Nästa artikel
Provkörning: Cadillac BLS Wagon
Provkörning

Provkörning: Cadillac BLS Wagon

Publicerad 31 oktober 2007 (uppdaterad 8 maj 2014)
Det är inget att hymla med, Cadillac BLS och Saab 9-3 är i princip samma bil. Desto bättre för Cadillac! BLS Wagon är ett spännande val för individualisten som inte är orolig för vad namnet Cadillac gör för andrahandsvärdet.

BLS och 9-3 tillverkas i samma fabrik i Trollhättan. Det borgar för hög byggkvalitet och är en av BLS stora fördelar. Vad som skiljer bilarna åt är detaljer i designen, inställningen av chassiet samt prissättning och marknadsföring. Prismässigt ligger BLS Wagon cirka 18 000 kronor över jämförbar Saab i grundutförandet. Å andra sidan ingår mer utrustning när man köper Cadillac, bland annat farthållare, färddator, tonade rutor och biffigare ljudanläggning.

Testbilen för dagen var bestyckad med en ny 1,9-liters dieselmotor från Fiat. Med dubbla turboaggregat lämnar den 180 hk och hela 400 Nm vridmoment i bilar med manuell växellåda.  All kraft kostar naturligtvis bränsle. Den uppgivna förbrukningen ligger på 7,5 l/100 km. Under vår testrunda var resultatet än värre då vår bil tog 9,3 liter / 100 km enligt färddatorn.

Fjädringen är mjukare i Cadillac än i Saab. Inte så att bilen känndes gungig, när vi slänger runt den på vindlande små asfaltvägar kring Lissabon. Däremot sväljer BLS gropar och vägskarvar bättre än vad vi är vana vid från 9-3. Tillverkaren uppger att man satsat extra på ljudisoleringen för att göra BLS tystare än 9-3. Tyvärr rår man inte på den här motorns hårda dieselknack. Det högljudda knattrandet vid gaspådrag känns väldigt fel i en Cadillac.  

Designen är förändrad. Lyssnar man på Cadillacs designavdelning kan man tro att de har gjort om hela bilen. Tittar man närmare ser man att förutom front, akter och armaturer, är exteriören densamma. Inuti har man bland annat flyttat upp tändningslåset från Saab-positionen mellan stolarna. Istället sitter det nu på rattstången, som i "vanliga" bilar…

I dagsläget finns en rad motorer att välja mellan. Förutom den provade 1,9 liters dieselmotorn på 180 hk, finns samma motor i lägre trimningsgrad på 150 hk. Pris från 274 700 kr. Fyrcylindriga bensinmotorer finns på 175 hk från 271 900 kr och 210 hk från 317 300 kr. Den kraftfulla V6:an på 255 hk kostar från 347 800 kr.     

Det allra intressantaste motoralternativet är dock den 2-liters etanolmotor på 200 hk och 300 Nm som kostar från 278 900 kr. Utrustad med den blir BLS Wagon inte bara Cadillacs första kombi.

Detta är också märkets första miljöbil! Lägre skatt, lägre förmånsvärde, dispens från trängselavgifter, fri boendeparkering och andra förmåner, gör att bland andra Sveriges tjänstebilister bör kasta ett intresserat getöga på den nya amerikanen från Trollhättan.

Cadillac BLS Wagon 1.9 D 180 hk Automatic

Pris, kr från: 309 300

Modell: Femsitsig kombi.   

Säljstart: Nu. 

Mått, cm: L 472/B 175 /H 154.

Tjänstevikt, från: 1 625 kg.

Släpvagnsvikt:  1 600 kg.

Motor: Fyrcylindrig dieselmotor med dubbla turboaggregat på 1,9 liter. Cylindervolym: 1 910 cm3. Max effekt: 180 hk vid 4 000 varv/min. Max vridmoment 370 Nm från 1 750 varv/min.

Prestanda: Acc 0 - 100 km/tim på 9,8 sek. Toppfart 210 km/tim.

Bränsleförbrukning, blandad körning: 7,5 l /100 km. CO2-utsläpp: 202 g/km.

Konkurrenter: BMW 320 d Touring, Volvo V50 D5, Saab 9-3 1,9 TTiD 180 SportCombi

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2007-11-01 17:12
Stefan (ej verifierad)

Angående att jag nämnde kvalitet beror på att kvalitet räknas blandannat. Hur är byggkvalitet materialval /passform /utformning Hållbarhet.
Sedan kommer tillförlitlighet och kolla över historiskt hur föregående produkulkter är & har varit.

Saab kör konstruktioner byggda för 1500 mil sedan service men höjer intervallen till 3000 mil trots att grejorna är inte gjorda för detta.

Så nej detta kvalar inte Saab in under att erhålla God kvalitet och har inte gjort detta historiskt sett heller.

Man kan inte bygga en bil hur billigt som helst och höja prislappen och kalla det en "premium produkt"

#9 • Uppdaterat: 2007-11-02 10:25
Tommy Wahlström (ej verifierad)

I vår stora kundnöjdhetsundersökning Autoindex 2007 hamnade Saab på 8:de plats och en god bit över medel så jag kan inte hålla med dig om att Saab:s faktiska kvalitet skulle vara särskilt låg. Dessutom kunde jag själv konstatera att BLS hade betydligt "dyrare" klang i dörrarna än den CTS jag provkörde vid samma tillfälle. CTS kostar ca 100 000 mer...

#a • Uppdaterat: 2007-11-07 11:33
Roger (ej verifierad)

Om man med kvalite menar en bil som inte har "några" fel utan bara går och går då ska man nog titta på Toyota eller Nissan problemet är baraatt dessa är så tråkiga. Själv väntar jag på min 9-3 2,0t BioPower, men jag tror inte den kommer att vara lika bra som mina tidigare Toyota bilar, men man kan inte få allt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.