Bild
Nästa artikel
Citroën är inte rädd för att sticka ut och har gett sin komfortsuv en fräck design som många gillar.

Provkörning: Citroën C5 Aircross (2018)

Provkörning

Design och komfort ska vara Citroëns ledstjärnor och det märks på den nya familjesuven C5 Aircross. Bekvämligheten är verkligen på topp men bilen har också en del egenheter som kräver överseende.

Den åttonde juni 2015 blev en sorgens dag för Citronister världen över. Då meddelades att tillverkningen av Citroëns gashydrauliska fjädringssystem skulle avslutas.  Den då nystartade PSA-koncernen behövde spara pengar och egensinniga lösningar offrades på stordriftens altare. 

Kort därefter meddelades att Citroën höll på att utveckla en ny typ av fjädring som skulle erbjuda lika bra komfort till lägre kostnad. Nu är den här.  Progressive Hydraulic Cushions kallas konstruktionen som enkelt beskrivet består av ett par vätskefyllda kuddar som mjukt bromsar in stötdämparnas rörelser vid sina ändlägen. Konstruktionen ska underlätta för fjädringen att trolla bort potthål och ojämnheter utan att köregenskaperna blir lidande.

Vi provkör nya C5 Aircross på riktigt dåliga småvägar i norra Jylland i samband med testerna inför Årets Bil vid hotell Tannishus. Det här är trakter jag kört mycket i under åren men sällan har färden gått så bekvämt som i Citroëns nya suv. Jag ser hur ojämn vägbanan är men förvånansvärt lite stötar och vibrationer tillåts nå kupéutrymmet. 

"C5 Aircross ska klara att stånga sig fram i eftermiddagsrusningen på Boulevard Périphérique såväl som att desperat leta en parkeringsplats i Marais myller."

Fjädringen känns mjuk men inte gungig. Vid hårdare kurvtagning kränger bilen en del men även en hastig undanmanöver runt ett fingerat hinder klaras utan större åthävor. Antisladdsystem griper resolut in och bromsar ner hastigheten och blir farten högre än vad bilen klarar, understyr den mjukt ur banan. Ett tryggt och förutsägbart beteende. 

I stadstrafik uppskattar jag den höga sittställningen som bidrar till bra överblick och den snäva vändradien kommer väl till pass när det är trångt. Det märks att Citroën tänkt på att C5 Aircross ska klara att stånga sig fram i eftermiddagsrusningen på Boulevard Périphérique såväl som att desperat leta en parkeringsplats i Marais myller. 

Det är inte bara fjädringskomforten som är förstklassig. Även bullret från vägbanan förefaller väl dämpat. Testbilen är utrustad med modellprogrammets starkaste dieselmotor, en sällsynt smidig maskin som dessutom kan köras på klimatneutral HVO. Ett plus för den miljömedvetne konsumenten. Citroën är en av få tillverkare som än så länge godkänner HVO. Dieselmotorn är utrustad med NOx-katalysator som med hjälp av tillsatsen AdBlue kraftigt reducerar utsläppen av kväveoxider. Körd på rätt bränsle blir C5 Aircross med dieselmotor därmed ett riktigt bra miljöalternativ i väntan på att en laddhybridversion presenteras mot slutet av 2019. Med ett 13,5 kWh stort batteri får den upp till 50 km räckvidd på eldrift och blir det enda fyrhjulsdrivna alternativet i familjen. Den starkaste dieselmotorn kommer enbart i kombination med en utmärkt åttastegad automatlåda. 

De digitala instrumenten är lätta att avläsa men pekskärmen på mittkonsolen är svår att sköta i fart och samlar på sig fula fingeravtryck.

Bilen är byggd på PSA-koncernens slitvarg bland plattformar, kallad EMP2. Vi känner igen egenskaper, lösningar och detaljer från bland anndra Peugeot 3008. Förarmiljön blandar högt och lågt. De digitala instrumenten ser spännande ut och är godkända när det kommer till läsbarhet. 

Att manövrera infotainment-systemet är dock en annan femma. Trots snabbknappar i nederkant är det svårt att sköta anläggningen under körning och klimatanläggningen styrs via skärmen. Det dröjer inte länge innan den är fylld av feta fingeravtryck. Mittkonsolen är bred och föraren hamnar lite i kläm. Hjulhuset inkräktar på fotutrymmet på vänster sida. Justeringsmöjligheterna förefaller generösa men personligen har jag svårt att få till en vettig körställning. När jag har ratten på lagom avstånd är pedalerna alldeles för nära! Det finns gott om förvaringsmöjligheter för småprylar och en smart finess är att dörrbladen täcker den nedre listen vid insteget så man kan ta sig i och ur bilen utan att smutsa ner byxbenen.  

Baksätet utgörs av tre separata stolar som är skjutbara i längsled. Det gör det lätt för brukaren att själv välja om det är utrymme för baksätespassagerarna eller gods som ska prioriteras. Även i sitt bakersta läge är utrymmet för ben och fötter begränsat men man sitter högt, har bra sikt såväl framåt som åt sidorna och stolarna känns riktigt bekväma. Testbilarnas enorma glastak bidrar till den luftiga känslan. Bagageutrymmet är rymligt och lättlastat. Här finns dessutom rejäla öglor för lastsäkring.

Priser och specifikationer är ännu inte klara för Sverige och det vill nog till att inte Citroën lägger sig alltför högt om man vill få till en storsäljare. Konkurrensen i klassen är mördande men får man väl ut de potentiella kunderna på en provtur är mycket vunnet. När det gäller komfort är C5 Aircross det nya riktmärket i klassen.

Diskutera: Vad tycker du om Citroën C5 Aircross?

Själva sätet är bekvämt och huvudutrymmet räcker men benutrymmet är något begränsat även med baksätet i sitt bakersta läge.
Citroën C5 Aircross SUV BlueHDI 180 EAT8 Shine

Pris, från kr: Ej fastställt.
Säljstart: Mars 2019. 
Mått, cm: L 450/B 184/H 167.
Markfrigång, cm: 23.
Bagagevolym, l: 580–1 630.
Tjänstevikt, kg: 1 540.
Motor: Tvärställd fyrcylindrig direktinsprutad dieselmotor med turbo. Volym 1 997 cm3. Max effekt 180 hk vid 3 750 v/min. Max vridmoment 400 Nm från 2 000 v/min. 
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. 8-stegs automalåda med moment-omvandlare. 
Prestanda: Toppfart: 211 km/tim.
Acceleration 0–100 km/tim på 8,6 s. 
Deklarerad förbrukning: 4,8 l/100 km. CO2-utsläpp: 124 g/km.
Konkurrenter: Peugeot 3008, VW Tiguan, Ford Kuga, Honda CR-V, Kia Sportage, Toyota RAV4.
 

Kommentarer

#1
2018-12-23 12:13

Synd på designen.

#3
2018-12-23 13:55

Jädra konstigt att om vi nu måste rejält sänka utsläppen lanserar den efter andra SUV modellen? Är det ingen som tänker efter? Dags för ett förbud att tillverka SUV modeller?

#4
2018-12-23 13:59

Shogun 2018-12-23 12:20

Exempel VAG har små och stora förbränningsmotorer därför är det inga problem som små motorer 1.0 TSI och har låga utsläpp klarar sig godkänt men stora starka motorer och mer utsläpp komma böter.

#5
2018-12-23 14:02

Den här bilen såg riktigt fin ut, ska lätt provköras.

#6
2018-12-23 14:24

Hur tänkte man där att Renault är inte böter och hur det är mindre motor 1.2 TCe 90 hk Clio Sports Tourer och är 134 CO2 WLTP.
1.0 TSI 115 hk Octavia Combi och är 131 CO2 WLTP och 1.0 TSI 95 hk Fabia Combi och är 124 CO2 WLTP.
Volkswagen bygger snålast och törstigast att tillverkas får böter för det handlar inte om småmotorer utan försöker undvikas stora och starka motor och Renault medel snål och lite törstigt som små motor och medel motor klarar sig utan böter.
Jag är inte orolig för 1.0 TSI att fortsättning produkter några 1, 2, 3 år tills slut då enbart elbil produkter på alla modellen med samma VAG. Reservdelar och begagnad bensindriven finns nuvarande och fram till tom år 2030.

#7
2018-12-23 15:59

Shogun, det är Opel som drar ner PSA. Utan Opel så skulle PSA klara sig. Opel har större och skitigare motorer som drar mer bränsle. Innan PSA köpte Opel så var PSA den tillverkare i Europa med lägst utsläpp. Så det är Opel som drar upp snittet, och PSA jobbar för högtryck med att lägga ner Opels motorer och ersätta dem med snålare och effektivare PSA-motorer. Och PSA kommer med flera elbilar: Peugeot 208, Opel Corsa, Peugeot 2008 och DS3 Crossback samt Citroën C4 och nästa generatiom Peugeot 308 och Opel Asyra - alla kommer som elbil. Senast år 2021 så har PSA elektrifierat 80 procent av sortimentet. Lanseringarna börjar 2019 sen kommer de i en strid ström.

#8
2018-12-23 16:03

GF - vad har ditt senaste inlägg med denna tråd att göra ? Hamnade det i fel tråd måhända ?

#9
2018-12-23 16:05

Styggavargen, det är mycket enkelt att besvara din fråga varför Citroën gör en C5 Aircross: För att kunderna bad om det! C5 Aircross är framtaget helt efter undersökningar och enkäter. Kunderna bad om en bil som gav känslan av att ”äga vägen” och av trygghet och att sitta högt. Kunderna bad om en stor bil som syns, de bad om en SUV. Men, de ville ha en SUV på utsidan och en MPV på insidan, de ville ha en praktisk bil med hög takhöjd, separata säten bak som är individuellt justerbara, ja som en MPV.
Och de ville ha en komfortabel bil. Citroëns nya slogan är ”Inspired by You” - och det innebär att de tar fram sina nya bilar utifrån kundundersökningar och enkäter istället för att teknikerna fått bestämma. Nu är det kunderna som sätter agendan och sen är uppdraget till designers och kunder att möta kundernas beställning.

#11
2018-12-23 16:10

Pi 2018-12-23 16:03
Det var Shogun inlägg #2 böter om utsläpp bilmärken.

#12
2018-12-23 16:22

Det är fel att säga att fjädringen enbart beror på stötdämparna, det är inte så det fungerar. Det handlar om en extra mjuk fjädring med en extra lång fjädringsväg och därmed nya fjäderben och spiralfjädrar. Och för att den ska fungera så har Citroën tagit fram nya stötdämpare. Med konventionella stötdämpare skulle den stora fjädringsrörelsen göra så att bilen gungar som en jolle i akut sjönöd. De nya stötdämparna fångar upp och dämpar ut returen. För bäst funktion kombineras det med de nya stolarna, som dock verkar vara extra tillbehör i de lägre utrustningsnivåerna.

#13
2018-12-23 16:38

Bilen har klimatanläggning och snabbknappar nedanför skärmen till defroster etc, det är bara för att justera temperaturen som man trycker på skärmen. Och hur ofta gör man det? Man ställer den ju och sen låter man den vara. Om man tillfälligt behöver höja temperaturen så är det smartare att slå på värmen i stolarna.

Man kan tycka att en bred mittkonsol är omödigt men den rymmer mycket, en smalare mittkonsol rymmer inte lika mycket. Facket mellan stolarna rymmer tre gånger så mycket än handsfacket.

C5 Aircross hamnar storleksmässigt precis mellan Peugeot 3008 och 5008, med lösningen för bakstolarna från den större 5008:an. Fjädringen är unik för Citroën - Peugeot ska vara sportigare att köra i kurvorna.

En del journalister har kritiserat Citroëns nya stolar för att de har för lite sidostöd, men de sitter ju inte i några sportbilar. En Citroën är inte en Peugeot.

#14
2018-12-23 16:44

Fast det kan ju aldrig vara fel att enkelt kunna justera temperaturen i kupén - tror att det kan vara nån fler än undertecknad som kan tänkas göra det nån gång emellanåt.

#15
2018-12-23 23:01

Rapayel med sällskap är nog en av få i Sverige som kör värmen på fabriksinställningarna året om.
Han har nog aldrig jobbat sig svettig före en bilfärd eller varit dåligt klädd.
Fabriks inställningen på 21 grader gäller alltid.

Jag tror nog det är ganska smart med ett konveronellt vred för värmen ändå och detsamma för det man använder dagligen.
Man bör kunna snabblåna ut bilen utan en genomgång av funktionerna.

Men visst ser den helt okey ut och dom nya dämparna gör sig säker bra på en tung suv.

#16
2018-12-23 17:48

Fallet då "världens bästa motor" PSA 1.2 brakat ihop tack vare att kamaxelremmen lösts upp, pekar ju på att kvalitet som vanligt inte är högt prioriterat.
Förbrukning och avgaser är nog bra men när motorn går sönder när den rullat långt har man nog snålat in för mycket.

Men enligt vad företaget säger satsar man endast på det som säljer och som bekant är kvalitet inte högst på kravlistan hos dagens nybilsköpare - utan det är helt andra egenskaper man efterfrågar.

#17
2018-12-23 17:48

Raphael.

Toyota har de lägsta genomsnittliga utsläppen av alla tillverkare. Att skylla på Opel är ju lite lågt, PSA vet väl vad de köpte. Toyota kan tacka sina hybrider för detta, det gäller att satsa på rätt teknik och ha kapacitet att utveckla sådan. ;o)

#18
2018-12-23 18:20

Jag tycker det är otroligt befriande att det byggs bilar som vågar sticka ut på detta sättet, sen så tycker jag personligen inte att den är så snygg, men finns säkert de som tycker den är snygg att titta på och som nöjer sig med egenskaperna denna kan ge dem. Jag tyckte om 90-talsmodellerna, hade en XM Break ett tag, en väldigt bekväm bil. Min tillit till märket fick sig en törn när företagen köpte in närmre 100 st. C4 under 2008. Det var inte kul de efterkommande åren för de som fick dem att åka runt i. Var inte många som satt bra i de stolarna och de åkte in på väldigt mycket oplanerade verkstadsbesök.Sen var de utrustade med den sämsta växellåda jag personligen upplevt.

#19
2018-12-24 07:35

Shogun, PSA hade de lägsta utsläppen i Europa innan köpet av Opel. Och nej Shogun, PSA visste inte vad de köpte för GM hade mörkat siffrorna för Opels motorer. PSA och GM är i konflikt på grund av GMs mörkläggning av Opels ineffektiva motorer. Vi diskuterade detta redan för ett år sedan, det var först efter köpet av Opel som siffrorna kom till PSAs kännedom. GM hade skönmålat sitt arbete med att få ner utsläppen.

”The French carmaker has told GM (GM.N) it believes it is owed more than half a billion euros and intends to pursue a legal claim on the grounds that it was misled about Opel’s emissions strategy, two people familiar with the matter said. PSA is seeking 600-800 million euros, according to sources.”
https://uk.reuters.com/article/uk-peugeot-gm-opel-exclusive/exclusive-ps...

#20
2018-12-24 07:36

Shogun:
”Sources within the French OEM have told Reuters that PSA is reclaiming about half the amount of money it has paid for the acquisition of Opel and Vauxhall from General Motors. The reason? Opel’s powertrains are not as efficient as claimed by GM, making it impossible to meet the EU-imposed CO2 reduction targets.”
https://www.globalfleet.com/fr/features/psa-asks-money-back-gm-over-opel...

#21
2018-12-24 07:45

Shogun, och om vi tittar på utsläppen innan köpet av Opel, innan Opels siffror räknades med i PSA så ser vi att PSA hade lägst utsläpp av alla tillverkare som verkar på den europeiska marknaden, alltså lägre än Toyota.

Detta gälller 2015:
”Figures show that the PSA Peugeot Citroën group sold cars with the lowest average emissions of CO2 in Europe last year. As autoactu reports, the average for all car sales of all brands came down to 123.7 grams per km (from 127.1 grams in 2013), and PSA stood at 110.3 grams, down almost 5 grams from a year earlier. The French website also points out that the performance of PSA has been helped by the three cylinder petrol engines (Peugeot 308 1.2 l PureTech 130 hp, at 107g de CO2) but in particular by the BlueHDi diesels, which have meant that almost 30% of passenger cars sold came under the 100 grams threshold. Examples are the Citroën C4 Cactus 1.6 l BlueHDi (photo) 100 hp at 82 grams and the DS 3 1.6 l BlueHDi, 100 hp at 79 grams.”
https://www.fleeteurope.com/en/news/psa-had-lowest-emissions-europe-last...

Siffror från 2016 visar att Peugeot som märke hade de lägsta utsläppen i Europa:

”Average CO2 emissions for new cars in Europe fell during 2016 by 1.2%, with Peugeot returning the lowest average.

The analysis carried out by JATO Dynamics covered 23 European markets and showed that average CO2 emissions reached 117.8g/km.

The result was 1.4g/km lower than the total seen in 2015, but this represents the smallest annual percentage improvement for the last ten years. In part this can be attributed to the slower growth of diesel registrations in 2016, which produce lower CO2 emissions.”
https://www.fleetnews.co.uk/news/environment/2017/03/07/peugeot-leads-in...

Jag har härmed bevisat att PSA innan Opel var Europas bästa tillverkare när det gäller bilar med lägst utsläpp, och att det beror på köpet av Opel att siffrorna för PSA plötsligt stigit.

Det är inte mer än rätt att GM betalar böterna eftersom det är deras misslyckade utsläppsstrategi som har dragit ner PSA ner i smutsen.

#22
2018-12-24 07:46

N-iklas, enstaka fall säger inget om bilarnas kvalitet.

#23
2018-12-24 07:49

Pi, det är väldigt enkelt att ändra trmperaturen. Det är stora och tydliga siffror, jag har provat systemet i C3 Aircross och även Picasso/SpaceTourer med den nya grafiken och skärmen. Det fungerade alldeles utmärkt att göra under färd! Skärmen klarar även vantar/handskar vilket är rätt ovanligt. Inte ens en iPhone klarar det. Responsen blir visserligen sämre med vantar/handskar, men det får, den reagerar. Jag tycker kritiken är djupt överdriven.

#24
2018-12-24 09:38

GM lockade med Chevrolet Bolt/Opel e-Ampera, det var modellen som skulle sänka Opels utsläpp. Men sen när affären var klar så höjde GM priset på den plus att de inte kunde leverera. Att GM lurade PSA är klara fakta!

#25
2018-12-24 09:49

Kamremmen på 1,2 motorn ska bytas vid 17 500 mil *eller* senast efter 5 år. Om man slarvar med detta så riskerar kamremmen givetvis att gå av. Tyvärr finns det de som bara kollar miltalet och inte åren. En kamrem åldras, även om den inte används. I praltiken kommer många att behöva byta kamrem innan 17 500 mil för det är knappast vanligt att man kör så många mil på 5 år. Genomsnittsbilisten kör 1500 mil om året och på 5 år ger det 7 500 mil.

#26
2018-12-24 10:05

Konstigt att vissa bilars kamremmar har så kort hållbarhet. Minns min salig VW Jetta -82 som i min ägo gick 25.000 mil under ca: 7 år utan kamremshaveri. Ja - den motorn tålde ett kamremshaveri annars kanske jag nog trots allt bytt lite tidigare. Och en max livslängd på 5 år är ju även det i mina ögon extremt kort.

#28
2018-12-24 12:43

Och på Opel de senaste 10 åren.

Det är ett allmänt känt faktum att franska bilar inte haft någon påtaglig kvalitet efter andra världskriget, och det är ett faktum som knappast baserar sig på enstaka fall.

Kombinera det med att PSA praktiskt taget aldrig talar om kvalitet som ett prioriterat område och att man sparar in på allt som inte är nödvändigt, i det läget säger även enstaka fall något därför att de är i linje med många andra omständigheter och faktorer.
I det läget är det enstaka fallet inte alls någon isolerad företeelse utan i gott sällskap med mycket stöd för att det tyder på dålig kvalitet.

När dessutom motorn som brakar ihop påstås vara "bäst i världen" gång på gång blir det naturligtvis oerhört mycket allvarligare än om det bara är en vanlig motor bland andra som inte hela tiden utnämns till det.

#29
2018-12-24 19:26

Mb600. Och vi kan konstatera om det pratas premium är att många premiumbilsägare blivit rånade eller både 25 och 50 tusen fattigare när kamkedje problem uppstått utan att vi ens pratar om totalhaveri.
Om det sedan kan skyllas på någon föregående ägare med fel olja eller intervall är en annan fråga men helt klart förekommer det.

Det är fakta från både Audi och bmw ägare.

#30
2018-12-24 13:53

Kamremsbyte vart femte år på PSA ger rejält mycket dyrare verkstadsräkningar än rem byte vid 20000 mil som vag mfl har.
6-7000:- extra vart femte år för rembyte utöver dom vanliga service besöken kan man vara utan.

Enbart en dimensioneringsfråga på remkonstruktionen.
Man måste lära sig överdimensionera.

#31
2018-12-24 18:56

Om man mot förmodan köper denna modell så tror jag andrahand värdet sjunker snabbare än en sten. Som begagnad med några år på nacken lär den bli stående i någon bilhall.

#32
2018-12-24 20:15

Raphael.

Du har inte bevisat något. Toyota har de lägsta utsläppen i Europa av alla tillverkare. PSA får därför också böter nu när man inte Har hybrider istället för diesel på programmet. Toyota slipper som bekant böter. Så drar en framgångsrik och förutseende tillverkare en slipsten. Vi önskar PSA lycka till med att introducera hybrider i sitt modellprogram så man ev når Toyotas utsläpp i framtiden. Tekniken finns att köpa från Toyota, diesel är en återvändsgränd vilket alla borde inse idag efter alla turer som varit med fusk och annat. Utsläpp från dieselmotorer kan aldrig betraktas som rena för hälsan och även miljö. Fråga astma och allergiförbundet, och vad gäller hjärt och kärlsjukdomar. PSA har kvar skadliga dieselmotorer och får därmed böter för skadliga utsläpp, så enkelt är det när man satsat länge på fel teknik som diesel.

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20181223/nya-ut...

#33
2018-12-26 21:42

Diesel är endast slut ifall vi även i fortsättningen låter dumma och okunniga besluta om saker och ting de inte förstår sej på. Diesel borde ännu också höra till den teknik man borde satsa på!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.