Nästa artikel
Provkörning: BMW X5 (2019)
Provkörning

Provkörning: BMW X5 (2019)

Publicerad 13 april 2019
Fjärde generationen BMW X5 är större än sin föregångare på alla ledder. De nya laserstrålkastarna med blå signatur kostar 20.200 kronor extra.
I senaste tappningen är X5 lyxigare, tyngre och större än någonsin, men är trots det inte längre störst i familjen. Vi kör BMW:s mellanalternativ i suvsegmentet.
Jag kommer på mig själv att tänka: Ibland behöver man faktiskt en sådan här bil! Stockholms innerstad har fått ett av den här vinterns värsta snöfall och gatorna har förvandlats till snöslaskiga slagfält där man får kryssa mellan plogbilar och klättra över plogvallar. Nu är det bra skönt att sitta i en fyrhjulsdriven bil med stark motor och hög markfrigång, annars skulle jag inte komma fram. Så långt hinner jag tänka innan jag ser en Nissan Leaf framför mig i kön. Den tycks ta sig fram lika bra som jag…

BMW gjorde det till slut, byggde en ännu större suvmodell alltså. I höstas visades nya bjässen X7 som är långt över fem meter lång och främst avsedd för amerikanska marknaden. Trots det kommer den hit i år. Därmed förpassas X5 till andraplatsen i BMW:s X-utbud om man går i storleksordning och får betraktas som något av en mellanmodell. Tanken svindlar när man tittar i faktabladet och ser att nya X5 är nästan fem meter lång, två meter bred och 2,2 ton tung. Och ändå inte störst! Senaste generationsskiftet, som har gjort att den interna kodbeteckningen ändrats från F15 till G05, innebär inte bara större yttermått för X5 utan framför allt högre komfort och ny teknik. Nu går det att utrusta bilen med bland annat luftfjädring både fram och bak, laserstrålkastare och fyrhjulsstyrning. 
 

"Erbjuder involverande om än inte helt harmoniska köregenskaper."

Det finns förstås mycket mer teknik än så och det mesta är kostsam extrautrustning. I standardutrustningen ingår dock en hel del, bland annat ett helt digitalt mätarkluster och dynamiskt chassi med stötdämpare som kan justeras elektroniskt.
Tillvalet som heter Integral-Aktiv styrning och kostar 12 600 kronor extra är en vattendelare. Bakhjulsstyrningen ger ett säreget beteende som tar tid att vänja sig vid. Bakhjulens motstyrning är så kraftig att den känns tydligt och i lägre hastigheter och stora ratt-rörelser känns det som att bilen viftar på rumpan. Det gör den stora X5:an smidigare att hantera i trånga garage, men gör också att körkänslan får sig en törn och förstör en del av den fina vägkänsla som den direkta och lagom tunga styrningen förmedlar.

Går det inte att, som hos Porsche och Renault, stänga av funktionen? Nej, efter otaliga bläddringar i inställningsmenyerna är vi inte ett dugg klokare. Men så sätter sig kollega Anders ”Instruktionsboken” Helgesson i bilen, gör en snabb slagning i den interna hjärnbarken och erinrar sig att bakhjulsstyrning inte är tillåtet i kombination med snökedjor på tyska vägar. Där har vi det! En bit in i menysystemet hittar vi rutan ”Snökedjor monterade” och bockar i den. Bakhjulsstyrningen stängs av och bilen växer minst en meter på längden. Det är i alla fall så det känns. Men när hastigheten överstiger 50 km/tim bockas rutan automatiskt ur och bakhjulen börjar styra igen.

 

X5 har BMW:s modernaste version av förarmiljö. iDrive-systemet har nått generation sju och kan kontrolleras med vredet på mittkonsolen, med pekskärmen samt med handrörelser i luften ovanför växelspaken.

Inne i den stora kupén är det som sig bör tyst och mjukt. Ljudisoleringen tar effektivt bort väg- och vindljud och de stora fåtöljerna i framsätet har justermån nog för att passa alla kroppar. Den enda komfortmissen är en typisk BMW-egenhet. Bältesinfästningarna i B-stolparna är inte justerbara, vilket gör att bältet lätt halkar ner från axeln på långa personer eller skär in i halsen på korta. Så här är det på de flesta modeller från BMW och vi kan inte förstå varför.

Komfortmissen med bältes-infästningen vägs till viss del upp av alla värmefunktioner. Utöver vanlig stols- och rattvärme är bilen utrustad med värme i mittarmstödet och i framdörrarnas armstöd. Det kan låta onödigt, men är faktiskt klokt. Det är mer energieffektivt att värma sig på det här sättet än att värma upp all luft i kupén. Dessutom finns mugghållare fram som kan antingen kyla eller värma muggen.

Provkörningsbilen har den minsta motorn som i dagsläget är tillgänglig till nya X5. Den heter xDrive30d och är en sexcylindrig dieselmotor på 3,0 liter, 265 hk och 620 Nm. Ljudet är väl dämpat och kraften mer än tillräcklig för att få 2,2-tonsklumpen att kännas rask. Övriga motoralternativ är än så länge endast två: xDrive40i och M50d. En ny laddhybridvariant, xDrive45e, lanseras inom kort med elektrisk räckvidd på upp till åtta mil.

BMW-entusiasten som vill ha en stor suv kommer att känna sig hemma i X5 som erbjuder involverande om än inte helt harmoniska köregenskaper. Den som vill ha en mer avspänd storsuv bör vända blicken mot Audi Q7 eller Volvo XC90. 
Och den som är mer intresserad av att transportera sig till en lägre kostnad klarar sig lika bra med en framhjulsdriven elbil.

Diskutera: Vad tycker du om BMW X5?
BMW X5  xDrive30d

Pris från kr: 679.100.
Svensk lansering: Nu. 
Mått, cm: L 492/B 200/H 175.
Markfrigång, cm: 21.
Bagagevolym, l: 650–1 870.
Tjänstevikt, kg: 2 185.
Dragvikt, kg: 3 500.
Motor: Sexcylindrig dieselmotor, turbo, volym 2 993 cm3, max effekt 265 hk vid 4 000 v/min, max vrid-moment 620 Nm mellan 2 000–2 500 
v/min. 
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, 8-växlad automatlåda. 
Prestanda: Toppfart 230 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,5 s. 
Deklarerad förbrukning: 6,7 l/100 km. CO2-utsläpp: 175 g/km.
Konkurrenter: Mercedes GLE, Audi Q7, Volvo XC90, Porsche Cayenne.
 

Plus: Komfort, kraft, utrymmen.
Minus: Pris, förbrukning, köregenskaper.

Vad nytt? Fjärde generationen X5.
För vem? Den med stort bilkonto och stor parkeringsplats.  

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.