
Provkörning: BMW X5 45e (2020)
BMW X5 xDrive45e är inte vidare snabbfotad, men när den träffar är det hårt och förvånande ofta med god precision.
Det är nästan helt knäpptyst i den luftiga kupén. Den förbisusande grönskan och de mjuka fjädringsrörelserna är det enda som egentligen skvallrar om att vi är på väg. Vägen ut mot Adelsö utanför Stockholm är verkligen inte dum, i alla fall inte just nu, bakom ratten på BMW:s nya laddbara X5.

Vi river av det så har vi det gjort. Nya X5 45e är snabb. Till 100 km/t tar det bara 5,6 sekunder och toppfarten ligger på 235 km/t. Drivlinans kraft är det inget fel på, men det är inte under acceleration modellen övertygar. Snabba suvar finns det tretton på dussinet. Det är på landsvägen, på rull i maklig takt som bitarna faller på plats. Tvåaxlad luftfjädring är standard i nya laddbara X5. Systemet jobbar med en elektroniskt styrd kompressor med separat lufttank, vilken matar fjädringen individuellt och därmed ser till att bilen alltid hålls i våg. Beroende av körläge höjs eller sänks markfrigången i ett spann om sex centimeter. Som en bonus kan du även sänka bilen till sitt nedersta läge från bakluckan, vilket gör lasttröskeln lägre. Karossrörelserna är behagligt böljande.
Tillsammans med den låga ljudnivån i kupén och den utomordentligt utförda förarmiljön har BMW skapat en bil som ligger i det absoluta toppskiktet när det handlar om komfort, i synnerhet när bilen drivs av elektricitet. Övergången mellan elektrisk och fossil drift sker utan att du tänker på det och drivlinan är väl avstämd. Precis som i övriga laddhybrider från BMW kan du välja att alltid starta i eldrift. Räckvidden under provperioden låg som bäst på ansenliga 74 km med +5,5 grader i luften och en snittfart på strax under 70 km/t.


Plus: Komfort i nivå med de allra bästa.
Minus: Dyr. Ineffektiv biltyp ur ett miljöperspektiv.
Vad nytt? Ny batteriteknik. Förlängd räckvidd.
För vem? Tjänstebilsförare utan restriktioner.
Som tidigare nämts trivs X5 45e riktigt bra på landsvägen. I stadstrafiken, med begränsade parkeringsmöjligheter, känns den klumpig och malplacerad. Det för biltypen väl kommunicerande chassit och den fina styrningen ger inga frikort när bilen skall samsas med övriga trafikanter. Trots god sikt och rediga glaspartier upplevs senaste generationen X5 som bred och bulkig. Drivlinan är dock lätt att finlira med och provbilens assisterande parkeringskamera med möjlighet att variera vyerna runt bilen torkar bort den värsta svetten.
Även om räckvidden är god och relativt ärlig har jag svårt att svälja konceptet. Där bilen trivs bäst och briljerar blir den också väldigt ineffektiv på grund av sin karossform, vilket skapar en sötsur eftersmak. I stan däremot, på kortare sträckor, finns goda möjligheter att verka lika rent som de allra minsta (bortsett från att X5 45e bär på ett gigantiskt batteri). I den senare miljön får du dock inga möjligheter att njuta av bilens bästa egenskaper.
Pris, från kr: 803 700.
Svensk lansering: Säljs nu.
Mått, cm: L 492/B 200/H 174.
Bagagevolym, l: 500–1 720
Tjänstevikt, kg: 2 510.
Motor: Längsmonterad sexcylindrig bensinmotor med turbo. Fyra ventiler/cylinder. Volym 2 998 cm3. Max effekt 286 hk från 5 000 v/min. Max vridmoment 450 Nm från 1 500 v/min. Elmotor med 113 hk maxeffekt och 265 Nm i max vridmoment. Max systemeffekt 394 hk. Max systemvridmoment 600 Nm. Litiumjon-batteri på 20,9 (24) kWh.
Kraftöverföring: Åttaväxlad automatlåda. Fyrhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 235 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,6 s.
Deklarerad förbrukning: 1,7 l/100 km. CO2-utsläpp: 39 g/km.
Konkurrenter: Mercedes-Benz GLE 350 de, Audi E-tron.
Läs mer om:
Redan registrerad? Logga in för att fortsätta läsa.
Logga inÄr du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.
Registrera
Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.
✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev
Kommentarer
"Där bilen trivs bäst och briljerar blir den också väldigt ineffektiv på grund av sin karossform, vilket skapar en sötsur eftersmak"...haha, kom man på det nu? En tung och klumpig SUV på motorvägen är inte effektivt, inte är den effektiv i stan heller. Hmmm, konstigt? Vad kan det bero på... ah, dubbelfel!
Är det inte dags att kasta in handduken när det gäller SUV? Det borde rimligen höra till historien, en forntida relik som inte tillför framtiden något.
Sötsur smakar asiatiskt. Men extra dyrt för 74 km.