och köper något liknande fast mer praktiskt.

#3
2019-10-05 10:59

Max släpvikt 2100 kg

#4
2019-10-05 11:01

Vargen: Nu ska du nog se det som så att denna hade aldrig kommit om de hade behövt utveckla den från grunden, nu är detta en produkt de kunnat sätta ihop och erbjuda från de "lådor på hyllan" de redan hade inom VAG.
Jag tror du kan vara rätt lugn, den kommer inte säljas i stora mängder och jag tror inte det kommer nyutvecklas speciellt många bilar av denna typen längre.

#5
2019-10-05 11:09

Ah, snyggt spottat Peter E, då bör det finnas dragkrok som option såklart.
Såg precis tillvalet på hemsidan "elektriskt infällbar dragkrok 6700:-"

#6
2019-10-05 23:13

Hela grejen känns väldigt mycket meh...
Fattar inte heller VW's move att göra SEAT mer upmarket.
Känns lite bakvänt mot allt vad märkena gjort under 10+ år nu.

#7
2019-10-06 07:44

Co2-utsläpp 192g/km är det ditåt vi strävar?
Förbrukning 0.82l/mil, det är ju 90-tal.

#8
2019-10-06 10:05

0,82l/mil är en dröm för mig, jag har 1,0l/mil blandad körning med min 9-5:a och då pendlar jag 16 mil om dagen.

#9
2019-10-06 15:38

Hackenbuske
Sett till prestandan och utrymmena är det 'snålt'. Eller har du missat alla snabba premium tungsuvar som fortfarande släpps än idag?
Frågan är om det finns nytta med prestandan men den får man än så länge svara själv på...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.