Nästa artikel
Provkörning: BMW X4 (2018)
Provkörning

Provkörning: BMW X4 (2018)

Publicerad 28 oktober 2018
X4 hör till en biltyp som inte lämnar någon oberörd. Nu går den in på andra generationen, större, rymligare – bättre?
Det är väldigt lätt att tycka något om bilar av den typ BMW X4 tillhör. Stora, tunga suv-modeller av statusmärken och med en taklinje som fastnat i plåtpressen. Det ger sämre utrymmen för folk och last än den ordinarie modell de bygger på. Men det är ju bara att se sig omkring, sådana här bilar finns lite överallt och fler kommer. Renault och Skoda har till exempel aviserat att man hoppar på tåget och Porsche lär ha en Panamera på temat under utveckling. 

Andra generationens X4 tar vid där den första började för fyra år och cirka 200 000 tillverkade exemplar sedan. Bilens byggs i BMW:s nordamerikanska fabrik i South Carolina och är förstås till stora delar den samma som en X3. Jämfört med den gamla X4 har den nya vuxit åtta centimeter i längd, fem cm i axelavstånd och nästan fyra cm i bredd. Medan fronten är snarlik föregångarens är profilen annorlunda, bulligare. Sikten runt om är skral och överskådligheten dålig, men med hjälp av en flora effektiva kamerasystem är det ändå lätt att hantera bilen också i trånga utrymmen.

Provbilen är en rejält utrustad X4 xDrive 30i, alltså försedd med en bensinturbofyra på två liters volym, 252 hk och som mest 350 Nm vridmoment. Åttaväxlad automatlåda är standard, fyrhjulsdriften permanent och det finns ett antal körprogram att välja mellan.

"Ingen köper väl en X4 i tron att de får en sportbil – eller gör de det?"

De inledande färderna i stadstrafik gör inte provbilen några tjänster. Bilens jättefälgar (21 tum) och lövtunna däck gör färden stötig och, framför allt, förbluffande spårkänslig. Knappast vad en förstagångs-förare väntar sig, men egenheten känns igen från många BMW med lite för stora hjul. Detta är synd, bilens styrning är egentligen riktigt bra, med hög precision och snabba reaktioner under all sorts körning. 

Utanför stadsgränsen växer bilens egenskaper, X4 ”planar ut” ungefär som en båt avsedd för annat än kanalfärder. Att motorn bara är en fyra märks inte alls, det finns gott om kraftreserver i alla lägen och samarbetet med automatlådan är alldeles föredömligt. Det som i låg fart uppfattades som alltför mycket vägljud stannar på samma nivå också i motorvägsfart och ännu högre upp. Som helhet erbjuds utmärkt långfärdskomfort.

Köregenskaperna hänger med också på krokvägar. Ingen köper väl en X4 i tron att de får en sportbil – eller gör de det? – men bilen känns följ-sam och snudd på nätt även på riktiga asfaltsormar, trots att provbilens tjänstevikt är nästan 1,9 ton.

Utrymmena fram är de samma som i X3 men man sitter något lägre. Baksätet är platt och överraskande hårt och takhöjden måttlig, samtidigt som benutrymmet är större än i föregångaren. Bagageutrymmet är 25 dm3 mindre än i X3 med baksätets ryggstöd uppfällt, lasttröskeln kräver ett veritabelt styrkelyft varje gång.

Det finns sex ytterligare varianter att välja, från instegsversionen X4 20d xDrive från 474 000 kronor till X4 40d och 40i xDrive, diesel- respektive bensintoppmodellerna som båda börjar på 666 500 kronor.

Diskutera: Vad tycker du om BMW X4?
BMW X4  xDrive 30i

Pris, från kr: 528 500.
Säljstart: Nu. 
Mått, cm: L 475/B 194/H 162.
Bagagevolym, l: 525–1 430 dm3.
Tjänstevikt, kg: 1 874.
Motor: Längsmonterad fyrcylind-rig rak bensin med enkelturbo, två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 10,2. Borrning/slag 94,6/82 mm. Volym 1 998 cm3. Max effekt 252 hk/185 Nm vid 5 200–6 500 v/min. Max vridmoment 350 Nm vid 1 450–4 800 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda. 
Prestanda: Toppfart 240 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 6,3 s. 
Deklarerad förbrukning (ECE): 7,2 l/100km. CO2-utsläpp: 164 g/km.
Konkurrenter: Audi Q5, Jaguar F-Pace, Mercedes-Benz GLC.

 

Plus: Kraftfull motor, bra långfärdskomfort, finish.
Minus: Stötig och spårkänslig i låg fart, takhöjd bak.

Vad nytt? Andra generationens X4.
För vem? Icke utrymmeskrävande med gott om pengar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.