Bild
Nästa artikel
Provkörning

Provkörning: Citroën Berlingo (2018)

Publicerad 15 september 2018 (uppdaterad 15 september 2018)
Inte vackrast på vägen, men definitivt en av de mest praktiska.
Den tredje generationen av Citroën Berlingo har fått högre säkerhet, mer utrustning och bättre komfort. Kanske är det dags för den här praktiska biltypen att äntligen få sitt breda genomslag i Sverige?
Den ena bilmodellen efter den andra har på senare år kommit i allt lägre, sportigare och mer ”premiumfierat” utförande. Det är så skönt när någon bryter trenden och det gör sannerligen Citroën med nya Berlingo. En snabb titt i databladet bekräftar det ögat tycker sig se; bilen är lika hög som bred! Detta gör underverk för innerutrymmena. Sällan åker man så luftigt som i Berlingo! 

Framsätena är hyfsat bekväma och de flesta kan nog skruva till sig en bra körställning med de justeringsmöjligheter som erbjuds. Den tredje generationen Berlingo bygger delvis på en ny plattform. Den bakre delen av bilen är överflyttad från modellen som avlöses men den främre delen utgörs av den koncerngemensamma plattformen EMP 2 som tjänstgör i allt från Peugeot 308 till DS 7. En nackdel med nämnda arkitektur är att man ibland upplever att hjulhusen inkräktar på fotutrymmet men så är det inte i Berlingo. Förmodligen är det den upprätta sittställningen som hjälper till. 

Även i baksätet, som består av tre separata stolar, sitter man upprätt. Det gör baksäteskomforten fullt godkänd trots att själva sittdynorna är korta. I- och ursteget är svindlande enkelt genom skjutdörrarna och golvet är plant utan störande kardantunnel. Stolarna går att fälla individuellt men är märkligt nog inte skjutbara i längdled. En sådan funktion där man själv kunnat välja mellan bagageutrymme eller benutrymme i baksätet hade höjt flexibiliteten ytterligare. Passageraren på mittplatsen får också trassla lite med ett säkerhetsbälte som är förankrat i taket. 

"Citroën Berlingo kan absolut vara ett vettigt alternativ för den som ser nyktert på sitt bilinnehav och fokuserar på det praktiska."

Testbilarna är i det mest exklusiva utrustningsutförandet ”Shine” där glastak och en fiffig invändig lastlåda för småprylar i taket kallad ”Modutop” ingår. I paketet finns även separat öppningsbar bakruta i den gigantiska bakdörren. Bagageutrymmet är överväldigande och oerhört lättlastat. Här märks att Berlingo i grunden är byggd för att vara en transportbil. Det finns ingen jobbig lasttröskel man ska över och lastöppningen är tillräckligt generös för att rymma en europall! 

För den som önskar ännu mer utrymme kommer senare en 30 cm förlängd sjusitsig variant kallad Berlingo XL. Den totala lastvolymen blir då upp till 4 000 liter. 

Bakom ratten känns Berlingo smidig och samarbetsvillig. Fjädringen är mjuk och förutom i de värsta potthålen svävar vi rätt behagligt genom det franska landskapet i trakterna kring Paris där provkörningen hålls. Känslan i styrningen är väl ärligt talat inget vidare och understyrningen är påtaglig när vi pressar bilen lite i ett kurvigare vägparti. Sådant bryr sig knappast spekulanten på en Berlingo om. Det här är ingen bil man köper för dess ärtiga köregenskapers skull. Desto viktigare att komforten är bra.  

Allra bekvämast åker man i det testade topputförandet utrustad med en stark, tyst och nära vibrationsfri diesel-motor i kombination med en smidigt växlande åttastegs automatlåda av konventionell typ med momentomvandlare. Borta är PSA-gruppens tidigare experiment med robotiserade manuella lådor. Instegsmodellen i Sverige får en dragvillig trecylindrig bensinmotor och lättjobbad manuell växellåda med frånpris på 210 000 kr. 

Instrument och reglage är en blandad kompott men Citroën visar i alla fall sin goda vilja genom att plocka bort klimatanläggningens manövrering från pekskärmen och istället satsa på lättskötta fysiska reglage. Testbilen var utrustad med tydlig vindrutevisning av hastigheten (Head-Up Display) men farthållarens reglage är på PSA-vis dold bakom ratten. Det funkar utmärkt när man väl lärt sig att i blindo hitta de olika funktionerna men inte alls innan dess. 

Säkerhetsutrustningen är omfattande. Autobroms som även upptäcker oskyddade trafikanter samt avåkningsvarnare ingår som standard redan i grundutförandet. Nästa år kommer en eldriven variant och Citroën är ett av få bilföretag som gett klartecken för att köra sina dieselmotorer på HVO.     

Citroën Berlingo kan absolut vara ett vettigt alternativ för den som ser nyktert på sitt bilinnehav och fokuserar på det praktiska. Frågan är om vi konsumenter är redo?

Diskutera: Vad tycker du om Citroën Berlingo?
Citroën Berlingo M BlueHDI 130 S&S EAT8 Shine

Pris: 289 800 kr.
Säljstart: Oktober.
Mått, cm: L 440/B 185/H 184.
Bagagevolym, l: 775–3 500.
Tjänstevikt, kg: Ej fastställd.
Max släpvikt, kg: 1 150. 
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad dieselmotor, turbo. Volym 1 499 cm3. Fyra ventiler/cylinder. Max effekt 130 hk vid 3 750 v/min. Max vridmoment 300 Nm från 1 750 v/min.  
Kraftöverföring: Tvärställd motor, framhjulsdrift. Åttaväxlad automatlåda.  
Prestanda: Toppfart 184 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11 s. Deklarerad förbrukning (NEDC): 4,3/100 km. CO2-utsläpp 113 g/km. 
Konkurrenter: Volkswagen Caddy, Peugeot Rifter, Opel Combo, Nissan NV200 Evalia.    
 

Plus: Utrymmen, praktisk, skön fjädring, trevlig drivlina, vettig utrustning.

Minus: Ej skjutbart baksäte, bitvis enkla inredningsmaterial, fullutrustad blir dyr.

Vad nytt? Ny generation av PSA:s lilla transportbil i personvariant. 

För vem? Kunden som ser till praktisk användbarhet före flärd och sportig design. 

 

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.